Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Geen koolzuur  (gelezen 6780 keer)

Offline Jokke

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Geen koolzuur
« Gepost op: 07-08-2005 11:39 u »
Ik heb een vraagje,

ik heb gisteren men tweede zelfgebrouwen biertje opengedaan (2 weken na het bottelen), het was de bedoeling dat het een tripel werd. Zeer teleurstellend vond ik dat er geen koolzuur aanwezig was in het bier met (denk ik) het logische gevolg ook geen schuimkraag. Ook was het zeer zoet (honingachtig zoet), wat ook zeker niet de bedoeling was. Wat zou de reden kunnen zijn dat er geen koolzuur in het bier aanwezig was?

Grtz Jokke

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Cisdevésser

• Senior lid
  • Land: nl
  • Brouwen, Bottelen..........Genieten
Re: geen koolzuur
« Reactie #1 Gepost op: 07-08-2005 12:02 u »
Hoi Jokke,

Als je bier nog geen koolzuur heeft na twee weken, en bovendien nog zoet smaakt is dit meestal een teken dat de navergisting in de fles nog niet volledig afgerond is.

Niet wanhopen, gewoon je biertje op een lekker warme plek neerzetten en afwachten

groetjes....Cis

Offline Jokke

• Junior lid
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 07-08-2005 12:23 u »
Merci voor je reactie Cis,

In verband met die temperatuur? Ik heb men bier in de kelder staan en de temperatuur bedraagt hier een 18 °C. Is dit dan te koud?

Jokke

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #3 Gepost op: 07-08-2005 12:49 u »
Jokke,

18 graden is wat aan de koele kant, in sommige gevallen voldoende maar om er zeker van te zijn dat nagisting op gang komt kun je het bier beter wat warmer zetten.

Kun je iets meer vertellen? Heb je lang gelagerd? Was het bier erg helder toen je ging bottelen? In het ergste geval komt de hergisting helemaal niet meer op gang en zou je aan elk flesje wat gist toe moeten voegen.

Johannes

Offline Jokke

• Junior lid
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 07-08-2005 14:13 u »
Na de hoofdgisting heb ik het bier overgeheveld (na 5dagen) en dan heb ik het 2 weken laten staan(Dat versta je toch onder lageren é, of heb ik het nu helemaal mis?  :-[) Bij het overhevelen vond ik al dat het zeer troebel was. Bij het bottelen was dit al iets gebeterd maar het was zeker niet helder. Voor de hergisting heb ik een volle eetlepel suiker per fles gebruikt (0.75 cl)

Grtz Jokke

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #5 Gepost op: 07-08-2005 14:21 u »
Is een volle eetlepel 5 g? Een tripel heeft ongeveer 7-8 g/L suiker nodig. Ik ben zelf niet zo'n fan van dat onnauwkeurige gedoe met die lepeltjes. Je kunt beter een suikeroplossing maken voor de hele te bottelen partij, dus bijvoorbeeld 140 g suiker in 200 ml water voor 20 L bier. Even koken, afkoelen, goed mengen met het jongbier en bottelen maar.
Hergisting kun je beste de eerste week bij kt doen. Je eerste vergistinstijd en lagertijd zien er prima uit. Dat het bier nog troebel was is alleen maar goed, dan komt er genoeg gist mee voor de hergisting. Succes!

Offline Wil

• Vol lid
« Reactie #6 Gepost op: 07-08-2005 14:29 u »
Als ik het zo lees is het inderdaad een hergistingsprobleem. Oplossingen kunnen zijn.
1e zet het product gewoon warmer weg.
2e terwijl je dat doe schut de fles eventjes (meng het depot met de suker nog een keer).
3e Wacht nu twee weken open een fles, als je geen psssssssssssssssss hoort is en heeft er geen hergisting plaats gevonden.
4e open dan de flessen (gekoeld, vriezer) opnieuw en voeg verse gist toe en sluit deze opnieuw.
Dan weer 2 weken wachten en dan moet het lukken.
Veel plezier er mee.
Gr. Wil

Offline Jokke

• Junior lid
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 07-08-2005 16:29 u »
Merci voor de raad, ik zal ze opvolgen en laten weten wat er van geworden is...

grtz Jokke

Offline Jokke

• Junior lid
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 12-08-2005 09:42 u »
Als ik het zo lees is het inderdaad een nagisting probleem. Oplossinggen kunnen zijn.
1e zet het produkt gewoon warmer weg.
2e terwijl je dat doe schut de fles eventjes (meng het depot met de suker nog een keer).
3e Wacht nu twee weken open een fles, als je geen psssssssssssssssss hoort is en heeft er geen vergisting plaats gevonden.
4e open dan de flessen (gekoeld, vriezer) opnieuw en voeg verse gist toe en sluit deze opnieuw.
Dan weer 2 weken wachten en dan moet het lukken.
Veel plezier er mee.
Gr. Wil
kun je op één of andere manier zien dat de vergisting bezig is? Of is het gewoon een kwestie van geduld hebben... :slaperig:

Grtz Jokke

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #9 Gepost op: 12-08-2005 09:54 u »
Er zijn twee dingen waaraan je kunt zien dat de hergisting op gang is. Echter, het zijn maar kleine aanwijzingen, opentrekken is de enige garantie.

1. Als het bier helder wordt, is in ieder geval alle actieve gist bezonken. Meestal is dit een goed teken.
2. Bij schudden ontstaat er bij bier op koolzuur druk schuim onder de dop. Helaas schuimt bier zonder koolzuurdruk ook redelijk.

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #10 Gepost op: 12-08-2005 10:01 u »
Aanvulling op MO: mijn bier is vaak redelijk helder voor aanvang bottelen, wanneer de nagisting op gang komt wordt dit zichtbaar omdat het bier dan weer troebel wordt. Zodra het weer helder wordt loopt de hergisting ten einde. Vaak is ook een duidelijke vorming van gistdepot zichtbaar.

De truuk van het schudden is ook een hele goeie, ik zou zeggen doe dit altijd en vergelijk evt een flesje pils met een koolzuurloos flesje aan de grootte en de hoeveelheid bellen kun je zien of er veel of weinig koolzuur is opgebouwd.

:degroeten:

Johannes

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 12-08-2005 10:18 u »
er zijn twee dingen waaraan je kunt zien dat de hergisting op gang is. Echter, het zijn maar kleine aanwijzingen, opentrekken is de enige garantie
Ik gebruik een derde methode. Omdat ik in beugelflesjes bottel, kan ik de beugel vervangen door een manometer. Ooit gekocht in Duitsland, zie http://www.barby-kuehner.de/main/produkte.html  ik weet niet meer hoeveel ik hiervoor betaalde.
Hans

Offline Jokke

• Junior lid
  • **
« Reactie #12 Gepost op: 12-08-2005 15:18 u »
Ik gebruik een derde methode. Omdat ik in beugelflesjes bottel, kan ik de beugel vervangen door een manometer. Ooit gekocht in Duitsland, zie http://www.barby-kuehner.de/main/produkte.html  ik weet niet meer hoeveel ik hiervoor betaalde.
Hans
En hoe hoog loopt de druk op in zo'n flesje? Ben ik al een tijdje benieuwd naar... Ik heb is ergens gelezen dat de flessen die je gebruikt een druk van 8 bar moeten aankunnen, en daarom voldoet een schuimwijnfles niet, maar een champagnefles wel.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #13 Gepost op: 12-08-2005 15:34 u »
Normaal bier heeft meen ik een koolzuur druk van 3 bar (dus 2 bar overdruk).

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 12-08-2005 16:42 u »
En hoe hoog loopt de druk op in zo'n flesje?
Met 8 g suiker per liter, 340 ml beugelflesjes en een warme kamer van 25 °C liep de druk meestal binnen een paar dagen op naar 2,3-2,5 Bar. In de koele schuur zakte de druk soms een paar 0,1.  Grote flessen hebben misschien wat meer druk. Een bierflesje moet (dacht ik) wel 8 Bar kunnen hebben, maar dat is om veiligheidsredenen.
Mijn manometer (speciaal bedoeld voor bierflesjes) gaat tot 4 Bar en de rode streep staat bij 2 Bar.
't is bar.
Hans

Offline Cisdevésser

• Senior lid
  • Brouwen, Bottelen..........Genieten
« Reactie #15 Gepost op: 12-08-2005 18:57 u »
Hoi allemaal,

De bottelsuiker kook ik altijd in een beetje water en voeg de totaal benodigde suiker zo toe aan de batch gebrouwen bier vóór het bottelen.
Goed doorroeren en dan is het gewoon een kwestie van flesjes vullen.
Om de hergisting te controleren vul ik tussendoor één of twee kleine wegwerp-petflesjes van 25 cl. ( schroefdop )
Na enkele dagen kun je aan de petflesjes voelen dat ze keihard worden, dit is het bewijs dat de druk in het flesje is opgelopen, de hergisting is dus op gang gekomen.
Dit zijn tevens de eerste flesjes die geopend worden om te proeven...

Groetjes....Cis

Offline Jokke

• Junior lid
  • **
« Reactie #16 Gepost op: 13-08-2005 14:12 u »
Ik kan nu zeggen dat de hergisting wel degelijk op gang is gekomen door het bier in een ruimte van circa 26° te plaatsen. :dansen:
De actieve gist is duidelijk bezonken, en het bier is al veel helderder geworden dan voordien. :hoera:
Als je er mee schud dan komt er veel schuim onder de kurk wat voordien helemaal niet het geval was.  :hoera:
We gaan maandag één (of meerdere) opendoen om te testen of de waarnemingen wel degelijk kloppen. :elifant: :elifant: :elifant:
Ben benieuwd! :proost2:

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #17 Gepost op: 13-08-2005 15:35 u »
Gefeliciteerd! Als het bier echt helder wordt dan lijkt het er op dat de hergisting voorbij is. Zet sowieso eerst een flesje in de koelkast, dan lost het koolzuur wat beter op.

Johannes