Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Ervaringen met Grainfather semi automatische brouwketel rvs  (gelezen 204704 keer)

Offline McMelloW

• Super lid
  • Land: nl
  • Huysbrouwerij 'Op Zuylen'
Re: Ervaringen met Grainfather semi automatische brouwketel rvs
« Reactie #150 Gepost op: 11-05-2016 22:26 u »
Afgelopen maandag de micro pipe-work voor de Grainfather besteld in Zweden (in Nederland nog niet te krijgen, ook bij graifather.co.uk uitverkocht..) vandaag al thuisbezorgd. Echt top service!
Voor de geïnteresseerden, hier heb ik hem besteld. Binnenkort dus eens 10 liter brouwen.

Tjardo bedankt. Houd ons op de hoogte van je ervaringen met deze korte pijp

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Rene Haring

• Vol lid
  • Lid Maasland Thuisbrouwers Genootschap
« Reactie #151 Gepost op: 12-05-2016 14:08 u »
Afgelopen maandag de micro pipe-work voor de Grainfather besteld in Zweden (in Nederland nog niet te krijgen, ook bij graifather.co.uk uitverkocht..) vandaag al thuisbezorgd. Echt top service!
Voor de geïnteresseerden, hier heb ik hem besteld. Binnenkort dus eens 10 liter brouwen.

Tjardo,

Wat heeft het in totaal gekost?  Dus inclusief verzendkosten. Op hun site kan ik niet duidelijk opmaken wat ik moet kiezen voor verzending.  Soms lijkt het dat een bepaalde keuze duurder is dan de pijp zelf. Kun je aangeven wat je hebt gekozen voor verzending?

Offline Tjardo

• Super lid
  • Proost!
« Reactie #152 Gepost op: 12-05-2016 19:26 u »
Ik heb gekozen voor de goedkoopste verzendkosten, dus per 'brievenbus' post zonder track&trace. Kwam in een bubbeltjes-enveloppe binnen. Ik heb incl. verzendkosten € 37 betaald, is niet heel goedkoop maar ik wilde hem heel graag hebben.

Offline Rene Haring

• Vol lid
« Reactie #153 Gepost op: 12-05-2016 21:08 u »
Ik heb gekozen voor de goedkoopste verzendkosten, dus per 'brievenbus' post zonder track&trace. Kwam in een bubbeltjes-enveloppe binnen. Ik heb incl. verzendkosten € 37 betaald, is niet heel goedkoop maar ik wilde hem heel graag hebben.

Bedankt! Hier het wachten ook beu en voor zekere levering gegaan. Dus  besteld en het is al onderweg :) Vind totaalprijs met verzenden acceptabel daar de set op de Grainfather website voor 40 US dollars staat. En dit is ex verzending. Ach, en met alles wat we via Aliexpress uitsparen pompen we maar weer mooi in de Europese ruif zullen we maar zeggen...

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #154 Gepost op: 13-05-2016 09:12 u »
Naar aanleiding van het eenvoudige doch geniale idee van Rene Haring, heb ik eenzelfde thermometer gefabriceerd:

Aan de uitgang heb ik gelijk maar twee meter extra siliconenslang gezet, zodat ik een gistvat in een klimaatkast goed kan bereiken.

Het lijkt goed te werken wanneer getest met water.

Offline Rene Haring

• Vol lid
« Reactie #155 Gepost op: 13-05-2016 11:40 u »
Wat leuk zeg om te lezen dat het goed werkt. Enkele dagen geleden ook op Grainfather facebook gezet en bericht met foto is de wereld over gegaan. Veel positieve reacties mogen ontvangen  :). Ook mooi om te zien dat tijdstip van individuele reacties het dag / nacht ritme van de wereld volgt.

Veel plezier met de doorstroom thermometer Adrie en alle andere gf' ers!

Offline RobW

• Vol lid
  • Land: 00
« Reactie #156 Gepost op: 13-05-2016 13:01 u »
Nou, ik ben ook aan de Grainfather. HIER mijn ervaringen met mijn eerste Grainfather brouwsel.

Dat terug koelen naar 40 graden, had je daar nog een reden voor? Hier is de uitstroom al vrij vlot op de gewenste temperatuur en dan vind ik het zonde om het te laten circuleren en gaat het gewoon het gistvat in.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #157 Gepost op: 13-05-2016 13:24 u »
Ik deed dit omdat ik bij 70 graden nog hop wilde toevoegen en deze laten trekken. Tijdens het trekken heb ik verder afgekoeld. Als ik gelijk naar het gistvat was gegaan, dan had een deel van het bier niet meer in contact gestaan met de hop.

Dat terug koelen naar 40 graden, had je daar nog een reden voor? Hier is de uitstroom al vrij vlot op de gewenste temperatuur en dan vind ik het zonde om het te laten circuleren en gaat het gewoon het gistvat in.

Offline emiel1

• Beheerder
  • Super lid
    • North Brews' facebookpagina
« Reactie #158 Gepost op: 13-05-2016 13:43 u »
Naar aanleiding van het eenvoudige doch geniale idee van Rene Haring, heb ik eenzelfde thermometer gefabriceerd:

Aan de uitgang heb ik gelijk maar twee meter extra siliconenslang gezet, zodat ik een gistvat in een klimaatkast goed kan bereiken.

Het lijkt goed te werken wanneer getest met water.

Goed idee! Maar als het in de pan nog rond het kookpunt is en die thermometerstrip zit recht boven het gat van je deksel, zorgt de hete damp dan niet voor een afwijking van je meting?

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #159 Gepost op: 13-05-2016 14:37 u »
De thermometer zit aan de slang, dus die kan ik neerleggen waar ik wil. Bovendien is de pijp nog geïsoleerd aan de buitenkant.

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #160 Gepost op: 13-05-2016 20:40 u »
Ik stop de voeler van mijn digitale thermometer in de slang die naar het gistvat gaat en die slang zit uiteraard aan de uitstroom van mijn koeler. Zo lees ik ook constant de temperatuur af en dat moet ook want ik heb mijn gisstarter al in het gistvat gemaakt.

Offline Robbie

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Boven 10 berichten
  • *
  • Brouwfeut
« Reactie #161 Gepost op: 15-05-2016 21:54 u »
Ik vroeg me af met welk schoonmaakmiddel jullie de grainfather schoonmaken. Gewoon met Oxi of gebruiken jullie het schoonmaakmiddel van grainfather zelf? In de winkel waar ik de grainfather kocht hadden ze dit niet, ook pbw was uitverkocht en mij werd oxi aangeraden.

Offline Coen

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Vol lid
« Reactie #162 Gepost op: 15-05-2016 23:10 u »
Heb dan wel geen grainfather, maar maak mijn kookketel het liefst schoon met pbw, vind ik fijner/beter werken dan oxi

Offline jpt

• Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #163 Gepost op: 16-05-2016 00:36 u »
Ik heb me een beetje verdiept in dit apparaat.  Het is een enorm Beta product, dus in ontwikkelfase.
Als je een beetje bekend bent met Arduino, dan zul je al snel vinden dat het een 'onaf' produkt is.  Je kan inderdaad wel een add-on vinden, van iemand die een simpele arduino uno heeft gebruikt om maischprogramma's te laten lopen, maar eigenlijk is het gewoon ruk dat dit apparaat een consumentenprodukt genoemd wordt.

Los van de software, mijn voornaamste probleem met de filosofie achter het apparaat, is vooral dat men er van uit gaat dat silicone slangen voor eeuwig mee gaan, en dat je dat als vanzelfsprekend inzet in je bierlijn. Een mechanisch apparaat zou wel wat beter ingericht moeten worden voor het geld dat je er voor betaalt.. Het is dus gewoon een STERKE afrader om te kopen.
Slangenklemmetjes, silicone slangetjes what the F..k !  Haha. Kijk eens hoe dat er na 10x brouwen uitziet.. (en dan heeft elk brouwsel minstens 80 euro per keer voor het apparaat gekost).

Offline Rene Haring

• Vol lid
« Reactie #164 Gepost op: 16-05-2016 09:53 u »
Ik heb me een beetje verdiept in dit apparaat.  Het is een enorm Beta product, dus in ontwikkelfase.
Als je een beetje bekend bent met Arduino, dan zul je al snel vinden dat het een 'onaf' produkt is.  Je kan inderdaad wel een add-on vinden, van iemand die een simpele arduino uno heeft gebruikt om maischprogramma's te laten lopen, maar eigenlijk is het gewoon ruk dat dit apparaat een consumentenprodukt genoemd wordt.

Los van de software, mijn voornaamste probleem met de filosofie achter het apparaat, is vooral dat men er van uit gaat dat silicone slangen voor eeuwig mee gaan, en dat je dat als vanzelfsprekend inzet in je bierlijn. Een mechanisch apparaat zou wel wat beter ingericht moeten worden voor het geld dat je er voor betaalt.. Het is dus gewoon een STERKE afrader om te kopen.
Slangenklemmetjes, silicone slangetjes what the F..k !  Haha. Kijk eens hoe dat er na 10x brouwen uitziet.. (en dan heeft elk brouwsel minstens 80 euro per keer voor het apparaat gekost).

En jpt, wat raad je ons als hobbybrouwer dan aan als alternatief? Dat zou enorm bijdragen.

Offline jpt

• Senior lid
« Reactie #165 Gepost op: 16-05-2016 10:05 u »
En jpt, wat raad je ons als hobbybrouwer dan aan als alternatief? Dat zou enorm bijdragen.

Een verzinkte vuilnisbak te pakken, een gaatje onderaan de zijkant en een in het deksel te boren en met een huiddoorvoer een iwaki pomp er op aan te sluiten. Dan heb je een al een basis grainfather :)

Denk zelf een beetje na, er is genoeg arduinospul om je creativiteit te prikkelen. 

Offline Sander van Dijk

• Super lid
  • Als je je glas op z'n kop houdt... is tie leeg!
« Reactie #166 Gepost op: 16-05-2016 10:18 u »

Sorry, maar dit vind ik een beetje een kansloos verhaal. Een groot deel van de hobbybrouwers brouwt met siliconenslangen. Als je die goed genoeg schoonmaakt gaat dat prima. Ze nemen ook fors minder ruimte in dan bijvoorbeeld een rvs pijp. En je kunt tenminste zien dat ze vies zijn van binnen :)

Ik heb zelf geen Grainfather, maar voor elk budget heb je verschillende opties. Veel brouwers vinden het juist leuk om zelf nog wat te doen te hebben.

Offline Sander van Dijk

• Super lid
« Reactie #167 Gepost op: 16-05-2016 10:19 u »
Een verzinkte vuilnisbak te pakken
:denken: :weetniet:

Offline gamin46

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: fr
  • Bierbrouwen in de wijngaard
« Reactie #168 Gepost op: 16-05-2016 10:30 u »
Een verzinkte vuilnisbak te pakken, een gaatje onderaan de zijkant en een in het deksel te boren en met een huiddoorvoer een iwaki pomp er op aan te sluiten. Dan heb je een al een basis grainfather :)

Denk zelf een beetje na, er is genoeg arduinospul om je creativiteit te prikkelen.

Naar mijn idee heeft jpt geen idee waarover hij praat, dit topic gaat over ervaringen met de Grainfather. Dus graag on topic blijven en jpt maak een nieuw topic aan over naar jouw idee waardeloze brouwinstallaties.

Offline volleybaltrainer

• Junior lid
  • **
« Reactie #170 Gepost op: 16-05-2016 10:51 u »
Jammer dat mensen menen op deze manier te moeten reageren. Dit draagt op geen enkele manier bij aan dit topic en getuigt ook van weinig respect JTP

Offline Sander van Dijk

• Super lid
« Reactie #171 Gepost op: 16-05-2016 12:18 u »
hier, slimpie
https://www.google.nl/search?
q=verzinkte+vuilnisbak&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwidvYTDmd7MAhWiF8AKHQLnBewQsAQIWg&biw=1366&bih=610

Ik neem aan dat je cynisch bedoeld? In het geval van nee..  ik weet wel hoe een (verzinkte) prullenbak eruit ziet...

Je kunt geen staal verzinkte materialen gebruiken die in contact komen met wort. Het zink lost door de zure omgeving versneld op en het staal gaat roesten en dat geeft vervelende smaakjes in je bier.

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Selissen Bier
« Reactie #172 Gepost op: 16-05-2016 14:32 u »

Lekker genuanceerd, daar hebben we wat aan op het forum

Offline Rene Haring

• Vol lid
« Reactie #173 Gepost op: 16-05-2016 16:10 u »
Vandaag met de verkorte moutpijp een 10 liter batch wezen brouwen, een Engelse bitter. Naar mijn bescheiden mening werkt het prima en zoals verwacht. Minder als 10 liter raad ik niet aan, dan "zweeft" de bovenste plaat teveel. De GF gebruiker weet wat ik hiermee bedoel. Efficient in gebruik,  net zoals de standaard moutpijp. Alles is wel veel lichter met tillen, spoelen en sneller aan de kook. Hieronder een paar foto's van het maischen. De mout schroot ik klam. Geeft net iets mooiere kafjes en minder stof. Alles met BrouwHulp berekend, volumes en SG's spot on. De verkorte moutpijp is prima voor 10 liter, maar door te combineren met de pijpjes van de standaard moutpijp kun je ook tussen 10 en 20 liter brouwen. Doe er je voordeel mee zou ik zeggen.

Het inmaischen, even goed roeren door de massa om klonten los te breken en dan de bovenste plaat erop.

Enkele minuten na start van maischen, een iets langere siliconen slang zou misschien beter zijn om kletteren van wort tegen te gaan. Halverwege maischproces roer ik alles nog een keertje door.

Bijna op einde van maischproces (90 minuten 68 C), het wort is mooi helder. SG als berekend.

De bostel na het maischen en spoelen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #174 Gepost op: 16-05-2016 21:33 u »
Naar mijn idee heeft jpt geen idee waarover hij praat, dit topic gaat over ervaringen met de Grainfather. Dus graag on topic blijven en jpt maak een nieuw topic aan over naar jouw idee waardeloze brouwinstallaties.

Het is inderdaad een topic om ervaringen te delen. Dat kan alleen als je daadwerkelijk met een Grainfather gebrouwen hebt...

Iedereen kan het zijne denken over het ontwerp maar pas als je daadwerkelijk er mee gebrouwen hebben kun je een goed oordeel geven.