Ervaringen met Grainfather semi automatische brouwketel rvs

Gestart door Steinway, 11-04-2015 14:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

John

Dank voor info. Apparaat net gekocht. Erg druk op moment; gaat nog ff duren voor ik kan gebruiken.

John

Lees nu de ervaringen met de hopspider; valt die echt zo tegen? Of moet je daar wellicht aan wennen? Ik weet nog niet of (de pomp van) mijn splinternieuwe Grainfather er tegen kan als ik de hop los in de ketel doe... Ik werkte in mijn HERMS met hopzakjes... was ik ook niet heel erg over tevreden...

Wat is jullie mening?

Edwin brouwt

Citaat van: John op 14-11-2018  08:23 uLees nu de ervaringen met de hopspider; valt die echt zo tegen? Of moet je daar wellicht aan wennen? Ik weet nog niet of (de pomp van) mijn splinternieuwe Grainfather er tegen kan als ik de hop los in de ketel doe... Ik werkte in mijn HERMS met hopzakjes... was ik ook niet heel erg over tevreden...

Wat is jullie mening?


Ik had zo'n RVS hopspider, maar die was eigenlijk te klein voor de hoge grainfather. Dus ik werk nu weer met hopspider en dat gaat prima.

stiaanke

Citaat van: John op 14-11-2018  08:23 uLees nu de ervaringen met de hopspider; valt die echt zo tegen? Of moet je daar wellicht aan wennen? Ik weet nog niet of (de pomp van) mijn splinternieuwe Grainfather er tegen kan als ik de hop los in de ketel doe... Ik werkte in mijn HERMS met hopzakjes... was ik ook niet heel erg over tevreden...

Wat is jullie mening?

Ik gooi de hopbloemen los in de ketel, nog nooit problemen mee gehad.

HansvV

Ik doe de hopbellen er ook gewoon los in zonder problemen. Ik bezit overigens de recente uitvoering van de Grainfather. Vind het tot nu toe een prachtding. Zit alleen soms wat met de hoeveelheid spoelwater die je moet toevoegen. Is al eerder over gediscussieerd. Zolang die binnenketel bij het spoelen omhoog staat weet je eigenlijk niet hoeveel water er nu bij moet. De laatste keer volgens Grainfather-berekening voldoende toegevoegd, maar na het lichten van die binnenketel had ik er toch té veel vloeistof inzitten. Uiteindelijk ingedikt bij het koken, maar dan sta je wel langer te koken. Met nog wat hop erin. Beïnvloedt de smaak waarschijnlijk. Moet die laatste batch nog bottelen, dus ben benieuwd.

dirk

Citaat van: HansvV op 14-11-2018  09:57 uIk doe de hopbellen er ook gewoon los in zonder problemen. Ik bezit overigens de recente uitvoering van de Grainfather. Vind het tot nu toe een prachtding. Zit alleen soms wat met de hoeveelheid spoelwater die je moet toevoegen. Is al eerder over gediscussieerd. Zolang die binnenketel bij het spoelen omhoog staat weet je eigenlijk niet hoeveel water er nu bij moet. De laatste keer volgens Grainfather-berekening voldoende toegevoegd, maar na het lichten van die binnenketel had ik er toch té veel vloeistof inzitten. Uiteindelijk ingedikt bij het koken, maar dan sta je wel langer te koken. Met nog wat hop erin. Beïnvloedt de smaak waarschijnlijk. Moet die laatste batch nog bottelen, dus ben benieuwd.

Je kunt ook anders spoelen: ga van de verdamping (ca 2.5 liter/uur) uit en het genomen water in de bostel (1 kg water op 1 kg bostel), en bepaal daarmee de hoeveelheid spoelwater. Bij bieren tot SG 1060 zit ik qua rendement en spoelwater nooit erg ver naast.

