Ervaringen met Grainfather semi automatische brouwketel rvs

Gestart door Steinway, 11-04-2015 14:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

mvdhiele

Citaat van: ppuk op 11-06-2017  22:05 uAi. Dat de bodem van de Grainfather kan verbranden heb ik vandaag na mijn eerste brouwsel gemerkt...de bodem is best wel aardig verbrand. Heb een foto bijgevoegd. De standaard schoonmaak spullen van Grainfather (de HPC) deed niet zoveel met het verbrande stuk. Heeft iemand suggesties hoe ik dit zonder een brillo borstel schoon kan krijgen? Afwasmachine blokje? Toch weer HPC in hogere concentratie en langer laten zitten?



Ik heb dit ook wel eens gehad, gewoon een laagje schoonmaakazijn in je Grainfather, kwartiertje in laten werken, en je haalt het er zo uit. De bodem glimt dan weer alsof het hij nieuw is. Schuren raad ik af, i.v.m. krassen, en in de toekomst zal de Grainfather nog meer aanbranden.

dirk

Citaat van: mvdhiele op 02-10-2017  20:16 uIk heb dit ook wel eens gehad, gewoon een laagje schoonmaakazijn in je Grainfather, kwartiertje in laten werken, en je haalt het er zo uit. De bodem glimt dan weer alsof het hij nieuw is. Schuren raad ik af, i.v.m. krassen, en in de toekomst zal de Grainfather nog meer aanbranden.

Ik heb al 6 keer gebrouwen met de Grainfather, en eigenlijk nog nooit zo'n extreme aanbaksel gehad. De eerste keer wel, maar dat is 'inbranden', maar dan nog niet zo extreem... daarna nauwelijks aanbranden.

Gebruik je wel de 'calculator' van Grainfather?

mvdhiele

Citaat van: dirk op 02-10-2017  21:59 uIk heb al 6 keer gebrouwen met de Grainfather, en eigenlijk nog nooit zo'n extreme aanbaksel gehad. De eerste keer wel, maar dat is 'inbranden', maar dan nog niet zo extreem... daarna nauwelijks aanbranden.

Gebruik je wel de 'calculator' van Grainfather?

Nee, gebruik ik niet, ik heb de connect, die rekent het zelf uit (in combinatie met de app).
Het zit hem vaak niet in het rekenen, maar in het schroten.

sierkgoedemoed

Ik schep het schuim (proteïne of iets dergelijks ) af rond het kookpunt en schraap af en toe over de bodem. Sinds ik dit doe weinig last van aanbakken. Tip overigens van eerdere posts.

dirk

Citaat van: mvdhiele op 02-10-2017  22:02 uNee, gebruik ik niet, ik heb de connect, die rekent het zelf uit (in combinatie met de app).
Het zit 'm vaak niet in het rekenen, maar in het schroten.

Ja, dat kan ook natuurlijk... valt me wel vaker op dat mensen niet fatsoenlijk kunnen schroten. Wel de meest complexe walsenmolens aanschaffen, en dan met een kredietkaart de molen afstellen  :nut:
Een molen stel je af op schrootresultaat, dat doen ze in een professionele brouwerij niet anders.

Maar goed, dat aanbranden is voor de eerste keer niet vreemd, maar daarna moet het niet meer zo extreem voorkomen.

P.S. ik heb een schijvenmolen, vandaar dat ik zo cynisch op die kredietkaart bezitters ben ;)

dirk

Citaat van: sierkgoedemoed op 02-10-2017  22:07 uIk schep het schuim (proteïne of iets dergelijks ) af rond het kookpunt en schraap af en toe over de bodem. Sinds ik dit doe weinig last van aanbakken. Tip overigens van eerdere posts.

