Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Even voorstellen: Jan-Joris (nieuwe brouwer met nog wat vragen)  (gelezen 8771 keer)

Offline Jepke

• Vol lid
  • Land: nl
  • Maasland Thuisbrouwers Genootschap
Hallo allemaal,

Ik volg dit forum al een tijdje vanwege de enorme hoeveelheid aan nuttige informatie en omdat nu (eindelijk) de tijd is aangebroken om mijn eerste bier te gaan brouwen zal ik me nu ook meer actief met dit forum gaan bezighouden.

Mijn naam is Jan-Joris Gommans, ben getrouwd en vader van drie kinderen. Doordat ik graag met mijn vrienden geniet van een speciaalbiertje kwam ik in aanraking met iemand van de plaatselijke bierbrouwers vereniging "De blauwe knoop" (http://www.deblauweknoop.com) en na een avondje hierover bomen samen heb ik besloten om mij ook eens aan deze leuke hobby te wagen!

Omdat ik nu de tijd rijp vind voor het brouwen van mijn eerste bier ben ik maar eens begonnen met het aanschaffen van een startset (bierbrouwen pro plus) bij Brouwmarkt. Reden hiervoor is omdat me dit een beter gistvat lijkt dan de standaard emmers waar op dit forum over gesproken wordt.

Gezien de tijd van het jaar kreeg ik zin om een meibock te brouwen, dan is ie nog net in mei klaar. Nu heb ik besloten om voorlopig kleine batches te gaan brouwen. En wel om twee redenen: Ten eerste wil in het begin wat vaker brouwen en dan moet ik wel ergens heen kunnen met al dat bier  :proost: Ten tweede heb ik nu de beschikking over een kookpan van 8 liter en ik wil nog even wachten met het aanschaffen van een grotere pan en brander.

Ik heb op internet een lekker meibock recept gevonden: "Jabberwocky Maibock" (via homebrewersassociation.org) en daar ook al de ingrediënten voor aangeschaft. Nu heb ik toch nog een aantal vragen:
1. Ik heb een smackpack 2206 Bavarian lager gist aangeschaft hiervoor. Moet ik dit toch in zijn geheel toevoegen aan mijn ±7 liter wort, ondanks dat dit eigenlijk bedoeld is voor 20 liter? Of krijg ik dan een te heftig gistend wort? Of te veel gistsmaak?
2. Als ik alle volumes terugschaal (ik doe dit met BrouwHulp Eroica), kan ik dan het beste iets minder maischwater of minder spoelwater gebruiken? (Ik moet uiteindelijk ongeveer 7 liter wort koken)

Nou, ik hoop dat jullie antwoorden hebben op mijn vragen, want ik kan niet wachten om te beginnen!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
Re: Even voorstellen: Jan-Joris (nieuwe brouwer met nog wat vragen)
« Reactie #1 Gepost op: 22-03-2015 19:11 u »
Welkom!

1. Ik heb een smackpack 2206 Bavarian lager gist aangeschaft hiervoor. Moet ik dit toch in zijn geheel toevoegen aan mijn ±7 liter wort, ondanks dat dit eigenlijk bedoeld is voor 20 liter? Of krijg ik dan een te heftig gistend wort? Of te veel gistsmaak?

Doorgaans is zo'n smackpack goed voor zo'n 15 tot 20 liter bovengister met een startsg van 1060. De bock die je wilt brouwen is een ondergister waarvoor je standaard meer gist voor nodig hebt. Als je start SG dan ook nog rond de 1060 zit of misschien zelfs iets hoger zit dan kom je met één smackpack wel goed uit. Teveel gist is in dit geval niet zo'n punt. Te weinig wel. Maar in dit geval dus geen probleem

2. Als ik alle volumes terugschaal (ik doe dit met BrouwHulp Eroica), kan ik dan het beste iets minder maischwater of minder spoelwater gebruiken? (Ik moet uiteindelijk ongeveer 7 liter wort koken)

Je kunt alle parameter terugschalen behalve de verliezen die doorgaans vastliggen. Als je in Eroica uitgaat van dezelfde beslagdikte en dezelfde verhouding maischwater / spoelwater moet het allemaal goed komen. Mis je achteraf volume dan voeg je wat extra water toe. Heb je teveel volume dan kun je wat langer koken.

Eén opmerking: 7 liter brouwen is wel erg weinig. Bij kleine volumes is het wat lastiger om volumes netjes in te stellen en je hebt relatief veel verliezen...én, als het bier lekker is dan is het bier op voordat je het weet. Je zou kunnen overwegen toch wat meer te brouwen als het volume van de gistvaten dit toelaat.

