Ervaringen met Grainfather semi automatische brouwketel rvs

Gestart door Steinway, 11-04-2015 14:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Steinway

Beste allemaal,

Inmiddels heb ik al een aantal blikbrouwsels en met moutextract, hop e.d. gebrouwen met een 10 liter pan maar wil nu toch echt met mout aan de gang. Nu leek me de Grainfather wel iets zijn er inmiddels al forum leden die met deze installatie gebrouwen hebben en hoe zijn de bevindingen? Alvast bedankt voor de reactie.

Groet,

Steinway (Martin) 8)

Cisdevésser


Steinway

Bedankt Cis zal het eens door lezen.

Groet,

Martin

Rene Haring

Vandaag eentje aangeschaft. Gaan hard de deur uit te Almere.. Ben aangenaam verrast over materialen en hoe doordacht alles is. Ook hier gestopt met koelbox,  losse pannen, slangen, koelers Etc.  Vond dit allemaal nogal bewerkelijk en veel ruimte innemen. Ambachtelijk is leuk maar de Grainfather biedt mij gemak en een overzichtelijk geheel. (Romantiek is leuk maar moet wel betaalbaar blijven  ;) )Al proefgedraaid met water om te spoelen en het werkt zoals het hoort te werken. Commentaren van onze Duitse vrinden kan ik beamen. De uitvoering die ze daar testen is meestal nog de oude uitvoering. Huidige uitvoering is op aantal punten verbetert en verstevigd.  Vooral de koeler werkt erg goed heb ik gemerkt. Binnenkort ga ik een weizen brouwen en zal de ervaringen hier posten.  Al met al positief hier.

Puck

Vinden jullie niet dat het een erg duur apparaat is? Het is eigenlijk een omgebouwde rvs gamel met onderop een uitwendig verwarmingselement zoals een elektrische weckketel met een stc, filter en een pompje. Maar goed misschien ben ik dan weer de zuinige sjakie die zoiets dan zelf in elkaar zou zetten als ik het nodig zou vinden.

Neetje

Citaat van: Puck op 12-04-2015  12:36 uVinden jullie niet dat het een erg duur apparaat is? Het is eigenlijk een omgebouwde rvs gamel met onderop een uitwendig verwarmingselement zoals een elektrische weckketel met een stc, filter en een pompje. Maar goed misschien ben ik dan weer de zuinige sjakie die zoiets dan zelf in elkaar zou zetten als ik het nodig zou vinden.

En het nog leuk vind om het zelf te bouwen, met eventuele veranderingen/verbeteringen.

bierhenkie

Citaat van: Puck op 12-04-2015  12:36 uVinden jullie niet dat het een erg duur apparaat is? Het is eigenlijk een omgebouwde rvs gamel met onderop een uitwendig verwarmingselement zoals een elektrische weckketel met een stc, filter en een pompje. Maar goed misschien ben ik dan weer de zuinige sjakie die zoiets dan zelf in elkaar zou zetten als ik het nodig zou vinden.
Dat is met alles zo. In vergelijking met een Speidel Braumeister is ie dan weer spotgoedkoop.

Hay

Ik vind hem tov de Speidel Braumeister helemaal niet duur.
Die kan je ook namaken dat is toch met alles zo dat als je het zelf maakt het goedkoper is.

Rene Haring


Ronnie

Ik zit ook al met wat vragen gereed, maar misschien komen de antwoorden hier wel kortelings, dus nog effe afwachten...

Steinway

Hoi Rene,
Bedankt al voor je eerste reactie/bevindingen van de Grainfather en ben erg benieuwd naar je brouw ervaringen met de Grainfather.

Groet,
Steinway  8)

chm

Ons toestel ook ontvangen vorige week. Ik heb ook wat testen gedaan met water en alles verloopt zoals het hoort. Het reinigen gaat ook heel snel.
Zondag gaan we de eerste keer echt brouwen met dit toestel.

Rene Haring

Gisteravond een Weizen gestart met de Grainfather. Gestart om 19:00 uur met opwarmen en schroten en rond 01:00 alles in fermentor en spullen gereinigd. Voor de Weizen het nieuwe Arsegan brouwpakket van de winkel te Almere gebruikt. Beiden volgens handleidingen opgewerkt maar als gist de Bavarian Wheat van Gozdawa toegepast en Grainfather berekeningsformules voor maisch en spoelvolume. De Grainfather is mij prima bevallen, werkt zoals ik had verwacht na het zien van de diverse films op YouTube en lezen van manual. Grainfather op de vloer gezet in verband met optillen en rusten van moutkorf. Let hier op! Compact, warmt snel op, eenvoudige bediening. Hooguit een over of undershoot van 1 graad op het display te zien. De pomp werkt stil, regelmatig en met een mooie snelheid.  Leuk om het proces te volgen van het klaren van het wort tijdens de 5 maisch stappen. Opwarmen tussen maischstappen ook steeds vlot door het element. Uittillen van de moutkorf ook makkelijk en stabiel te plaatsen voor spoelen. Na het spoelen de geperforeerde topplaat van de moutkorf gehaald en een mout bekeken en gevoeld. Geen kraters, kanalen of instortingen, inhoud van korrels mooi opgelost. Volgens mij een egale maisching. Mooie rollende kook, zeker niet te heftig maar stabiel gedurende de 90 minuten. Uiteindelijk de tegenstroomkoeler. Wat een capaciteit heeft deze zeg. Moest oppassen om niet te hard te koelen want vergistingtemperatuur wilde ik op 24 graden starten. Gelukkig kun je de stroomsnelheid van het wort goed inregelen. Dit is echt verbetert ten opzichte van de demo's te zien op YouTube. Ook het reinigen ging vlot door gebruik te maken van de pomp en compactheid van alles. De moutkorf is goed hanteerbaar en uitspoelen kookketel ook, mede door de pompfunctie.  Leuke vond ik om na een drukke werkdag de spullen snel gebruiksklaar te hebben zonder al teveel poespas. Heerlijk om zo bezig te zijn, hoofd leeg en fermentor vol. Het semi automatische vond ik juist fijn om zodoende het proces nabij te volgen. Ik moet de resultaten nog uitwerken maar hier dus mijn eerste bevindingen.  Als er iemand een keer wilt kijken, van harte welkom te Cuijk!

Herman

Leuk om te lezen, ik vind het ook wel een interessant apparaat. Al vind ik het ineens optillen van de moutkorf wel een minpuntje. Mocht ik er een aanschaffen dan monteer ik er denk ik een takel boven om daarmee de moutkorf geleidelijk op te kunnen takelen tijdens het spoelen.

Van 19.00 tot 01:00 is nog een behoorlijke tijd. Wat was je effectieve brouwtijd? 90 minuten koken is aan de lange kant, doe je dat bewust?

Rene Haring

De totale tijd is inclusief reinigen en opruimen na gebruik.  Als ik deze tijd eraf trek dan was ik rond 00:15 klaar met overhevelen en wegzetten fermentor. De moutkorf was goed te tillen, ik schat als eindgewicht een kilo of 10. Takel is niet snel nodig of dit zou om gezondheidsredenen het geval moeten zijn. Voor het koken, heb het brouwschema van moutpakket aangehouden en dit was 90 minuten. Moutstort 4,5 kg, begindichtheid voor koken was 1045 en startvolume 24 liter. Brouwefficiency (Grainfather) -> ((45 x 24) x 100)/(4,5 x290) = 82%. Na koken een volume van 21 liter overgehouden met dichtheid van 1053. Groter volume dan verwacht na 90 minuten koken, 21 ipv 20. De dichtheid lager dan verwacht, 1053 ipv 1057. Heb dit voor lief genomen, de smaak van de Weizen zal uiteindelijk bepalend zijn. Het pruttelt al lekker gestaag in de fermentor met het Gozdawa gist bij 24°C.

Rene Haring

Nieuwe instructiefilms op de Grainfather website. Met de huidige uitvoering van de Grainfather. Volgens ook de meegeleverde manual, dus geen verrassingen als ik de films zie. Ook berekeningen zoals in manual.
Opbouw: 
Brouwen:

De Weizen gebotteld en gisteren een Tripel gebrouwen met de Grainfather. Staat nu in de Fermentor.  Moutpakket en brouwfiche Bryggja Tripel, SG start vergisting 1070 (als spec.), volume 19 l effectief (1,5 l rest met trub etc.), gist Gozdawa Belgian fruit & spicy, 23°C.

McMelloW

Op YouTube vond ik de volgende filmpjes. Een vergelijking van de Braumeister en en Grainfather. Naast elkaar simultaan met het zelfde recept. Erg verhelderend.
Je moet er wel even voor gaan zitten. De filmpje duren ongeveer 25 per stuk

Braumeister vs Grainfather Part 1
Braumeister vs Grainfather Part 2
Braumeister vs Grainfather Part 3

bert braadslee

Citaat van: McMelloW op 24-05-2015  15:12 uOp YouTube vond ik de volgende filmpjes. Een vergelijking van de Braumeister en en Grainfather. Naast elkaar simultaan met het zelfde recept. Erg verhelderend.
Je moet er wel even voor gaan zitten. De filmpje duren ongeveer 25 per stuk

Braumeister vs Grainfather Part 1
Braumeister vs Grainfather Part 2
Braumeister vs Grainfather Part 3

Leuk om naast elkaar te zien, geeft ook nieuwe ideeën om de eigen installatie hier en daar aan te passen.
 :)

Ansius

Wie zou er op smaak hebben gewonnen?

Ik gok op de Braumeister.

bert braadslee

Citaat van: ANSIUS op 24-05-2015  18:01 uWie zou er op smaak hebben gewonnen?

Ik gok op de Braumeister.

De Braumeister had na de 63 ºC stap de 9 SG punten minder dan de Grainfather, aan het eind scheelde dit nog maar 5 SG punten, na het koken scheelde het ook nog 5 SG punten.
De hoeveelheid onvergistbare suikers zijn bij deze brouw met de Speidel dus hoger.
Minder alcohol en meer zoet, het is maar waar je voor gaat.
Ik deel je gok wel.
 :)

McMelloW

Citaat van: bert braadslee op 24-05-2015  19:16 uDe Braumeister had na de 63 ºC stap de 9 SG punten minder dan de Grainfather, aan het eind scheelde dit nog maar 5 SG punten, na het koken scheelde het ook nog 5 SG punten.
De hoeveelheid onvergistbare suikers zijn bij deze brouw met de Speidel dus hoger.
Minder alcohol en meer zoet, het is maar waar je voor gaat.
Ik deel je gok wel.
 :)

Prijs op 25-05-2015

Braumeister 20 L + wortkoeler  = € 1597,50 -  5%  =  € 1517,62
Grainfather 30 L incl wortkoeler  = €   749,00 - 10% =  €  674,10
verschil                                                                         €   843,53

Toch wel een aanzienlijk prijsverschil voor wat zoeter bier.
Qua bediening en gebruik zag ik weinig verschil. De ketel op de grond zetten maakt het tillen van de moutkorf gemakkelijker. Het bedienen van het Braumeister is dan lastig omdat dit er dicht bij de grond is.


Brouwers

Citaat van: McMelloW op 24-05-2015  19:42 uPrijs op 25-05-2015

Braumeister 20 L + wortkoeler  = € 1597,50 -  5%  =  € 1517,62
Grainfather 30 L incl wortkoeler  = €   749,00 - 10% =  €  674,10
verschil                                                                         €   843,53

Toch wel een aanzienlijk prijsverschil voor wat zoeter bier.
Qua bediening en gebruik zag ik weinig verschil. De ketel op de grond zetten maakt het tillen van de moutkorf gemakkelijker. Het bedienen van het Braumeister is dan lastig omdat dit er dicht bij de grond is.

Jammer dat het niet goed te zien was hoeveel tijdsverschil er zat tussen de Grainfather en Braumeister om de verschillende temperatuurstappen te halen. Kan maar zo zijn dat het verschil kleiner geweest was als de Braumeister exact dezelfde temperatuurcyclus had doorlopen.

Vind de conclusie van je verder enorm kort door de bocht. Want ik zie wel duidelijk verschil tussen de systemen. Braumeister komt degelijker over en lijkt mij beter in elkaar te zitten wat schoonmaken makkelijker maakt en lijkt ook een langere levensduur te hebben. Of dat zo is moet natuurlijk nog blijken. Verder valt me op dat de moutkorf bij de Braumeister in 2 stappen omhoog gaat terwijl je bij de Grainfather dit in 1 stap moet doen. Hierdoor hoef je bij de Braumeister minder te tillen. Ook heb je minder kans op hete oxidatie van je wort. Verder is de Braumeister wel een echte volautomaat voor het maischen. Na het storten kan je dus gewoon even de hond gaan uitlaten of de kinderen van school halen. Dit kan bij de Grainfather alleen bij een eenstapsmaisch. Daar staat natuurlijk tegenover dat je bij de Grainfather wat meer van het hobbybrouw charme hebt.

Of dit alles de 800 euro prijsverschil waard is laat ik even in het midden. Op dit moment zie ik de Grainfather nog niet als een volledig alternatief voor de Braumeister, laten we hopen dat de volgende versie daar verandering in gaat brengen.


EvdBroek

Citaat van: Brouwers op 25-05-2015  13:32 uVind de conclusie van je verder enorm kort door de bocht. Want ik zie wel duidelijk verschil tussen de systemen. Braumeister komt degelijker over en lijkt mij beter in elkaar te zitten wat schoonmaken makkelijker maakt en lijkt ook een langere levensduur te hebben. Of dat zo is moet natuurlijk nog blijken. Verder valt me op dat de moutkorf bij de Braumeister in 2 stappen omhoog gaat terwijl je bij de Grainfather dit in 1 stap moet doen. Hierdoor hoef je bij de Braumeister minder te tillen. Ook heb je minder kans op hete oxidatie van je wort. Verder is de Braumeister wel een echte volautomaat voor het maischen. Na het storten kan je dus gewoon even de hond gaan uitlaten of de kinderen van school halen. Dit kan bij de Grainfather alleen bij een eenstapsmaisch. Daar staat natuurlijk tegenover dat je bij de Grainfather wat meer van het hobbybrouw charme hebt.

Daar ben ik het mee eens. Als je de filmpjes bekijkt zijn er inderdaad behoorlijke verschillen. De Braumeister oogt inderdaad veel degelijker dan de Grainfather en lijkt onverslijtbaar, die indruk krijg ik niet bij de Grainfather. Ook het koelen lijkt me nogal geklungel als de pomp telkens verstopt, dan kan ik echt beter. En inderdaad is een Braumeister een automatisch systeem die het hele maischschema voor je uit voert.
Het leek mij in eerste instantie een geweldig apparaat, maar ik spaar nog even verder voor een Braumeister.

Ansius

Wat puntjes verschil in SG zegt me niet zo veel.
Prijsverschil ook even niet.
Wel de manier van maischen en koelen.
Dat is wel bepalend voor het eindresultaat.

Ik zie wel wat verschillen en vraag me serieus af wat dat met de smaak van beide brouwsels heeft gedaan.

Eric v B

Citaat van: Brouwers op 25-05-2015  13:32 uVind de conclusie van je verder enorm kort door de bocht. Want ik zie wel duidelijk verschil tussen de systemen. Braumeister komt degelijker over en lijkt mij beter in elkaar te zitten wat schoonmaken makkelijker maakt en lijkt ook een langere levenduur te hebben. Of dat zo is moet natuurlijk nog blijken. Verder valt me op dat de moutkorf bij de braumeister in 2 stappen omhoog gaat terwijl je bij de grainfather dit in 1 stap moet doen. Hierdoor hoef je bij de braumeister minder te tillen. Ook heb je minder kans op hete oxidatie van je wort. Verder is de Braumeister wel een echte volautomaat voor het maischen. Na het storten kan je dus gewoon even de hond gaan uitlaten of de kinderen van school halen. Dit kan bij de Grainfather alleen bij een eenstapsmaisch. Daar staat natuurlijk tegenover dat je bij de Grainfather wat meer van het hobbybrouw charme hebt.

Of dit alles de 800 euro prijsverschil waard is laat ik even in het midden. Op dit moment zie ik de Grainfather nog niet als een volledig alternatief voor de Braumeister, laten we hopen dat de volgende versie daar verandering in gaat brengen.
Aantal aannames die (nog) niet bewezen zijn.
Verder viel mij op dat het wort in de Braumeister tijdens het maischen over de rand van de moutkorf loopt en in de ondergelegen wort klettert. Vindt hier dan geen oxidatie van hete wort plaats?

De Braumeister kwam op mij doordachter over dan de Grainfather. Ik heb wel mijn vraagtekens bij het omgekeerd pompen tijdens het maischen. Hierdoor minder heldere wort (en misschien lager rendement).
Voor het prijsverschil kun je nog wel een beetje hobbyen om de Grainfather helemaal naar je zin te maken.  Koperen spiraalkoeler ipv het gedrochtje boven op de deksel en gekl**i met een verstopte pomp?
Schoonmaken van de Grainfather lijkt mij makkelijker omdat het verwarmingselement "onder de plaat"zit.

Volautomatisch maischen? Tja, het is wat je wilt. Volautomatisch wassen wil niet per definitie zeggen dat je was schoon is.
 


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.