Afschuimen doe ik sinds de 3 laatste brouwsels ook, al heeft dat weinig invloed heb ik het idee. Over de bodem roeren tijdens het koken helpt wel, maar de voorbeeldfoto is gewoon 'inbranden' door nieuwigheid.

sierkgoedemoed

Je bedoelt dat inbranden gewoon  is bij de eerste keer? Waarom zou dat zijn? Misschien helpt dat ons het voorkomen er van. Ben benieuwd hoe je het ziet.

stiaanke

Citaat van: sierkgoedemoed op 02-10-2017  22:22 uJe bedoelt dat inbranden gewoon  is bij de eerste keer? Waarom zou dat zijn? Misschien helpt dat ons het voorkomen er van. Ben benieuwd hoe je het ziet.
Volgens mij gebeurt dat inbranden tijdens het maishen. Gebruik het laagste vermogen. Tijdens het koken zal er niets aanbranden, dan is de vloeistof in beweging.

Munckerik

Ik heb nog nooit een aangebrande bodem gehad, ook niet na het eerste gebruik.

Geert_d

Ik heb nog nooit een vieze bodem gehad. Uit Youtube filmpjes heb ik mijzelf geleerd om bij het koken (en het opwarmen naar het kookpunt toe) iedere 10 a 15 minuten met een houten spatel over de bodem te bewegen. Ik geloof dat de uitleg was omdat eiwitten daarop vast kunnen gaan zitten. Of het verband houdt met jou aanbranden weet ik niet.

Eskil

Heb ik ook gehad, zeker met hoge percentages tarwe.
Het helpt als je Grainfather geïsoleerd is en met de nieuwe controller, het benodigde vermogen is dan minder en hij zal minder snel aanbranden.
Ik schraap bij het koken regelmatig  over de bodem, maar ik heb al eens gehad dat het kwaad al geschied was tijdens de maisch.
Het is ook van belang om te beginnen met een brandschone bodem. Check die maar eens voor je begint.

dirk

Weet iemand wat de maximale kookvolume in de GF is? Ik zoek me suf op internet, maar daar kom ik niet verder dan max. grain bills. Ik wil graag dit bier opnieuw brouwen, maar nu met maximale volumes. Ik vermoed dat het 30 liter is... Maar kan iemand dat bevestigen?

Edwin brouwt

De ketel is 30 liter.. Dus dan kom je kwa recept meestal rond de 23 liter uit.
Maar als je tot het randje gaat zal er ook wel  33 liter in kunnen. Je krijgt dan mogelijk wel in probleem met schuim en overkoken...

Je kunt dat recept natuurlijk ook gewoon terugrekenen naar 23 liter ipv  27, bijvoorbeeld met BrouwHulp of brew.grainfather.com

dirk

Citaat van: EdwinBrouwt op 08-10-2017  19:34 uDe ketel is 30 liter.. Dus dan kom je kwa recept meestal rond de 23 liter uit.

Ketel is ruim 30 liter, althans de maatgeving stopt bij 30 liter. Met de duimstok er bij, heeft de ketel ca. 35 liter inhoud.

lier

Maak er 25 liter van, kom je op 30 liter begin koken is een kleine 7,5% minder van alle ingrediënten.

dirk

Citaat van: lier op 08-10-2017  22:42 uMaak er 25 liter van, kom je op 30 liter begin koken is een kleine 7,5% minder van alle ingrediënten.

Zoiets had ik ook al berekend met BrouwHulp. Maar kan het nog voller? Hoeveel liter 'kopruimte' heb  je nodig voor het koken en dat beetje schuim? Ik kan er gek genoeg niks over vinden.

lier

Citaat van: dirk op 08-10-2017  22:53 uZoiets had ik ook al berekend met BrouwHulp. Maar kan het nog voller? Hoeveel liter 'kopruimte' heb  je nodig voor het koken en dat beetje schuim? Ik kan er gek genoeg niks over vinden.

Dat zal je zelf uit moeten vinden, probeer eens een batch van 25 cliter en kijk hoeveel ruimte je over hebt.

Ik persoonlijk vind een batch van 24 liter wel aardig want daar vul ik exact 3 kratten euroflesjes mee.

McMelloW

Bij 30l staat de vloeistof ongeveer 44cm hoog. Dan heb je nog 5-5.5 cm tot de bovenkant van de ring. Met een heftige rollende kook kan dit gemakkelijk over koken.
Veel succes met de experimenten.

Edwin brouwt

Citaat van: dirk op 08-10-2017  22:53 uZoiets had ik ook al berekend met BrouwHulp. Maar kan het nog voller? Hoeveel liter 'kopruimte' heb  je nodig voor het koken en dat beetje schuim? Ik kan er gek genoeg niks over vinden.

Hoeveel schuim er komt, hangt van je ingredienten af: hoe meer eiwitten hoe meer schuim.
Ik zou zelf de gok niet nemen voor 3 liter meer, maar laat het hier op het forum weten tot hoe ver je komt!  >:D

PeterEngeltje

Citaat van: Eskil op 03-10-2017  10:49 uHeb ik ook gehad, zeker met hoge percentages tarwe.
Het helpt als je Grainfather geïsoleerd is en met de nieuwe controller, het benodigde vermogen is dan minder en hij zal minder snel aanbranden.
Ik schraap bij het koken regelmatig  over de bodem, maar ik heb al eens gehad dat het kwaad al geschied was tijdens de maisch.
Het is ook van belang om te beginnen met een brandschone bodem. Check die maar eens voor je begint.

Ik heb ook twee keer een flink verbrande bodem gehad, maar bij mijn laatste brouwsel, een witbier met 50% tarwemout, totaal geen problemen. Dus ligt het aan de tarwemout?
Mocht het gebeuren dan werkt de eerder beschreven methode: keukenpapier doordrenkt met azijn of citroenzuur perfect.

HerrPiet

Nog een Grainfather gebruiker meldt zich! Heb de connect versie met de isolatiemantel erbij. Deze kreeg ik gratis bij de bestelling. Heb nu twee keer gebrouwen een batch van 10 liter en 20 liter. Gelukkig geen zwarte bodem. Had de tips gelezen over het roeren en dat doe ik regelmatig tijdens het koken.

lier


Tjardo

Ik heb de Grainfather sinds december 2015 en heb er een keer of 20 mee gebrouwen tot nu toe, de laatste 7 keer met problemen met de pomp, tijdens maischen doet de pomp het prima, echter als ik na koken de pomp aanzet om te koelen maakt de pomp een zoemend geluid maar pompt niet, precies zoals in deze video. Pomp uit/aan helpt niet, doorblazen helpt niet. het enige dat werkt is de pomp verwijderen (wat een hele opgave is met 23 liter wort van 100 graden in de ketel) daarna openmaken onderdelen even afspoelen en weer in elkaar zetten. Zeer vervelend natuurlijk omdat de late hopgiften en vlamuit hopgiften veel te lang in het wort zitten met te bitter bier als gevolg en vuil zie ik niet als ik de pomp open maak en de filter is ook nooit verstopt of zo.

Afgelopen zondag verloor ik ongeveer 5 liter kokend hete en zeer plakkerige wort op de zoldervloer toen de Kocher opensprong nadat ik de pomp had verwijderd. Ik zwaar gefrustreerd en vrouwlief des duivels... Ik ben het echt spuugzat. Ik heb Grainfather een email gestuurd, in de reactie zeiden ze dat ik gelukkig nog garantie heb (2 jaar??) en dat ik contact moet opnemen de winkel waar ik de Grainfather heb gekocht (Van der Kooy). Zit ik eigenlijk wel te wachten op een nieuwe pomp van dezelfde slechte kwaliteit? Nou ja, vrijdag heb ik pas tijd om contact op te nemen met Van der Kooy, ik zal hier laten weten hoe de garantie afhandeling is verlopen. Voorlopig ben ik mijn plezier tijdens het brouwen wel echt verloren...

Eric v B

Citaat van: Tjardo op 11-10-2017  21:37 uIk heb de Grainfather sinds december 2015 en heb er een keer of 20 mee gebrouwen tot nu toe, de laatste 7 keer met problemen met de pomp, tijdens maischen doet de pomp het prima, echter als ik na koken de pomp aanzet om te koelen maakt de pomp een zoemend geluid maar pompt niet, precies zoals in deze video. Pomp uit/aan helpt niet, doorblazen helpt niet. het enige dat werkt is de pomp verwijderen (wat een hele opgave is met 23 liter wort van 100 graden in de ketel) daarna openmaken onderdelen even afspoelen en weer in elkaar zetten. Zeer vervelend natuurlijk omdat de late hopgiften en vlamuit hopgiften veel te lang in het wort zitten met te bitter bier als gevolg en vuil zie ik niet als ik de pomp open maak en de filter is ook nooit verstopt of zo.

Afgelopen zondag verloor ik ongeveer 5 liter kokend hete en zeer plakkerige wort op de zoldervloer toen de Kocher opensprong nadat ik de pomp had verwijderd. Ik zwaar gefrustreerd en vrouwlief des duivels... Ik ben het echt spuugzat. Ik heb Grainfather een email gestuurd, in de reactie zeiden ze dat ik gelukkig nog garantie heb (2 jaar??) en dat ik contact moet opnemen de winkel waar ik de Grainfather heb gekocht (Van der Kooy). Zit ik eigenlijk wel te wachten op een nieuwe pomp van dezelfde slechte kwaliteit? Nou ja, vrijdag heb ik pas tijd om contact op te nemen met Van der Kooy, ik zal hier laten weten hoe de garantie afhandeling is verlopen. Voorlopig ben ik mijn plezier tijdens het brouwen wel echt verloren...
Waardoor loopt het pompje vast? Hoge temperatuur? Rommel in het pompje?
Kun je het pompje niet (tijdelijk) vervangen door het beroemde solarpompje? Dan kun je tenminste brouwen. Zelf heb ik diverse keren, zonder problemen, een solarpompje gebruikt in mijn eigengebouwde installatie. Ik gebruikte het voor rondpompen tijdens het maischen en rondpompen na koken door een platenkoeler.

Edwin brouwt

Citaat van: Tjardo op 11-10-2017  21:37 uIk heb de Grainfather sinds december 2015 en heb er een keer of 20 mee gebrouwen tot nu toe, de laatste 7 keer met problemen met de pomp, tijdens maischen doet de pomp het prima, echter als ik na koken de pomp aanzet om te koelen maakt de pomp een zoemend geluid maar pompt niet, precies zoals in deze video. Pomp uit/aan helpt niet, doorblazen helpt niet. het enige dat werkt is de pomp verwijderen (wat een hele opgave is met 23 liter wort van 100 graden in de ketel) daarna openmaken onderdelen even afspoelen en weer in elkaar zetten. Zeer vervelend natuurlijk omdat de late hopgiften en vlamuit hopgiften veel te lang in het wort zitten met te bitter bier als gevolg en vuil zie ik niet als ik de pomp open maak en de filter is ook nooit verstopt of zo.

Afgelopen zondag verloor ik ongeveer 5 liter kokend hete en zeer plakkerige wort op de zoldervloer toen de Kocher opensprong nadat ik de pomp had verwijderd. Ik zwaar gefrustreerd en vrouwlief des duivels... Ik ben het echt spuugzat. Ik heb Grainfather een email gestuurd, in de reactie zeiden ze dat ik gelukkig nog garantie heb (2 jaar??) en dat ik contact moet opnemen de winkel waar ik de Grainfather heb gekocht (Van der Kooy). Zit ik eigenlijk wel te wachten op een nieuwe pomp van dezelfde slechte kwaliteit? Nou ja, vrijdag heb ik pas tijd om contact op te nemen met Van der Kooy, ik zal hier laten weten hoe de garantie afhandeling is verlopen. Voorlopig ben ik mijn plezier tijdens het brouwen wel echt verloren...

Mijn Grainfather is direct na de allereerste batch teruggegaan naar Brouwmarkt: pomp kapot. Precies met het geluid wat je hoort in het YT filmpje.
Dus ik zou zeggen: garantie en retouren?

Nu nog even Brouwmarkt bellen waar hij blijft... het duurt al 3 weken... :weetniet:


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.