HansvV

Is een optie. Ik volgde eigenlijk de receptuur zoals door Grainfather zelf opgegeven, en al vaak besproken hier. Maar kwam daar dus verkeerd mee uit. Zal het bij de komende batch als bovenbeschreven doen, en dan aan het eind die binnenketel maar even ophijsen (heb er een katrol boven gemaakt) om te zien waar ik sta met het volume. Moet er nog wat feeling voor krijgen, voor die Grainfather.

Edwin brouwt

Ik gebruik https://brewfather.app/ voor alle berekeningen. Ik heb wel de Grainfather gegevens ingevoerd/aangepast, maar kom altijd netjes uit.
Want als je langer moet koken krijg je ook wat meer maillardreactie (uitgebreide uitleg hier)  .

En dat is trouwens ook de reden dat ik hopzakjes gebruik: mocht ik toch langer moeten koken, kan ik de hop er zo uit halen :-)

HansvV

Inderdaad, al doende enz. Ga die nu ook gebruiken.

dirk

Citaat van: HansvV op 14-11-2018  10:58 uIs een optie. Ik volgde eigenlijk de receptuur zoals door Grainfather zelf opgegeven, en al vaak besproken hier. Maar kwam daar dus verkeerd mee uit. Zal het bij de komende batch als bovenbeschreven doen, en dan aan het eind die binnenketel maar even ophijsen (heb er een katrol boven gemaakt) om te zien waar ik sta met het volume. Moet er nog wat feeling voor krijgen, voor die Grainfather.

De calculatietools van Grainfather gebruik ik eigenlijk nooit, behalve bij het controleren van minimale vereiste maischwater . Als je in calculatietools het spoelwater gaat berekenen, dan zit je altijd met te dunne brouwsels. Ik bereken het recept- en spoelwater in Brewbuddy/BrouwHulp en dat werkt eigenlijk erg veel beter. Indampverliezen en spoelwater worden vrij accuraat berekend, maar dat komt omdat ik de verliezen bij de eerste sessies ook netjes heb bijgehouden en ingevoerd.

Receptencalculator van Grainfather is ook zo' n onding vreselijk... Gewoon Brewbuddy/BrouwHulp recept exporteren en importeren in receptencalculator, sychroniseren met je Grainfather App en brouwen maar.

HansvV

Klinkt goed. Ben nog niet zo met de brouwsoftware bezig geweest eerlijk gezegd. Volgde gewoon de recepten. Zal BrouwHulp eens gaan verkennen.

Nog even over die hopzakjes: Grainfather stelt zelf dat vóór het koelen en verpompen naar het gistvat enige malen rondpompen ook helpt om een filter rond het pompfilter aan te brengen. Bij mij is dat dan vnl. hopresten. Dat heb je natuurlijk niet als je die zakjes gebruikt. Zien hoe dat uitpakt.

dirk

Citaat van: HansvV op 14-11-2018  19:57 uKlinkt goed. Ben nog niet zo met de brouwsoftware bezig geweest eerlijk gezegd. Volgde gewoon de recepten. Zal BrouwHulp eens gaan verkennen.

Hoeft ook niet, zo ben ik ook begonnen, door de hoeveelheid spoelwater te bepalen ahv verdamping/uur en vochtopname van mout kom ook je ook ver(der).

Citaat van: HansvV op 14-11-2018  19:57 uNog even over die hopzakjes: Grainfather stelt zelf dat vóór het koelen en verpompen naar het gistvat enige malen rondpompen ook helpt om een filter rond het pompfilter aan te brengen. Bij mij is dat dan vnl. hopresten. Dat heb je natuurlijk niet als je die zakjes gebruikt. Zien hoe dat uitpakt.

Ik heb met hoppellets wat sneller verstopping rondom het filter, dat merk ik al bij kleinere brouwsels (met micropipework). De oplossing is een zg. spider inzetten, of alleen hopbellen gebruiken.



Vanmorgen voor de eerste keer mijn spider ingezet, werkte erg goed, nylon inzet was ook makkelijk schoon te maken.

lier

Citaat van: HansvV op 14-11-2018  19:57 uKlinkt goed. Ben nog niet zo met de brouwsoftware bezig geweest eerlijk gezegd. Volgde gewoon de recepten. Zal BrouwHulp eens gaan verkennen.

Nog even over die hopzakjes: Grainfather stelt zelf dat vóór het koelen en verpompen naar het gistvat enige malen rondpompen ook helpt om een filter rond het pompfilter aan te brengen. Bij mij is dat dan vnl. hopresten. Dat heb je natuurlijk niet als je die zakjes gebruikt. Zien hoe dat uitpakt.

Rondpompen is niet nodig. Veroorzaak voor het koelen een whirlpool met je brouwketel zodat eiwitten en hopresten zich in het midden verzamelen, wacht een minuut of tien en koel direct naar je gistvat. Filter aanbrengen rond het pompfilter geld alleen als je hopbloemen gebruikt, niet bij pellets.

HansvV

Ik heb voornamelijk hopbellen. Kilo Saaz geplukt maand geleden, de rest gekocht in Almere. Bij mij dus allemaal blaadjes in de ketel. Kort rondpompen over de koeler, omdat ik die toch al moet ontsmetten volgens GF, en dan gelijk het vergistingsvat in. Werkt goed tot nu toe. Pomp doet het netjes, raakt niet verstopt.

dirk

Hopbellen werkt inderdaad probleemloos. Met pellets kan het lastiger worden.

Citaat van: HansvV op 14-11-2018  23:00 uKort rondpompen over de koeler, omdat ik die toch al moet ontsmetten volgens GF, en dan gelijk het vergistingsvat in.

Dat is altijd een puntje van aandacht. Zelf heb ik dat wel eens heel nonchalant maar een paar tellen rondgepompt met als resultaat een bier met wat zurig nasmaakje. Nu pomp ik 10 minuten rond, volgens mij adviseert Grainfather dat ook.

Silky

Citaat van: dirk op 14-11-2018  23:06 uHopbellen werkt inderdaad probleemloos. Met pellets kan het lastiger worden.

Dat is altijd een puntje van aandacht. Zelf heb ik dat wel eens heel nonchalant maar een paar tellen rondgepompt met als resultaat een bier met wat zurig nasmaakje. Nu pomp ik 10 minuten rond, volgens mij adviseert Grainfather dat ook.

5 minuten om precies te zijn. Overigens, als je de koeler reinigt met Grainfather High Performance Cleaner en warm water zoals voorgeschreven (of met PBW) en daarna goed naspoelt dan lijkt het me sterk dat er alsnog een infectie zou kunnen ontstaan. Wat ik wel steeds doe is de wortleiding van de koeler droogblazen met een compressor of een luchtpomp en de veiligheidsklep met kogel en veer van de pompafvoerpijp boven het rode kogelventiel demonteren en reinigen

HansvV

Citaat van: Silky op 15-11-2018  00:01 u5 minuten om precies te zijn. Overigens, als je de koeler reinigt met Grainfather High Performance Cleaner en warm water zoals voorgeschreven (of met PBW) en daarna goed naspoelt dan lijkt het me sterk dat er alsnog een infectie zou kunnen ontstaan. Wat ik wel steeds doe is de wortleiding van de koeler droogblazen met een compressor of een luchtpomp en de veiligheidsklep met kogel en veer van de pompafvoerpijp boven het rode kogelventiel demonteren en reinigen
Nou ja, 5 of 10 minuten. Zal ook afhangen van hoe hard hij pompt (met dat opgebouwde filter van hop). Droogblazen van de koeler kan, als je een olievrije compressor hebt, maar ik vind het een goed advies om ook kort over de koeler rond te pompen; voor de zekerheid.

dirk

Citaat van: Silky op 15-11-2018  00:01 uOverigens, als je de koeler reinigt met Grainfather High Performance Cleaner en warm water zoals voorgeschreven (of met PBW) en daarna goed naspoelt dan lijkt het me sterk dat er alsnog een infectie zou kunnen ontstaan.

