Ervaringen met Grainfather semi automatische brouwketel rvs

Gestart door Steinway, 11-04-2015 14:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

HansvV

Geen idee van. Ik vergist nu ruim 25l Abt12kloon. Daarvoor had ik een stort van 7,7 kg mout. Het ging er in, maar ik vond dat toch wel een beetje het maximum wat ik met die Grainfather zou willen doen. Is uiteraard wel een zwaar bier, hoog start SG. Wanneer je andere bieren brouwt kan het meevallen. Maar ik ga vooralsnog graag voor de zware jongens. Als ik pils wil koop ik wel een Bitt (dit mag ik hier vast niet zeggen, maar altijd eerlijk blijven...)

dirk

Citaat van: HansvV op 17-12-2018  12:20 uIk vraag me overigens wel af of het ontwerp van de Grainfather zich leent voor veel grotere storts dan voor die 20l. Het past erin, ik weet het uit ervaring, maar ook met roeren kom je, als hij helemaal vol zit met graan, amper onderin zonder aan de bovenzijde ongewenst klotsgedrag (met overstroming) te krijgen. Vraag me dus af of hij over de totale verticaal gemeten echt goed uitloogt. Ik hou me voorlopig maar bij ca. 20l per batch.

Hier geen problemen met grote batches. Vorige week een alt gebrouwen, keteltje zat nog net niet nok vol. Aan het begin moest ik wel even de circulatiekraan even knijpen i.v.m. overstroming door moutpijpje, na 10 minuten maischen heb ik het moutbed nog even omgeroerd en toe kon de kraan wat verder open. Aan eind van de dag mooi 25.5 liter wort met rendement van 84%.

Er zit inderdaad wat verschil tussen kleine en grote batches, maar niets weerhoud me om kleiner te gaan brouwen.

pippakillinova

Citaat van: HansvV op 17-12-2018  12:53 uGeen idee van. Ik vergist nu ruim 25l Abt12kloon. Daarvoor had ik een stort van 7,7kg mout. Het ging er in, maar ik vond dat toch wel een beetje het maximum wat ik met die Grainfather zou willen doen. Is uiteraard wel een zwaar bier, hoog start SG. Wanneer je andere bieren brouwt kan het meevallen. Maar ik ga vooralsnog graag voor de zware jongens. Als ik pils wil koop ik wel een Bitt (dit mag ik hier vast niet zeggen, maar altijd eerlijk blijven...)

Dat is een prima rendement wat je daar haalt voor zo'n zwaar bier. Laatst ook een Westvleteren 12 kloon gebrouwen met een rendement van nog geen 60%. Vandaar dat ik voor dubbel maischen ben gegaan.

HansvV

Citaat van: dirk op 17-12-2018  13:01 una 10 minuten maischen heb ik het moutbed nog even omgeroerd

ja, dat roeren. Los van de elders gevoerde discussie of het nu wel of niet moet: ik doe het dus ook. Alleen, als die binenketel nokvol zit, dan krijg je het met welke spaan dan ook onderin amper verplaatst. Je krijgt gewoon erg veel weerstand op je roerder. Vandaar mijn idee dat je hem toch niet té vol moet doen

... maar niets weerhoud me om kleiner te gaan brouwen.
kleiner? Of groter?

John

Citaat van: HansvV op 17-12-2018  11:01 uJe kunt (WiFi-)boosters kopen die je gewoon in het stopcontact steekt en vervolgens op die plek je signaal aanzienlijk versterken.
Die apparaatjes voor wifi ken ik wel maar het gaat hier om Bluetooth.

MikeG

Citaat van: John op 17-12-2018  14:00 uDie apparaatjes voor wifi ken ik wel maar het gaat hier om Bluetooth.

https://www.alibaba.com/product-detail/Newest-usb-2-0-bluetooth-802_60631857446.html?spm=a2700.7724857.normalList.1.3c25948a7m4Ydb

Zoiets? Ik weet natuurlijk niet of dit werkt voor jou maar ze zijn er wel. Dit is een extender maar ik denk dat jij een zg bridge nodig hebt maar die kan ik alleen voor audio signaal vinden.

dirk

Citaat van: John op 16-12-2018  14:57 uMujn tablet én Ipad hebben bereik met de bluetooth verbinding van mijn Grainfather. Echter is dat bereik nét te zwak voor een stabiele verbinding. De tablet/ipad liggen op de rand van de huiskamer en de grainfather staat in de brouwerij/garage. Iemand idee hoe de verbinding te verbeteren?

Waarom wil je dat? Er is geen continue verbinding nodig, als het proces loopt, dan loopt de app synchroon met de box.

John

Citaat van: dirk op 17-12-2018  17:22 uWaarom wil je dat? Er is geen continue verbinding nodig, als het proces loopt, dan loopt de app synchroon met de box.

Krijg ik ook de meldingen om bv hop toe te voegen als de verbinding weg is?

dirk

Niet echt op gelet, maar volgens mij wel, je krijgt sowieso meldingen als de versuikering en dextrinering zijn afgelopen. Ik zou het raar vinden als de hopgift dan wordt overgeslagen.

Edwin brouwt

Citaat van: John op 17-12-2018  17:40 uKrijg ik ook de meldingen om bv hop toe te voegen als de verbinding weg is?


Als de app de verbinding heeft verloren met de gf, krijg je toch geen meldingen meer uit je app? De grainfather blijft gaat wel piepen als er iets moet gebeuren.

John


dirk

Al uitgeprobeerd dan?

Als je proces start vanuit de phone/tablet dan synchroniseert deze elke handeling tussen de phone/tablet en controller. Het hele brouwproces loopt dan synchroon, ook als de verbinding even wegvalt.

Edwin brouwt

Grainfather faq:
Citeer...If you are more than 30 m (98 ft) away and your Grainfather is in the line of sight you will still be connected. Indoors it is approximately 10 m (33 ft), dependent on how many walls in the house etc. You don't need to worry though, if you do happen to go out of range, the timer for your brew session will continue, just any changes you make while out of range will only update once back in range...


Dus inderdaad blijft de app signalen geven. Weer wat geleerd :biersmile:

Vlisbier

Vorige week heb ik ook Grainfather besteld bij stookwinkel.

Is niet op voorraad is mij binnen uur keurig gemeld.
Moet nog tot 9 januari wachten.

En dan kijken hoe dit gaat werken met Brewfather.

Wie heeft hier ervaring mee? En ook nog tips hierover?

Alvast een biergoed 2019 gewenst.

HansvV

In Almere staat hij volgens mij gewoon op voorraad, en afgeprijsd. Ik ben wel tevreden over dat apparaat.

stiaanke

Citaat van: Vlisbier op 31-12-2018  10:21 uVorige week heb ik ook grainfather besteld bij stoomwinkel.
...
Stoomwinkel?  :denken: Stookwinkel

Vlisbier

Citaat van: stiaanke op 31-12-2018  11:16 uStoomwinkel?  :denken: Stookwinkel


Stookwinkel is toch goed bestaat gewoon.

Vlisbier

Citaat van: HansvV op 31-12-2018  10:39 uIn Almere staat hij volgens mij gewoon op voorraad, en afgeprijsd. Ik ben wel tevreden over dat apparaat.


Denk toch dat stookwinkel goedkoper is.
Heb je al gekeken ?


HansvV

Zelfde prijs zie ik, daar in Flevoland. Maar dat kan hij uiteraard zelf ook uitzoeken.

Vlisbier

Citaat van: HansvV op 31-12-2018  16:17 uZelfde prijs zie ik, daar in Flevoland. Maar dat kan hij uiteraard zelf ook uitzoeken.


Krijg je daar ook gratis de graincoat bij?
Scheelt toch weer €45,-

HansvV

Zat destijds bij mij gewoon in de doos. Maar je kunt ze dat ook gewoon vragen natuurlijk.

pippakillinova

Ik heb mezelf een postweegschaal cadeau gedaan van een paar tientjes. Onder het brouwen kan ik nu altijd zien hoeveel er in de ketel zit. Vooral handig met  spoelen... Hij weegt tot 100 kg op 50 gram nauwkeurig.
Geen noodzakelijkheid natuurlijk. Gewoon leuk  :)


lier


Vlisbier

De Grainfather welke ik bij stookwinkel heb besteld, is donderdag keurig afgeleverd.

Controle box is helaas defect, zaterdag had ik al nieuwe in huis.

Omdat de levering langer duurde ivm feestdagen, kreeg ik er ook nog gratis cleaner en RvS roerspaan bij.

Perfecte service.

Nu hopen dat ketel ook zo perfect werkt.
Ga er straks water in doen en schoonmaken.

stiaanke



Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.