Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: "hars" op jerrycan  (gelezen 4624 keer)

Offline Gast

• Vol lid
  • Tis een héle lange weg, maar komen zal ik er!
"hars" op jerrycan
« Gepost op: 20-10-2003 18:13 u »
ik dacht slim te zijn om mijn jerrycan met bier (het is nu aan het klaren in de jerrycan...) alvast om te draaien met het kraantje naar beneden zodat ik straks makkelijker kan bottelen.
dat werkte niet echt ivm de waterstop, maar goed ik kwam op de buiten kant van de jerrycan een soort "hars" tegen :rundum:. het is net zo kleverig spul. het spul zit precies bij de lasnaden.. en nu ben ik bang dat dit mogelijk een infectie kan zijn? weten jullie hier misschien meer van?

jordi

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline TVERSCH

• Super lid
  • Land: nl
  • Bitter in de mond maakt het hart gezond
Re: "hars" op jerrycan
« Reactie #1 Gepost op: 21-10-2003 08:55 u »
Hallo Jordi,

Als je het met koud/handwarm water weg kan spoelen is het misschien gewoon gedroogde wort, die door de lasnaden naar buiten is geperst. Maar dat betekend dat je jerrycan niet goed dicht zou zijn, iets wat ik in ieder geval nooit heb meegemaakt.
Een logische verklaring heb ik voor dit verschijnsel niet.
Theo

Offline Gast

• Vol lid
« Reactie #2 Gepost op: 21-10-2003 14:00 u »
dat hoop ik dan maar.. zijn er misschien simptonen waar ik aan kan zien dat het een infectie is ? aangezien ik mijn vrienden dit niet wil voorzetten..

ik heb het er inderdaad met een nat wc papiertje weggeveegd.
Stel: de jerrycan is dus niet echt waterdicht, kan ik deze dan zonder gevaar gebruiken?

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #3 Gepost op: 21-10-2003 14:28 u »
proeven, als het zuur smaakt dan is het bv een melkzuur infectie. maar wat aan de buitenkant zit, zit nog niet aan de binnenkant.
Overigens krijg je een mooier helder bier als je eerst hevelt naar een ander vat en dan pas bottelt. Scheelt weer dode gistcellen in de fles. Dode gistcellen kunnen autolytisch worden afgebroken met vieze bijsmaakjes als gevolg.
als ik het zo lees heb je gewoon gemorst toen je het in deze jerrycan schonk, en wort is natuurlijk voornamelijk plakkerige suikerwater. Ik heb gisteren nog 15 min staan boenen enpoetsen om keuken en bijkeuken van plakzooi te ontdoen na een avond brouwen en (een oude partij) bottelen
gr
MO

Offline Gast

• Vol lid
« Reactie #4 Gepost op: 21-10-2003 14:52 u »
oke dan! ben heeeel erg blij om te horen dat ik een knoeipot ben:>

tis namelijk de eerste keer dat ik brouw, en zou wel lullig zijn als meteen de helft mislukt.

als ik het overhevel in een ander vat.. moet ik het daar nog een uurtje inlaten staan zodat de troep kan bezinken?

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #5 Gepost op: 21-10-2003 16:11 u »
nee, je moet zorgen dat je geen vaste deeltjes meeneemt als je hevelt en dan kun je knoeien wat je wilt tijdens het bottelen (grapje). Zo kun je ook mooi terugwegen hoeveel je precies gaat bottelen en daar de hoeveelheid suiker op berekenen. Ik voeg altijd een gekookte en afgekoelde suikeroplossing toe aan mijn bottelvat.
Succes
gr
MO

Offline Henk oet Paiz

• Super lid
  • Brouwerij Maallust - "Met toewijding gebrouwen"
    • Fanclub van het bier van Henk
« Reactie #6 Gepost op: 21-10-2003 19:20 u »
Citaat

als ik het overhevel in een ander vat.. moet ik het daar nog een uurtje inlaten staan zodat de troep kan bezinken?

Hoi Jordi,

Zorg dat je hevel een omgebogen onderkant heeft, zodat het bier aangezogen wordt net boven de bezinksellaag. Zo kun je voorkomen dat er 'troep' meegezogen wordt en kun je dus inderdaad direct hierna bottelen.

Groeten,

Henk  :proost2:

Tags: