Tochtstrip gebruiken voor gistkast?

Gestart door Markus29, 08-04-2015 12:04 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Markus29

Laatst heb ik oude Philips koelkast op de kop getikt om een gistkast van te maken.
Toen ik de deur uit elkaar heb geschroefd om de lades eruit te halen scheurde de toch al antieke rubbers in.
Nou is mijn vraag, zou ik deze rubbers kunnen vervangen door epdm tochtstrip( V- of O- profiel)? Of kan ik toch maar beter een andere koelkast aanschaffen?

Deze bedoel ik:

bert braadslee

Als je de koelkast hebt staan en de tochtstrips hebt liggen, zou ik gewoon een poging wagen?
What could go wrong? (Wat kan er fout gaan? -red)

tdp

Gewoon proberen, of anders proberen de rubbers bij de plaatselijke electronicazaak op te scharrelen!

Pim

Een algemene tip:

Oude koelkasten verbruiken vaak dermate veel stroom dat alleen al de besparing op de energie-rekening de aanschaf van een nieuwe (of nieuwere) rechtvaardigt.

Brouwers

Citaat van: Pim op 08-04-2015  13:36 uEen algemene tip:

Oude koelkasten verbruiken vaak dermate veel stroom dat alleen al de besparing op de energie-rekening de aanschaf van een nieuwe (of nieuwere) rechtvaardigt.

Bij normaal gebruik heb je daar volkomen gelijk in, maar op de manier hoe wij als brouwers de koelkast misbruiken is de terugverdientijd van een nieuwe koelkast aanzienlijk langer. De koelkast hoeft een groot deel van de tijd niet zo ver te koelen, alleen in geval van coldcrash. Verder zal hij een deel van de tijd juist helemaal niet koelen.

Pim

Citaat van: Brouwers op 08-04-2015  13:44 uBij normaal gebruik heb je daar volkomen gelijk in, maar op de manier hoe wij als brouwers de koelkast misbruiken is de terugverdientijd van een nieuwe koelkast aanzienlijk langer. De koelkast hoeft een groot deel van de tijd niet zo ver te koelen, alleen in geval van coldcrash. Verder zal hij een deel van de tijd juist helemaal niet koelen.
Daar heb je voor een deel gelijk... Je koelt slechts een deel van de tijd.
Het slechte rendement van die oude koelkasten komt echter voor een groot deel door de belabberde isolatie-waarde. En dat heeft dus ook effect voor de tijd dat je verwarmt of alleen de temperatuur constant wilt houden.

Markus29

Bedankt voor jullie reacties, het is met universele tochtstrip goed gelukt. Wel heb ik de scharnieren wat moeten verhangen, zodat de deur wat dichter op de koelkast zit.


Tjardo

Aan de vormgeving te zien is het een écht oude koelkast, ziet er prachtig uit  :duimop: maar zal inderdaad aanzienlijk meer stroom verbruiken dan een die max 10 jaar oud is denk ik? (Ik zou 'm niet gebruiken voor een 'coldcrash')

Markus29

Ja het is nog een gouwe ouwe, met zo'n element in de bovenhoek ipv tegen de achterwand. Ik vraag me ook af of ie niet wat veel vermogen vraagt. Hij is wel goed geisoleerd (muv die tochtstrips dan ;D). Misschien toch maar eens een energiemeter ervoor hangen om te kijken hoeveel hij verbruikt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.