Rodenbach (kloon) Tripartite

Gestart door Eric v B, 09-04-2015 22:05 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Eric v B

Gisteren hebben we met z'n drieën de eerste bijeenkomst gehad als voorbereiding op het brouwen van een Rodenbach kloon met z'n drieën (Tripartite). We zijn: Hay (bekend van het Forum), Ser (minder bekend van het forum) en ik (Eric, ook bekend van het forum).
Het plan: Hay heeft een houten vat van ongeveer 30 liter. We brouwen alle drie hetzelfde recept. Zie hieronder. Als het bier is uitgegist en klaar is om te bottelen, doen we alle drie ons bier in het vat en voegen een smackpack Wyeast Roeselare toe. Het bier blijft dan een jaar rijpen in het vat. Na een jaar tappen we de helft af en vullen het vat weer aan met jong bier. Het afgetapte bier wordt verdeeld en we doen er ieder mee wat we willen: bottelen of blenden met jong bier.
Zoals het er nu uitziet gaan we begin juni van start.

Ons grote voorbeeld is het project van Koffie  :groots: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,17795.msg259793.html#msg259793  En verder hebben we  veel kennis vergaard uit de bijdragen van Toon van den Broek in dat zelfde topic  :groots:

Het recept hebben we net als Koffie, grotendeels overgenomen van een project van "'t Wort Wat" https://www.twortwat.nl/recepten?id=184. Waarvoor onze hartelijke dank.


BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk666
Naam receptRodenbach Tripartite
Brouwdatum29-03-2015
BiertypeVlaams Bruin
Volume15,0
Begin SG1,070 SG
Eind SG1,018 SG
Schijnbare vergistingsgraad74,3%
Alcoholgehalte6,8 vol.%
Berekende kleur (Daniels)33 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)14 IBU
Brouwzaalrendement74,1 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
[row][row][row][row]
HoeveelheidIngrediënt
16,50 lVenlo water.1,50 gCaCl20,90 gCaSO42,30 mlMelkzuur8,45 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
84 mg/l5 mg/l8 mg/l58 mg/l35 mg/l49 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,700 kgPale Ale moutDingemans7 EBC75,5 %
1,000 kgMaïsvlokkenSupermarkt3 EBC20,4 %
0,150 kgkaramel 160Best Malz AG160 EBC3,1 %
0,050 kgCarafa Special IWeyermann900 EBC1,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62,0 °C1 min.20 min.3,4 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.30 min.3,4 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.3,4 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
15,0 gE.K. Goldingbellen5,4%90 min.12,8 IBU
8,0 gSaazbellen2,8%15 min.1,6 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
11,5 gSafAle English Ale (S-04)bovengist




ciesvandekwis

Mooi plan, maar 30 liter is véééél te weinig, op het Vlaams Forum plannen we een 225 liter vat met 10 à 12en te vullen:

http://www.vlaamshobbybrouwforum.be/forum/showthread.php?tid=3296

En een essentiële mout is ook vienna.. ^-^

Eric v B

We willen klein beginnen en wie weet komt er daarna wel een groter vat of meerdere kleine. Ik ga jouw linkje op het vlaamse forum eens bekijken. Bedankt!

Hay

Ja inderdaad eerst is rustig beginnen en zien wat het wordt.
Een groter vat is dan zo gekocht.
Heb er al zin in.

toon van den broek

Hallo Eric,

Ik kan je aanraden wat langer te koken (min. 2 uur) en vooral ook het maischschema aan te passen voor twee zaken:
1. schuimstabiltiet is bij dit bier een extra aandachtspunt want zure bieren hebben het daar moeilijk mee. Dus inmaischen bij plm 50 graden/ 15 min..
2. zorgen dat het bier in verhouding minder makkelijk vergistbare suikers heeft, dus eerder veel/lang 67 graden aanhouden. Een gist die niet heel ver doorgist is dan ook weer een pluspunt.
Het is zeker geen makkelijk bier om na te brouwen.
Succes.

Groet, Toon.

jan le mercier

Eric,

Ik (maar dat is uiteraard strikt mìjn idee) bekijk het anders: ik ben het eerste jaar direct begonnen met 95 liter in totaal (30 + 30 + 20 + 15). Ik had geen zin om zoveel jaar te wachten.

Jan.

seed7

Waarom de gisting niet meteen met de blend beginnen, gemengde gisting is uiteindelijk een van de kenmerken van een rood-bruin (PDF pg10)


Ingo

Eric v B

Citaat van: seed7 op 14-04-2015  21:26 uWaarom de gisting niet meteen met de blend beginnen, gemengde gisting is uiteindelijk een van de kenmerken van een rood-bruin (PDF pg10)


Ingo
Hiervoor zijn twee redenen:
  • De belangrijkste reden: Ik (we) wist(en) niet dat een gemengde gisting een van de kenmerken is van rood/bruin. Maar bedankt voor de tip  :groots: Misschien moeten we ons nog iets beter inlezen. Persoonlijk ben ik nog niet verder gekomen dan het project van Koffie.
  • Nu zeg ik nog: uit praktisch oogpunt omdat we ieder thuis 1/3 deel van de inhoud willen brouwen maar we kunnen van de Wyeast Roeselare natuurlijk ook een starter maken en die in drieën delen.

We beginnen in juni dus tot die tijd staan we open voor tips en tricks...

Eric v B

Citaat van: toon van den broek op 14-04-2015  20:55 uHallo Eric,

Ik kan je aanraden wat langer te koken (min. 2 uur) en vooral ook het maischschema aan te passen voor twee zaken:
1. schuimstabiltiet is bij dit bier een extra aandachtspunt want zure bieren hebben het daar moeilijk mee. Dus inmaischen bij plm 50 graden/ 15 min..
2. zorgen dat het bier in verhouding minder makkelijk vergistbare suikers heeft, dus eerder veel/lang 67 graden aanhouden. Een gist die niet heel ver doorgist is dan ook weer een pluspunt.
Het is zeker geen makkelijk bier om na te brouwen.
Succes.

Groet, Toon.

2 uur koken staat genoteerd. Maar wat is de reden van het lange koken? Mailard?

Eerste maischstap staat nu op 20 minuten bij 50 ºC. Daarna nog even op 63 ºC of meteen 45 minuten op 67 ºC en daarna uit maischen op 78 ºC ?

Het is natuurlijk fijn als het resultaat een Rodenbach kloon is maar het is in dit geval ook een leuk project en een reden om af en toe bij elkaar te komen om naar het vat te kijken ;D En misschien wellicht als het echt niet anders kan één van elkaars biertjes te proeven  :proost:

Dit wil overigens niet zeggen dat we niet serieus aan dit project beginnen! Alle tips zijn welkom!

Eric v B

Citaat van: jan le mercier op 14-04-2015  21:03 uEric,

Ik (maar dat is uiteraard strikt mìjn idee) bekijk het anders: ik ben het eerste jaar direct begonnen met 95 liter in totaal (30 + 30 + 20 + 15). Ik had geen zin om zoveel jaar te wachten.

Jan.
We willen even kijken hoe dit bevalt. Tevens kijken hoe het praktisch allemaal gaat werken. Grote vaten, kleine kelders met smalle deuren. Hevelen in de kelder. Bottelen in de kelder? We gaan het zien. Ik hoop dat we binnen een jaar een tweede groter vat hebben staan en kunnen zeggen: : "Die Jan is toch nog niet zo gek."  ;)

toon van den broek

Hallo Eric,

Als je lang kookt krijg je inderdaad meer Maillardreacties en dat betekent niet alleen meer kleuring, maar ook een minder goed uitvergistbare wort.
Hierdoor probeer je te voorkomen dat het bier te leeg wordt/ te weinig body heeft. 67 Graden helpt daar ook aan mee evenals een niet te ver doorgistende gist.
Vrijwel al mijn Vlaamsbruine bieren zijn toch wat te astringent/ te dun. Maar daardoor wel weer extra dorstlessend.
Ook de balans tussen zoet en zuur ligt erg moeilijk bij dit bier. Vandaar dat veel brouwerijen de verzuring stoppen door pasteurisatie na menging met niet verzuurd bier. Het is dus niet makkelijk.

Succes, Toon.

koffie

Leuk topic! :)

Citaat van: toon van den broek op 14-04-2015  22:14 uHallo Eric,

Als je lang kookt krijg je inderdaad meer Maillard-reakties en dat betekent niet alleen meer kleuring, maar ook een minder goed uitvergistbare wort.
Wat is de reden dat bij langer koken minder goed vergistbare suikers optreden?

Schuimstabiliteit is inderdaad een known issue bij dit bier, maar eerlijk gezegd boeit dat mij niet zo.
Wij gaan trouwens op korte termijn ook weer dit recept brouwen, dus ik pik de tips en ideeën even mee.

Mijn laatste is obgeblend gebotteld, en kan ik niet anders omschrijven als hout en rode wijn met mes en vork.

Houd je ook rekening met verdamping?
Ik vul zelf nooit bij, maar houd volgend jaar er bij het afvullen wel rekening mee dat er meer wort in moet dan dat er bier uit ging ;)

seed7

Citaat van: toon van den broek op 14-04-2015  22:14 uAls je lang kookt krijg je inderdaad meer Maillard-reakties en dat betekent niet alleen meer kleuring, maar ook een minder goed uitvergistbare wort.

Maillard produkten zijn ook antioxidanten.

In een aantal publicaties van Palm/Rodenbach kom ik daar opmerkingen over tegen. b.v.:

CiteerMalt :
Mixed-fermentation beers use malts that have been darkened in the kiln. This directly determines the red-brown colour and much of the taste of these beers. Coloured malts have high reducing properties, which is better or keeping oxygen out of the brew during the mixed-fermentation and maturation process, thus protecting it from any undesirable aerobic acetic acid bacteria development.
(PDF pagina 43)

Naast de maisvlokken wordt er een of meerdere donkere mouten gebruikt, bij en rondleiding wedr mij verteld dat deze "ge-kilned" worden op 104°C. Meer dan dat wilde men niet kwijt, meer er zijn twee mouten waarbij dat het geval is, Muenchner en Aromatic. Bij Aromatic verwacht ik de meeste Maillard producten.

In de hierboven gelinkte presentatie van Rudi Ghequire blijven mij de kruiden en specerijen intrigeren...

Ingo


seed7

Citaat van: koffie op 14-04-2015  22:32 uSchuimstabiliteit is inderdaad een known issue bij dit bier,

Onder een bepaalde temperatuur maken melkzuurbacterien een eiwit afbrekend enzym, ik kan het zo niet terug vinden maar ik dacht dat het 24°C was. Daarboven doen ze dat niet.

Ingo

seed7

Onzin hierboven.

Het is niet de temperatuur maar de pH. Boven een pH van 4.5 wordt dit enzym geproduceerd, er onder niet. Bij Rodenbach wordt de pH einde koken ook bijgesteld, hoeveel wilde de brouwer van dat moment me niet vertellen.

Ingo

Hay

Citaat van: seed7 op 14-04-2015  21:26 uWaarom de gisting niet meteen met de blend beginnen, gemengde gisting is uiteindelijk een van de kenmerken van een rood-bruin (PDF pg10)


Ingo

Omdat er in het topic van koffie gezegd wordt dat je eerst met een neutrale gist moet vergisten.
Daarbij is het zaak om het bier goed door te laten gisten en zo min mogelijk gist mee naar het vat te nemen.
En dan de blend toe voegen.
Maar als je meteen met de blend begint is het toch geen gemengde vergisting meer of bedoel je een neutrale en blend tegelijk?

seed7

Citaat van: Hay op 14-04-2015  23:56 uMaar als je meteen met de blend begint is het toch geen gemengde vergisting meer of bedoel je een neutrale en blend tegelijk?

In de blend zit ook "gewone" gist plus bacteriën en Brett, dat geheel samen maakt het een gemengde gisting. 1 zo'n smackpack is voldoende voor 10-20 l bier, echter het eerste bier dat je er mee maakt wordt niet echt zuur, mogelijk omdat er van alles erg weinig in het pak zit.

Ik heb op het moment een bier met deze blend in het vat zitten, daarvoor heb ik eerst 10 l Cider met de blend gemaakt, vervolgens een "fantasie rood" met de slurrrie vergist en vervolgens de slurrie verdeeld over 2x 30l wort van ~1090. Die 2x 30l zijn vervolgens samen op een eiken vat gegaan. Die laatste was na een paar weken al fris zuur. Da's misschien zelfs wel weer te snel.

Zomaar een idee hoor, wat je in jullie project zou kunnen doen is na hoofdgisting overhevelen in een mandfles en de slurrie steeds aan de volgende brouwer doorgeven. Dan uiteindelijk alle brouwsels samen op het vat zetten.


Voor het geval er iemand toegang toe heeft:

Martens, Hilde: Microbiology and biochemistry of the acid ales of roeselare
1996. Doctoraatsproefschrift ... aan de Faculteit Landbouwkundige en Toegepaste Biologische Wetenschappen van de K. U. Leuven ; 294.

De "samenvatting" :

Martens H, Iserentant D, Verachtert H. MICROBIOLOGICAL ASPECTS OF A MIXED YEAST—BACTERIAL FERMENTATION IN THE PRODUCTION OF A SPECIAL BELGIAN ACIDIC ALE. Journal of the Institute of Brewing [Internet]. 1997 [cited 2015 Apr 15];103(2):85–91. Available from: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/j.2050-0416.1997.tb00939.x/abstract


Ingo

Eric v B

We hebben alle drie onze batch van 10 liter gebrouwen. We willen deze nog een week of 3 laten staan zodat er zo min mogelijk gist mee gaat het vat in.

Eric v B

Gisteren hebben Ser, Hay en ik ieder onze ± 10 liter overgeheveld in het 30 liter vat. We hebben daarna een smackpack Wyeast Roeseleare toegevoegd. Vrijwel meteen begon het waterslot over te lopen. Of dat activiteit van de blend is of koolzuur, weet ik niet. We hebben een handdoek eronder gelegd om het vocht op te vangen. Het vat ligt nu bij Hay in de kelder.

 
Overhevelen van mandflessen naar het vat.


Daar ligt ie dan voor een jaar. Voorlopig in goed gezelschap van "het beste bier van de wereld".

Hay

Vanmorgen was het behoorlijk overgelopen en de schuim kwam er door het waterslot uit.
Heb alles maar is goed schoon gemaakt
Maar begint alweer opnieuw.
En nu maar wachten :geduld:

ciesvandekwis

Zou je er geen blowoff op zetten? Anders blijf je bezig.
Aan de Vlaamse kant hier heb ik een Rodenboekje staan op 10 liter vatje dat na 20 maand  héérlijk zoetzuur is geworden. Bijna geen schuim. Verder staat dezelfde variant op 40 liter vat in een kelder bij een kennis en nog eens 30 liter in een mandfles/DJ, die in de megablend Rouge-brun d'Ardenne gaat (collaboration brew met 12 man voor 2 x 225 liter vaten) in november.

Hay

Ik hoop eigenlijk dat het ergste na een aantal dagen voorbij is.
Maar als het zo blijft dan maar is naar een blow off kijken.
We hadden met drie man hetzelfde recept gebrouwen en vergist met dezelfde gist , het rare is dat een batch op 1.030 uitkwam een op1.015 en een zelfs op 1.010.

brucero


Citaat van: Hay op 01-09-2015  20:51 uVanmorgen was het behoorlijk overgelopen en de schuim kwam er door het waterslot uit.
Heb alles maar is goed schoon gemaakt
Maar begint alweer opnieuw.
En nu maar wachten :geduld:
Welke temperatuur had de kelder toen.