Offline Roelof

• Super lid
  • Brouwerij Duvelsver.
    • Wortketel
« Reactie #2 Gepost op: 22-03-2015 19:28 u »
Hoi Jan Joris.
Welkom op het forum en leuk dat er weer een nieuwe brouwer bij komt.
Als je minder mout gebruikt moet je ook je maischwater en ook je spoelwater verminderen.
Ik maisch altijd in met 1 op 3. Dat wil zeggen, voor 1 kilo mout gebruik ik 3 liter maischwater.
En gist voeg je niet gauw teveel toe. Vooral niet met een ondergister, die jij hebt, ( Lage vergistings temperatuur )
Het is nu allemaal wat lastig voor jou, maar als je 1 jaar aan het brouwen bent dan denk je, waarom heb ik dat toen in hemelsnaam gedaan;D
Maar blijven brouwen, ook als het in het begin mis gaat.

Offline Jepke

• Vol lid
« Reactie #3 Gepost op: 22-03-2015 20:59 u »
Bedankt voor jullie reakties allemaal! Over dat maisch- en spoelwater, ik bedoelde eigenlijk: als ik in kookvolume beperkt ben door de grootte van de pan (8 liter) dan vermoed ik dat ik beter voldoende maischwater kan gebruiken (teruggeschaald samen met de hoeveelheid mouten) en iets minder spoelwater want dan gaat toch alleen mijn rendement iets omlaag? Mijn gistingsvat is overigens wel 31 liter groot.

Dan schieten mij nog een paar vragen te binnen: Dit bier moet na de hoofdgisting nog op secundaire gisting (met drooghop). Hoe lang zou dat nog moeten? Een week of twee? En moet ik dan het per sé overhevelen naar een ander vat of kan het gewoon in het hoofdgistingsvat blijven? Als ik niet hoef over te hevelen heb ik nl. minder risiko op infecties.

Daarna moet het nog 3-6 weken lageren bij lage temperatuur. Daarover heb ik eigenlijk dezelfde vraag: Kan dat nog steeds in hetzelfde (primaire gistings)-vat? Of alleen in het secundaire? Ik zou dan alleen op het allerlaatst meteen uit dat vat kunnen bottelen.

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #4 Gepost op: 22-03-2015 21:31 u »
Bedankt voor jullie reakties allemaal! Over dat maisch- en spoelwater, ik bedoelde eigenlijk: als ik in kookvolume beperkt ben door de grootte van de pan (8 liter) dan vermoed ik dat ik beter voldoende maischwater kan gebruiken (teruggeschaald samen met de hoeveelheid mouten) en iets minder spoelwater want dan gaat toch alleen mijn rendement iets omlaag? Mijn gistingsvat is overigens wel 31 liter groot.

Zoek eens op het forum onder high gravity brouwen.
Kun je al snel tussen 10 en 15 liter brouwen.

Offline Brouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #5 Gepost op: 22-03-2015 21:37 u »
Welkom op het forum.

Kijk anders even hierhttp://www.hobbybrouwshop.nl/brouwpannen. Met de 21 liter pan kan je net 15 liter maken. Als je voor 8 liter  gaat zit je niet zo te kloten met een te kleine pan, want 7 liter uit 8 liter pan gaat niet lukken. Je moet in ieder geval genoeg van het plakkerige wort poetsen na iedere brouwsel omdat je pan constant overkookt.

Kan je al temperatuur gecontroleerd vergisten? Bij een ondergister is het namelijk wel belangrijk dat je koel genoeg kan vergisten. Wat betrefet gisten, je kan het bier gerust 2 weken in hetzelfde vat laten zitten. Met de hoeveelheid gist die je toevoegt en mits het temperatuur gecontroleerd is, is de kans groot dat je na 2 weken al kan gaan bottelen. Aangezien je ook nog gaat koudhoppen zou je de koudhop na 1 week toe kunnen voegen. En dan 1 week later bottelen. Je zou ook nog een weekje langer kunnen wachten, maar dan moet je misschien wat suiker toevoegen om oxidatie te voorkomen. Lageren kan je ook gewoon op de fles doen en hoef je niet in een ander vat te doen. Mocht je het 3-6 weken willen lageren dan is het aan te raden een mandfles met minimale kopruimte te gebruiken. De plastic vaten zijn niet helemaal luchtdicht, geen probleem tijdens de gisting maar als er helemaal geen activiteit is dan liggen oxidatie en kaaminfectie op de loer.

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #6 Gepost op: 22-03-2015 23:09 u »

Kijk anders even hierhttp://www.hobbybrouwshop.nl/brouwpannen. Met de 21 liter pan kan je net 15 liter maken. Als je voor 8 liter  gaat zit je niet zo te kloten met een te kleine pan, want 7 liter uit 8 liter pan gaat niet lukken. Je moet in ieder geval genoeg van het plakkerige wort poetsen na iedere brouwsel omdat je pan constant overkookt.

Of de link van Sander
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,28279.msg433085.html#msg433085

Offline Jepke

• Vol lid
« Reactie #7 Gepost op: 24-03-2015 00:09 u »
Ja, ik denk dat temperatuur gecontroleerd vergisten wel gaat lukken. Ik heb een oude koelkast staan die ik wil schakelen met een schakel kastje voor de vloerverwarmingspomp. Die is op de goede temperatuur in te stellen

Ik plak de sensor dan wel op het vergistingsvat. Ga ik morgen eens proberen met een vat met water.

Dan nog even over dat lageren. Het recept schrijft lageren voor bottelen voor. En bij bottelen wordt dan nog wat suiker oplossing toegevoegd. Als ik na twee weken zou bottelen met die suiker (als het eind SG goed is) en dan lager zal het dan ook goed komen? Of krijg ik dan te veel hergisting op de fles?

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #8 Gepost op: 24-03-2015 00:37 u »
Dan nog even over dat lageren. Het recept schrijft lageren voor bottelen voor. En bij bottelen wordt dan nog wat suiker oplossing toegevoegd. Als ik na twee weken zou bottelen met die suiker (als het eind SG goed is) en dan lager zal het dan ook goed komen? Of krijg ik dan te veel hergisting op de fles?

Lageren op koudere temperatuur is om dode gistcellen en andere verontreinigingen uit te laten zakken zodat het jongbier helder wordt.
Daarna bottelen (met suiker) en warm wegzetten. Als na een tot twee weken alle suiker is vergist en het koolzuur is gevormd enkele dagen koud wegzetten zodat het koolzuur goed wordt opgenomen. Ook hier geld weer dat het bier helderder wordt na meerdere weken doordat gistcellen naar de bodem zakken.

Of krijg ik dan te veel hergisting op de fles?

De hergisting op fles is afhankelijk van de hoeveelheid suiker die je toevoegt. Per flesje van 30cl is 2 tot 2,5 gram suiker prima.

Offline Brouwers

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 24-03-2015 08:09 u »
Ja, ik denk dat temperatuur gecontroleerd vergisten wel gaat lukken. Ik heb een oude koelkast staan die ik wil schakelen met een schakel kastje voor de vloerverwarmingspomp. Die is op de goede temperatuur in te stellen

Houdt er rekening mee dat de trmperatuursensor nauwkeurig genoeg is, geen offset heeft en dat schakelkast 2 standen kan schakelen (koelen en verwarmen) en ook in een klein bereik.

De stc1000 heeft deze voordelen allemaal en is ook nog eens goedkoop. Kijk even op ebay of dx.com. Je moet even goed opletten dat je het juiste model neemt: 220v en zowel koelen als verwarmen.
Verder nog een verwamingselement en een wat stopcontacten en je bent er klaar voor en dat voor minder dan 5 tientjes. Er is een heel lang topic over de stc1000, hier kan je genoeg tips ed vinden

Offline Jepke

• Vol lid
« Reactie #10 Gepost op: 24-03-2015 10:56 u »
Nog even over dat lageren...

Het recept stelt deze volgorde voor:
1. Vergisten bij ongeveer 12.5'C voor ongeveer 1 week
2. Naar secundair vat overhevelen en drooghop toevoegen (ik neem aan dat er dan ook meteen gefilterd moet worden?)
3. 3-6 Weken lageren bij 1.5-7'C
4. Suiker(oplossing) toevoegen en bottelen (ongeveer 50mL voor de ±6 liter die ik dan heb)

Maar wat als ik nu het volgende doe (afgeleid uit "Brouwer's" feedback hiervoor):
1. Vergisten bij ongeveer 12.5'C voor ongeveer 1 week
2. Drooghop toevoegen en een week op dezelfde temperatuur laten
3. Filteren, suiker(oplossing) toevoegen en bottelen
4. 3-6 weken lateren bij 1.5-7'C

Gaat dit zo ook goed komen of moet er echt éérst gelagerd worden voordat de suiker toegevoegd en gebotteld wordt?

