Ervaringen met Grainfather semi automatische brouwketel rvs

Gestart door Steinway, 11-04-2015 14:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RobW

Citaat van: rvvliet78 op 10-06-2017  15:34 uIk gooi mijn hop (Bloemen) er gewoon los in, nooit problemen gehad met verstoppingen.

Hier ook zo. Vindt aanbranden een groter probleem met mijn Grainfather.

ppuk

Ai. Dat de bodem van de Grainfather kan verbranden heb ik vandaag na mijn eerste brouwsel gemerkt...de bodem is best wel aardig verbrand. Heb een foto bijgevoegd. De standaard schoonmaak spullen van Grainfather (de HPC) deed niet zoveel met het verbrande stuk. Heeft iemand suggesties hoe ik dit zonder een brillo borstel schoon kan krijgen? Afwasmachine blokje? Toch weer HPC in hogere concentratie en langer laten zitten?



dirk

Af en toe roeren met de spatel over het element wil echt wel helpen, dat doe ik wel regelmatig tijdens het koken. Daarnaast kun je de aanslag goed verwijderen met PBW oplossing, daarna veeg je met een scotchbrite (groene kant van schuursponsje) alle troep er zo mee weg.

RobW

Ik proef dat terug in mijn bier. Gok het niet meer en tijdens het spoelen pomp ik dan ook het wort uit de ketel (trek ook niet de binnen korf omhoog) en reinig de boel voor de kook.

ppuk

Dus PBW gebruiken in een oplossing van zeg 1 a 2 eetlepels op een liter en dat met 60C als laagje in de ketel laten staan? Kan het kwaad om dit een dag te laten staan?

sierkgoedemoed

Hi. Ik heb het weekend voor het eerst gebrouwen met de grainfarther. Makkelijk apperaat. Maar ook mij viel de zwarte aanslag op de bodem op. Met pbw krijg je die wel weg. Verkomen is uiteraard beter. Ik vermoed dat het gaat om de Hot break die neerslaat en aanbrand. Misschien beter de Hot break weg te scheppen? Iemand hier ervaring mee? 

henkie

Die hotbreak roer ik altijd weg. Het lost dan op in het wort.
Verder moet je echt om het kwartier over de bodem schrapen om te voorkomen dat het aan gaat branden. Ben ik in het begin ook de mist mee ingegaan.

Adrie

Wat nog beter werkt is om de hot break af te scheppen met een schuimspaan. Net voor koken en bij het begin van het koken schep je alle schuim af. Bovendien voorkomt dit overkoken.

Winne2

Citaat van: Adrie op 12-06-2017  11:52 uWat nog beter werkt is om de hot break af te scheppen met een schuimspaan. Net voor koken en bij het begin van het koken schep je alle schuim af. Bovendien voorkomt dit overkoken.

Zijn deze eiwitten dan niet wenselijk in de te koken wort. dacht gelezen te hebben dat deze eiwitten niet verloren moeten gaan vanwege de bijdrage aan de smaak?
Met name de filmpjes van David Heath op youtube reppen hier steeds weer over. Hij geeft steeds aan "inroeren in het wort"

Wat is hierover uw mening? :groots:

Adrie

Citaat van: Winne2 op 12-06-2017  14:38 uZijn deze eiwitten dan niet wenselijk in de te koken wort. dacht gelezen te hebben dat deze eiwitten niet verloren moeten gaan vanwege de bijdrage aan de smaak?
Met name de filmpjes van David Heath op youtube reppen hier steeds weer over. Hij geeft steeds aan "inroeren in het wort"

Wat is hierover uw mening? :groots:

Eiwitten zijn zeker een belangrijk onderdeel van wort/bier. Maar de eiwitten die samenklonteren tijdens het koken verdwijnen sowieso uit het wort. Die lossen niet meer op. Als je ze niet verwijdert zakken ze tijdens en na het koken naar de bodem en raak je ze alsnog kwijt. Echter, om aanbranden te voorkomen en omdat je ze toch kwijt moet, schep ik ze liever gelijk af.

MarinusHolkema


dirk

Citaat van: MarinusHolkema op 13-06-2017  08:44 uppuk zie dit topic
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,34179.msg518459.html#msg518459


Gebruik je ook NaOH (bijtende soda) voor het reinigen van de pomp en leidingwerk? Wat zijn je ervaringen er mee? Ik gebruik nu PBW, maar wil eigenlijk wat minder potjes op voorraad hebben... Daarnaast is PBW peperduur vergeleken met NaOH.

MarinusHolkema

Ik gebruik de Grainfather cleaner. Die is een stuk goedkoper in gebruik dan PBW. Na mijn aanbrand incidentje, gootsteenonstopper gehaald. Maar nog niet nodig gehad. Mocht ik het nodig hebben dan vooralsnog alleen voor de brandplek.

IvoDelver

ik leg op het aangebrande stuk een vel keukenrol en doordrenk dat met azijn of citroensap, na 15 minuten veeg ik het dan zo weg

verriet

Ik heb nog nooit zo'n aangebrande plek gehad onderin de GF. Wel een beetje smurrie, maar die veeg ik er met een zachte spons zo vanaf. Heeft het aanbranden misschien te maken met de oude controller? Of hebben jullie ook de nieuwe?


IvoDelver

ik heb het bij beide controllers wel eens gehad

MDD

Citaat van: IvoDelver op 14-06-2017  16:53 uik leg op het aangebrande stuk een vel keukenrol en doordrenk dat met azijn of citroensap, na 15 minuten veeg ik het dan zo weg

Dit werkt echt geniaal! Bedankt voor de tip. Ik had zelf ook wat zwarte plekken in mijn Grainfather en na 20x met de Grainfather cleaner een half uur koken was het er nog niet uit, na een kwartiertje met azijn nu wel.

Henkw

Inmiddels heb ik mijn Grainfather 26 maanden en gemiddeld 1 maal per maand gebrouwen. Er zitten altijd wel wat restjes op de bodem, vooral in het midden. Na het normale schoonspoelen met water en Grainfather schoonmaakmiddel (zoals voorgeschreven) doe ik altijd wat schoonmaakazijn met water in de ketel, poosje laten staan en dan omspoelen. Alles blinkt dan als nieuw.

sierkgoedemoed

Merk je hiervan nog iets aan het bier? In een bekende vergelijking tussen de Braumeister en Grainfather op YouTube zie je dat het wort van de Grainfather donkerder is. Zou dit door aanbranden komen? Het wort is wel helderder overigens.

ppuk

Nog eventjes ter info: ik heb de filterheks onderin de Grainfather liggen en gekoppeld met een heel kort stukje siliconenslang (food grade, tot 260C geschikt). De slang is zo dik dat alles vrij stevig geklemd wordt. Met een beetje geluk kan ik het vanavond uitproberen.

Zie voor de slang https://www.Brouwmarkt.nl/siliconenslang-hevelslang-12-x-18-mm-per-meter.html

ppuk

Als antwoord op de controllervraag: ik heb de nieuwe.

stiaanke

Gebeurt dat aanbranden wel tijdens het koken en niet tijdens het maishen? Heeft iemand dit al gecontroleerd?
Mogelijk is die aanbrandplek er al tijdens het maishen. Op welke stand verwarmen jullie en laten jullie steeds het wort circuleren?

henkie

Daar zat ik ook aan te denken. Tijdens mijn laatste brouwsessie ( http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,34319.0.html ) gebrouwen zonder te koken. De bodem had een "halfmaantje" aangebrande wort. Juist aan de "overkant" van waar de zuig van de pomp zit. Daar is de minste stroming.
Wel moet ik melden dat ik tussen de maischstappen heb geroerd en een of twee minuten vergeten was de heater uit te zetten. Van 63 naar 69 ÂșC staat de heater op 100%.

stiaanke

Waarom zit iedereen steeds te roeren?  :denken:
Het pompsysteem dient om niet te moeten roeren.
Eens de mout gestort is (tijdens storten wel roeren) dient er niet meer geroerd te worden met een Grainfather.
Meestal wordt het wort helder voor de tweede maischstap.
Ik denk dat met helder wort de kans op aanbranden tijdens de temperatuurverhoging naar de volgende maischstap daardoor verkleint omdat er minder zetmeel in je wort op de bodem zit. Als je dan roert wordt alles weer troebel.
Tijdens het koken zal het ook niet aanbranden omdat er dan voldoende beweging in de vloeistof zit.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.