Ervaringen met Grainfather semi automatische brouwketel rvs

Gestart door Steinway, 11-04-2015 14:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

thezewery

Citaat van: lier op 02-02-2020  21:37 uZe verschepen naar buitenland, ik wacht nog op een prijsopgave.

Nu nog ff hopen dat de pond onderuit gaat >:D
Had je al een reactie terug?

lier

Citaat van: thezewery op 07-03-2020  09:48 uHad je al een reactie terug?

Shipping 20 pond.

koffie

Yeah ... ik ook aan de Grainfather
Helaas heb ik toch wat onderdelen over na in elkaar zetten :o



Die ring is voor aan de kraan, dat snap ik nog wel, maar die 2 schroefjes en dat zwarte siliconen/rubberen ding ... geen flauw idee?

update: het zwarte rubberen ding is een reserve onderdeel voor de pomp.

henkie

......(edit)


En die twee schroefjes om het persleidinkje vast te zetten? Dan heb je ook twee moertjes over..


volleybaltrainer

Citaat van: koffie op 28-10-2020  16:56 uYeah ... ik ook aan de Grainfather
Helaas heb ik toch wat onderdelen over na in elkaar zetten :o



Die ring is voor aan de kraan, dat snap ik nog wel, maar die 2 schroefjes en dat zwarte siliconen/rubberen ding ... geen flauw idee?

update: het zwarte rubberen ding is een reserve onderdeel voor de pomp.
Zwarte rubberen ding is om het filter aan te sluiten op het pijpje onderin de ketel.

Schroefjes weet ik niet, maar zit vast een handleiding bij;-)

Natlip

Zwarte rubberen pijpje is inderdaad een reserveonderdeel voor je filter.

Rely


koffie

Dank voor de reacties.
Ik was vergeten te vermelden dat ik uiteraard allang de handleiding had doorgelezen, maar de schroefjes en rubber ding staan daar simpelweg niet in vermeld.
Het zwarte ding blijkt dus inderdaad een reserve-onderdeel voor het filter te zijn. De schroefjes heb ik echt over. Staan niet in de handleiding en de pijp van pomp naar boven zit ook al netjes vast.
Geen idee waar ze voor zijn, maar ik heb ze over :D

Gisteravond al even een uurtje er mee gespeeld, even wat water opwarmen en pompen. Systeem kan dan mooi even schoonspoelen en ik kan er mee spelen ;)
Heel tof ding, warmt lekker snel op (was natuurlijk maar de helft aan water en geen mout, maar toch).
Vanavond voor het eerst sinds tijden weer lekker brouwen.

koffie

Zo'n 10 jaar geleden begonnen met brouwen. De eerste brouwsels bestonden uit opgewarmde blikken van Brewferm. Daarna aar volmout in een grote soeppan op vuur. Wort afscheppen van de bostel. Later een zelfbouw hevelfilter.
Daarna een grote elektrische weckpan.
Volgende stap waren 2 oude fusten van 50 liter, 1 als kookpan en 1 als maischpan.
Later een 60 liter gistvat genomen als maischvat. Een 50 liter fust op het vuur vol met water en daarin een grote koelspiraal waar een pompje het wort van het maischat rondpompte om zo het wort op te warmen
Weer later een 100 liter pan met daarin een 50 liter pan. Systeem had toen al wat weg van de contructie van een grainfather.
De mout ging in de 50 liter pan waarin een filterheks op de bodem lag. De uitloop liep de 100 liter pan. De 100 liter pan had weer een kraan met een leiding en pomp die naar de 50 liter pan pompte.

Door drukte en andere hobbies heeft de boel een tijd stil gelegen, tot 2 maanden geleden ik in de Braumarkt stond te kijken naar een semi volautomaat. Het brouwvirus kriebelde weer, ik had een leuke financiële winst ergens mee dus ik dacht mijzelf eens te trakteren op een mooie installatie.
Ik stond nog te kijken naar de Easybrew, maar de verkoper gaf aan dat deze toch wel vaker terugkwam dan een Grainfather. Na twijfelen toch maar een Grainfather besteld.

Afgelopen donderdag voor het eerst sinds tijden weer gebrouwen, ditmaal dus met de Grainfather. Man man man, wat is dat een verademing tov in pan met met mout roeren :D
Natuurlijk was het even zoeken en puzzelen met de moutkorf en filterplaten hoe dit allemaal moest, maar het brouwen zelf was echt wel easy peasy.
Het verwarmingselement is krachtig genoeg om het wort snel op temperatuur te houden en de PID controller is in staat dit op de 0.1 graad vast te houden. Schitterend. Geen geklooi meer met een grote gasbrander en dan spelen met de vlam.
In de 2 maanden wachten op een Grainfather had ik me uiteraard al ingelezen, en de verse met de vorige controller heb ik wel eens van dichtbij gezien. Ik was dus op de hoogte van de verbeterde controller en de bluetooth functionaliteit.

Ik had al besloten de app van Grainfather niet te gebruiken, en wel om de volgende redenen:
- Ik hou niet van een wildgroei aan apps, en nog belangrijker : een wildgroei aan online acocunts bij leverancier. Ik wil zonder internet ook bij mijn brouwpan kunnen
- Bluetooth zuigt. De afstand van schuur naar woonkamer is te groot om verbinding met BT te houden. Als ik dan al via mijn telefoon dat ding bedien, wil ik overal erbij kunnen

Ik heb uiteindelijk een raspberry pi voorzien van Raspbian en daar dit project op gezet : https://github.com/john-0/gfx De avond van het brouwen dus 'manueel' gebrouwen (dus geen heel recept de controller in gestuurd) maar wel de bediening van de webinterface van het prject gebruikt, vooral die timerfunctie is erg fijn.
De volgende dag eens even in de code gedoken en het project uitgebreid met mqtt support, zodat ik op mqtt de status van heater, pomp, Target, temperatuur en bluetooth ontvang. Ook kan de code middels mqtt nu een opdracht voor de heater, pomp en Target ontvangen.
Op die manier kan ik de grainfather mooi opnemen in Home Assistant.

Als eerst brouw uit de Grainfather had ik bewust gekozen voor een standaard brouwpakket voor 20 liter, geen heftige 'moeilijke' bier maar gewoon een een doorsnee weizen. Nadeel was wel dat Braumarkt tegenwoordig hoppellets in zo'n pakket stopt ipv bloemen. Het filter had het er moeilijk mee.
Ik heb nog 2 standaard kits staan (een witbier en een Sweet & Salty caramel Stout, deze zal ik binnenkort met de Grainfather gaan brouwen.

IPA

Hallo,
Heeft iemand ervaring met de Grainfather t.o.v. de Easybrew 30l? Bij de laatst genoemde houd ik een laag rendement. Waarschijnlijk komt dit door de hoeveelheid wort onder het water. Hierdoor staat de mout al snel droog en moet ik meer maischwater ipv spoelwater gebruiken. In hoeverre heeft de Grainfather hier last van?
Afgelopen weekend heb ik weer getracht een RIS te brouwen maar kwam slechts op een SG uit van 1062. Is het in de Grainfather mogelijk wel zware bieren te brouwen zonder dubbele maisch?

Edwin brouwt

Citaat van: IPA op 25-11-2020  20:48 uHallo,
Heeft iemand ervaring met de Grainfather t.o.v. de Easybrew 30l? Bij de laatst genoemde houdt ik een laag rendement. Waarschijnlijk komt dit door de hoeveelheid wort onder de water. Hierdoor staat de mout al snel droog en moet ik meer maischwater ipv spoelwater gebruiken. In hoeverre heeft de Grainfather hier last van?
Afgelopen weekend heb ik weer getracht een RIS te brouwen maar kwam slechts op een SG uit van 1062. Is het in de Grainfather mogelijk wel zware bieren te brouwen zonder dubbele maisch?

Hoe zwaarder het bier, hoe lager je rendement in een brouwautomaat. Ik heb een Grainfather en een 50 liter Easybrew en dat geldt voor beide. Met de Grainfather haal ik  met een SG van 1090  een rendement van 60%, maar ik vind dat eigenlijk niet zo heel spannend, dus ik doe er ook niet zoveel aan.
Door het ontwerp van zo'n systeem zit je eigenlijk vast aan een bepaalde maischdikte (3 liter per kilo ongeveer). Daardoor en die ruimte onder het filter, hou je bij het spoelen niet veel water over en raak je daar dus veel suikers (=rendement) kwijt.