Dan nog een andere vraag over water. Ik heb bij mij thuis een waterontharder, wat dus zal betekenen dat ik erg zacht water heb. Ik zal eens de pH meten en hier posten. Kan ik hier nog (negatieve) invloed van verwachten? Ik vind hier niets over terug op het forum.

Offline Brouwers

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 24-03-2015 13:10 u »
Ik zou voor een iets andere volgorde gaan

1. Vergisten bij ongeveer 12.5'C voor ongeveer 1 week --> Kan overhevelen naar 2e vat, niet per se nodig. Als je overhevelt neem dan een mandfles met kleine kopruimte.
2. Drooghop toevoegen en een week op dezelfde temperatuur laten (gebruik hopzakjes en verzwaar deze met een paar knikkers0)
3. Indien mogelijk 3 dagen coldcrash op 0-2 graden
4. suiker(oplossing) toevoegen en bottelen --> gebruik 2e vat als bottelemmer of voeg de suikeroplossing toe per flesje en bottel vanuit de gistemmer
5. 2-3 weken bij ~16-20 graden voor hergisting
6. 3-6 weken lageren bij 1.5-7'C

Je gaf zelf aan te willen filteren. Wat wil je precies filteren en hoe?
Ik filter zelf niets, ik pas wel op met overhevelen en tijdens het bottelen.

Wat betreft het water, ik zou me er op dit moment niet zo mee bezig houden. Ik ben wel aan de slag gegaan met brouwzouten, dit omdat BrouwHulp het uitrekende voor mij. Kan in de toekomst nog een puntje om het biersmaak te sturen. Maar de grote winst zit niet daar.

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #12 Gepost op: 24-03-2015 13:22 u »

Nog even over dat lageren...

3. 3-6 Weken lageren bij 1.5-7'C => Coldcrash voor een dag of 4 à 5 is voldoende

3. Filteren, suiker(oplossing) toevoegen en bottelen => Coldcrasch komt overeen met filteren. Vaste deeltjes bezinken. We zorgen dat je met hevelen deze deeltjes achterlaat in gistvat.

Offline Jepke

• Vol lid
« Reactie #13 Gepost op: 28-03-2015 19:54 u »
Nou, het is er dan vandaag einderlijk van gekomen... mijn eerste bierbrouw poging  :biersmile:

Natuurlijk toch een aantal momentjes waar ik twijfelde of het wel allemaal goed zou komen. Omdat ik op dit moment maar de beschikking heb over een pan van 8 liter kon ik natuurlijk maar weinig maken. Ik ben begonnen met maischen tot een volume van ongeveer 7 liter (inclusief de mouten).

Ik heb vervolgens gezeefd in een normale keukenzeef waar ik nog wel even een netje in gelegd heb (zo'n lingerie wasnetje  :P) en daarna ongeveer 3.6 liter spoelwater gebruikt. Het SG na het maischen was 1.085 (gecorrigeerd naar 20'C). Ik moet wel zeggen dat de vloeistof waaraan ik het meette niet echt helder was dus aan deze meting hecht ik niet al te veel waarde)

Tijdens het koken was ik wel even bang dat ik problemen zou krijgen tijdens de hete breuk, maar daar heb ik niets van waargenomen.

Het au-bain-marie koelen van het wort duurde behoorlijk lang, bijna een half uur. Ik heb voor het overhevelen naar het gistvat nog wel gewhirlpooled maar ik betwijfel of dat veel uitgehaald heeft want het wort was niet echt helder. Het SG was toen 1.080.
Na het overhevelen heb ik het vat ongeveer een minuut flink geschud voor de beluchting.

Ik heb na het toevoegen van de gist het vat weggezet op kamertemperatuur en ik denk dat de vergisting al begonnen is. Zie plaatje. Ik ga het nu in mijn gekoelde vergistingskamer (een oude koelkast) wegzetten bij 12.5'C. En nu begint het moeilijkste gedeelte... het WACHTEN  :(

Zijn er dingen waarvan jullie zeggen die ik absoluut anders had moeten doen?

Offline Jepke

• Vol lid
« Reactie #14 Gepost op: 28-03-2015 20:01 u »

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #15 Gepost op: 29-03-2015 16:56 u »
Ik heb na het toevoegen van de gist het vat weggezet op kamertemperatuur en ik denk dat de vergisting al begonnen is. Zie plaatje. Ik ga het nu in mijn gekoelde vergistingskamer (een oude koelkast) wegzetten bij 12.5'C. En nu begint het moeilijkste gedeelte... het WACHTEN  :(

Je brouwt met een ondergistende gist. Om niet te veel gistingsnevenproducten te krijgen kun je het beste niet bij kamertemperatuur beginnen. Veel hogere alcoholen worden aan het begin van de vergisting aan gemaakt bij een hogere temperatuur. Uit de hogere alcoholen worden vervolgens esters gevormd. De meeste ondergistende bieren kenmerken zich niet door esters...
Beter is het dus bij een lagere temperatuur te enten.

Offline Jepke

• Vol lid
« Reactie #16 Gepost op: 29-03-2015 17:53 u »
Hmm, het recept schreef enting voor op 21 graden. Maar ik heb het wort daar maar een paar uur op gehouden en toen de gisting op gang kwam meteen in de gistkamer binnen een paar uur naar 12 graden gebracht.

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #17 Gepost op: 29-03-2015 23:15 u »
.... mijn eerste bierbrouw poging  :biersmile:

Ik heb vervolgens gezeefd in een normale keukenzeef waar ik nog wel even een netje in gelegd heb (zo'n lingerie wasnetje  :P) en daarna ongeveer 3.6 liter spoelwater gebruikt. Het SG na het maischen was 1.085 (gecorrigeerd naar 20'C). Ik moet wel zeggen dat de vloeistof waaraan ik het meette niet echt helder was dus aan deze meting hecht ik niet al te veel waarde)

Tijdens het koken was ik wel even bang dat ik problemen zou krijgen tijdens de hete breuk, maar daar heb ik niets van waargenomen.

Het au-bain-marie koelen van het wort duurde behoorlijk lang, bijna een half uur. Ik heb voor het overhevelen naar het gistvat nog wel gewhirlpooled maar ik betwijfel of dat veel uitgehaald heeft want het wort was niet echt helder. Het SG was toen 1.080.
Na het overhevelen heb ik het vat ongeveer een minuut flink geschud voor de beluchting.

Goed begin.

Voor filteren kun je ook een kleine hevelfilter maken of een emmertje met 2 mm gaatjes.
Tijdens filteren het eerste litertje terug gooien en het wort is dan redelijk helder.

Koelen duurt bij mij voor 20 liter ook bijna een half uur met een spiraalkoeler. Niks mis mee.

Vergistingstemperatuur vanaf begin tot einde hoofdvergisting bepaalt deels de smaak, zoals Jacques al aangeeft.
Na de hoofdvergisting schroef ik de temperatuur soms wat op om sneller te kunnen bottelen.

Offline Jepke

• Vol lid
« Reactie #18 Gepost op: 31-03-2015 16:00 u »
Vergisting nog steeds OK?

Mijn 'temperatuurgecontroleerde' koelkast had alleen de mogelijkheid om de koeling aan of uit te schakelen, dus ik ben bang dat a.g.v. de koudere nachten de temperatuur tot een graad of 9 is gedaald. Ik heb er nu een 60 W gloeilamp bij in gehangen dus nu kan ik weer wel netjes naar 12.5 graden regelen. Maar ik zie nu niet meer dat het waterslot omhoog komt  :-\

Is de vergisting nu gestopt? Of kan ik er vanuit gaan dat die wel weer op gang gaat komen nu de temperatuur weer volgens recept is? Of kan/moet ik nog iets anders doen?

A.S zaterdag ga ik de koudhop toevoegen, dan zal ik toch eens even door het gat bovenin het vat spieken. Kijken of er nog wel een schuimlaag op zit. Wat denken jullie?

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #19 Gepost op: 31-03-2015 20:22 u »

Mijn 'temperatuurgecontroleerde' koelkast had alleen de mogelijkheid om de koeling aan of uit te schakelen, ...

Omdat bij mij de pomp van één koelkast was vastgelopen heb ik deze eronderuit gesloopt. Is nu mijn warme (geïsoleerde) hergisting-kast.
Na de hoofdvergisting (in gecontroleerde koelkast) zet ik het gistvat over naar deze kast en schakelt dus alleen de verwarming in en uit om het vat op temperatuur te houden. Is perfect voor een bovengister zolang de temperatuur onder de 23 graden blijft.
Om tot een goede/lage eind sg te komen kun je de controller het best op de verwarming aansluiten.
Als de vergisting was gestopt komt deze na enkele dagen wel weer op gang.
Schuim zal niet veel meer aanwezig zijn/opnieuw ontstaan. Beter kijken naar het niveauverschil in het waterslot en het blubben.
Eventueel metingen doen.
Denk dat het bij jou ook wel goed komt. Volgens mij kun je nu gerust naar een graad of 14 à 15 gaan als de hoofdvergisting is afgerond.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #20 Gepost op: 31-03-2015 21:24 u »
Is de vergisting nu gestopt? Of kan ik er vanuit gaan dat die wel weer op gang gaat komen nu de temperatuur weer volgens recept is? Of kan/moet ik nog iets anders doen?

