Ervaringen met Grainfather semi automatische brouwketel rvs

Gestart door Steinway, 11-04-2015 14:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

lier

Inderdaad heb het zelf nog nooit bij de hand gehad kon het me gewoon niet voorstellen.

HermanH

Als je wort door de overlooppijp loopt dan passeert die niet uw volledig graanbed en is het rendement volgens mij veel minder, dus kraantje wat wurgen tot hij niet meer over stroomt. Logisch vind ik het in ieder geval wel. Heb sinds vorige week ook een Grainfather en de 2de keer een opkweekwort mee gebrouwen om met heet gebottelde flessen later geen DME meer te hoeven gebruiken. Daar het maar 15 liter vooropgesteld volume was en enkel pilsmout kon de wurgkraan bijna volledig open staan zonder over te lopen, de brouw ervoor (mijn eerste dus) heb ik ze 2/3 moeten wurgen omdat ik toen 26,5 liter had gebrouwen en er meer mout in de korf aanwezig was, dus tragere doorstroming.

Vandaag trouwens die standaard filter vervangen, zie foto:


JamMasterJustin

Citaat van: lier op 07-09-2018  17:06 uDe onderste rubber ring bevestigen is eenvoudig:
Verwarm de gf tot de inmaisch temperatuur met de binnenpan zonder de onderste filterplaat erin, dan zet het een en ander een beetje uit.
Maak vervolgens de ring vochtig voor je hem er enigszins schuin in laat zakken. Vlak voor de bodem trek je hem recht en klaar is Kees.
Werkt elke keer in een keer :biersmile:

Monster tip! Werkte vandaag in 1x! Hulde!

Wel vreemd: ik kreeg voa de Grainfather Connect een recept met een doorgehaald wolkje dat ik via BrouwHulp had opgesteld. Ik kreeg 'm niet geupload. Ik bedacht mij dat de koudhop misschien vreemd voor de Grainfather was. Die eruit gehaald en nogmaals geïmporteerd en toen deed ie het wel. Vreemd! Herkent iemand dit?

 

John

Weet iemand of er naast de Bluetooth module, meer verschil is tussen de oude en nieuwe Grainfather?

dirk

Weinig. Weet wel dat de oude Grainfather erg omslachtig is qua bediening. Lees eens dit artikel door. Op het laatst beschrijft hij de nieuwe module.

John

Dat was bekend. Ben benieuwd wát de (weinige) verschillen zijn. Áls die er zijn.

dirk


    REDESIGNED PIPEWORK

    We have modified a few things on the pipework to take into consideration the feedback that we have received about a better connection option for the chiller and the nuisance of the brass cap.

    We have changed the thread to a much more robust coarse thread. This makes it much quicker to connect and disconnect, eliminates the chance of cross threading and provides a more substantial seal for the connection.

    The rubber O ring has been changed to a silicone O ring so it is much more hard wearing.

    We have fitted a shut off valve that is opened when the connections are fitted and closed when they are removed to eliminate the need to fit the brass cap.

    We have moved the ball valve to the outlet pipe from the counter flow wort chiller so that it is much easier to control the flow of wort when cooling.

    SILICONE TUBES

    We have also redesigned the silicone tubes that connect the pump to the pipework. These tubes are now moulded so cater for the different diameter outlet on the pump and the inlet and outlet pipes. This should eliminate any chance of leaks.

    GRAINSTOPPER

    We have included the new Grainstopper that replaces the aluminium cap used on top of the overflow pipe while adding grains. This conveniently fits inside the overflow pipe and the rolled top ring prevents the top pipe from being over extended.

bron

bijna niks dus

Edwin brouwt

Citaat van: John op 29-10-2018  14:04 uDat was bekend. Ben benieuwd wát de (weinige) verschillen zijn. Áls die er zijn.


Ik brouw brouw  zelf met een nieuwe Grainfather en bij een vriend van me met een oude. De verschillen zijn minimaal:
Op de oude schakelt de switch onderop  tussen laag en hoog vermogen van het verwarmingselement; bij de nieuwe regelt de controller het vermogen.
De tegenstroomkoeler is een iets andere uitvoering die niet heel handig op de deksel past (ik zet 'm er sowieso naast dus het maakt voor mij niet uit)
Voor de rest hele kleine verschillen zoals de vorm van de grainstopper.


Wanneer je een nieuwe controller op een oude Grainfather zet, merk  je alleen dat de koeler anders is (maar koelt net zo goed).

John


hansHalberstadt

Zijn er meer mensen met dit probleem:


Lijkt op een passingsprobleem tussen het pijpje en het overschuif stukje.

dirk

Citaat van: hansHalberstadt op 30-10-2018  11:39 uZijn er meer mensen met dit probleem:


lijkt op een passingsprobleem tussen het pijpje en het overschuif stukje


Ik zou het gewoon terugsturen naar leverancier Hans! Hier geen problemen mee.

hansHalberstadt

Citaat van: dirk op 30-10-2018  12:25 uIk zou het gewoon terugsturen naar leverancier Hans! Hier geen problemen mee.
Heb er zelf geen, maar vroeg me af of dit vaker voorkomt. Iets terugsturen en wachten tot het opgelost is kan soms lang duren en vraagt ook inzet van de leverancier  om het snel opgelost te krijgen. (Die het vaak druk heeft en geen tijd en zin in jouw problemen) en al die tijd kun je niet brouwen. Zoek dus vooral reacties van mensen die dit ook hebben. (Lijkt op een tolerantieprobleem in de productie) 

dirk

Citaat van: hansHalberstadt op 30-10-2018  12:30 uHeb er zelf geen, maar vroeg me af of dit vaker voorkomt. Iets terugsturen en wachten tot het opgelost is kan soms lang duren en vraagt ook inzet van de leverancier  om het snel opgelost te krijgen. (Die het vaak druk heeft en geen tijd en zin in jouw problemen) en al die tijd kun je niet brouwen. Zoek dus vooral reacties van mensen die dit ook hebben. (Lijkt op een tolerantieprobleem in de productie) 

Ik snap niet waarom mensen daar een filmpje van maken, en dat gaan posten, terwijl dit gewoon teruggekoppeld moet worden naar de leverancier toe. Ook snap ik niet helemaal waarom een niet Grainfather bezitter dit aanhaalt, maar wellicht ontgaat mij het één en het ander.

emiel1

Citaat van: dirk op 30-10-2018  12:37 uIk snap niet waarom mensen daar een filmpje van maken, en dat gaan posten, terwijl dit gewoon teruggekoppeld moet worden naar de leverancier toe. Ook snap ik niet helemaal waarom een niet Grainfather bezitter dit aanhaalt, maar wellicht ontgaat mij het één en het ander.

Hans gaat voor de class-action. Verloren brouwtijd!

hansHalberstadt

Citaat van: dirk op 30-10-2018  12:37 uOok snap ik niet helemaal waarom een niet GF bezitter dit aanhaalt, maar wellicht ontgaat mij het één en het ander.
Omdat ik het voor iemand aan het onderzoeken ben die liever niet in beeld wil komen maar wel dit probleem heeft.

hansHalberstadt

Citaat van: dirk op 30-10-2018  12:37 uIk snap niet waarom mensen daar een filmpje van maken, en dat gaan posten, terwijl dit gewoon teruggekoppelt moet worden naar de leverancier toe.
Eerste vraag is of het misschien wel zo hoort. Als een leverancier verder geen klachten krijgt zou deze kunnen zeggen dat het zo hoort en jij de eerste bent. misschien functioneert het ook nog wel redelijk met dit defect. Vandaar dat ik wil weten of meer mensen er last van hebben om zo een wat sterker onderbouwd verhaal te hebben.

KooTjoo


Silky

Citaat van: hansHalberstadt op 30-10-2018  15:56 uEerste vraag is of het misschien wel zo hoort. Als een leverancier verder geen klachten krijgt zou deze kunnen zeggen dat het zo hoort en jij de eerste bent. misschien functioneert het ook nog wel redelijk met dit defect. Vandaar dat ik wil weten of meer mensen er last van hebben om zo een wat sterker onderbouwd verhaal te hebben.

Ik heb het probleem in ieder geval niet. Past perfect over elkaar...
Ik zou dit opnemen met de leverancier, vermoedelijk betreft het een constructiefout.

Edwin brouwt

Ik heb met 2 Grainfathers geen probleem en heb er ook nog nooit van gehoord...

hansHalberstadt

Citaat van: KooTjoo op 30-10-2018  16:25 uKijk hier eens. Volgens mij komt bovenstaande filmpje daar ook vandaan.

https://www.thehomebrewforum.co.uk/threads/quick-question-for-any-grainfather-owners.78685/
Klopt daar heb ik de link ban het filmje ook uit gekopieerd.

Neem aan dat ze de overflow (16.11 inwendig) zelf draaien en de buis inkopen op basis van maat 16mm en soms buizen krijgen die groter zijn. Dan hebben ze dus inderdaad een passingsprobleem en dat komt eens in de zoveel tijd voor.

John

Ik ben van plan om woensdag een Grainfather Connect te gaan kopen. Ik wil daarbij ook een hopspider aanschaffen. Ik weet alleen niet wat de binnenmaat is van de Grainfather Connect (het lijkt me het beste om een zo'n groot mogelijke hopspider aan te schaffen). Kan iemand me die maat doorgeven?

dirk

Citaat van: John op 05-11-2018  12:06 uKan iemand me die maat doorgeven?

Binnenmaat is 300 mm

dirk

Zelf kook ik liever met een hop kookzak. Van "Brewbag" verkopen ze deze voor ca. 3 euro per stuk, en past prima om de verbindingsmof van DN150.

De zak raakt de bodem net niet, dus ook voor kleinere proefbrouwsels geschikt, hele investering was 14 euro incl. een reserve zak.





John

Citaat van: dirk op 05-11-2018  13:02 uBinnenmaat is 300 mm

Ik bedoel binnenhoogte en -diameter van Grainfather

dirk

Citaat van: John op 05-11-2018  15:11 uIk bedoel binnenhoogte en -diameter van Grainfather

Hoogte is 360, en binnendiameter is 300


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.