Waar vind ik moutextract recepten?

Gestart door vanduijneveld, 06-04-2015 22:29 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

vanduijneveld

Waar kan ik het beste zijn voor moutextract recepten?

Ik heb er 1 gevonden in "verander water in bier". Maar daar blijft het ook bij.
En als ze niet te vinden zijn: hoe reken ik gewone recepten om naar moutextract brouwen?

Ik heb al gezocht op het forum, maar kon nergens antwoord vinden.

Jacques

Forumlid Marcel_k heeft nog niet zo lang geleden een Excel-spreadsheet gemaakt waarover ik met hem een mailwisseling heb gehad. Misschien wilt hij dit handige bestand delen.

rajd

Kijk eens hier: http://www.jaysbrewing.com/2011/11/17/lazy-chart-for-converting-dme-lme-grain/

Je zult overigens snel merken dat je met extract redelijk beperkt bent - snuffel maar eens in een brouwwinkel rond - je loopt er tegen tientallen soorten mouten aan; als je geluk hebt hebben ze ook 10 verschillende soorten extract. Afhankelijk van je ambities kan dat een nadeel zijn. Voor mij was het beperkte aanbod van DME de reden om deze stap (na het blikbrouwen) maar over te slaan en meteen voor moutbrouwen te gaan. Het verschil in kostprijs compenseert al behoorlijk snel voor de prijs van de molen.

vanduijneveld

Bedankt voor de tip Rajd. Ik ben net begonnen met brouwen en ben dus gelijk met de extracten begonnen. Hier wil ik een paar batches mee maken (stuk of 5 denk ik) om vervolgens over te stappen op moutbrouwen.

Onderstaande site heb ik trouwens wel net gevonden door te zoeken op "beer home brewing recipes" (gezien de amerikanen veel met extract doen). Maar de recepten waren wel een beetje lastig lezen... Als voorbeeld:
http://www.beersmith.com/Recipes2/recipe_96.htm

Marcel_k

Citaat van: vanduijneveld op 06-04-2015  22:29 uWaar kan ik het beste zijn voor moutextract recepten?

Ik heb er 1 gevonden in "verander water in bier". Maar daar blijft het ook bij.
En als ze niet te vinden zijn: hoe reken ik gewone recepten om naar moutextract brouwen?

Ik heb al gezocht op het forum, maar kon nergens antwoord vinden.
Hoi,
In Zelf Bier Brouwen van Kunath staan nog enkele recepten.
Ik heb inderdaad een zeer handig tooltje gemaakt in Excel, waarmee je tal van volmoutrecepten (uit dit forum, of uit BrouwHulp, bijvoorbeeld) supersnel kan omrekenen naar moutectract-recepten.

Ik zal hem morgen wel even hier posten.

rajd

Citaat van: vanduijneveld op 06-04-2015  23:06 uBedankt voor de tip Rajd. Ik ben net begonnen met brouwen en ben dus gelijk met de extracten begonnen. Hier wil ik een paar batches mee maken (stuk of 5 denk ik) om vervolgens over te stappen op volmout.

Ik zou je toch willen aanraden te overwegen of het niet beter is om meteen met moutbrouwen te starten. Moutbrouwen is namelijk factoren goedkoper dan extract. Een kilo extract kost ong. een 10 euro. Een kilo mout kost je tussen de 1 en 3 euro. Laten we zeggen dat de verhoudingen wat kosten 2:1 zijn, met 5 brouwsels van 4 kilo mout elk geef je dan een 200 euro uit aan extract, terwijl je dat aan mout wellicht maar "enkele tientjes" zou kosten. Met dat verschil kun je gemakkelijk een moutmolen en een hevelfilter financieren. Mijn keuze zou duidelijk zijn!

bierhenkie

Amerikanen gebruiken ook vaak moutextract. Zoek op internet maar op minimash.

Marcel_k

Klopt, werken met extract is ietsje duurder. So what? Het is toch een hobby? Zolang je er maar plezier aan beleeft, en een lekker biertje kan brouwen. En dat voor nog geen € 1 per liter. Mooi toch!

In de bijlage mijn rekentooltje, vooral gebaseerd op dit artikel. Handleiding: neem een willekeurig recept obv mout. Vul zelf alleen de lichtblauwe velden in: aantal liter, begin SG en de hoeveelheden mout volgens dat recept. De benodigde hoeveelheid extract rolt er dan automatisch uit :-)

Goodluck.

PS1 Tooltje houdt geen rekening met de exacte EBC-waarden, dus kans op kleurafwijkingen blijft uiteraard ;-)
PS2 Brouwen met alléén extracten is meestal niet genoeg, en is het beter om er wat speciaalgranen bij te steepen. Voor een 'voller' mondgevoel bijvoorbeeld. DutchFoodGeek heeft er al veel over geschreven in dit forum.

MaartenP

Extract is wel iets duurder, maar je brouwt ook een heel stuk sneller. Wel handig als je eens wat verschillende dingen uit wilt proberen of met nieuwe hoppen/combinaties wilt werken.

RienP

Kijk ook rond op het Amerikaanse forum homebrewtalk.com. Daar vind je een hele forumsectie over extractbrouwen. Het enige nadeel is dat er in Amerika veel meer verschillende extracten beschikbaar zijn. Dus sommige recepten zul je wat aan moeten passen.

foz

Het valt mij op dat we hier in Nederland - of ten minste op dit forum - nogal snobistisch zijn over bierbrouwen. Iemand die hier komt met vragen over kit- of extractbrouwen wordt meteen aangeraden om te gaan moutbrouwen. De algemene tendens is dat met extracten jezelf tekort doet in je hobby. Toch weten in de VS extractbrouwers prijzen in de wacht te slepen voor hun bieren. Wel jammer, want zo schrik je mensen af die met alle tevredenheid lekkere bieren kunnen brouwen met beperkte middelen.

dutch food geek

Citaat van: foz op 07-04-2015  11:23 uHet valt mij op dat we hier in Nederland - of ten minste op dit forum - nogal snobistisch zijn over bierbrouwen. Iemand die hier komt met vragen over kit- of extractbrouwen wordt meteen aangeraden om te gaan moutbrouwen. De algemene tendens is dat met extracten jezelf tekort doet in je hobby. Toch weten in de VS extractbrouwers prijzen in de wacht te slepen voor hun bieren. Wel jammer, want zo schrik je mensen af die met alle tevredenheid lekkere bieren kunnen brouwen met beperkte middelen.

Dit dus...

Het is prima mogelijk om perfecte Bieren te. Brouwen met extract! Gewoon lekker maken.

Wat betreft recepten: kijk eens op bv brewtoad.com en kies daar voor extract with grains. Byo heeft ook hele goede extract met granen recepten staan... Die doen echt niet onder voor moutbrouwels... Gewoon die recepten lekker brouwen en dan als je er meer gevoel voor krijgt je eigen recepten knutselen...

Je kan moutrecepten niet een op een omzetten in extract. Vaak kom je dan niet lekker uit met de speciaal granen. Die steep je immers en dat werkt net ff wat anders dan maischen. Vaak heb je in verhouding wat meer speciaal granen nodig en dan voldoende extract om aan het gewenst sg te komen.

hier heb ik er eerder ook al behoorlijk veel over geschreven...

Twentse Schapekop

Goedendag,
kijk eens op;
https://www.brewtoad.com/recipes?page=1&sort=rank
Bij recipe types naar extract en dan....

Hebben recepten,met alleen extract,extract en mout of alleen mout
Groet
Twentse schapekop  :degroeten:

Marcel_k

Citaat van: dutch food geek op 07-04-2015  11:34 uJe kan volmout recepten niet een op een omzetten in extract. Vaak kom je dan niet lekker uit met de speciaal granen. Die steep je immers en dat werkt net ff wat anders dan maischen. Vaak heb je in verhouding wat meer speciaal granen nodig en dan voldoende extract om aan het gewenst sg te komen.
Ja, eens. ik verwerk het nog even in mijn opmerking hierboven  ;D

Marcel_k

Citaat van: foz op 07-04-2015  11:23 uHet valt mij op dat we hier in Nederland - of ten minste op dit forum - nogal snobistisch zijn over bierbrouwen.
ik noem het wel eens de "volmout-politie"  ;)
Ach, het is goedbedoeld, maar laat iedereen toch gewoon zijn eigen ding doen, zou ik zeggen, en hélp elkaar vooral daarbij.

bert braadslee

Citaat van: foz op 07-04-2015  11:23 uHet valt mij op dat we hier in Nederland - of ten minste op dit forum - nogal snobistisch zijn over bierbrouwen. Iemand die hier komt met vragen over kit- of extractbrouwen wordt meteen aangeraden om te gaan moutbrouwen. De algemene tendens is dat met extracten jezelf tekort doet in je hobby. Toch weten in de VS extractbrouwers prijzen in de wacht te slepen voor hun bieren. Wel jammer, want zo schrik je mensen af die met alle tevredenheid lekkere bieren kunnen brouwen met beperkte middelen.

Het is ook hoe je het je aan trek misschien.
Het verschil tussen extractbrouwen en moutbrouwen zijn slechts 3 stappen : schroten, maischen en filteren.
Voor de vele andere stappen is het net echt bier brouwen maar dan zonder gedoe.
 ;)

vanduijneveld

Bedankt voor de tips!

Het advies over direct te gaan moutbrouwen komt helemaal niet verkeerd aan hoor. Eigenlijk gewoon als een prima advies (en prima beargumenteerd)  ;)

Omdat ik nu even niet de centen heb om in 1 klap te gaan moutbrouwen, doe ik het gefaseerd. Daarnaast wil ik zeker weten of ik het op langer termijn nog steeds even leuk vindt als nu. Dan is even basic brouwen met extracten perfect.

rajd

Citaat van: vanduijneveld op 07-04-2015  17:37 uBedankt voor de tips!

Het advies over direct te gaan moutbrouwen komt helemaal niet verkeerd aan hoor. Eigenlijk gewoon als een prima advies (en prima beargumenteerd)  ;)

Omdat ik nu even niet de centen heb om in 1 klap te gaan moutbrouwen, doe ik het gefaseerd. Daarnaast wil ik zeker weten of ik het op langer termijn nog steeds even leuk vindt als nu. Dan is even basic brouwen met extracten perfect.

Gelukkig maar, het was (mijnerzijds) zeker niet snobbistisch bedoeld :). Ik zie ook wel de voordelen van brouwen met moutextract in wanneer je wilt starten (ik herinner me nog de dag dat ik bij Brouwland in de winkel stond met een zak extract in mijn hand) of wanneer je snel iets wilt proberen.

Mocht je toch willen moutbrouwen, maar niet meteen alle uitgaven doen, dan zou je kunnen overwegen je mout geschroot te kopen (vind ik zelf geen ideale optie ivm veroudering) of een hobbybrouwer in je buurt te zoeken en daar je mout laten schroten. Of je koopt een antieke koffiemolen en doet het daarmee; ik heb wel eens vaker mensen op de diverse fora gezien die met een molen van 10 euro of minder schroten. Scheelt ook weer :)

Jacques

Citaat van: bert braadslee op 07-04-2015  14:29 uHet verschil tussen extractbrouwen en moutbrouwen zijn slechts 3 stappen : schroten, maischen en filteren.
Voor de vele andere stappen is het net echt bier brouwen maar dan zonder gedoe.

Deze vergelijking gaat niet helemaal op. Bij moutextract zit je vast aan een halfproduct, dan wel halfproducten. 
Als je zelf maischt heb je keus in heel veel verschillende mouten die je in allerlei verschillende verhoudingen kunt gebruiken. Het aantal beschikbare moutextracten is veel minder. Daarnaast kun je de kwaliteit van je brouwsel beïnvloeden door te variëren met je maischschema. Je hebt dus de kwaliteit van je bier veel meer in eigen hand.
Neemt niet weg dat je veel plezier kunt beleven aan het brouwen met moutextract en er ook goede bieren mee kunt brouwen.
Toch is brouwen met mout leuker... Kost inderdaad meer tijd en apparatuur.

bert braadslee

Citaat van: Jacques op 07-04-2015  22:57 uDeze vergelijking gaat niet helemaal op. Bij moutextract zit je vast aan een halfproduct, dan wel halfproducten. 
Als je zelf maischt heb je keus in heel veel verschillende mouten die je in allerlei verschillende verhoudingen kunt gebruiken. Het aantal beschikbare moutextracten is veel minder. Daarnaast kun je de kwaliteit van je brouwsel beïnvloeden door te variëren met je maischschema. Je hebt dus de kwaliteit van je bier veel meer in eigen hand.
Neemt niet weg dat je veel plezier kunt beleven aan het brouwen met moutextract en er ook goede bieren mee kunt brouwen.
Toch is brouwen met mout leuker... Kost inderdaad meer tijd en apparatuur.
:) Het ging natuurlijk om een kort-door-de-bochtje.

Ik vind dat het een goed idee is voor beginnende brouwers om stap voor stap op te bouwen. Niet alleen kwa kosten opbouw van een hobby die stiekem behoorlijk in de papieren loopt. Ook qua het onder de knie krijgen van de technieken.
Eerst hygiëne, vergisting en bottelen dmv blikbrouwen. Je kunt je met kleine investering kijken of de hobby bevalt. Je kunt hier experimenteren met diverse gisten.
Vervolgens ga je naar extract-brouwen en een beetje meer investeringen doen. Extra technieken als koken, koelen en filteren leren. Tevens kan je gaan experimenteren met hoppen en moutensoorten.
Als laatste stap doe je een diepte investering en ga je naar moutbrouwen en krijg je al het gedoe op je bord.

Wat mij betreft helemaal niks mis met blik of extract brouwen. Ieder z'n budget, ieder zijn kunde, ieder z'n hobby.
 :brouwen:

dutch food geek

Citaat van: Jacques op 07-04-2015  22:57 uDeze vergelijking gaat niet helemaal op. Bij moutextract zit je vast aan een halfproduct, dan wel halfproducten. 
Als je zelf maischt heb je keus in heel veel verschillende mouten die je in allerlei verschillende verhoudingen kunt gebruiken. Het aantal beschikbare moutextracten is veel minder. Daarnaast kun je de kwaliteit van je brouwsel beïnvloeden door te variëren met je maischschema. Je hebt dus de kwaliteit van je bier veel meer in eigen hand.
Neemt niet weg dat je veel plezier kunt beleven aan het brouwen met moutextract en er ook goede bieren mee kunt brouwen.
Toch is brouwen met mout leuker... Kost inderdaad meer tijd en apparatuur.


Ja en nee...
Je hebt de kwaliteit misschien meer in de hand, maar met moutextract kan je perfecte bieren brouwen, zeker als je de minimaisch methode gebruikt, dus een kleine maisch uitvoeren met bv Munich en aanverwante granen. Ik heb op dit forum al wel eerder er over geschreven en deze discussie met je gevoerd, er zijn gewoon een paar basis voorwaarden waar je aan moet voldoen en dan maak je perfecte bieren met extract. Ik denk zelfs dat het zinvoller is te investeren in een vergistingskoelkast en dat soort zaken dan je hoop volledig op net alleen mout te leggen. Er worden op deze wereld genoeg prijswinnende bieren gebrouwen met moutextract of een blik als basis...

Om de een of andere reden kijkt men er in Nederland en zeker op dit forum op neer als zijnde minderwaardig, wat het absoluut niet is...

ZwartGoud

Ik raad je aan om het boek Brewing Classic Styles aan te schaffen van Zainasheff en Palmer. Hier staan heel veel mooie, prijswinnende recepten uit Amerika in. Ieder recept is uitgeschreven voor extract brouwers, met een optie om ook volmouts te brouwen. Dit boek kun je dus in beide gevallen gebruiken.
Ik heb er best wat recepten uit gebrouwen, en de bieren smaken altijd erg goed. Ik heb wel altijd de mout versie gedaan, dus weet niet of de extract versies net zo smaken.
Vaak gaat het trouwens ook om een combinatie van extract en speciaalmouten.

In ieder geval het bekijken waard!
 :brouwen:

Jacques

Citaat van: dutch food geek op 08-04-2015  16:38 uJa en nee...
Je hebt de kwaliteit misschien meer in de hand, maar met moutextract kan je perfecte bieren brouwen, zeker als je de minimaisch methode gebruikt, dus een kleine maisch uitvoeren met bv Munich en aanverwante granen. Ik heb op dit forum al wel eerder er over geschreven en deze discussie met je gevoerd, er zijn gewoon een paar basis voorwaarden waar je aan moet voldoen en dan maak je perfecte bieren met extract. Ik denk zelfs dat het zinvoller is te investeren in een vergistingskoelkast en dat soort zaken dan je hoop volledig op net alleen mout te leggen. Er worden op deze wereld genoeg prijswinnende bieren gebrouwen met moutextract of een blik als basis...

Om de een of andere reden kijkt men er in Nederland en zeker op dit forum op neer als zijnde minderwaardig, wat het absoluut niet is...

Je hebt gelijk dat ook een extractbrouwer alle aandacht hoort te hebben voor de vergisting. Dat is het moment dat echt bier ontstaat.

Neemt niet weg dat je met moutbrouwen veel meer mogelijkheden hebt en dat mout veel goedkoper is dan extract. De investering in een schootmolen en een eenvoudig filtersysteem zoals een javalfilter heb je er zo uit. (Een investering van zo'n € 100 tot € 150.)

De Hollandse zuinigheid is denk ik de voornaamste reden is dat hier op het forum niet aangeraden wordt te brouwen met extract.
Komt nog bij dat hier in Nederland en België niet zo veel verschillende soorten extract beschikbaar zijn. Wat dat betreft is de situatie niet vergelijkbaar met die in de VS. Mouten daarentegen zijn hier in allerlei kwaliteiten volop beschikbaar. Geen wonder dat we daar dankbaar gebruik van maken.

RienP

We dwalen nogal af, maar misschien dat het ook tot inspiratie leidt voor Vanduijneveld.
Zou het niet mooi zijn als een Brouwland/Brouwmarkt/Van der Kooij meer dit soort pakketten gaat aanbieden?
https://www.thehomebrewcompany.ie/beercider-kits-hbc-full-extract-kits-23lts-c-1_216.html
http://www.brewuk.co.uk/beerkits/craftybrews/brewextract.html

Dat biedt iets voor mensen die iets meer willen dan het blikbrouwen zonder dat men veel extra investering hoeft te doen.

Hopelijk heeft dit alles tot wat inspiratie geleid.

vanduijneveld

Nou, ik twijfel nog wel een beetje hoor. Maar ik zie het heel simpel. Ik wil eerst het "gemakkelijke" brouwen met extract onder de knie krijgen. Eens wat experimenteren met recepten en deze zelf aanpassen. Dan kan er met extract (door minder hoeveelheid stappen en daarmee variabelen) wat minder fout gaan. Hierna stap ik over op moutbrouwen. Dan gaat er waarschijnlijk een wereld en kan ik de dan opgedane ervaring met extract nog beter toepassen.

Ik zie het een beetje als vissen... Iedereen begint als jochie met een vaste stok. Daarmee leer je eigenlijk alle benodigde technieken en veel mensen stappen daarna over op hele uitgebreide uitrustingen. Maarrrrrr als je de basics niet goed hebt geleerd (met die vaste stok) zal je minder goed weten hoe je met die uitgebreide uitrusting moet vissen.
En het bijzondere is, veel mensen die met die simpele vaste stok goed kunnen (en blijven) vissen, vangen vaak nog beter dan de mensen met hele uitgebreide uitrustingen..

Oh ja, alle gegeven input is zeker waardevol!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.