Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Fermentasaurus koelen  (gelezen 727 keer)

Offline Alien on Acid

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Fermentasaurus koelen
« Gepost op: 13-12-2018 13:21 u »
Op de plek waar mijn Fermentasaurus staat, kan ik geen koelkast plaatsen die groot genoeg is om dit ding in kwijt te kunnen. Wordt wat lastig om deze de trap op te krijgen.
Nu heb ik een kast gekocht bij de welbekende Zweedse meubelboer, die ik van binnen heb geisoleerd met piepschuim.

Verwarmen kan via de vele manieren wat al hier op het forum besproken is. Koelen daarentegen wordt wat lastiger zonder koelkast.
Bij wijze van proef heb ik mijn Fermentasaurus op de volgende manier aangepast:

Ik heb een spiraalkoeler gemaakt van RVS, en deze door de deksel van de Fermentasaurus laten lopen. Dit heb ik luchtdicht proberen te maken met (voedselveilige) rubberen tulen. Om de koeler op z'n plek te houden, heb ik PVC draad-knelfittingen gebruikt. Omdat deze niet in contact staan met het jongbier, zal dit geen probleem zijn.

Een vriend had een koelpompje over van zijn oude Grainfather koeling die ik heb aangesloten op de koeler. Het pompje zelf ligt in een koelbox met koud water, waarbij elke dag een paar koelelementen bij kan worden gegooid.

Vandaag en morgen ga ik de capaciteit testen, en waar nodig verbeteren. Als dit werkt, ga ik de luchtdichtheid verder probereren te checken, maar op dit moment ziet het er goed uit!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Alien on Acid

• *
Re: Fermentasaurus koelen
« Reactie #1 Gepost op: 14-12-2018 18:07 u »
UPDATE: Koelen gaat verrassend goed! Ik heb een liter of 20 water in de Fermentasaurus gedaan, en op laten warmen tot kamertemperatuur. Bij een omgevingstemperatuur van ca. 18 graden weet deze setup de temperatuur in de Fermentasaurus op een constante 11 graden te houden, na de pomp een uurtje of 3 te laten draaien.

De leidingen zijn ook allemaal geisoleerd met buisisolatie van de bouwmarkt om zo min mogelijk invloed te krijgen van buitenaf. Met een paar extra koelelementen in het water, hoop ik de temperatuur nog een paar graadjes lager te krijgen. Tevens zal de kamer waar de gistkast staan ook koeler zijn dan waar de testopstelling was. Binnenkort maar in praktijk brengen met een brouwsel!

Offline Heisenberg

• Super lid
  • Land: us
« Reactie #2 Gepost op: 15-12-2018 06:46 u »
Mooi projectje maar ik zou toch voor een koelkast gaan. Samen met een Inkbird temperatuur controller en een warmtekabel.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #3 Gepost op: 15-12-2018 10:58 u »
Mooie oplossing inderdaad wanneer je geen koelkast kunt plaatsen als klimaatkast!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #4 Gepost op: 16-12-2018 10:27 u »
Op de plek waar mijn Fermentasaurus staat, kan ik geen koelkast plaatsen die groot genoeg is om dit ding in kwijt te kunnen. Wordt wat lastig om deze de trap op te krijgen.
Nu heb ik een kast gekocht bij de welbekende Zweedse meubelboer, die ik van binnen heb geisoleerd met piepschuim.

Verwarmen kan via de vele manieren wat al hier op het forum besproken is. Koelen daarentegen wordt wat lastiger zonder koelkast.
Bij wijze van proef heb ik mijn Fermentasaurus op de volgende manier aangepast:

Ik heb een spiraalkoeler gemaakt van RVS, en deze door de deksel van de Fermentasaurus laten lopen. Dit heb ik luchtdicht proberen te maken met (voedselveilige) rubberen tulen. Om de koeler op z'n plek te houden, heb ik PVC draad-knelfittingen gebruikt. Omdat deze niet in contact staan met het jongbier, zal dit geen probleem zijn.

Een vriend had een koelpompje over van zijn oude Grainfather koeling die ik heb aangesloten op de koeler. Het pompje zelf ligt in een koelbox met koud water, waarbij elke dag een paar koelelementen bij kan worden gegooid.

Vandaag en morgen ga ik de capaciteit testen, en waar nodig verbeteren. Als dit werkt, ga ik de luchtdichtheid verder proberen te checken, maar op dit moment ziet het er goed uit!

Een leuke creatieve oplossing.
Maar ik snap niet helemaal dat je wel de ruimte hebt om een ge´soleerde kast om de Fermentasaurus  maar niet voor een koelkast. Koelkasten heb je in allerlei hoogten.
Met een Inkbird kun je eenvoudig de temperatuur regelen. Hoef je niet steeds koelelementen in te vriezen.

Zie hier voor meerdere modellen.

Offline Heisenberg

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 16-12-2018 11:11 u »
Mooie oplossing inderdaad wanneer je geen koelkast kunt plaatsen als klimaatkast!

Sorry, dat laatste had ik over het hoofd gezien. Dan wordt het een stuk moeilijker inderdaad.

Offline Heisenberg

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 16-12-2018 11:15 u »
Een leuke creatieve oplossing.
Maar ik snap niet helemaal dat je wel de ruimte hebt om een ge´soleerde kast om de Fermentasaurus  maar niet voor een koelkast. Koelkasten heb je in allerlei hoogten.
Met een Inkbird kun je eenvoudig de temperatuur regelen. Hoef je niet steeds koelelementen in te vriezen.

Zie hier voor meerdere modellen.