KC

Roeren. Ondanks dat het allemaal voor het gemak zou moeten zijn is roeren de weg naar een hoger rendement. Ik brouw alleen maar zwaardere bieren en heb geen probleem met rendement.

Hopfenfox

Ik heb een Hopfengott en haal bij reguliere bieren zo'n 72-75%. Bij een tripel zakte dat al naar 66. Dat roeren ga ik dus zeker eens proberen, ergens om de 15 minuten tijdens de maisch zou al een aardig verschil moeten kunnen maken. Sowieso is het al geen volautomatisch brouwen, de overlooppijp is zo kort dat ik toch al bij de ketel moet blijven om het kraantje richting de pomp steeds wat bij te stellen. Te veel en hij loopt over, zinloos rondpompen. Te weinig en de spargeplate staat droog. Zo ben ik toch de hele tijd met mijn brouwsel bezig en de geuren aan het opsnuiven en dat vind ik heerlijk.

beermenke

Nou ik ben er achter dat niet elke verandering een verbetering is. Toch blijf ik steeds proberen. Tip van een serieuze brouwer. Zorg dat je maisch op de starttemperatuur is en roer geregeld. Verder laten rusten. Laatste halfuur niet meer roeren maar de pomp aan.

IPA


Natlip

Hoe doen jullie dat?
Pomp je het wort via de pomp en de chiller rechtstreeks het gistvat in?
Pomp je trug in de ketel tot het 21 graden is en dan overhevelen naar het gistvat?
Ik vraag dit omdat ik dus vanuit de chiller rechtstreeks in mijn gistvat laat lopen, maar ik heb het idee dat er een hoop thrub meegaat het gistvat in.

Edwin brouwt

Citaat van: Natlip op 12-01-2021  16:54 uHoe doen jullie dat?
Pomp je het wort via de pomp en de chiller rechtstreeks het gistvat in?
Pomp je trug in de ketel tot het 21 graden is en dan overhevelen naar het gistvat?
Ik vraag dit omdat ik dus vanuit de chiller rechtstreeks in mijn gistvat laat lopen, maar ik heb het idee dat er een hoop thrub meegaat het gistvat in.

Ik koel af tot 80 graden terug de ketel in. Daarna eventueel hopgift. En dan direct mbv de pomp het gistvat in.  Met het kraantje en de hoeveelheid koelwater lukt het altijd wel om hem op 20 graden te krijgen.  Als ik teveel hoptrub heb zet ik er een hopspider tussen.

Natlip

Ok, ja. Zo doe ik het ook maar het is toch raar dat je het wort helder ziet trekken in de pan... trub eiwitten zakken naar de bodem en dan zuig je daarna weer trub het gistvat in. Vind ik toch een jammertje aan dit systeem. Ook whirlpool werkt minder, de pomp zuigt het gewoon aan.


Heyudude

Als je koelt in de ketel tot 20-22 graden dan laat staan met deksel 30-60 min zakt alle trub naar beneden. Een whirlpool vooraf helpt ook nog.

Daarna aftappen naar het gistvat: helder spul, je kunt dit ook nog filteren met een doek maar dat is een kwestie van voorkeur en soort bier.

Of niet koelen en meteen het gistvat in na een rust zoals boven staat en dan pas na een nacht zuurstof erin en gist.
(Afhankelijk van het jaargetijde)

koffie

Citaat van: Natlip op 12-01-2021  16:54 uHoe doen jullie dat?
Pomp je het wort via de pomp en de chiller rechtstreeks het gistvat in?
Pomp je trug in de ketel tot het 21 graden is en dan overhevelen naar het gistvat?
Ik vraag dit omdat ik dus vanuit de chiller rechtstreeks in mijn gistvat laat lopen, maar ik heb het idee dat er een hoop thrub meegaat het gistvat in.
Ik heb het wort-o-meter erbij besteld, deze zet je op de uitloop van je koeler en daar steek je dan de temperatuur sensor van de grainfather in.
Ik pomp door de koeler, terug de ketel in tot de uitloop de gewenste temperatuur heeft (de uitloop, dus niet de inhoud van de Grainfather), daarna laat ik het het gistvat in lopen.

ray71

Citaat van: koffie op 12-01-2021  20:35 uIk heb het wort-o-meter erbij besteld, deze zet je op de uitloop van je koeler en daar steek je dan de temperatuur sensor van de grainfather in.
Ik pomp door de koeler, terug de ketel in tot de uitloop de gewenste temperatuur heeft (de uitloop, dus niet de inhoud van de Grainfather), daarna laat ik het het gistvat in lopen.
Gebruik ongeveer de zelfde methode. Waarbij ik eerst 5 min de kokende wort rond pomp voor extra steralisatie van de chiller. Meet de uitloop temperatuur gewoon met gesteraliseerde thermometer.

leuk recept? gewoon brouwen.


