Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Ervaringen met Grainfather semi automatische brouwketel rvs  (gelezen 212274 keer)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Ervaringen met Grainfather semi automatische brouwketel rvs
« Reactie #400 Gepost op: 16-06-2017 21:54 u »
Waarom zit iedereen steeds te roeren?  :denken:
Het pompsysteem dient om niet te moeten roeren.
Eens de mout gestort is (tijdens storten wel roeren) dient er niet meer geroerd te worden met een Grainfather.
Meestal wordt het wort helder voor de tweede maishstap.
Ik denk dat met helder wort de kans op aanbranden tijdens de temperatuurverhoging naar de volgende maischstap daardoor verkleint omdat er minder zetmeel in je wort op de bodem zit. Als je dan roert wordt alles weer troebel.
Tijdens het koken zal het ook niet aanbranden omdat er dan voldoende beweging in de vloeistof zit.

Ik heb een Braumeister en geen Grainfather. Bij een Braumeister hoef je ook niet te roeren. Ook daar wordt het wort door de ketel gepompt. Toch heb ik gemerkt dat regelmatig roeren heel veel uitmaakt voor het rendement. Dat ligt aanzienlijk hoger als je roert. Bij een Grainfather zal het niet veel anders zijn vermoed ik.
Voor het helder worden van het bier maakt het allemaal niet uit.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline sierkgoedemoed

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #401 Gepost op: 16-06-2017 23:30 u »
Bedankt voor alle tips over het schoonmaken van de zwarte aanslag.

Interessant vind ik de opmerking van Henkie, dat het aan branden plaats vind tijdens het maisch proces. Ik had het eerder verwacht bij het koken en veroorzaakt door de neergeslagen hot break.

Adrie, heb jij ook nog steeds last van aan branden? En proef je hiervan iets in het bier?

Sierk.

Offline ppuk

• Vol lid
  • Lekker!
« Reactie #402 Gepost op: 17-06-2017 09:57 u »
Gisteren de CascadeWit gebrouwen (10 liter brouwsel). Geen enkele last van aanslag of verstoppingen gehad terwijl ik dat voorheen wel had. Geen hopzak ed gebruikt en het standaard filter vervangen voor een filterheks (gekoppeld aan de pomp via 3 cm silicone slang). Net voor de start van het koken de eiwitten eraf geschept met een schuimspaan. Iedere 15 minuten over het verwarmingselement geroerd. Helemaal super, bedankt voor alle tips!

Offline AudieK

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #403 Gepost op: 17-06-2017 14:12 u »
Kun je een foto maken van de heksefilter in de Grainfather. Welke lengte is gebruikt.
Alvast bedankt.  :biersmile:

Offline ppuk

• Vol lid
  • Lekker!
« Reactie #404 Gepost op: 17-06-2017 14:40 u »
Ik heb de MattMill LauterHelix 1800 hiervoor gebruikt, nogal lang dus. Fotos heb ik bijgevoegd.

Offline AudieK

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #405 Gepost op: 17-06-2017 15:57 u »
TOP :brouwen:

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #406 Gepost op: 19-06-2017 09:39 u »
Adrie, heb jij ook nog steeds last van aan branden? En proef je hiervan iets in het bier?

Nee, dat was alleen de eerste keer, ik weet ook niet waarom. Soms zit er wel een aanslag op de bodem, maar die is er zo af. Ik proef er niets van terug in het bier.

Overigens ben ik ook van mening dat je niet moet roeren. De Grainfather is slim ontworpen, het rondpompen zorgt voor een goede omzetting. Het rendement dat ik haal ligt tussen 70 en 80% en dat vind ik prima. Hoger is echt niet nodig.

Offline henkie

• Vol lid
  • excuus voor eventuele interventie
« Reactie #407 Gepost op: 19-06-2017 10:20 u »
Maar dan "schraap" je tijdens het koken wel af en toe over de bodem? Want dan heb ik er ook geen last van.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #408 Gepost op: 19-06-2017 10:23 u »
Nee, dat doe ik eigenlijk niet. De hopspin zit dan in de weg. Hooguit in het begin, voordat de hopspin erin gaat af en toe.

Offline PeterEngeltje

• Senior lid
  • Bierbrouwen is geen hobby, maar een passie.
« Reactie #409 Gepost op: 03-08-2017 08:07 u »
Ik heb 10 keer met de Grainfather gebrouwen zonder het probleem van de zwarte aanslag.
Alle keren zonder maischstap 53 graden Celcius.
De 11e keer (vorige week) brouwde ik met iemand samen die per se de maisch wilde starten bij 53 graden (eiwitrust). Tijdens het koelen viel het op dat er veel meer eiwit was uitgevlokt.
En ja hoor na het leegpompen had ik ook de zwarte aanslag die ik er met zeer veel moeite uit kreeg.
Ik hou het er op dat maischen bij 53 graden extra eiwitten geeft en meer risico op verbranden.

Ik maisch nooit meer bij die temperatuur en mocht het toch weer voorkomen dat ik zwarte aanslag krijg dan het ik veel aan de tips uit dit topic kunnen halen, bedankt allen.

Offline MarinusHolkema

• Junior lid
  • **
« Reactie #410 Gepost op: 03-08-2017 16:26 u »
Zou je de maischpijp ook kunnen gebruiken als hopspider? Eventueel aangepast met een fijner filter?

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #411 Gepost op: 06-08-2017 13:00 u »
Ik heb weliswaar geen Grainfather maar een Klarstein en dat lijkt een beetje op mekaar.
Toevallig heb ik dit bij mijn laatste brouwsel geprobeerd en het is me niet tegen gevallen maar weet niet of ik het nog doe.
Buiten en onder de moutkorf kookt het veel harder dan erin en dat heeft ook tot gevolg dat je minder weg kookt.
Bij mij was dat iets meer dan 1 liter.
Daarna ging het filteren als een speer dat dan weer wel.

Offline PeterEngeltje

• Senior lid
« Reactie #412 Gepost op: 13-08-2017 15:56 u »
Ik heb 10 keer met de Grainfather gebrouwen zonder het probleem van de zwarte aanslag.
Alle keren zonder maischstap 53 graden Celcius.
De 11e keer (vorige week) brouwde ik met iemand samen die per se de maisch wilde starten bij 53 graden (eiwitrust). Tijdens het koelen viel het op dat er veel meer eiwit was uitgevlokt.
En ja hoor na het leegpompen had ik ook de zwarte aanslag die ik er met zeer veel moeite uit kreeg.
Ik hou het er op dat maischen bij 53 graden extra eiwitten geeft en meer risico op verbranden.

Ik maisch nooit meer bij die temperatuur en mocht het toch weer voorkomen dat ik zwarte aanslag krijg dan het ik veel aan de tips uit dit topic kunnen halen, bedankt allen.

Gisteren heb ik voor de 12e keer met de Grainfather gebrouwen (Rye DIPA) zonder de maischstap van 53 graden. Helaas toch weer wat zwarte verbrande eiwitten op de bodem. Al moet ik zeggen, wel veel minder dan de vorige keer.
Gelukkig werkt de eerder gegeven tip
ik leg op het aangebrande stuk een vel keukenrol en doordrenk dat met azijn of citroensap, na 15 minuten veeg ik het dan zo weg
Inderdaad geniaal.
Ik heb het met melkzuur gedaan, werkt ook prima. Ik ben erg blij met deze tip, dus Ivo nogmaals bedankt.

Offline muldereric

• Vol lid
  • Het moet wel een hobby blijven :)
« Reactie #413 Gepost op: 19-08-2017 00:05 u »
In verband met een veranderde water aansluiting kan ik de Grainfather chiller niet gelijk meer op mijn kraan aansluiten via de meegeleverde adapter. Weet iemand toevallig of ik de benodigdheden om de chiller van een Gardena koppeling te voorzien kan kopen bij een bouwmarkt (Praxi, Hornbach, e.d.)?

Offline de badkamer

• Junior lid
  • **
  • Wat brouw je me nou?
« Reactie #414 Gepost op: 19-08-2017 09:18 u »
In verband met een veranderde water aansluiting kan ik de Grainfather chiller niet gelijk meer op mijn kraan aansluiten via de meegeleverde adapter. Weet iemand toevallig of ik de benodigdheden om de chiller van een Gardena koppeling te voorzien kan kopen bij een bouwmarkt (Praxi, Hornbach, e.d.)?

Gewoon even langs gaan bij een van bovenstaande

Offline de badkamer

• Junior lid
  • **
  • Wat brouw je me nou?
« Reactie #415 Gepost op: 19-08-2017 09:21 u »
Beste mensen,

Na een aantal brouwsels begin ik problemen met mijn pomp te krijgen. Regelmatig heeft hij geen zuigkracht. Hij gaat dan wel aan maar er gebeurt niets. Als ik dan een minuut of 10 wacht en hem een aantal keer aan en uit zet doet hij het weer. Erg irritant tijdens het brouwen.

Ik spoel alles altijd goed door met heet water. Hebben meerdere mensen hier last van?

Offline Tjardo

• Super lid
  • Proost!
« Reactie #416 Gepost op: 19-08-2017 10:42 u »
Helaas heb ik dat probleem ook met de pomp, laatste paar keren heb ik met een Kocher tang de siliconen slang bij de pomp invoer moeten dicht knijpen en de pomp uit elkaar moeten halen, ik zie dan geen vuil maar als ik de pomp dan weer in elkaar zet en aansluit doet hij het wel weer even, super vervelend omdat een late hopgift op deze manier veel te langer in het wort zit... Ik zou heel graag een andere pomp willen aansluiten maar heb geen idee welke pomp ik zou kunnen aanschaffen

Offline Rely

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl geweldige informatiebron
« Reactie #417 Gepost op: 19-08-2017 12:08 u »
Geen zuigkracht heeft waarschijnlijk te maken dat er wat lucht in de pomp zit, ik ervaar dit ook wel eens.
Ik zet hem dan even uit en aan.

Offline PeterEngeltje

• Senior lid
« Reactie #418 Gepost op: 19-08-2017 13:04 u »
Ik heb ook regelmatig dit probleem met de pomp gehad.
Ik heb het vermoeden dat het kogeltje in de safety valve de doorstroming belemmert.
Met de koeler gebeurt dit vaker dan met de recirculation pipe en dat is logisch omdat de koeler meer weerstand geeft.
Door de met de aansluiting een paar keer het kogeltje snel op en neer te bewegen is het probleem meestal ook verholpen.
Een keer moest ik de kogel en het veertje daaronder helemaal verwijderen omdat er veel prut in zat wat de boel verstopte.

Misschien toch wel verstandig om kogel en veertje helemaal niet meer te gebruiken. Wel oppassen dat je de pomp niet aanschakelt als er niets is aangesloten, het heet niet voor niets een safety valve.

Offline de badkamer

• Junior lid
  • **
  • Wat brouw je me nou?
« Reactie #419 Gepost op: 19-08-2017 17:54 u »
Ik heb ook regelmatig dit probleem met de pomp gehad.
Ik heb het vermoeden dat het kogeltje in de safety valve de doorstroming belemmert.
Met de koeler gebeurt dit vaker dan met de recirculation pipe en dat is logisch omdat de koeler meer weerstand geeft.
Door de met de aansluiting een paar keer het kogeltje snel op en neer te bewegen is het probleem meestal ook verholpen.
Een keer moest ik de kogel en het veertje daaronder helemaal verwijderen omdat er veel prut in zat wat de boel verstopte.

Misschien toch wel verstandig om kogel en veertje helemaal niet meer te gebruiken. Wel oppassen dat je de pomp niet aanschakelt als er niets is aangesloten, het heet niet voor niets een safety valve.
Het kogeltje heeft er niets mee te maken. Ik had de kop eraf gedraaid en schoot de kogel achter mijn kast😂. Gelukkig wel weer gevonden.

Offline Tjardo

• Super lid
  • Proost!
« Reactie #420 Gepost op: 19-08-2017 18:50 u »
Het kogeltje heeft er niets mee te maken. Ik had de kop eraf gedraaid en schoot de kogel achter mijn kast😂. Gelukkig wel weer gevonden.

Inderdaad, ik heb het veertje en kogeltje na de eerste keer brouwen verwijderd, heeft er niks mee te maken

Offline PeterEngeltje

• Senior lid
« Reactie #421 Gepost op: 19-08-2017 19:47 u »
Inderdaad, ik heb het veertje en kogeltje na de eerste keer brouwen verwijderd, heeft er niks mee te maken

Duidelijk dat er bij jullie dus een ander probleem speelt.

Maar lucht in de pomp dat lijkt mij onwaarschijnlijk:
Geen zuigkracht heeft waarschijnlijk te maken dat er wat lucht in de pomp zit, ik ervaar dit ook wel eens.
Ik zet hem dan even uit en aan.

Als het toch lucht in de pomp is:
Hebben jullie al uitgeprobeerd wat er gebeurt als je (met de pomp aan) met je mond aan de uitloop van het koelspiraal het wort aanzuigt? Komt hij dan misschien op gang? Bij de koelspiraal duurt het even voor het wort eruit komt en kun je niet snel je mond verbranden.
Bij de recirculation pipe zou ik daar heel voorzichtig mee zijn.

Hebben jullie dit probleem alleen met het koelspiraal, of ook tijdens het maischen met de recirculation pipe?

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #422 Gepost op: 19-08-2017 19:57 u »
Weliswaar geen Grainfather maar ketel met los pompje en soms inderdaad lucht en dan zuig ik even aan de uitloopkant en het probleem is opgelost. Ik verwacht dus ook dat je het in lucht in de pomp moet zoeken.

Offline de badkamer

• Junior lid
  • **
  • Wat brouw je me nou?
« Reactie #423 Gepost op: 19-08-2017 21:51 u »
Ik heb het probleem met beide. Ik heb wel geblazen in de recirculatiepijp, dit om te controleren of deze niet verstopt zit. Hierbij zette ik wel de pomp uit.

Offline Munckerik

• Boven 10 berichten
  • *
  • www.bio-brouwmaat.nl
    • bio-brouwmaat.nl
« Reactie #424 Gepost op: 19-08-2017 22:10 u »
Ik heb nog nooit een probleem met de pomp gehad, maak wel altijd schoon met de Grainfather high performance cleaner.