Meten is weten.
Meet je SG en bereken je vergistingsgraad (SVG).
Vergelijk jouw SVG met die gebruikelijk is voor de gebruikte gist. (Volgens Wyeast is die voor de Bavarian lager 73-77%.)

Offline Jepke

• Vol lid
« Reactie #21 Gepost op: 01-04-2015 11:19 u »
Over het drooghoppen wat ik a.s. zaterdag ga doen. Het bier heeft dan één week gegist.

In deze post: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,2397.0/topicseen.html wordt gezegd dat bij het drooghoppen er geen waterslot op moet zitten (omdat het eigenlijk altijd tijdens de lagering gebeurt). Dit omdat anders de aroma's ontsnappen via het waterslot. De drooghop gaat een week duren. Daarna cold crash voor een dag of 3-4 en daarna bottlen met een beetje suiker.

Ik zal in ieder geval eerst het SG meten. Als de vergisting ongeveer klaar is zou ik het waterslot kunnen vervangen door een normale schroefdop. Anders laat ik het nog eerst een paar dagen doorgisten, misschien bij een paar graden hogere temperatuur.

Wat denken jullie?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #22 Gepost op: 01-04-2015 21:08 u »
Over het drooghoppen wat ik a.s. zaterdag ga doen. Het bier heeft dan één week gegist.

In deze post: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,2397.0/topicseen.html wordt gezegd dat bij het drooghoppen er geen waterslot op moet zitten (omdat het eigenlijk altijd tijdens de lagering gebeurt). Dit omdat anders de aroma's ontsnappen via het waterslot. De drooghop gaat een week duren. Daarna cold crash voor een dag of 3-4 en daarna bottlen met een beetje suiker.

Ik zal in ieder geval eerst het SG meten. Als de vergisting ongeveer klaar is zou ik het waterslot kunnen vervangen door een normale schroefdop. Anders laat ik het nog eerst een paar dagen doorgisten, misschien bij een paar graden hogere temperatuur.

Wat denken jullie?

Gewoon een waterslot op je gistvat zetten en niet alles hermetisch afsluiten. Wachten tot er geen enkel blub meer door je waterslot komt heeft ook zijn nadelen. Het bier staat dan lang op de gist waardoor je meer last krijgt van autolyseverschijnselen.
Zoals zo vaak is een goed bier brouwen een kwestie van het kiezen van het juiste compromis.

Offline Jepke

• Vol lid
« Reactie #23 Gepost op: 04-04-2015 20:47 u »
Ik realiseerde me net dat ik het start SG gemeten heb voordat ik nog 2.3 liter water aan de 4 liter wort toegevoegd heb. Kan iemand mij vertellen hoeveel lager het SG dan ongeveer wordt?

Ik kan nu namelijk niet meer het alcoholpercentage uitrekenen. Geen ramp natuurlijk maar ik ben wel benieuwd.

Vandaag overigens de koudhop toegevoegd. Het smaakte al heerlijk en was al goed helder. Volgende week bottelen.

Offline Brouwers

• Super lid
« Reactie #24 Gepost op: 04-04-2015 21:22 u »
Ik realiseerde me net dat ik het start SG gemeten heb voordat ik nog 2.3 liter water aan de 4 liet wort toegevoegd heb. Kan iemand mij vertellen hoeveel lager het SG dan ongeveer wordt?

Ik kan nu namelijk niet meer het alcohol percentage uitrekenen. Geen ramp natuurlijk maar ik ben wel benieuwd.

Vandaag overigens de koudhop toegevoegd. Het smaakte al heerlijk en was al goed helder. Volgende week bottelen.

Kan het begin SG niet zo snel vinden (lees waarschijnlijk niet goed). Maar het is:
 ((begin sg * begin volume) + massa water toevoeging)/(begin volume +water volume)

dus (begin sg * 4) + 2.3/(2.3 + 4)

BrouwHulp en BrouwVisie hebben de functies in de sw zitten. Kan je ook gebruiken in geval van suiker + water toevoeging wilt doen

Tags: