Te weinig bitterhop toegevoegd

Gestart door Asentrouw, 28-04-2015 03:05 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Asentrouw

Hallo allemaal,

Ik zit met een vraag. Ik heb enkel dagen geleden een Tripel gebrouwen, maar kwam erachter dat ik te weinig bitterhop had toegevoegd en denk dus dat ik nu een te laag IBU heb.

Nu vraag ik mij af of het mogelijk is om de bitterhop in een beetje water 90 minuten te koken en deze vervolgens (na het te koelen) aan het inmiddels al gistende brouwsel toe te voegen? Het zal het bier enigszins verdunnen, maar ik denk dat dit gezien het hoge suikergehalte en omdat het een bier met veel body is, niet echt een probleem zal zijn. Is dit mogelijk of heeft dit negatieve effecten voor bijvoorbeeld de smaak? 

Mvg,

Asentrouw

Lutz

Volgens welk recept heb je gebrouwen? Hoeveel bitterhop heb je toegevoegd?

Asentrouw

Ik heb het recept van de Drie Koningen Tripel aangehouden, van de ´t Wort Wat site. Omdat ik gelijk 20 liter wilde brouwen heb ik het recept snel opgeschreven, alles simpelweg verdubbeld, maar daarbij vergeten ook de hopgift te verdubbelen.

Op ca. 5 kg mout is er dus een hopgift van 12 gram Northern Brewer (90 minuten), 12 gram Challenger en 12 gram Saaz hop (45 min.) ingegaan, terwijl dit het dubbele (24 gram) per soort moest zijn. Erg lompe fout dus, maar het is niet anders.  :weetniet:

In eerste instantie wilde ik het brouwsel koudhoppen, maar naar wat ik begrepen had voegt dit weinig of geen bitterheid toe. Daarom vroeg ik mij af of het niet mogelijk zou zijn een bittere "hopthee" toe te voegen om zo toch voldoende bitterheid te krijgen om een lekker biertje eraan over te houden.   

Peter_1981

Heb er zelf geen ervaring mee, maar je zou eventueel ook de hop in wat water met moutextract kunnen koken. Dan verdun je het bier minder. Het is trouwens wel zo dat veel hop in een beperkte hoeveelheid water minder bitterheid afgeeft. Hier zou je dus ook rekening mee moeten houden (je kunt dus niet gewoon 36 gram in een liter water gooien en dan verwachten dat je de volledige bitterheid die je anders zou verwachten krijgt).

Asentrouw

Bedankt voor je reactie.

Ik heb besloten om het toch maar eens te proberen, niet geschoten is altijd mis. Het bier hoeft niet identiek aan het recept te zijn, maar het mag wel iets bitterder dan nu worden. 

Ik zal de hopgift iets verhogen en wat moutextract/kandijsuiker toevoegen om de gisting weer op gang te brengen (dacht hier ergens gelezen te hebben dat de gist ook van invloed is op het aroma profiel van de hop). Wellicht word het nog iets.

 


Brouwers

Citaat van: Asentrouw op 28-04-2015  11:31 uBedankt voor je reactie.

Ik heb besloten om het toch maar eens te proberen, niet geschoten is altijd mis. Het bier hoeft niet identiek aan het recept te zijn, maar het mag wel iets bitterder dan nu worden. 

Ik zal de hopgift iets verhogen en wat moutextract/kandijsuiker toevoegen om de gisting weer op gang te brengen (dacht hier ergens gelezen te hebben dat de gist ook van invloed is op het aroma profiel van de hop). Wellicht word het nog iets.
 

Ik zou er niets aan doen persoonlijk. Heb het recept in BrouwHulp ingevoerd en kom op een bitterheid van 27 ibu uit op dit moment met de gebruikte hoppen (dit is op basis van het standaard alfazuur percentage in BrouwHulp, dit kan nog afwijken). Het recept zou op 28 ibu uitkomen. Reden is dat de hoppen in het recept een veel lager alfazuurpercentage hebben dan wat de hoppen tegenwoordig hebben.
Wat zijn de alfazuurpercentages van de hoppen die je hebt gebruikt? Want dan kan ik het nog eens narekenen.

Daarnaast kan je op dit moment helemaal niet oordelen of de bitterheid goed is. Wanneer het bier volledig is uitvergist is een beter moment, alhoewel de smaak nog wel degelijk gaat veranderen als het op fles zit.




Asentrouw

Dan valt het wellicht nog mee. De Challenger hop heeft 6% alfazuur, Northern Brewer 11,2%, de Saaz heb ik geen label van, maar geloof dat het ook rond de 6% was.

Brouwers

Citaat van: Asentrouw op 28-04-2015  11:57 uDan valt het wellicht nog mee. De Challenger hop heeft 6% alfazuur, Northern Brewer 11,2%, de Saaz heb ik geen label van, maar geloof dat het ook rond de 6% was.

Je komt op 31 IBU volgens BrouwHulp. Dit is natuurlijk een berekening dus kan wat puntjes afwijken. Maar is in ieder geval bitter genoeg.


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk00
Naam recepttripel
Brouwdatum28-04-2015
BiertypeTripel
Volume20,0 l
Begin SG1,079 SG
Berekende kleur (Morey)9 EBC
Berekende bitterheid (Rager)31 IBU
Brouwzaalrendement85,0 %
Kooktijd90 min.

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,700 kgPilsmoutDingemans3 EBC78,7 %
0,700 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC11,7 %
0,170 kgHavervlokkenSupermarkt2 EBC2,8 %
0,400 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC6,7 %

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
12,0 gNorthern Brewerpellets11,2%90 min.20,7 IBU
12,0 gChallengerpellets6,0%45 min.10,0 IBU

Voor de toekomst als je nog een keer een recept wil nabrouwen is het altijd handig om dit in BrouwHulp of BrouwVisie in te voeren voor het geval dat de hopbitterheid afwijkt of wanneer je niet dezelfde mouten hebt. Ook kan je corrigeren voor een ander brouwzaal rendement. BV voor dit recept had de brouwer het brouwzaal rendement op 85% staan wat vrij hoog is. Meestal is 75% een beter richt getal hoewel er ook genoeg beginners zijn die op 65% uitkomen. Beetje afhankelijk van de apparatuur.

Asentrouw

Erg bedankt voor de hulp brouwer, dan laat ik het zoals het is.  :D

Ik ben nogal een digibeet en brouw wellicht nog wat "primitief" (doet aan het resultaat overigens weinig af, de meeste biertjes komen wel op), maar zal me zeker eens in die programma's proberen te verdiepen.  ;)

braaf

En als je toch wat bitterheid mist kan je altijd nog een paar druppels hop extract in je glas doen tijdens het inschenken van je bier. Moet je het natuurlijk wel in huis hebben, misschien een idee om het een keertje mee te bestellen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.