Rodenbach (kloon) Tripartite

Gestart door Eric v B, 09-04-2015 22:05 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hay

Kijk dat word meteen goed aangepakt.
Wat gaat er in de vaten komen?
Ons bier is  eerst op gewone temperatuur vergisd en daarna nog gelagerd voordat het in het vat kwam.

koffie

Ik hoop dit weekend, na 20 maanden, de eerste oogst uit ons 225 liter vat te kunnen halen  :brouwen:

Hay

Zover zijn wij nog lang niet maar na een paar maanden gaan we wel al een keer proeven.
:geduld:

brucero

We hebben elk een eigen recept gebrouwen type Vlaams roodbruin ieder geeft de primaire vergisting thuis gedaan, 2 personen hebben ook enige tijd geleden de Roeselare blend aan hun bier toegevoegd en nu word alles willekeurig verdeeld over de twee vaten, uiteraard wordt het bier met de Roeselare blend over de twee vaten verdeeld.

Hay

Dan lijkt mij die 11 graden een mooie temperatuur en als je dan ook nog niet al teveel schommeling hebt in de temperatuur lijkt me dat ook goed.
Maar heb er zelf ook nog niet zo heel veel ervaring mee als dat niet klopt wat ik zeg dan horen we het wel.

toon van den broek

Hallo brouwers,

Voor een goede melkzuurvergisting is het aan te raden niet onder de 16 graden te zitten voor minimaal 6-8 weken, dus 11 graden is echt aan de lage kant. Vergeet niet dat de over het algemeen grote foeders heel langzaam afkoelen.

Groet, Toon.

brucero

Eventueel kan ik in de kelder een geïsoleerde ruimte maken rond de vaten die ik kan bij verwarmen

koffie

Citaat van: toon van den broek op 27-10-2015  20:55 uHallo brouwers,

Voor een goede melkzuurvergisting is het aan te raden niet onder de 16 graden te zitten voor minimaal 6-8 weken, dus 11 graden is echt aan de lage kant. Vergeet niet dat de over het algemeen grote foeders heel langzaam afkoelen.

Groet, Toon.
Toon,
Die 16 graden voor 6 - 8 weken is naar ik aanneem na toevoegen van de blend en aan vat toevoegen? Ik gok dat het in de kamer waar mijn vat staat nog niet zo koud is, icm toevoegen van jongbier wat op kamertemperatuur is.

Met betrekking tot langzaam afkoelen: dit geldt dus ook voor opwarmen. Een dagje de kachel op 20 zal een groot van met 100+ liter bier echt niet van 16 naar 20 trekken is mijn ervaring.

toon van den broek

Hallo Koffie,

Inderdaad is 16 graden pas nodig tijdens de verzuring.

Groet, Toon

brucero

Het bier zit nu reeds drie weken in de vaten blijkbaar gaat de vergisting, verzuring rustig verder bij 12 graden.

hobbybob

Even naar boven tikken >:D, hoe staat het met dit brouwsel nu we een jaartje verder zijn?

Ben benieuwd omdat ikzelf ook een poging ga doen, zit nog te dubben over een 30 of een 60 liter vat

Hay

Ook toevallig maar morgen ga ik de nieuwe versie voor bij te vullen brouwen en over een week of 3 gaan we het vat half leeg maken en met dit brouwsel weer bij vullen.
Door tijdgebrek is het een beetje langer dan 1 jaar geworden.
Maar moest eerst een porter brouwen die nu op krieken staat te lageren om er een cherryporter van te maklen en Orangeloo van de troon te stoten met z'n schwartzwalderkirsch  >:D

hobbybob

En hoe gaan jullie bottelen?

1/3 op vat gerijpt met 2/3 jong bier (Rodenbach)
2/3 op vat gerijpt met 1/3 jong bier (Grand Cru)
Of alleen zonder jongbier en een beetje bottelsuiker (Vintage)

orangeloo

Citaat van: Hay op 10-10-2016  15:55 uMaar moest eerst een porter brouwen die nu op krieken staat te lageren om er een cherryporter van te maklen en Orangeloo van de troon te stoten met z'n schwartzwalderkirsch  >:D

Succes. Ben benieuwd of dat gaat lukken  :biersmile: De opvolger staat bij mij ook weeral te lageren... Wedstrijdje Cherryporters  op het ONK 2017  ^-^  Wie doet er nog meer mee...

Hay

Citaat van: hobbybob op 10-10-2016  17:15 uEn hoe gaan jullie bottelen?

1/3 op vat gerijpt met 2/3 jong bier (Rodenbach)
2/3 op vat gerijpt met 1/3 jong bier (Grand Cru)
Of alleen zonder jongbier en een beetje bottelsuiker (Vintage)

Daar moeten we nog ff over bakkelleien, eerst maar is kijken hoeveel jongbier we overhouden na het bijvullen van het vat.

Hay

Citaat van: Orangeloo op 10-10-2016  18:37 uSucces. Ben benieuwd of dat gaat lukken  :biersmile: De opvolger staat bij mij ook weeral te lageren... Wedstrijdje Cherryporters  op het ONK 2017  ^-^  Wie doet er nog meer mee...

Ja lijkt me leuk zoals gezegd ik doe mee, moet ik wel met bottelen rekening mee houden.
Ik bottel nooit in bnr flesjes moet ik dan maar een aantal doen.
Maar bij mij staat het pas 14 dagen dus moet nog ff geduld hebben.

brucero

Dit weekend hebben we 110 liter uit één vat gehaald welke het beste proefde, 130 liter bijgevuld over de vaten, 10 liter verdamping op een jaar tijd! Dit weekend eens bottelen, ben benieuwd. Trouwens mijn eigen vat welk ik alleen gevuld heb dat uitsluitend met Wyeast roeselare vergist was ruikt perfect maar proeft iets minder zuur blijkbaar teveel gehopt, maar dit zou tegen volgend jaar moeten in orde komen.

