Ervaringen met Grainfather semi automatische brouwketel rvs

Gestart door Steinway, 11-04-2015 14:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

lier

Ik ga morgen brouwen, zal de thermometer er wel eens bijpakken

Edwin brouwt

Citaat van: lier op 08-10-2018  08:40 uIk ga morgen brouwen, zal de thermometer er wel eens bijpakken
Vooral tijdens het opwarmen naar een volgende stap, bijvoorbeeld naar uitmaischen.Spannend!  ;)

henkie

Ik denk dat de meneer die de meting gedaan heeft niet een lekkere doorstroming door zijn filterbed had. Stel: Als pakweg 85% van het wort  door het overstroom pijpje naar beneden stroomt zal er weinig wort overblijven om bij een hogere temperatuur stap de maisch op te warmen.

lier

IS weer eens een broodje aap verhaal die temperatuur



Denk dat ik destijds in mijn traditionele pan een groter verschil had.


hansHalberstadt

Citaat van: lier op 09-10-2018  08:57 uIS weer eens een broodje aap verhaal die temperatuur

Op welke plekken in de ketel heb je gemeten? Het ging vooral over het temperatuurverschil tussen boven en onderkant van het beslag en dan nog specifiek bij het opwarmen bv van 63 naar 72 graden. (De onderkant van het beslag wordt vanaf boven opgewarmd) Alleen een thermometer laten zien zegt nog niet veel.

HermanH

Ik heb vorige week bij de eerste brouw die ik ermee deed eens gemeten met een alcoholmeter, dus heb ik laten rusten op de bobenste filterplaat, gaf 71°C. aan en de temperatuurmeter van de Grainfather stond op 72, dus boven en onder temperatuur is maar 1°C. verschil, valt nog mee eigenlijk...


hansHalberstadt

Citaat van: HermanH op 09-10-2018  13:25 uIk heb vorige week bij de eerste brouw die ik ermee deed eens gemeten met een alcoholmeter, dus heb ik laten rusten op de bobenste filterplaat, gaf 71°C. aan en de temperatuurmeter van de Grainfather stond op 72, dus boven en onder temperatuur is maar 1°C. verschil, valt nog mee eigenlijk...


Het ding pompt rond dus het nauwkeurig geregelde stukje komt als eerste bovenop te liggen. Logisch dus dat dat de juiste geregelde temperatuur heeft. Maar meet eens onderin het beslag, bv 2 cm boven het filter en hoelang het duurt voordat dat stukje op de geregelde temperatuur zit na bv opwarmen van 63 naar 72 graden.

lier

Citaat van: hansHalberstadt op 09-10-2018  13:35 uHet ding pompt rond dus het nauwkeurig geregelde stukje komt als eerste bovenop te liggen. Logisch dus dat dat de juiste geregelde temperatuur heeft. Maar meet eens onderin het beslag, bv 2 cm boven het filter en hoelang het duurt voordat dat stukje op de geregelde temperatuur zit na bv opwarmen van 63 naar 72 graden.

Hans het is goed he, als je een volledig temperatuurprofiel wil koop zelf zo'n ding.
Ik heb zo'n 5 cm onder de top in de mout gemeten, langer is die thermometer nou eenmaal niet.
En omdat die mout op geen enkele manier actief gekoeld wordt 'in the middle' is die 10 graden een broodje aap verhaal.

Ongetwijfeld is het niet zo nauwkeurig als jou brouwerij en voor de meeste van ons is dat ook niet nodig.

hansHalberstadt

Citaat van: lier op 09-10-2018  14:02 uHans het is goed he, als je een volledig temperatuurprofiel wil koop zelf zo'n ding.
ik heb zo'n 5cm onder de top in de mout gemeten, langer is die thermometer nou eenmaal niet.
En omdat die mout op geen enkele manier actief gekoeld wordt 'in the middle' is die 10graden een broodje aap verhaal.

