Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Ervaringen met Grainfather semi automatische brouwketel rvs  (gelezen 214945 keer)

Offline McMelloW

• Super lid
  • Land: nl
  • Huysbrouwerij 'Op Zuylen'
Re: Ervaringen met Grainfather semi automatische brouwketel rvs
« Reactie #175 Gepost op: 16-05-2016 22:16 u »
Het pinksterweekeinde zijn er weer een aantal bij Brouwmarkt over de toonbank gegaan.  Alle nieuwe eigenaren veel succes en brouwplezier.
Ik ben benieuwd naar jullie eerste ervaringen.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Robbie

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Boven 10 berichten
  • *
  • Brouwfeut
« Reactie #176 Gepost op: 20-05-2016 22:35 u »
Nou McMellow, ik was er daar een van :)

Afgelopen weekend heb ik dan ook voor het eerst gebrouwen met mijn nieuwe grainfather.

Over het algemeen liep de brouwdag soepel - maar het was zeker geen routineklus :)

Het spoelen verliep niet helemaal lekker - ik probeerde 1 cm spoelwater bovenop het filterscherm te houden (volgende de handleiding) - maar het liep er zo snel doorheen dat ik het niet bij kon houden met als resultaat dat het water wat ik erop gooide veel te heet bleek te zijn :) Aandachtspuntje voor de volgende keer - ik denk dat ik voor het spoelwater een koelbox bij de Action haal waar ik het spoelwater in voorbereid.

Ook heb ik de graanpijp na het spoelen verwijderd - ik zie op internet andere mensen de pijp laten staan tot het water bijna kookt - zodat hij langer kan uitlekken. Dit probeer ik de volgende keer ook.

Het koelen verliep heel goed - het koelmechanisme werkt erg goed - om het gehannes met de thermometer in het wort tijdens het pompen te voorkomen ben ik net even naar de Praxis gereden voor wat snelkoppelingen en een koperpijpje om het idee van Renee na te bouwen.

Ik wil het uitgaande slangetje graag verlengen door een extra slangetje te kopen. Deze wil ik wel in de kokende wort hangen voor sterilisatie - moet ik dan de silconeslang hebben? Weet iemand de afmeting van de slang - ik mis een goede meetlat. Mijn 12 mm koppeling past prima maar op online winkels zie ik alleen maar 8 x 11 mm en 9 x 13 mm.

Offline McMelloW

• Super lid
« Reactie #177 Gepost op: 21-05-2016 14:04 u »
Hallo Robbie,

Leuk dat de eerste keer toch soepel was gegaan. Zelf gebruik ik de Grainfather app op mijn telefoon erbij als herinnering voor de tijden. Hoeft eigenlijk niet want mijn ArdBir controller houd alles bij.

Ik heb een elektra weckketel die hoog staat. Als ik ga spoelen laat ik het water zo uit de ketel via een kraantje en slang op de bovenste plaat stromen. Dit gaat prima. Alleen het spoel volume in de gaten houden.

Over te heet spoelwater zou ik me niet zo druk maken. Er zijn brouwers die boven de 90░C spoelen. Met een koelbox kan je voor het maischen je spoelwater in de Grainfather verwarmen en in de box warm houden. Hoog zetten en met een kraan je kan je het zo in de graan pijp laten stromen.

Na een paar minuten spoelen begin ik al met verwarmen voor het koken. Spoelen is altijd voor het kookpunt klaar.

Siliconen slang is het beste. 9x13 past volgens mij wel over 12 mm koperen pijp. Bij warm worden kan dit mogelijk los schieten. Dus met iets vast klemmen.

Veel brouwplezier met de volgende brouwsels.

Offline McMelloW

• Super lid
« Reactie #178 Gepost op: 22-05-2016 23:28 u »

Zojuist deze aankondiging van Grainfather ontvangen
Ze komen nu zelf met een Connect Controller. Bestuurbaar via een appje op je mobieltje of met toetsen. Lees het zelf maar

Offline Tjardo

• Super lid
  • Proost!
« Reactie #179 Gepost op: 23-05-2016 02:26 u »
Ik zag de aankondiging op de Grainfather gebruikersgroep op facebook, fantastisch nieuws! Het 'brew board' van Biertje1985 heb ik hier liggen maar elektronica en solderen zijn niet mijn grootste hobby's dus nog steeds niet werkend gekregen. Ik denk dat ik maar ga sparen voor de 'connect controller' (die zal vast niet goedkoop worden denk ik...)

Offline Ronald82

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #180 Gepost op: 24-05-2016 23:03 u »
Sinds vorige week ben ik ook de trotse eigenaar een Grainfather, mooi kunnen kopen met 10% korting bij Van der Kooy.

Nu wil ik hem gaan schoonmaken, voor het eerste gebruik.
Er werd mij aangeraden door Van de Kooy om hem te reinigen met uniclean oxi plus.