Hay

Wij hadden 15 liter uit het vat gehaald en daarvan hebben we 5 liter puur gebotteld en bij die andere 10 liter zijn 5 liter jongbier gegaan.
Die met 2/3 oud en 1/3 nieuw is heel lekker maar Eric mijn medebrouwer vond die niet zuur genoeg.
Terwijl ik er toch wel een zuurtje in proef maar ik vind 'm heerlijk.
Maar die pure dus zonder jongbier nou die is dus pas echt heel lekker.
Of het door het vat komt (in dit vat heeft eerst franse cognac gelagerd)weet ik niet maar daar zit dus een heerlijk smaak aan.
Alleen zo'n 30 liter vat is dus veel te klein.

Hay

Citaat van: brucero op 12-01-2017  15:10 uDit weekend hebben we 110 liter uit één vat gehaald welke het beste proefde, 130 liter bijgevuld over de vaten, 10 liter verdamping op een jaar tijd! Dit weekend eens bottelen, ben benieuwd. Trouwens mijn eigen vat welk ik alleen gevuld heb dat uitsluitend met Wyeast roeselare vergist was ruikt perfect maar proeft iets minder zuur blijkbaar teveel gehopt, maar dit zou tegen volgend jaar moeten in orde komen.

Trouwens jullie pakken het wel serieus aan zeg!

ciesvandekwis

We pakken het hier inderdaad grondig aan  ::)


Maar van vullen krijg je ook dorst...

HermanH

Haha, speelvogel..!  :D Ik vond het een lekker biertje, en ook vooral een leuk weekendje. Dit weekend gaat er een deel op fles en een deel op krieken, ben benieuwd...  :brouwen:

ciesvandekwis

Ter opvolging van de collaboration brew draad op het oude forum.
https://vlaamshobbybrouwforum.eu/oudforum/index.php?topic=3296.0

Dit weekend de jaarlijkse batch Rodenboek brouwen, rustig paar maand laten rijpen en dan versnijden met wat ouder spul (Rodenboek 2014 + 15 + 16) uit de kelder van bij een vriendin. En die mix dan hopelijk ergens tegen najaar of 2018 in de ardennenvaten bij Brucero krijgen.

Het basisrecept wat zoeter gemaakt, iets meer Special B en langer op 72° maischen, maar uiteindelijke smaak zal toch grotendeels van de blend met de oude fractie uit de vaten komen.


BROUWPLANNER RAPPORT - (versie: 7.testF (FORA applicable)) - Datum Export: 27-6-2017
Naam van het bier : rodenboek collab
Type van het bier :
Brouwvolume : 20 liter
Extractie-efficiëntie : 80>#/p###
Voorspelling begindensiteit : 1052,9 SG /13,1 °P /13,5 Brix
Waarvan suikers : 1000,0 SG /0,0 °P /0,0 Brix
Voorspelling einddensiteit voor bottelen : 1012,3 SG /3,3 °P
Voorspelling alcoholgehalte voor bottelen: 5,3>#/p###
Voorspelling IBU totaal / EBC-kleur : 14 IBU / 66 EBC

STORTING MOUT, GRANEN, CONCENTRATEN en SUIKERS
Grondstof EBC kg % Gewicht
Palemout 7 8 3,000 65,2 >#/p###
Maisvlokken 1 1,000 21,7 >#/p###
CaraMunich (Cara 120) 120 0,200 04,3 >#/p###
Special B (Cara 400) 390 0,300 06,5 >#/p###
Chocolademout (Mout roost 900) 900 0,100 02,2 >#/p###

MAISCHEN EN SPOELEN
Gekozen Profiel: (Z) Zacht
Maischwater : 20 liter aan 67 °C
63,0°C gedurende 15 min (ß amylase (maltose))
72,0°C gedurende 50 min (a amylase (body) )
Filterspoelen: ga naar 75..78°C
Totaal spoelwater : 15 liter aan Max.80°C
Spoelen tot : 1011 SG (Of 3,0 °P of 3,1 Brix)

HOPPEN
Totale kooktijd : 60 minuten
Hop Vorm alfa% gram Toev.na..' IBU
Challenger (U) BLM 6,0% 20 0' 14,2


VERGISTING
Gistnaam : Rochefort opkweek
Gisteigenschappen : Krachtig, gisting kan zwavelig ruiken.

Volume giststarter: 1,8 liter


ciesvandekwis

Hopla, vlotjes 26 liter in mijn vat gekregen, iets lager SG, maar de gist had er wél zin in.
Ook eerste keer met aanpassing van mijn ketel: kraantje met doorvoer. Na ff testen op lekken en wat extra teflontape, werkte het als een liertje.

https://www.dropbox.com/s/gjrmfppczv3rh5f/kraantjeketel.jpg?dl=0

ppuk

Dit draadje is alweer een paar jaar oud, maar ik vraag me af hoeveel gram per liter aan houtsnippers je voor een carboy vat zou gebruiken?

Jacques

Citaat van: ppuk op 29-03-2019  08:58 uDit draadje is alweer een paar jaar oud, maar ik vraag me af hoeveel gram per liter aan houtsnippers je voor een carboy vat zou gebruiken?

De intensiteit van de houtsmaak is sterk afhankelijk van de contacttijd maar ook van de grootte van de houtsnippers. Ook het soort houtsnippers maakt uit.

Het handigst is een een tinctuur te maken met 5 gram houtsnippers op 500 ml neutrale wodka, dat minimaal 4 weken laten staan en naar smaak toe te voegen aan je bier.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.