Ervaringen met Grainfather semi automatische brouwketel rvs

Gestart door Steinway, 11-04-2015 14:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

PeterEngeltje

Een paar maanden geleden zag ik in deze topic een discussie tussen McMellow en Pim1980 over de verdampingssnelheid tijdens het koken met de Grainfather.
Bij McMellow was dat 2 liter per uur, en bij Pim1980 4 liter in 80 minuten. Dat is best wel een groot verschil.

In de Grainfather instructies staan formules voor de berekeningen van hoeveelheid maischwater: ((kg graan x 2,7) + 3,5) en spoelwater: (gewenst totaalvolume voor koken - volume maischwater) + (kg graan x 0,8) Hierbij wordt berekend op de gewenste hoeveelheid wort voor koken.
Op www.grainfather.co.uk staat bij Brewing Info onder Calculations een formule voor de berekening van de hoeveelheid maisch- en spoelwater gebaseerd op hoeveelheid graan en batch-volume (dat is na koken dus). Als je wat rekent met de instructie formules en de calculator kom je uit op een verdamping van 4 liter. Maar ja, 4 liter in hoeveel minuten kooktijd?

Dus ben ik erg benieuwd naar de ervaring van andere brouwers met de verdampingssnelheid tijdens het koken in een Grainfather.

PeterEngeltje

Te vroeg op verzenden gedrukt.
Het is niet 4 liter verdamping. De 4 liter is verdamping plus wat er na pompen nog op de bodem van de boiler ligt.

rwiegers


Citaat van: PeterEngeltje op 11-12-2015  22:09 uDus ben ik erg benieuwd naar de ervaring van andere brouwers met de verdampingssnelheid tijdens het koken in een Grainfather.

Ik zit op 2 liter per uur

Tjardo

Is het misschien een goed idee om dit topic 'Het officiële Grainfather topic' te noemen zoals er voor de Speidel Brauwmeister een 'Het officiële SPEIDEL Braumeister topic' is?  :weetniet:

Jacques

Citaat van: Tjardo op 19-12-2015  00:29 uIs het misschien een goed idee om dit topic 'Het officiële Grainfather topic' te noemen zoals er voor de Speidel Brauwmeister een 'Het officiële SPEIDEL Braumeister topic' is?  :weetniet:

Kan. De inhoud wordt er echter niet anders door.  ;)

liekel

Heb een Grainfather aangeschaft na slechte ervaringen met de Beer Brew.
Al tijdens de eerste brouw gaat het mis: het verwarmingselement begeeft het tijdens de eerste maisch-fase. Hele brouw naar de knoppen. En als beloning een half uur poetsen om de (bij 50 ºC!) toch al ontstane dikke aanslag op de bodem weg te krijgen.
Ook blijkt de pomp problemen te hebben om een wat dikkere wort rond te pompen. Het helpt om het kogeltje en veertje uit de pijp te verwijderen.

Nu hoor ik om mij heen dat het kapot gaan van het element een klacht is die vaker voorkomt bij dit apparaat. Zijn daar meer ervaringen mee?!

McMelloW

Citaat van: liekel op 27-12-2015  12:43 uHeb een Grainfather aangeschaft na slechte ervaringen met de Beer Brew.
Al tijdens de eerste brouw gaat het mis: het verwarmingselement begeeft het tijdens de eerste maischfase. Hele brouw naar de knoppen. En als beloning een half uur poetsen om de (bij 50 ºC!) toch al ontstane dikke aanslag op de bodem weg te krijgen.
Ook blijkt de pomp problemen te hebben om een wat dikkere wort rond te pompen. Het helpt om het kogeltje en veertje uit de pijp te verwijderen.

Nu hoor ik om mij heen dat het kapot gaan van het element een klacht is die vaker voorkomt bij dit apparaat. Zijn daar meer ervaringen mee?!

Balen en vervelend als met een nieuw apparaat tegen zulke problemen aan loopt.

Vaak is het probleem met een verwarmingselement de resetknop. Zet de Grainfather even op zijn kop, dan zie in het midden een knopje. Dit is de resetknop. Als je weet waar die zit dan kan je het als je de Grainfather een beetje schuin houd wel vinden. Het element gaat weer aan als je op die knop drukt.