Wat gebruiken jullie voor het reinigen? Op de filmpjes op internet zie ik dat er ook PBW gebruikt kan worden.   
Tevens zie ik dat er een speciale Grainfather reiniger te koop is, maar niet hier verkrijgbaar.   
Het moet natuurlijk een product zijn dat geen RVS/koper aantast en niet de O-ringen aantast die er in zitten.

En hoe wordt de kalk verwijderd uit de pomp? Of lost de uniclean oxi plus de kalk op?
Is hier een goed middel voor of is schoonmaakazijn een mogelijkheid?

Hoe verwijder je al het water uit de tegenstroomkoeler? Ik heb hem nu schuin gehouden en alles er uit laten lekken.
Op internet zag ik een filmpje waar in aangeraden werd om het water er uit te blazen? Ik heb geen perslucht hier.

Ben benieuwd naar tips van andere Grainfather gebruikers.

Alvast bedankt!           

Offline Tjardo

• Super lid
  • Proost!
« Reactie #181 Gepost op: 25-05-2016 10:45 u »
Gefeliciteerd met de aanschaf van je Grainfather!

Ik gebruik PBW, is niet heel goedkoop maar doet zijn werk uitstekend, ontkalkt heb de grainfather nog niet, weet eigenlijk ook niet of dat nodig is bij het gebruik van PBW maar schoonmaakazijn zal wel werken.

Ook ik stoei met de tegenstroomkoeler, uiteraard laat ik deze leeglopen door 'm schuin te houden maar er blijft helaas altijd wat water achter, perslucht is ideaal natuurlijk maar ik denk dat de gemiddelde hobbybrouwer geen beschikking zal hebben over perslucht.

Veel plezier met je Grainfather, je zal verbaasd zijn over het gebruiksgemak. Als de nieuwe controller aan het eind van het jaar beschikbaar komt doet de Grainfather qua gebruiksgemak niet onder voor de Braumeister!

Offline Robbie

• Boven 10 berichten
  • *
  • Brouwfeut
« Reactie #182 Gepost op: 29-05-2016 20:34 u »
Vandaag mijn 2e brouwsel gebrouwen. Een Pale Ale recept voor 20 L met 4.1 kg mout.

Omdat ik de vorige keer niet helemaal lekker uitkwam met mijn SG heb ik BrouwHulp ge´nstalleerd en de brouwinstallatie-instellingen van Adrie zelf overgenomen :)

Alles netjes ingevoerd in BrouwHulp en de hoeveelheid maischwater aangepast aan de GF formule. Spoelwater aangehouden uit BrouwHulp en het volume was na het koken prima. Echter net als de vorige keer het SG te hoog (1.057 ipv 1.050). Het rendement van de Grainfather is bij mij veel hoger dan 75% - bij de brouw van vandaag geeft BrouwHulp zelfs een rendement van 93% aan.

Ik ga dus in mijn brouwinstallatie-instelling het rendement van 75% naar boven bijstellen naar 85% of misschien wel 90%. Anders kloppen mijn alcohol percentages niet met wat ik wil :)

Offline Gerald

• Senior lid
  • without faillure there is no succes.
    • praktijk manitou
« Reactie #183 Gepost op: 29-05-2016 22:10 u »
Ik zou de komende brouwsessies je rendement bij houden en daarna bij stellen.
Daarnaast kan je bij een te hoog SG ook water toe voegen. ;)

Offline Robbie

• Boven 10 berichten
  • *
  • Brouwfeut
« Reactie #184 Gepost op: 29-05-2016 22:16 u »
Ja - rendement is misschien ook hoger omdat er relatief weinig graan in het recept zat? Ik ga het bijhouden.

Offline Colin Reinders

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #185 Gepost op: 31-05-2016 12:51 u »
Leuk om te zien dat iedereen tevreden is met de Grainfather. :)

Heb zelf ook sinds 2 weken de Grainfather en heb hier mijn eerste brouwsel al mee gebrouwen. Een Irish red ale.
Het ging allemaal perfect, heb wel het Youtube filmpje er continu bij gehad.

Wat wel vreemd is dat is dat mijn begin SG goed is volgens recept. SG=1051 maar mijn eind SG blijft nu op SG=1020.
Volgens het recept zou dit naar SG=1011`gaan. Dus ben 9 punten hoger uitgekomen.

Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn?

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #186 Gepost op: 31-05-2016 13:00 u »
Waarschijnlijk te weinig of te weinig actieve gist toegevoegd.

Offline Brouwerke94

• Junior lid
  • **
  • Koud bier maakt warm bloed
« Reactie #187 Gepost op: 07-06-2016 14:43 u »

Minuut 7:25

Wat vinden jullie van deze manier van beluchten?
Ik heb nog geen beluchtingsapparatuur gekocht, dus vind het wel een goede oplossing.

Natuurlijk wel meer kans op nabesmetting en het koelen duurt op deze manier langer.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #188 Gepost op: 07-06-2016 21:05 u »
Wat vinden jullie van deze manier van beluchten?
Ik heb nog geen beluchtingsapparatuur gekocht, dus vind het wel een goede oplossing.

Natuurlijk wel meer kans op nabesmetting en het koelen duurt op deze manier langer.

Ik zou een net gestreken doek over Grainfather leggen om infecties uit de lucht zo veel mogelijk te beperken.

Offline Pimmels

• Senior lid
  • kijk ook op www.facebook.com/PimmelsBier
    • Pimmels bier
« Reactie #189 Gepost op: 07-06-2016 21:32 u »
Ik heb geen Grainfather, maar ik belucht alleen door mijn  met wort en gist gevulde vergistingsvat
te schudden....
Gaat prima, dat open kletteren heeft geen nut... alleen maar risico!
  :brouwen:

Offline Robbie

• Boven 10 berichten
  • *
  • Brouwfeut
« Reactie #190 Gepost op: 20-06-2016 22:24 u »
Misschien leuk voor andere graanvaders - ik kwam op Youtube een filmpje tegen over hoe je de controller (STC-200) in de Grainfather door zijn grotere broer de STC-1000 kan vervangen. Heel eenvoudig -zonder te solderen. Als je dan de  STC-1000+ PI firmware gebruikt kan je net als met de Braumeister de maischschema's automatiseren. Met een beetje meer aanpassingen kun je ook de pomp en 2e warmtelement aansturen lijkt me.

Linkjes:

https://github.com/matsstaff/stc1000p/blob/master/ovbsc/README.md

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #191 Gepost op: 27-06-2016 10:08 u »
De bij de Grainfather geleverde tegenstroomkoeler is niet zo efficiŰnt als mijn platenkoeler, dus heb ik een aansluiting gemaakt waardoor ik de Grainfather nu kan aansluiten op de platenkoeler. Bij het volgende brouwsel ga ik dat eens uittesten.

Offline McMelloW

• Super lid
« Reactie #192 Gepost op: 27-06-2016 21:25 u »
Ziet er mooi uit, Adrie. Houd ons op de hoogte van je testresultaten.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #193 Gepost op: 29-06-2016 08:44 u »
ALLEEN VANDAAG: Ç 100,-- korting op een Grainfather bij Brouwmarkt!

Kijk HIER.

Offline Sjoso

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #194 Gepost op: 03-07-2016 21:29 u »
Heb vandaag mijn Grainfather uitgepakt en zie dat de de voetjes van de moutpijp, de ketel heeft beschadigd :( Er zitten deukjes en krassen in de ketel.
Wat is jullie ervaring met de Grainfather?

MVG

Sjon

Offline Tuur

• Vol lid
« Reactie #195 Gepost op: 09-07-2016 23:07 u »
Vandaag ook overstag gegaan en een Grainfather gekocht.
Toch heb ik wel een vraag aan de ervaren brouwers: Mij is altijd wijs gemaakt dat je tijdens het maischen filteren en spoelen zo min mogelijk zuurstof inslag moet hebben. Dus ook geen gespetter in de ketels.
Maar als je de moutpijp na het maischen optilt uit de grainfather om te gaan spoelen en ook tijdens het spoelen is het een behoorlijk gekletter in de ketel van vallend wort en spoelwater.
Heeft dit invloed op de kwaliteit en de smaak van het bier.

Offline Tuur

• Vol lid
« Reactie #196 Gepost op: 09-07-2016 23:08 u »
Of is dit achterhaald?

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #197 Gepost op: 09-07-2016 23:18 u »
Dat gespetter heb je ook met een braumeister. Volgens mij is de impact te verwaarlozen. Mocht je toch twijfelen, zou je de moutkorf ook langzaam met een takel o.i.d. kunnen optillen. Dan voorkom je het gespetter.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #198 Gepost op: 09-07-2016 23:24 u »
Vandaag ook overstag gegaan en een Grainfather gekocht.
Toch heb ik wel een vraag aan de ervaren brouwers: Mij is altijd wijs gemaakt dat je tijdens het maischen filteren en spoelen zo min mogelijk zuurstof inslag moet hebben. Dus ook geen gespetter in de ketels.
Maar als je de moutpijp na het maischen optilt uit de grainfather om te gaan spoelen en ook tijdens het spoelen is het een behoorlijk gekletter in de ketel van vallend wort en spoelwater.
Heeft dit invloed op de kwaliteit en de smaak van het bier.

Om het gespetter zo veel mogelijk te voorkomen zet ik bij mijn Braumeister de korf op de bovenste nokken van de korf na het maischen. De onderkant van de korf blijft dan in de vloeistof. Bijkomend voordeel is dat het spoelen langzamer verloopt. Ik weet niet of je bij een Grainfather de korf ook halverwege kunt vastzetten terwijl de onderkant in het wort staat.

Offline Tuur

• Vol lid
« Reactie #199 Gepost op: 10-07-2016 07:46 u »
Nee dat gaat niet Jacques.

Ik zal zelf gaan ondervinden of het de kwaliteit van het bier be´nvloedt.
Nu heb ik nog wel een takel liggen in de schuur, maar zal het eerst proberen zonder.
daarna met. Mocht het de kwaliteit be´nvloeden "zijn jullie de eerste die het hoort".