Voorstellen: Nick

Gestart door Twoink, 31-03-2015 22:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Twoink

Hallo Brouwers,

Ik ben Nick en kom uit de buurt van Doetinchem (Achterhoek).
In het dagelijkse leven werk ik aan waterzuivering installaties als elektro-engineer. Wij als afdeling zorgen ervoor dat de PLC (centrale computer) de juiste pompen aansturen, en bijvoorbeeld niveau's/temperatuur en pH in de gaten worden houden. Termen zoals pH en PID regelingen die je hier op het forum ziet, klinken als muziek in de oren  ;D

Al een tijdje spookte het door mijn hoofd om ooit mijn eigen biertje te gaan brouwen. Na wat research gedaan te hebben op dit forum heb ik al vrij snel mijn brouw starters setje gekocht . Ik ben zoals de meeste brouwers (denk ik) begonnen met het blikbrouwen.

Een veel voorkomend probleem wat ik voorbij zie komen, is het continue behouden van de juiste temperatuur. Hier heb ik snel een aan-uit regeling voor gemaakt met een verwarming element in een afgesloten kastje. Deze regeling heeft een hysterese van 1.5 - 2 graden, dus de temperatuur is niet helemaal constant. Dit wil ik in de toekomst toch wat preciezer gaan regelen met een Arduino en een PID regeling.

Installatie:


Op dit moment gebruik ik de Arduino om de temperatuur te loggen in de kast. Een Arduino is een leuke en goedkope oplossing hiervoor, en als ik de software klaar heb zal ik deze zeker met jullie willen delen.

Grafiek temperatuur:


Hier een klein logboek en wat vragen waar ik mee zit.

27-03-2015, 21:00
S'avonds net voor een verjaardag zaten alle ingrediënten in het gistingsvat,
12.5 liter wort, Brewferm TARWEBIER
20 graden
Begin-SG: 1060
Uiteraard had ik geen zin in de verjaardag want ik keek veeeeel liever naar mijn waterslot :) Dus heb ik snel een IP camera gemonteerd zodat ik op de verjaardag "gezellig" op mijn telefoon kon kijken of het waterslot al begon te werken.:nut:

Na het volgen van de handleiding kom ik op 12,5 liter wort in plaats van de 15 liter die vermeld staat. Dit is tot op heden nog vreemd.... :weetniet:
Om 3 uur s'nachts begon de gisting op gang te komen.



28-03-2015 Een hele dag bubbelde het waterslot hevig op een temperatuur tussen de 18 en de 20 graden (ca. 50 bellen per minuut)

29-03-2015 Een hele dag bubbelde het waterslot hevig op een temperatuur tussen de 18 en de 20 graden. (ca. 50 bellen per minuut)

30-03-2015 Een hele dag bubbelde het waterslot goed maar duidelijk minder, op een temperatuur tussen de 18 en de 20 graden. (ca. 40 bellen per minuut)

31-03-2015 Het waterslot bubbelt nog maar weinig, op een temperatuur tussen de 18 en de 20 graden. (ca. 10 bellen per minuut)

Nu nadert het einde van de avond en de activiteit neemt af. Dus heb ik een 100 ml monster genomen en het soortelijk gewicht (SG) gehalte gemeten en uiteraard het jongbier geproefd  ;D ;D

Jongbier:


Soortelijk gewicht van 1016:


Nu luidt mijn vraag waar ik maar geen antwoord op heb... Wat moet ik nu doen? Lageren of nog even wachten tot het waterslot stil valt en bottelen?

Tot slot wil ik iedereen bedanken voor de goede tips op dit forum.

Groeten Nick

Jacques

Citaat van: Twoink op 31-03-2015  22:40 uNu luidt mijn vraag waar ik maar geen antwoord op heb... Wat moet ik nu doen? Lageren of nog even wachten tot het waterslot stil valt en bottelen?

Kan allebei. Zelf geef ik de voorkeur aan om over te hevelen om een groot gedeelte van de gist kwijt te raken. Maar er zijn veel hobbybrouwers die ook goede bieren die dat niet doen. Overigens loopt er een langdurig experiment om te kijken naar de effecten van het wel of niet overhevelen. De eerste resultaten daarvan waren overigens niet eenduidig.

mbroek

Nick,

Welkom. De vergisting is nu nog kort bezig. Ruim een jaar terug had ik deze ook gemaakt en kwam uiteindelijk op een eind SG van 1.008 uit. Dat gaat nog wel een weekje duren. Gewoon lekker op die temperatuur laten staan.

Ik had overigens wel 15 liter zie ik in mijn archief, jij krijgt dus een iets steviger bier. Je begin SG is ook al wat hoger dan de bedoeling was.

Chiel.

vanduijneveld

Welkom!
Leuk om te zien dat je alles ook zo nauwkeurig bij houd met temperatuurlog en IP camera :). Ik ben wel benieuwd naar het logprogramma.

Meet je de temperatuur op het vat zelf meet of in de lucht van de kast? Het lijkt me niet echt goed als het bier zelf de constante schommeling tussen de 19/20 graden heeft.
De meeste hier meten volgens mij echt de temperatuur op het vat, met nog een isolatie over de sensor heen. Ik ben zelf nog vrij nieuw (eerste bier gaat dit weekend gebrouwen worden)


tdp

Welkom in het land van de hobbybrouwers! Zowel het brouwen als het bouwen geeft (mij in ieder geval) veel voldoening!

Genoeg te leren, genoeg te lezen, genoeg te doen!

Groet,
de TDP

Twoink

Citaat van: Jacques op 31-03-2015  23:07 uKan allebei. Zelf geef ik de voorkeur aan om over te hevelen om een groot gedeelte van de gist kwijt te raken. Maar er zijn veel hobbybrouwers die ook goede bieren die dat niet doen. Overigens loopt er een langdurig experiment om te kijken naar de effecten van het wel of niet overhevelen. De eerste resultaten daarvan waren overigens niet eenduidig.

Dank je wel voor je antwoord, op welke temperatuur raad je aan het te gisten? En voor hoe lang?  Aangezien in de handleiding wordt gesproken van 21 graden en hier op 18 graden.

Twoink

Citaat van: mbroek op 01-04-2015  09:23 uNick,

Welkom. De vergisting is nu nog kort bezig. Ruim een jaar terug had ik deze ook gemaakt en kwam uiteindelijk op een eind SG van 1.008 uit. Dat gaat nog wel een weekje duren. Gewoon lekker op die temperatuur laten staan.

Ik had overigens wel 15 liter zie ik in mijn archief, jij krijgt dus een iets steviger bier. Je begin SG is ook al wat hoger dan de bedoeling was.

Chiel.

Beste Chiel,

Dank je voor de tip, maar mijn waterslot doet op dit moment niet heel veel meer (ca. 1 a 2 belletjes per minuut) heeft het dan wel zin om het langer te gisten?

Twoink

Citaat van: tdp op 01-04-2015  10:27 uWelkom in het land van de hobbybrouwers! Zowel het brouwen als het bouwen geeft (mij in ieder geval) veel voldoening!

Genoeg te leren, genoeg te lezen, genoeg te doen!

Groet,
de TDP

Dank je wel TDP, dat is inderdaad wat mij ook aansprak, lekker wat bouwen en daarna brouwen.

Sint Maarten

Welkom en veel plezier met deze nieuwe leuke hobby!

mbroek

Citaat van: Twoink op 01-04-2015  23:41 uBeste Chiel,

Dankje voor de tip, maar mijn waterslot doet op dit moment niet heel veel meer (ca. 1 a 2 belletjes per minuut) heeft het dan wel zin om het langer te gisten?

Dat is normaal na de "hoofdgisting". De rest duurt relatief lang en laat weinig activiteit zien, maar die is er wel. De vergisting is klaar als je met een tussenpoos van 2 dagen hetzelfde SG meet (en dat ook in de buurt van 1010 is). Reken maar dat dat ongeveer twee weken is nadat je begonnen bent. Maar vergisting trekt zich niets van planning aan, dus meten.

Maar omdat je met een dobber meet, niet overdrijven met vaak meten, iedere keer raak je 100 ml kwijt.

Chiel

Jacques

Citaat van: Twoink op 01-04-2015  23:39 uDank je wel voor je antwoord, op welke temperatuur raad je aan het te gisten? En voor hoe lang?  Aangezien in de handleiding wordt gesproken van 21 graden en hier op 18 graden.

Elke gist heeft een meest optimale temperatuur. Bij veel Brewferm blikken zit een zakje Brewferm Top gist. Die gist maakt bij 21 ºC erg veel esters aan. Hierdoor krijg je een overmaat aan het ester ethylacetaat, een stof met een fruitige en oplosmiddelachtige smaak. Sommige omschrijven het ook als een ksuwgomballen smaak. Om deze smaak binnen de perken te houden wordt hier op het forum geadviseerd om de vergistingstemperatuur met de Brewferm Top te beperken tot 18 ºC.

Het is echter de vraag of bij het Brewerm tarwebier ook de Brewferm Top zit. Veel meer voor de hand liggend is dat dat bij dit pakket de gist Brewferm Blanche wordt toegevoegd. Dat is een specifieke gist voor een witbier/tarwebier. De aanbevolen temperatuur van die gist is 18 tot 24 ºC. Deze gist kenmerkt zich door de aanmaak van een banaanachtig ester. Als je daar van houdt kun je het beste aan de bovenkant van de aanbevolen temperatuur gaan zitten. Wil je dat niet dan kun je beter bij 18 ºC. Met andere woorden: met de vergistingstemperatuur kun je spelen afhankelijk van het smaakprofiel dat je wil hebben.

Hoe lang vergisten? Die vraag kan niet ik, maar de gist beantwoorden... Anders gezegd: de gist moet het werk doen.
Door meer gist te enten en een hogere vergistingstemperatuur aan te houden verloopt de vergisting sneller. De duur van de vergisting is ook afhankelijk van de zwaarte van het wort. Hoe zwaarder het wort des te meer voedingstoffen maar ook des te hoger de osmotische druk die de suikers op de gist uitoefenen.

Twoink

Chiel en Jacques Bedankt voor jullie reacties, helemaal duidelijk.

Twoink

Citaat van: vanduijneveld op 01-04-2015  10:18 uWelkom!
Leuk om te zien dat je alles ook zo nauwkeurig bij houdt met temperatuurlog en IP camera :). Ik ben wel benieuwd naar het logprogramma.

Meet je de temperatuur op het vat zelf meet of in de lucht van de kast? Het lijkt me niet echt goed als het bier zelf de constante schommeling tussen de 19/20 graden heeft.
De meeste hier meten volgens mij echt de temperatuur op het vat, met nog een isolatie over de sensor heen. Ik ben zelf nog vrij nieuw (eerste bier gaat dit weekend gebrouwen worden)

Op dit moment ben ik de software en log programma nog aan het optimaliseren. Als dit goed werkt en een duurtest heeft doorstaan dan deel ik deze graag. Er hangt nu een temperatuur sensor aan mijn Arduino boardje. Deze logt elke seconde de temperatuur en telt dit een minuut lang op waaruit ik het gemiddelde neem. De gemiddelde temperatuur word naar mijn website/webserver gestuurd door middel van een PHP script. En het script slaat deze op in een database.  :)

Ik meet de temperatuur van de kast, deze schommelt wel een beetje, maar denk wel dat de schommeling in het wort niet zo heftig zal zijn.


Kleine update, ik kon het niet laten toch even te meten aangezien de activiteit nihil is op het moment.

03-04-2015 Het SG gehalte is nu 1011.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.