Het veertje en de kogel is een veiligheidsafsluiter van de circulatie pijp. Als de pomp draait en er zit geen slang of pijp op de koppeling kan er geen het wort uitstromen. Wel zo veilig. Zelf zou ik dit dus nóóit weghalen.
Ik schroot tussen 1.1 - 1.3 mm met een walsenmolen. Dit geeft goede resultaten en geen verstoppingen.

Je kan even testen hoe verwarmen en rond pompen gaat met 10-15 L water.
Als je de beer brew nog hebt kan je die gebruiken om tijdens het maischen je spoelwater te verwarmen. Let op dat je zekeringen er niet uit springen.

Neem voor de eerste brouw een eenvoudig recept qua brouwen en een stort van niet meer dan 5-6 kg. Geef jezelf een paar brouwsels de tijd om de Grainfather te leren kennen, voordat je met zware of in gewikkelde brouwsels begint. Veel succes, het is echt een heel fijn apparaat om mee te brouwen.

Tjardo

Vandaag voor het eerst met de Grainfather gebrouwen, is me prima bevallen. Het enige minpuntje: het filter is tijdens koken van de huiddoorvoer afgeschoten. Gelukkig de hopgiften in grote thee eieren toegevoegd. Iemand hier dezelfde ervaring meegemaakt? Misschien dat ik de volgende keer het filter met een slangklem vastzet.

liekel

Beste McMellow. Bedankt voor je waardevolle tips!! De reset-knop heb ik gevonden en daarna deed ie het weer. Ik heb conform jouw advies een "proefbrouw" gemaakt met 10 liter water en dat werkte goed. Ga het deze maand "in het echie" proberen.
Dan ga ik ook proberen wat grover te malen om te zien of daarmee het aankoeken op de bodem niet meer voorkomt.

Jammer dat het apparaat niet piept bij bereiken Maischtemperatuur.
Wat ik echter hinderlijker vind is dat het apparaat niet boven de 99oC komt; het in de instructie genoemde "HH"-symbool is bij mij niet verschenen (overigens kookte het water wel).


McMelloW

Citaat van: Tjardo op 29-12-2015  21:20 uVandaag voor het eerst met de Grainfather gebrouwen, is me prima bevallen. Het enige minpuntje: het filter is tijdens koken van de huiddoorvoer afgeschoten. Gelukkig de hopgiften in grote thee eieren toegevoegd. Iemand hier dezelfde ervaring meegemaakt? Misschien dat ik de volgende keer het filter met een slangklem vastzet.
Ik heb nog de 'oude filter' Die zit erg klem in een metalen bus. Ik heb de nieuwe filter wel bekeken en vond het zwarte tussenstuk wel erg fexibel en gemakkelijk in en uit het metalen filter gaan. Een oplossing weet ik niet. Of vervangen door een bazooka filter.

Citaat van: liekel op 02-01-2016  16:02 uJammer dat het apparaat niet piept bij bereiken Maischtemperatuur.
Wat ik echter hinderlijker vind is dat het apparaat niet boven de 99oC komt; het in de instructie genoemde "HH"-symbool is bij mij niet verschenen (overigens kookte het water wel).

Het ontbreken van de piep hoor ik meer. Bij mij gebeurt dat ook niet. Je moet de temperatuur sensor zover mogelijk in de thermowell (bus) duwen. Dan peipte de controller wel bij het koken en kreeg ook een HH. Verandering van de luchtdruk kan zomaar een halve graad in het kookpunt schelen. Als je een mooie rollende kook ziet zou ik me er niet druk om maken.

chm

Wij hebben ondertussen een 10tal brouwsels gedaan met dit toestel. Nog geen problemen ondervonden.

Biertje1985

Citaat van: Brouwers op 25-05-2015  13:32 uJammer dat het niet goed te zien was hoeveel tijdsverschil er zat tussen de Grainfather en Braumeister om de verschillende temperatuurstappen te halen. Kan maar zo zijn dat het verschil kleiner geweest was als de Braumeister exact dezelfde temperatuurcyclus had doorlopen.

Vind de conclusie van je verder enorm kort door de bocht. Want ik zie wel duidelijk verschil tussen de systemen. Braumeister komt degelijker over en lijkt mij beter in elkaar te zitten wat schoonmaken makkelijker maakt en lijkt ook een langere levensduur te hebben. Of dat zo is moet natuurlijk nog blijken. Verder valt me op dat de moutkorf bij de Braumeister in 2 stappen omhoog gaat terwijl je bij de Grainfather dit in 1 stap moet doen. Hierdoor hoef je bij de Braumeister minder te tillen. Ook heb je minder kans op hete oxidatie van je wort. Verder is de Braumeister wel een echte volautomaat voor het maischen. Na het storten kan je dus gewoon even de hond gaan uitlaten of de kinderen van school halen. Dit kan bij de Grainfather alleen bij een eenstapsmaisch. Daar staat natuurlijk tegenover dat je bij de Grainfather wat meer van het hobbybrouw charme hebt.

Of dit alles de 800 euro prijsverschil waard is laat ik even in het midden. Op dit moment zie ik de Grainfather nog niet als een volledig alternatief voor de Braumeister, laten we hopen dat de volgende versie daar verandering in gaat brengen.
Aan de Grainfather een goede ArdBir controller hangen en je heb die 800 euro bespaart, heb je ook vol auto proces met perfecte stappen. Ik vind de regelaar van de grainfather een beetje simpel
er zit geen PID in of zo, ik vind een aan/uit regeling onvoldoende op zo een ketel, zo kan je niet niet gemakkelijk reproduceren of zeer precies maischen. Ik ben een ArdBir aan het bouwen welke ook goed met een grainfather overweg kan, dat is dus wel een dikke upgrade voor weinig. Ik bouw een serie voor dit forum, kijk even in mijn treads en dan vind je het meteen.


RobW

Vandaag voor het eerst aan het brouwen met de Grainfather. Na ruim 8 jaar brouwen in een ketel is dit wel een hele verbetering. Straks nog even koelen maar ben er nu al erg blij mee zo.

jef

Hier na 2 keer ook nog geen problemen tegen gekomen.
Bij 3 graden buiten kan je hem wel beter een jas aan doen.
Een ArdBir vind ik niet direct nodig
 De app wekt perfect.
En ik zie er niet tegen op om eens op een knopje te drukken :-).

RobW

Citaat van: jef op 03-01-2016  16:50 uHier na 2 keer ook nog geen problemen tegen gekomen.
Bij 3 graden buiten kan je hem wel beter een jas aan doen.
Een ArdBir vind ik niet direct nodig
 De app wekt perfect.
En ik zie er niet tegen op om eens op een knopje te drukken :-).

Er zat een jas bij dus die heb ik gewoon maar gebruikt. Viel me reuze mee hoe snel het kookte. Sneller als met mijn brander in ieder geval. Terug koelen ging ook lekker vlot, het doet allemaal gewoon wat het moet doen.

PeterEngeltje

Citaat van: Tjardo op 29-12-2015  21:20 uHet enige minpuntje: het filter is tijdens koken van de huiddoorvoer afgeschoten. Gelukkig de hopgiften in grote thee eieren toegevoegd. Iemand hier dezelfde ervaring meegemaakt? Misschien dat ik de volgende keer het filter met een slangklem vastzet.

Hallo Tjardo,

Is je filter er misschien afgeschoten omdat je er tijdens het koken met roeren tegenaan hebt gestoten?
Ik heb dezelfde uitvoering van dit filter in mijn Grainfather. Ik geef toe het is een vrij flexibele aansluiting. Daar was er tijdens het koken op bedacht en heb dus voorzichtig geroerd, bij mij bleef het filter erop.
Ik ben erg benieuwd naar die grote thee eieren waar je over schrijft. Van wat voor materiaal zijn die, en waar heb je ze gekocht?

Peterrr





Ik denk dat hij deze bedoeld... Ik gebruik ze voor het koudhoppen. Ze heten rijstbal en zijn zo'n 10 cm groot.
En ze hebben ze b.v bij Dille en kamille

Grt Peter

Tjardo

Dat zijn precies de thee eieren die ik gebruik. Waarschijnlijk is het filter inderdaad door het roeren eraf geschoten maar desalniettemin blijft het een zwak punt, verder zeer tevreden met de Grainfather!

PeterEngeltje

Die rijstbal ziet er geweldig uit. Ik ga vanmiddag naar Dille en Kamille.