Of gewoon op Marktplaats. Voor een grote moet je wat geduld hebben maar ik heb er drie staan via Marktplaats gekocht, twee tafelmodellen en 1 van 120 hoog. Ben nog op zoek naar eentje van 140 hoog waar mijn CCT in komt te staan.

Offline Alien on Acid

• *
« Reactie #7 Gepost op: 16-12-2018 20:38 u »
Maar ik snap niet helemaal dat je wel de ruimte hebt om een ge´soleerde kast om de Fermentasaurus  maar niet voor een koelkast.

Ik heb wel de ruimte voor een koelkast, alleen om deze in de kamer te krijgen waar mijn gistvat staat is wat lastiger... Een IKEA kast in onderdelen en wat losse isolatieplaten zijn makkelijker om een bochtige trap op te krijgen dan een koelkast, vandaar. Als een koelkast in onderdelen naar boven had gekund, had ik dat zeker gedaan!

Mooi projectje maar ik zou toch voor een koelkast gaan. Samen met een Inkbird temperatuur controller en een warmtekabel.

Inkbird komt er inderdaad ook nog. Had nog meegedaan met de loting, maar helaas :P
Warmtekabel is al in bestelling, en ben al aan het kijken wat ik kan doen om de koeler en kast nog verder te verbeteren.

Bedankt! Ben ook blij hoe het tot dusver is uitgepakt! Aankomende week eens testen met een brouwsel. Ben benieuwd!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #8 Gepost op: 16-12-2018 22:04 u »
Ik heb wel de ruimte voor een koelkast, alleen om deze in de kamer te krijgen waar mijn gistvat staat is wat lastiger... Een IKEA kast in onderdelen en wat losse isolatieplaten zijn makkelijker om een bochtige trap op te krijgen dan een koelkast, vandaar. Als een koelkast in onderdelen naar boven had gekund, had ik dat zeker gedaan!

Ok. Dat verklaart veel. Wat je nu hebt is heel creatief bedacht. Maar het vraagt wel het nodige op en neer geloop met koelelementen.

Offline Scorpionrose

• Junior lid
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 16-12-2018 22:09 u »
Ok. Dat verklaart veel. Wat je nu hebt is heel creatief bedacht. Maar het vraagt wel het nodige op en neer geloop met koelelementen.

Traplopen is gezond :proost: :proost:

Offline ExPeteriment

• Vol lid
« Reactie #10 Gepost op: 16-12-2018 22:39 u »
Aan de koelende kant kun je een thermo-elektrische koelbox overwegen, die zul je de trap wel op krijgen. Daar kun je dan weer een temperatuurregeling op zetten. Dat scheelt lopen en is nauwkeriger te regelen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #11 Gepost op: 16-12-2018 22:48 u »
Aan de koelende kant kun je een thermo-elektrische koelbox overwegen, die zul je de trap wel op krijgen. Daar kun je dan weer een temperatuurregeling op zetten. Dat scheelt lopen en is nauwkeriger te regelen.

Goede suggestie. Als de koelbox voldoende capaciteit heeft kan deze de warmtepiek aan het begin van de vergisting opvangen. Het is de vraag of dat ook lukt met koelelementen.

Offline Alien on Acid

• *
« Reactie #12 Gepost op: 17-12-2018 11:13 u »
Als de proef met de koelelementen lukt, zit ik inderdaad aan een elektrische koelbox te denken. En in plaats van de thermo-elektrische (met Peltier element & ventilator) denk ik aan een absorbtiekoelbox. Deze zijn namelijk helemaal stil, en relatief laag verbruik. Wel zijn ze relatief duur, maar hou Marktplaats etc. al geruime tijd in de gaten :P

Goede suggestie. Als de koelbox voldoende capaciteit heeft kan deze de warmtepiek aan het begin van de vergisting opvangen. Het is de vraag of dat ook lukt met koelelementen.
Die warmtepiek is inderdaad een ding waarbij ik nog niet weet of dit systeem qua capaciteit het aan zal kunnen. De komende dagen zal de praktijk dit uitwijzen, ben benieuwd!

Offline Guppie

• Junior lid
  • **
  • Motus nercesse est
« Reactie #13 Gepost op: 17-12-2018 15:54 u »
Als de proef met de koelelementen lukt, zit ik inderdaad aan een elektrische koelbox te denken. En in plaats van de thermo-elektrische (met Peltier element & ventilator) denk ik aan een absorbtiekoelbox. Deze zijn namelijk helemaal stil, en relatief laag verbruik. Wel zijn ze relatief duur, maar hou Marktplaats etc. al geruime tijd in de gaten :P
Die warmtepiek is inderdaad een ding waarbij ik nog niet weet of dit systeem qua capaciteit het aan zal kunnen. De komende dagen zal de praktijk dit uitwijzen, ben benieuwd!

Je hebt al water vanaf kamertemp. naar 11░C kunnen krijgen, denk dat je de warmtepiek wel aan kan.
Lijkt me wel een potentiŰle extra infectie gevaar zo'n spiraal in je wort / jong bier.

Verder lijkt het me een prima oplossing.

Offline ExPeteriment

• Vol lid
« Reactie #14 Gepost op: Gisteren om 22:34 »
Je kunt de oplossingen desnoods combineren, actieve koelbox en wat koelelementen in de warmtepiek, de regeling op de koelbox vereffent dat dan.

Voorlopig lekker doorgaan met koelelementen, in het begin wil je toch alles op de voet volgen en geeft dat veel voldoening. Een traploop meer of minder telt dan niet.

Tags: