Eenstapsmaischmethode

Gestart door Pieter., 06-08-2005 16:43 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pieter.

Hallo allemaal,

Ik zie hier en daar nogal eens dat er een koelbox word gebruikt voor het eenstapsmaischen, heb al wat rond geneusd maar kan er weinig over vinden, dus mijn vragen:

Hoe werkt het precies.

Kan je deze methode voor alle soorten bier gebruiken.

Zijn er links in het Nederlands die meer informatie verschaffen.

Bvd

Groetjes
Pieter

Kaj

Hallo Pieter,

Ik heb zelf ook al gezocht naar uitleg en info over eenstapsmaischen maar ik kon er echt niets over vinden in het Nederlands en eigenlijk ook praktisch niets in het engels. Maar het komt er in principe (geloof ik) op neer dat je je stort in de koelbox doet en daar van bovenaf heet water over sproeit (heel voorzichtig!) en de door naar beneden gelekte wort aftapt met de zelfde snelheid als er van boven heet water in komt. Niet roeren dus! Ik weet dat er een perfect tarwe bier mee gemaakt is op die manier dus het kan vast wel met meer dan alleen maar ale. Ik ga het ook zo doen. Ik ben nu bezig met mijn koelbox zo in te richten als mashtun. Best leuk om dat zelf te maken. Stap voor stap vorderen.

Misschien dat je hier iets vind...

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,2798.0.html
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,2824.20.html

En bij die onderste link vind je op de 2e pagina van die discussie een stuk Engelse tekst over 1 stapsmaichen (fly sparging)

groetjes
Kaj :denken:

Herman

Bijna Kaj. Je storting (water + mout) doe je in de koelbox. Van te voren moet je eens gemeten hebben welk thermisch verlies je koelbox heeft. Vul hem eens met heet water van 70C, laat dit ca 10 minuten staan en meet dan eens de warmte van het water. Daarnaast zorgt de storting van mout voor een verlaging van de temperatuur. Een gelukje: promash kan dit voor je berekenen.

Afijn, terug naar de eenstapsmaisch. Je storting doe je dus in de koelbox, waarna je na 60-90 minuten kunt gaan spoelen.

De methode van batchgewijs spoelen komt er op neer dat je eerst het wort er uit filtert, zonder spoelwater. Eerst even recirculeren tot het helder is, daarna de rest laten aflopen. Hierna voeg je het spoelwater toe, roer je door. Laat even rusten en begint van voren af aan.

Standaardmethode is steeds wat water toevoegen, echter hier begin je pas mee als de bostel bijna vrij komt. Dit kun je doen met een douchekop, een gieterkop, of door over een rvs schuimspaan waarover je het water giet met een maatbeker. Je kunt ook een plastic deksel laten drijven en hier je water over gieten.

De maischmethode is inderdaad niet beperkt tot Engelse bieren. Echter je kunt in een koelbox ook best met meerdere temperatuurstappen maischen. Dan maisch je eerst dik in voor de 1e stap en ga je via het toevoegen van kokend water naar de volgende stap. Je begint bv met 2,5l per kg mout en eindigd dan met ca 4-4,5l per kg mout. Ook dit is met promash te berekenen.

Suc6,
Herman

Pieter.

Bedankt voor de uitleg,

Dus ik zou een Ale recept dus ook via de een staps kunnen doen ipv meerdere stappen?

Even het recept.

2200 gram mout
8 1/2 liter maish water
3 1/2 liter spoelwater

maish shema:

10 min op 50 graden
30 min op 62 graden
35 min op 73 graden
5 min op 78 graden

Dit zou dan worden:

2200 gram mout in koelbox
8 1/2 lter water toevoegen van 63 graden
60 minuten laten staan
Spoelen met 3 1/2 lliter water van 78 graden

Dan verder gaan met koken etc.

Groetjes,
Pieter

Herman

Met zo'n maischschema, zou ik eerder gaan voor 75 minuten op ca 67 ºC. Om die 67 te halen zul je al gauw water van ca 73 ºC moeten storten. Met 63 ºC haal je nooit(!) 60 ºC. Denk ook aan het thermisch verlies, je koelbox verliest eerst ook warmte. Ik doe er vaak nog een deken om, om dit te minimaliseren.

Een tip: maisch niet direct in tot de maximumcapaciteit van je koelbox, hierdoor kun je nog naar boven corrigeren door kokend water toe te voegen of naar beneden door koud water toe te voegen.

Spoel gerust met warmer water (80-82 ºC), de rest van de maisch zorgt er wel voor dat dit snel afkoelt..

Herman

Kaj

Het spoelwater staat los van de berekening die je maakt met de verhouding water/mout?
En je moet dan toch nog de afgetapte wort weer boven in er over gieten om opnieuw weer af te tappen? En dan gaat dat naar de kookketel, waarna dan het spoelwater er bij komt?

Johannes

Klopt! dus je kunt met maischen wel je maximumcapaciteit benutten, alleen wat Herman bedoelt is dat je dit niet meteen moet doen. Als je eerst een dikker beslag maakt en later het extra maischwater toevoegd kun je eventuele temp. afwijking van je maisch nog corrigeren terwijl je uiteindelijk wel op je gewenste graan/water verhouding uitkomt.

:degroeten:

Johannes

Kaj

Okee dus beter eerst 1 kg / 2 L aan houden bij wijze van en dan die extra 0,5 L / kg er later bij doen in de vorm van spoelwater.

Herman

Kaj,

Ga toch nog maar even wat artikelen lezen van Jacques. Voor het maischen moet je toch echt minimaal 2,5 l per kg aanhouden. Maischwater is exclusief spoelwater. Dat komt er nog overheen. Zou je slechts 2-2,5l per kg aanhouden, krijg je veel meer dextrinen in je wort, waardoor je een zoeter biertje overhoudt.

Herman

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.