Ongetwijfeld is het niet zo nauwkeurig als jou brouwerij en voor de meeste van ons is dat ook niet nodig.
Zoals al gezegd, de opmerking kwam niet van mij, maar van iemand bij ons op de afgelopen gildeavond die het had gemeten en de conclusie trok dat het zoveel scheelde en of dat wel normaal was. Natuurlijk kan ik zelf alles nameten, maar de vraag was juist of anderen het kunnen bevestigen die zo'n ding hebben. Maar dan moet je wel de juiste meting doen. De conclusie trekken dat het een broodje aap verhaal is op basis van het zelf niet kunnen meten kan niemand veel mee.  De conclusie is trouwens ook niet in mijn eigen belang, maar in het belang van allen die zo'n ding hebben of nog willen aanschaffen.
   

hansHalberstadt

Citaat van: henkie op 08-10-2018  16:44 uIk denk dat de meneer die de meting gedaan heeft niet een lekkere doorstroming door zijn filterbed had. Stel: Als pakweg 85% van het wort  door het overstroom pijpje naar beneden stroomt zal er weinig wort overblijven om bij een hogere temperatuur stap de maisch op te warmen.
Dat kan een reden zijn. Moet jij met schroten rekening houden met de benodigde doorstroming? Dus ga jij grover schroten dan bij normale beslagketel met roerwerk?

hansHalberstadt

Citaat van: lier op 09-10-2018  14:02 uEn omdat die mout op geen enkele manier actief gekoeld wordt 'in the middle' is die 10graden een broodje aap verhaal.
Het gaat dus ook niet om afkoelen maar opwarmen naar de volgende temperatuurstap. Als het rondgepompte en verwarmde wort niet het binnenste van het beslag bereikt duurt het heel lang of komt het binnenste zelfs helemaal niet op de volgende temperatuurstap. Dus als je dat niet hebt bekeken kun je volgens mij nooit concluderen dat het een broodje aap is. Zal mogelijk dus iets te maken hebben met minimaal benodigde doorstroomsnelheid door het beslag zoals Henkie scherp opmerkte, dus beperkingen stellen aan hoe fijn je mag schroten bij dit systeem als je niet ook nog apart gaat roeren.   

lier

Citaat van: hansHalberstadt op 09-10-2018  15:58 uHet gaat dus ook niet om afkoelen maar opwarmen naar de volgende temperatuurstap. Als het rondgepompte en verwarmde wort niet het binnenste van het beslag bereikt duurt het heel lang of komt het binnenste zelfs helemaal niet op de volgende temperatuurstap. Dus als je dat niet hebt bekeken kun je volgens mij nooit concluderen dat het een broodje aap is. Zal mogelijk dus iets te maken hebben met minimaal benodigde doorstroomsnelheid door het beslag zoals Henkie scherp opmerkte, dus beperkingen stellen aan hoe fijn je mag schroten bij dit systeem als je niet ook nog apart gaat roeren.   

In dat geval heeft het meten bij een andere brouwer dus ook geen zin want ik kan de onkunde van een ander niet meten.
Ik haal doorgaans een rendement van tegen de 80% dus het probleem wat je schetst heb ik niet.
Kortom er van uitgaande dat het beslag op de juiste manier geschroot is, is het een broodje aap verhaal.

henkie

Citaat van: hansHalberstadt op 09-10-2018  15:38 uMoet jij met schroten rekening houden met de benodigde doorstroming? dus ga jij grover schroten dan bij normale beslagketel met roerwerk?
Bij een Weizen schroot ik de gerst wat grover.
Het komt bij mij wel eens voor dat bij de eerste stap veel vloeistof door het pijpje gaat en bij de volgende stap niet. Voor de volgende temp stap roer altijd en heb dan waarschijnlijk een beter filterbed. Of een mooi kanaaltje in het filterbed.
Met roerwerk heb ik geen ervaring.😊

hansHalberstadt

Citaat van: henkie op 09-10-2018  16:42 uBij een Weizen schroot ik de gerst wat grover.
Het komt bij mij wel eens voor dat bij de eerste stap veel vloeistof door het pijpje gaat en bij de volgende stap niet. Voor de volgende temp stap roer altijd en heb dan waarschijnlijk een beter filterbed. Of een mooi kanaaltje in het filterbed.
Met roerwerk heb ik geen ervaring.😊
Ok dus het pijpje is een overstroompijpje wat gelijk naar onderin de ketel loopt begrijp ik? Als daar dus iets doorloopt bij opwarmen betekent het dus eigenlijk dat het filterbed niet goed doorstroomt en dus het beslag minder goed opgewarmd kan worden omdat de warme vloeistof er dus langs loopt ipv er doorheen? Dan neem je met roeren dus de bedoelde functie van de pomp (rondpompen en opwarmen van je beslag) over. Wel goed om dat even te weten inderdaad.

