Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Ervaringen met Grainfather semi automatische brouwketel rvs  (gelezen 132875 keer)

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Ervaringen met Grainfather semi automatische brouwketel rvs
« Reactie #550 Gepost op: 26-11-2017 22:04 u »
Waarom gebruik je iets milieubelastend als loog om je etiketten te verwijderen, dat gaat ook heel erg goed met warm water. Ook veel minder gevaarlijk dan een basische oplossing.

Loog is niet milieubelastend als je dat neutraliseert met bijvoorbeeld met huishoudazijn. Een pH-meter kan goede diensten bewijzen.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline JamMasterJustin

• Senior lid
  • Niets hoeft, paarden wel
« Reactie #551 Gepost op: 02-12-2017 21:19 u »
Vandaag de tweede brouw met de Grainfather gedaan. Wat blijft het een verademing. Ik ben nog even gaan stofzuigen en naar de winkel gegaan tussendoor. Heerlijk! Het filteren duurde (wederom) erg lang. Ik schat toch wel een uur. Ik heb het idee dat ik iets verkeerd doe, maar het loopt echt tergend langzaam door.

Op het begin schrok ik even! mijn warmteelement deed het niet. De resetknop reageerde niet en opwarmen ho maar... Maar wat bleek: het kabeltje was uit de controller geschoten. Klein probleem en dom dat ik dat niet eerst heb gecontroleerd.

Ik vind het wel moeilijk om met spoelen de gewenste hoeveelheid te bepalen, hebben jullie daar tips voor?

Offline EdwinBrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Vol lid
  • To beer or not to beer...
    • FRED Brewery
« Reactie #552 Gepost op: 02-12-2017 21:40 u »
Ik vind het wel moeilijk om met spoelen de gewenste hoeveelheid te bepalen, hebben jullie daar tips voor?

Ik hou altijd het recept aan. Dus met BrouwHulp alles plannen, dan overzetten naar de controller, en deze de nieuwe hoeveelheden laten omrekenen.

Wat betreft de lange spoeltijd: ik vind het juist (te) snel gaan, 20 minuten ongeveer.
Volgens mij is het 100% de fijn- grofheid van het schroten. Ik schoot liever iets te grof omdat er nogal wat verhalen rondgaan over verstopte pompen etc...

Offline lier

• Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #553 Gepost op: 02-12-2017 21:50 u »
Ik zou iets grover gaan schroten als ik jou was, om het filterproces wat te versnellen.

Wat betreft het aantal liters normaliter als je je spoelwater afmeet moet het goed komen, althans bij mij wel. Anders spoel je in eerste instantie een liter minder en vul dit aan voor je gaat koken direct in de ketel. blijft op den duur uiteraard een ervaringsgetal waar je je recept op aan kan passen, maar nogmaals bij klopt het doorgaans uitstekend.
Ik houd doorgaans de vuistregel per kg mout verlies je 1ltr water aan.

Dus basis berekening: batch zeg 23 liter en 5kg mouten 1 uur koken.
1,5 (ketel verlies volgens GF) + 23 + 5 + 3 ltr/h kookverlies = 32,5 liter brouwwater nodig.

Succes met je volgende brouwsel