Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.
Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com
Is dat iwaki model compatible met het origineel? Zo ja welk model heb je?
Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.
Kan die pomp wel tegen kokend wort? Veel pompen die ik zie gaan maar tot 80 graden.
Wanneer jullie loog gebruiken met welke hoeveelheid per liter werken jullie dan?
...en je hebt er 1 a 3%w/w van nodig!
Ik heb gisteren voor het eerst met de Grainfather gebrouwen. Wat een verademing, zeg! Hartstikke makkelijk, weinig gedoe. Ik had geen verstopte pomp en evenmin aanbranden.Enig dingetje was dat het uitlekken/spoelen langer duurde dan ik had gedacht. Ik denk wel 40 minuten (grof geschat). Het liep/druppelde wel constant door, maar wel erg langzaam. Heb ik mogelijk te grof geschroot?
Vandaag voor de 2e keer met de Grainfather gebrouwen. Pomp raakte verstopt door de hoppellets ondanks dat ik een hopspider gebruik. Was vergeten om een whirlpool te doen dus dat dat zal ook wel schelen.Het wort kwam steeds trager uit de tegenstroomkoeler. Fiets pomp op de leiding en even doorblazen van de pomp brengt hem weer op gang. Eerste keer brouwen duurde 7,5 uur met schoonmaken erbij, 2e keer 6 uur dus we gaan vooruit.
Je krijgt juist eerder langzamer doorloop door fijner te schroten.Wat was de temperatuur van je spoelwater? Je mag rustig water gebruiken van 90 tot 94 ºC (wel aanzuren tot een pH 5 tot 6). Als je de moutkorf omhoog trekt koelt de bostel snel af. Gisteren weer gezien tijdens het gezamenlijk brouwen bij De Roerstok waar 2 leden aan het brouwen waren met een Grainfather.
Het spoelwater had ik rond de 82 graden.
Het spoelwater mag rustig een stuk warmer. Door een hogere temperatuur verloopt het spoelen vlotter en spoelen er meer suiker uit. Tegenwoordig hanteer ik een temperatuur van 94 ºC. Het spoelwater wordt door mij wel aangezuurd tot een pH tussen 5 en 6. Hierdoor krijg je weinig uitloging van looistoffen. Verder moet je er op bedacht zijn dat je bostel snel afkoelt omdat het een vrij kleine hoeveelheid is. In de praktijk komt je filterbed hooguit een paar graden boven de 80 ºC, als je daar al boven komt. Steek maar eens een thermometer in je filterbed.
Dat is ca. 10 tot 30 gram per liter water. Ohja, zorg wel voor de juiste beschermingsmiddelen.
Ik heb vanmiddag de flessenetiketten afgeweekt met 0,5% w/w loog, ik had toen geen handschoenen gebruikt, en dan merk je dat het dan nog scherper is dan de commerciële basische reinigers (Puro Caustic/ Chempro Caustic etc.) De Grainfather zou ik persoonlijk niet reinigen met meer dan 1% w/w loog, maar wat zijn jullie ervaringen tot nu toe?
Ik reinig mijn flesjes met 10l water en 2 eetlepels NAOH loog van het kruitvat. Gevoelsmatige komt dat mij overeen met de eetlepel grainfather reiniger die ik op 10l in mijn GF gebruik. 30g loog per liter lijkt mij heel erg veel?
Waarom gebruik je iets milieubelastend als loog om je etiketten te verwijderen, dat gaat ook heel erg goed met warm water. Ook veel minder gevaarlijk dan een basische oplossing.
Lijkt mij ook. in chempro caustic zit als ik het goed heb rond de 5% loog en dat doseer je 5 gram de liter. Reken maar uit hoeveel dat dan van dat Kruitvat spul moet zijn...
Ik krijg ze er niet af met warm water. Met name Warsteiner etiketten weken slecht af, die Duitsers doen alles gründlich.Loog valt qua milieubelasting wel mee, het is beter dan puro caustic of chemipro omdat er géén chloor in zit. Dat is pas milieubelastend!Hoe reken jij ? Volgensmij is 0,5% w/w ongeveer 5 gram per liter hoor. OK, dan bevat ChemiPro (uitgaande van 5 gr./l) dus 0,25 gr. de liter