Jan iets Grunn

Bij de Grainfather is er geen overlooppijp. De vloeistof wordt onder uit de ketel naar boven gepompt en loopt dan door de mout naar beneden. Grote temperatuurverschillen zijn daardoor niet mogelijk.

hansHalberstadt

Citaat van: Jan iets Grunn op 09-10-2018  17:49 uBij de Grainfather is er geen overlooppijp. De vloeistof wordt onder uit de ketel naar boven gepompt en loopt dan door de mout naar beneden. Grote temperatuurverschillen zijn daardoor niet mogelijk.
""


Loser

Citaat van: Jan iets Grunn op 09-10-2018  17:49 uBij de Grainfather is er geen overlooppijp. De vloeistof wordt onder uit de ketel naar boven gepompt en loopt dan door de mout naar beneden. Grote temperatuurverschillen zijn daardoor niet mogelijk.
De Grainfather wel degelijk een overloop die zorgt ervoor dat je het warmte element niet kan droogtrekken bij eventuele verstopping...
Het buisje waar je de filterplaat overschuift is hol 😉

Henkw

Citaat van: Jan iets Grunn op 09-10-2018  17:49 uBij de Grainfather is er geen overlooppijp. De vloeistof wordt onder uit de ketel naar boven gepompt en loopt dan door de mout naar beneden. Grote temperatuurverschillen zijn daardoor niet mogelijk.
https://www.grainfather.com/shop/spare-parts/overflow-inlet.html

Jan iets Grunn

Oké, dat is voor calamiteiten. Bij normaal gebruik wordt deze overloop niet gebruikt.

Frank.S

Bij normaal gebruik , wordt altijd de overloop gebruikt.

hansHalberstadt

Citaat van: Jan iets Grunn op 09-10-2018  19:58 uOké, dat is voor calamiteiten. Bij normaal gebruik wordt deze overloop niet gebruikt.
Je bedoelt dan waarschijnlijk dat hij niet overloopt maar er wel zit? Lijkt mij dat het ding niet over zou moeten lopen want je wilt juist je wort door het beslag laten lopen en niet erlangs.

dirk

Citaat van: Frank.S op 09-10-2018  20:21 uBij normaal gebruik , wordt altijd de overloop gebruikt.


Nou hier niet hoor, als je de overloop gebruikt dan warmt het beslag niet (voldoende) op. Als er veel wort de overloop in gaat, dan roer ik toch even door het beslag. Wat ook wil helpen is een dunner beslag (duh) en de filterplaat niet te hard aandrukken, zodat het wort gebufferd wordt en niet te snel overloopt. Uiteraard kun je nog het debiet regelen met het (rode) kraantje, maar of dat zin heeft...

lier

Citaat van: Frank.S op 09-10-2018  20:21 uBij normaal gebruik , wordt altijd de overloop gebruikt.

Beetje overlopen kan inderdaad geen kwaad maar als er te veel overstort en er onvoldoende door je moutbed gaat dan gaat Hans op den duur nog gelijk krijgen. Je moet wel zeker weten dat je al je mout bereikt en naar de juiste temperatuur brengt.

Uiteindelijk zal je het terug zien aan je rendement en evt droge stukken mout als je klaar bent.

Hans bij deze mijn excuus, lijkt er inderdaad op dat bij verkeerd gebruik jou stelling waarheid kan worden

Edwin brouwt

Citaat van: Frank.S op 09-10-2018  20:21 uBij normaal gebruik , wordt altijd de overloop gebruikt.


Bij normaal gebruik en correct geschroot mout loopt alle wort door het graanbed en niet door de overloop.

hansHalberstadt

Citaat van: lier op 09-10-2018  20:52 uHans bij deze mijn excuus, lijkt er inderdaad op dat bij verkeerd gebruik jou stelling waarheid kan worden
Gaat mij er niet om om gelijk te krijgen. Ik wil alleen begrijpen wat er mis gaat. Alles bij elkaar beginnen nu de puzzelstukje in elkaar te schuiven. Ik denk goede discussie toch wel.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.