Hay

Eigenlijk niet gemeten maar ik denk een graad of 16.
In de winter zal het er een graad of 13 zijn en in de zomer een graad of 18.
En voor de rest alles er tussen in het schommelt dus niet zo veel.

brucero

Ben benieuwd wat dat in mijn kelder gaat geven, die is momenteel 11 graden, er wordt dit weekend met 12 personen twee vaten gevuld van 220 liter

Hay

Kijk dat word meteen goed aangepakt.
Wat gaat er in de vaten komen?
Ons bier is  eerst op gewone temperatuur vergisd en daarna nog gelagerd voordat het in het vat kwam.

koffie

Ik hoop dit weekend, na 20 maanden, de eerste oogst uit ons 225 liter vat te kunnen halen  :brouwen:

Hay

Zover zijn wij nog lang niet maar na een paar maanden gaan we wel al een keer proeven.
:geduld:

brucero

We hebben elk een eigen recept gebrouwen type Vlaams roodbruin ieder geeft de primaire vergisting thuis gedaan, 2 personen hebben ook enige tijd geleden de Roeselare blend aan hun bier toegevoegd en nu word alles willekeurig verdeeld over de twee vaten, uiteraard wordt het bier met de Roeselare blend over de twee vaten verdeeld.

Hay

Dan lijkt mij die 11 graden een mooie temperatuur en als je dan ook nog niet al teveel schommeling hebt in de temperatuur lijkt me dat ook goed.
Maar heb er zelf ook nog niet zo heel veel ervaring mee als dat niet klopt wat ik zeg dan horen we het wel.

toon van den broek

Hallo brouwers,

Voor een goede melkzuurvergisting is het aan te raden niet onder de 16 graden te zitten voor minimaal 6-8 weken, dus 11 graden is echt aan de lage kant. Vergeet niet dat de over het algemeen grote foeders heel langzaam afkoelen.

Groet, Toon.

brucero

Eventueel kan ik in de kelder een geïsoleerde ruimte maken rond de vaten die ik kan bij verwarmen

koffie

Citaat van: toon van den broek op 27-10-2015  20:55 uHallo brouwers,

Voor een goede melkzuurvergisting is het aan te raden niet onder de 16 graden te zitten voor minimaal 6-8 weken, dus 11 graden is echt aan de lage kant. Vergeet niet dat de over het algemeen grote foeders heel langzaam afkoelen.

Groet, Toon.
Toon,
Die 16 graden voor 6 - 8 weken is naar ik aanneem na toevoegen van de blend en aan vat toevoegen? Ik gok dat het in de kamer waar mijn vat staat nog niet zo koud is, icm toevoegen van jongbier wat op kamertemperatuur is.

Met betrekking tot langzaam afkoelen: dit geldt dus ook voor opwarmen. Een dagje de kachel op 20 zal een groot van met 100+ liter bier echt niet van 16 naar 20 trekken is mijn ervaring.

toon van den broek

Hallo Koffie,

Inderdaad is 16 graden pas nodig tijdens de verzuring.

Groet, Toon

brucero

Het bier zit nu reeds drie weken in de vaten blijkbaar gaat de vergisting, verzuring rustig verder bij 12 graden.

hobbybob

Even naar boven tikken >:D, hoe staat het met dit brouwsel nu we een jaartje verder zijn?

Ben benieuwd omdat ikzelf ook een poging ga doen, zit nog te dubben over een 30 of een 60 liter vat

Hay

Ook toevallig maar morgen ga ik de nieuwe versie voor bij te vullen brouwen en over een week of 3 gaan we het vat half leeg maken en met dit brouwsel weer bij vullen.
Door tijdgebrek is het een beetje langer dan 1 jaar geworden.
Maar moest eerst een porter brouwen die nu op krieken staat te lageren om er een cherryporter van te maklen en Orangeloo van de troon te stoten met z'n schwartzwalderkirsch  >:D

hobbybob

En hoe gaan jullie bottelen?

1/3 op vat gerijpt met 2/3 jong bier (Rodenbach)
2/3 op vat gerijpt met 1/3 jong bier (Grand Cru)
Of alleen zonder jongbier en een beetje bottelsuiker (Vintage)

orangeloo

Citaat van: Hay op 10-10-2016  15:55 uMaar moest eerst een porter brouwen die nu op krieken staat te lageren om er een cherryporter van te maklen en Orangeloo van de troon te stoten met z'n schwartzwalderkirsch  >:D

Succes. Ben benieuwd of dat gaat lukken  :biersmile: De opvolger staat bij mij ook weeral te lageren... Wedstrijdje Cherryporters  op het ONK 2017  ^-^  Wie doet er nog meer mee...

Hay

Citaat van: hobbybob op 10-10-2016  17:15 uEn hoe gaan jullie bottelen?

1/3 op vat gerijpt met 2/3 jong bier (Rodenbach)
2/3 op vat gerijpt met 1/3 jong bier (Grand Cru)
Of alleen zonder jongbier en een beetje bottelsuiker (Vintage)

Daar moeten we nog ff over bakkelleien, eerst maar is kijken hoeveel jongbier we overhouden na het bijvullen van het vat.

Hay

Citaat van: Orangeloo op 10-10-2016  18:37 uSucces. Ben benieuwd of dat gaat lukken  :biersmile: De opvolger staat bij mij ook weeral te lageren... Wedstrijdje Cherryporters  op het ONK 2017  ^-^  Wie doet er nog meer mee...

Ja lijkt me leuk zoals gezegd ik doe mee, moet ik wel met bottelen rekening mee houden.
Ik bottel nooit in bnr flesjes moet ik dan maar een aantal doen.
Maar bij mij staat het pas 14 dagen dus moet nog ff geduld hebben.

brucero

Dit weekend hebben we 110 liter uit één vat gehaald welke het beste proefde, 130 liter bijgevuld over de vaten, 10 liter verdamping op een jaar tijd! Dit weekend eens bottelen, ben benieuwd. Trouwens mijn eigen vat welk ik alleen gevuld heb dat uitsluitend met Wyeast roeselare vergist was ruikt perfect maar proeft iets minder zuur blijkbaar teveel gehopt, maar dit zou tegen volgend jaar moeten in orde komen.

Hay

Wij hadden 15 liter uit het vat gehaald en daarvan hebben we 5 liter puur gebotteld en bij die andere 10 liter zijn 5 liter jongbier gegaan.
Die met 2/3 oud en 1/3 nieuw is heel lekker maar Eric mijn medebrouwer vond die niet zuur genoeg.
Terwijl ik er toch wel een zuurtje in proef maar ik vind 'm heerlijk.
Maar die pure dus zonder jongbier nou die is dus pas echt heel lekker.
Of het door het vat komt (in dit vat heeft eerst franse cognac gelagerd)weet ik niet maar daar zit dus een heerlijk smaak aan.
Alleen zo'n 30 liter vat is dus veel te klein.

Hay

Citaat van: brucero op 12-01-2017  15:10 uDit weekend hebben we 110 liter uit één vat gehaald welke het beste proefde, 130 liter bijgevuld over de vaten, 10 liter verdamping op een jaar tijd! Dit weekend eens bottelen, ben benieuwd. Trouwens mijn eigen vat welk ik alleen gevuld heb dat uitsluitend met Wyeast roeselare vergist was ruikt perfect maar proeft iets minder zuur blijkbaar teveel gehopt, maar dit zou tegen volgend jaar moeten in orde komen.

Trouwens jullie pakken het wel serieus aan zeg!

ciesvandekwis

We pakken het hier inderdaad grondig aan  ::)


Maar van vullen krijg je ook dorst...

HermanH

Haha, speelvogel..!  :D Ik vond het een lekker biertje, en ook vooral een leuk weekendje. Dit weekend gaat er een deel op fles en een deel op krieken, ben benieuwd...  :brouwen:

ciesvandekwis

Ter opvolging van de collaboration brew draad op het oude forum.
https://vlaamshobbybrouwforum.eu/oudforum/index.php?topic=3296.0

Dit weekend de jaarlijkse batch Rodenboek brouwen, rustig paar maand laten rijpen en dan versnijden met wat ouder spul (Rodenboek 2014 + 15 + 16) uit de kelder van bij een vriendin. En die mix dan hopelijk ergens tegen najaar of 2018 in de ardennenvaten bij Brucero krijgen.

Het basisrecept wat zoeter gemaakt, iets meer Special B en langer op 72° maischen, maar uiteindelijke smaak zal toch grotendeels van de blend met de oude fractie uit de vaten komen.


BROUWPLANNER RAPPORT - (versie: 7.testF (FORA applicable)) - Datum Export: 27-6-2017
Naam van het bier : rodenboek collab
Type van het bier :
Brouwvolume : 20 liter
Extractie-efficiëntie : 80>#/p###
Voorspelling begindensiteit : 1052,9 SG /13,1 °P /13,5 Brix
Waarvan suikers : 1000,0 SG /0,0 °P /0,0 Brix
Voorspelling einddensiteit voor bottelen : 1012,3 SG /3,3 °P
Voorspelling alcoholgehalte voor bottelen: 5,3>#/p###
Voorspelling IBU totaal / EBC-kleur : 14 IBU / 66 EBC

STORTING MOUT, GRANEN, CONCENTRATEN en SUIKERS
Grondstof EBC kg % Gewicht
Palemout 7 8 3,000 65,2 >#/p###
Maisvlokken 1 1,000 21,7 >#/p###
CaraMunich (Cara 120) 120 0,200 04,3 >#/p###
Special B (Cara 400) 390 0,300 06,5 >#/p###
Chocolademout (Mout roost 900) 900 0,100 02,2 >#/p###

MAISCHEN EN SPOELEN
Gekozen Profiel: (Z) Zacht
Maischwater : 20 liter aan 67 °C
63,0°C gedurende 15 min (ß amylase (maltose))
72,0°C gedurende 50 min (a amylase (body) )
Filterspoelen: ga naar 75..78°C
Totaal spoelwater : 15 liter aan Max.80°C
Spoelen tot : 1011 SG (Of 3,0 °P of 3,1 Brix)

HOPPEN
Totale kooktijd : 60 minuten
Hop Vorm alfa% gram Toev.na..' IBU
Challenger (U) BLM 6,0% 20 0' 14,2


VERGISTING
Gistnaam : Rochefort opkweek
Gisteigenschappen : Krachtig, gisting kan zwavelig ruiken.

Volume giststarter: 1,8 liter


ciesvandekwis

Hopla, vlotjes 26 liter in mijn vat gekregen, iets lager SG, maar de gist had er wél zin in.
Ook eerste keer met aanpassing van mijn ketel: kraantje met doorvoer. Na ff testen op lekken en wat extra teflontape, werkte het als een liertje.

https://www.dropbox.com/s/gjrmfppczv3rh5f/kraantjeketel.jpg?dl=0

ppuk

Dit draadje is alweer een paar jaar oud, maar ik vraag me af hoeveel gram per liter aan houtsnippers je voor een carboy vat zou gebruiken?

Jacques

Citaat van: ppuk op 29-03-2019  08:58 uDit draadje is alweer een paar jaar oud, maar ik vraag me af hoeveel gram per liter aan houtsnippers je voor een carboy vat zou gebruiken?

De intensiteit van de houtsmaak is sterk afhankelijk van de contacttijd maar ook van de grootte van de houtsnippers. Ook het soort houtsnippers maakt uit.

Het handigst is een een tinctuur te maken met 5 gram houtsnippers op 500 ml neutrale wodka, dat minimaal 4 weken laten staan en naar smaak toe te voegen aan je bier.

ppuk


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.