Ja, en daar gaat het mis. PBW, GFHPC etc. reinigen, maar ontsmetten de materialen niet. Na het koken is wort kwetsbaar voor infecties (uit mijn blote hoofd tussen de 30 en 50 graden het extreemst). Veel commerciële brouwerijen slaan het 'rondpompen' van hete wort (na schoonmaakstap) over de koeler dan ook niet over.

John

Commerciele brouwerijen gebruiken zuur om te ontsmetten.

dirk

Citaat van: John op 15-11-2018  12:39 uCommerciele brouwerijen gebruiken zuur om te ontsmetten.

Er zijn wel meerdere wegen die naar Rome leiden... en daar is zuur niet de enige van.

HansvV

Maar dan moet je wel weer gelijk flink zuur gaan, want een beetje verlaagde pH vinden sommige beestjes best lekker. En dan daarna weer schoonspoelen met... water waarschijnlijk? Reinigen doe ik steevast direct na gebruik, én voor een volgend gebruik. Alleen laat die koeler zich slecht van binnen inspecteren, dus ik volg maar die kokendwortdoorstroomontsmetting (in het Duits schrijven ze ook alles aan elkaar tot één woord, dus waarom wij niet eigenlijk). Gewoon, voor de zekerheid.

lier

Citaat van: John op 15-11-2018  12:39 uCommerciele brouwerijen gebruiken zuur om te ontsmetten.

Ik ben altijd van gedachte geweest dat er met loog wordt schoongemaakt in commerciële brouwerijen, maar wellicht ben ik mis.

lier

En wat betreft het schoonmaken, bij de Grainfather helpt de terugslagklep je bij het schoonmaken niet echt omdat de pomp niet leeggegoten wordt bij het leeggieten.

Ik heb tegenwoordig de gewoonte om het balletje van je checkvalve te verwijderen voor het schoonmaken en na het schoonmaken met de gf cleaner de ketel leeg gieten, spoelen met water ook ff de pomp starten naar de goot en dan de Grainfather op zijn kop laten drogen.
De volgende dag wrijf ik indien nodig de ketel nog even na met een theedoek, zet ik de checkvalve weer in elkaar en zet ik de ketel weg voor de volgende keer.

Op deze manier weet je zeker dat er niets achterblijft in je pomp. Voor het volgende gebruik spoel ik de ketel nog even door met schoon water voor het brouwen.

Om de 5 of 6 keer brouwen maak ik de ketel schoon met hete loog, zo weet ik zeker dat alles netjes schoon blijft.

Jacques

Citaat van: lier op 15-11-2018  20:41 uIk ben altijd van gedachte geweest dat er met loog wordt schoongemaakt in commerciële brouwerijen, maar wellicht ben ik mis.

Commerciële brouwerijen maken niet alles schoon met loog. Er worden vaak ook andere middelen gebruikt.
De CIP-installaties voorzien in een basische én een reiniging.

Voor het grondig schoonmaken van mijn Braumeister gebruik ik tegenwoordig Enxybrew 10. Dat is een zeer effectieve reiniger. Mijn Braumeister ziet er uit als nieuw. Het kost aanzienlijk meer dan loog maar het reinigt super!

John

Citaat van: lier op 15-11-2018  20:41 uIk ben altijd van gedachte geweest dat er met loog wordt schoongemaakt in commerciële brouwerijen, maar wellicht ben ik mis.
ik bedoel:
Loog aan einde brouwdag om koeler en slangen te reinigen, zuur vóór brouwen (gist/lagertank, platenkoeler, slangen om van koeler naar gist/lagertank te pompen) om te ontsmetten desinfecteren. Hulpmiddelen hierbij zijn vloeistoffen om oppervlaktespanning te breken en vloeistofje op basis van 02. Zo doen wij het ongeveer. En er zullen zeker zoals Jacques zegt ook andere basen zijn die goed reinigen.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.