En Tjardo, kijk ook even naar het filmpje Brewing with the Grainfather op de site van Grainfarher (2e filmpje). Daar wordt het roeren of beter gezegd "krabben over de bodem ook" toegelicht.

Appiehappie

De kruidenmandjes die je voor de hop toevoeging kan gebruiken zijn ook via ebay te koop in China in diverse maten. Ik heb er zelf afgelopen week een paar gekocht om uit te proberen.

http://www.ebay.com/itm/281757007641

 :biersmile:

Klepper

Citaat van: Brouwers op 25-05-2015  13:32 uOp dit moment zie ik de Grainfather nog niet als een volledig alternatief voor de Braumeister, laten we hopen dat de volgende versie daar verandering in gaat brengen.

Ik gebruik een Alva-controller voor mijn setup. Die is ook geschikt voor de Grainfather.

Tinus

Ik overweeg om een Grainfather aan te schaffen en kwam tijdens mijn zoektocht naar informatie het volgende tegen:

Wanneer je een kleinere batch wil brouwen dan moet je tijdens het maischen extra water toevoegen om ervoor te zorgen dat het systeem ook bij een kleinere hoeveelheid goed blijft werken. Op de site van Grainfather staat een berekeningstool.

Nu komen ze binnenkort (binnen nu en enkele maanden) met een kleinere pijp waardoor het ook mogelijk is om 10 L te brouwen zonder de toevoeging van extra water. In Nieuw Zeeland is het artikel al beschikbaar.

Meer info op: http://www.grainfather.co.nz/#!online-store/c8k/!/10-L-Micro-Pipework/p/62390178/category=10695014



liekel

Een paar tips nav minder goede ervaringen:
Mijn Grainfather is bij 3 van de 4 brouwsels tussentijds gestopt met verwarmen. Dat merk je niet direct want het display blijft wel verlicht.  Dus merk je het pas heel laat omdat de temperatuur langzaam terug loopt. Op een heel onhandige plek zit een resetknopje: namelijk midden onder de ketel. Om te voorkomen dat je tientallen kilo's moet optillen, om bij dat knopje te kunnen, werk ik nu met een laag tafeltje met een gat midden in.
Ook moet je oppassen dat je niet te fijn schroot: dan krijg je door aanbakken een vieze hardnekkige korst onderin de ketel die a) vies smaakt en b) heel lastig weg te krijgen is. Tevens loop je de kans dat de pomp vastloopt op de dikkere wort; de capaciteit daarvan houdt nl niet over. Ook koelen lukt dan niet meer met de pomp. Ik heb de laatste keer heel grof geschroot: dat voorkomt de bodemaanslag en vastlopen van de pomp. Wel heb ik (daardoor??) een lager start-SG. Ben benieuwd of het verder geen gevolgen heeft straks, oa voor de smaak.

McMelloW



Liekel. Handige tip een tafeltje met een gat.

Zelf heb ik nog geen problemen gehad met verwarmen en moeten resetten.  Het schroten doe ik met een walsen molen op 1.2 - 1.3 mm. Dit heeft tot nog toe geen problemen opgeleverd ook niet met rond pompen of koelen. Wel gebruik ik een hopfilter zak, om te voorkomen dat er veel hopresten in mijn bier komt.

Succes met brouwen

liekel

Ik gebruik ook hopzakjes (voordeel: kun je uitpersen) en/of metalen ei ("rijstbal"), want het filter loopt toch wel behoorlijk vol met fijne mout, ondanks het grover schroten. De klepveer met kogel heb ik toch weer uit de pomppijp moeten halen want de pomp krijgt er anders niet voldoende druk op. Uiteindelijk is met het grover schroten de laatste brouw heel goed gegaan. Zelfs de bodem was helemaal schoon na afloop! Maar ja, het SG is wel lager dan volgens recept; misschien door de grovere schroot. Wellicht volgende keer wat langere maischstappen nemen? Ik ben benieuwd naar het uiteindelijke effect op de smaak.
Dank je McMellow; ik heb veel aan je tips op dit forum gehad!

Is er iemand die een oplossing heeft gevonden voor het optillen van de ketel? Er zitten helaas geen handvatten aan. Ik zit te denken aan dezelfde oplossing als bij de binnenketel, dus 2 gaten in de pan en daar een los hengsel door. Maar wellicht heeft iemand een beter idee?


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.