Silky

Citaat van: koffie op 12-01-2021  20:35 uIk heb het wort-o-meter erbij besteld, deze zet je op de uitloop van je koeler en daar steek je dan de temperatuur sensor van de grainfather in.
Ik pomp door de koeler, terug de ketel in tot de uitloop de gewenste temperatuur heeft (de uitloop, dus niet de inhoud van de Grainfather), daarna laat ik het het gistvat in lopen.

Ik doe het net zo als jij, maar op die manier krijg je geen helder wort in je gistvat. Het filterelement voor de pomp houdt slechts het grove deel van de trub tegen. Whirlpoolen helpt niet, want door de plaatsing van de pomp wordt het bezinksel toch weer gedeeltelijk opgezogen. Dit probleem oplossen blijft wat mij betreft een aandachtspunt voor de fabrikant van de Grainfather. Verder ben ik er na een veertigtal brouwsels zeer tevreden over.
P.S.: het jongbier wordt uiteindelijk wel helder na overheveling na de hoofdgisting en na lagering, maar vermits ervaren brouwers er de voorkeur aan geven helder wort naar het gistvat te pompen omdat de eiwittrub stoffen bevat die de smaak van het bier en de schuimhoudbaarheid nadelig kunnen beïnvloeden zou het fijn zijn als hieraan verholpen zou kunnen worden...

Edwin brouwt

Je zou de ketel ietwat schuin kunnen zetten zodat de plek waar de uitgang zit iets hoger komt.  Als je dan whirlpooled, zullen de eiwitten aan de andere kant van de ketel zitten.

koffie

Citaat van: Silky op 13-01-2021  09:15 uIk doe het net zo als jij, maar op die manier krijg je geen helder wort in je gistvat. Het filterelement voor de pomp houdt slechts het grove deel van de trub tegen. Whirlpoolen helpt niet, want door de plaatsing van de pomp wordt het bezinksel toch weer gedeeltelijk opgezogen. Dit probleem oplossen blijft wat mij betreft een aandachtspunt voor de fabrikant van de Grainfather. Verder ben ik er na een veertigtal brouwsels zeer tevreden over.
P.S.: het jongbier wordt uiteindelijk wel helder na overheveling na de hoofdgisting en na lagering, maar vermits ervaren brouwers er de voorkeur aan geven helder wort naar het gistvat te pompen omdat de eiwittrub stoffen bevat die de smaak van het bier en de schuimhoudbaarheid nadelig kunnen beïnvloeden zou het fijn zijn als hieraan verholpen zou kunnen worden...
Ik zou eerder zeggen 'whirlpoolen helpt niet genoeg' want het doet wel degelijk iets in de gf

Natlip

Citaat van: Silky op 13-01-2021  09:15 uIk doe het net zo als jij, maar op die manier krijg je geen helder wort in je gistvat. Het filterelement voor de pomp houdt slechts het grove deel van de trub tegen. Whirlpoolen helpt niet, want door de plaatsing van de pomp wordt het bezinksel toch weer gedeeltelijk opgezogen. Dit probleem oplossen blijft wat mij betreft een aandachtspunt voor de fabrikant van de Grainfather. Verder ben ik er na een veertigtal brouwsels zeer tevreden over.
P.S.: het jongbier wordt uiteindelijk wel helder na overheveling na de hoofdgisting en na lagering, maar vermits ervaren brouwers er de voorkeur aan geven helder wort naar het gistvat te pompen omdat de eiwittrub stoffen bevat die de smaak van het bier en de schuimhoudbaarheid nadelig kunnen beïnvloeden zou het fijn zijn als hieraan verholpen zou kunnen worden...



Juist, dit bedoel ik. Eigenlijk zou je met een switch een omleiding van de pomp moeten hebben die je met een slang het wort van bovenaf afzuigt. Boven is het namelijk kraakhelder. Ik dacht dat ik de enige was die dit een raar systeem vond.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.