Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Vat doorzichtige wand  (gelezen 4799 keer)

Offline jan le mercier

• Super lid
  • Land: be
  • A pint a day keeps the doctor away.
Vat doorzichtige wand
« Gepost op: 20-04-2015 11:17 u »
Zo'n vat met een doorzichtige (glazen?) wand zoals hier op de foto ivm een sherry-flor... Zou je dat ergens kunnen kopen? Dat ziet er wel bijzonder gaaf uit, vind ik.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Flor_(sherry)#/media/File:FLOR-ValdiviaJerez59.jpg

En als je dan zo'n vat zou hebben, moet je dat dan altijd in een pikdonkere ruimte zetten?

Jan.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • Land: nl
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Re: Vat doorzichtige wand
« Reactie #1 Gepost op: 20-04-2015 11:30 u »
Dat is inderdaad wel heel cool! Zal een dikke plexiglas plaat zijn. Geeft natuurlijk wel minder houtsmaak, maar je kunt je vergisting van binnenuit volgen. Dat is wel mooi... :)

Offline jan le mercier

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 20-04-2015 12:27 u »
@ Oscar, waar denk jij dat je zoiets zou kunnen vinden? Heb jij er trouwens zelf geen in jouw huis? Dat is toch iets voor jou, niet?

Jan.

homoeccentricus

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 20-04-2015 13:05 u »
In Jerez de la Frontera.

Offline Shaka

• Senior lid
« Reactie #4 Gepost op: 20-04-2015 13:05 u »
Wow!! Ik denk dat je het niet kunt kopen. Plaatje plexiglas kopen en uitsnijden, naar de plaatselijke kuiper gaan en laten verwisselen met de houten plaat.

homoeccentricus

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 20-04-2015 13:15 u »
Is trouwens interessant: de zgn. flor op sherry is grotendeels Saccharomyses Cerivisiae.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #6 Gepost op: 20-04-2015 13:22 u »
Wow!! Ik denk dat je het niet kunt kopen. Plaatje plexiglas kopen en uitsnijden, naar de plaatselijke kuiper gaan en laten verwisselen met de houten plaat.

Vergeet niet een facet aan die plexiglas plaat de vijlen, anders sluit het geheel niet. Het is voor de handige klusser ook nog wel zelf te doen, je hoeft er niet het hele vat voor uit elkaar te halen, "alleen maar" de drie ringen aan een zijde los slaan en dan de staven iets uit elkaar drukken. Deksel er uit, nieuwe er in en de ringen stevig aan slaan. Als uitgangspunt zou ik een ietwat droger vat nemen.

Ingo

Offline jan le mercier

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 20-04-2015 15:35 u »
Ingo,

De handige klusser? U maakt een grapje: dat is voor mij al veeleer voor een kunstenaar/ambachtsman.

Doet me een beetje denken aan de reclamefilmpjes op de Hollandse tv van toen ik jong was: Grolsch, vakmanschap is meesterschap. Ken je die nog?

Het schijnt trouwens dat één van de redenen waarom brouwerij Eylenbosch ermee stopte, het feit was dat ze geen goede tonnenmakers vonden om hun vaten te repareren.

Ik zou trouwens ook helemaal niet weten wat te doen, moest mijn vat morgen beginnen lekken...

Jan.

Offline toon van den broek

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 20-04-2015 17:25 u »
Citaat
Het schijnt trouwens dat één van de redenen waarom brouwerij Eylenbosch ermee stopte, het feit was dat ze geen goede tonnenmakers vonden om hun vaten te repareren'
Het lijkt me dat dat de reden niet kan zijn dat ze gestopt zijn, want Eylenbosch was een grote brouwerij. Hoe kunnen de kleintjes dan wel volhouden die helemaal geen kuiper kunnen betalen? Grote brouwerijen die met hout werken hebben -denk aan Rodenbach- mensen in de buurt die dat vak nog verstaan, of hebben kontakten met kuipers in het buitenland (Oost-Europa/Frankrijk/Spanje/Portugal)

'Ik zou trouwens ook helemaal niet weten wat te doen, moest mijn vat morgen beginnen lekken...'

Het ligt eraan waar het vat lekt. Meestal staat het vat in een te droge ruimte. Soms is het vat niet goed (zachte stukken doordat niet alleen het beste hout gebruikt is). Vaak kan je met bijenwas nog aardig wat dichtstoppen maar dat is vanzelf een tijdelijke maatregel...

Groet, Toon

Offline koffie

• Super lid
  • Wat in het vat zit, verzuurt wel zeker!
« Reactie #9 Gepost op: 20-04-2015 19:15 u »
En bedankt Jan .. nu wil ik dat ook!

Lijkt me inderdaad niet moeilijk. Ringen los, plexi (of echt) glas erin en de ringen er weer op. Voor lichtinval hang je er gewoon een doekje voor.

Offline koffie

• Super lid
  • Wat in het vat zit, verzuurt wel zeker!
« Reactie #10 Gepost op: 20-04-2015 19:17 u »
Grappig ook om te zien dat alle bezinksel niet in het midden opstapelt.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #11 Gepost op: 20-04-2015 19:42 u »
Grappig ook om te zien dat alle bezinksel niet in het midden opstapelt.

Dat gebeurt in een CCT ook niet. Er blijft in de conus ook altijd gist aan de wand zitten. :) Zal iets te maken hebben met de valhoek (??? oid) of met statische elektriciteit  :)

Offline bert braadslee

• t Wort Wat!
  • Super lid
  • Goed bier is een eerste levensbehoefte.
« Reactie #12 Gepost op: 20-04-2015 23:35 u »
Zal iets te maken hebben met de valhoek (??? oid)

Opmerkelijk wel dat de breedte van het gistbed net zo breed is als de vloeistofspiegel erboven. Gist dat aan de oppervlakte actief was valt loodrecht naar beneden?

Zeer fraai plaatje overigens.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #13 Gepost op: 21-04-2015 11:58 u »
Is het inderdaad Plexiglas? Als dat zo is kunnen we Plexiglas als levensmiddelbestendig in de brouwerij gebruiken. Of is het toch dik glas. Lijkt me eerder glas.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #14 Gepost op: 21-04-2015 14:00 u »
Is het inderdaad Plexiglas? Als dat zo is kunnen we Plexiglas als levensmiddelbestendig in de brouwerij gebruiken.

Polymethyl methacrylate (PMMA) is niet zonder meer voedselveilig, ook niet alles wat onder het merk Plexiglas verkocht wordt is dat. Bovendien is het een zeer krasgevoeling materiaal en kan slecht tegen hogere temperaturen, er ontstaan kleine breukjes in het materiaal.

Het lijkt me eerder glas.

Ingo

Tags: