SG meten/ alcohol meten?

Gestart door henk sletering, 31-03-2015 20:19 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

henk sletering

Ik heb nu 2 dagen een batch witbier staan.
Er zit een zeer mooie schuimkraag op.
Heb net even gemeten met de standaard meter die erbij zit en kwam op het 2e streepje na start.
Ik twijfel nu een alcohol meter te kopen dan kan ik toch gewoon het percentage meten en aan de hand daarvan bepalen wanneer ik wil bottelen?
Ik heb de handleiding voor blik bier brouwen goed doorgelezen en het forum ook.
Ik maak hier uit op na twee weken overhevelen naar een nieuwe emmer.
Aansluitend bottelen en plus minus tussen de 2 en 4 weken laten staan.
Heb ik dit goed begrepen?
Alvast bedankt voor de reacties.

henk sletering

Dit is mijn meter na 2 dagen.

Jacques

En alcoholmeter kun je het beste links laten liggen. Dat werkt niet met bier.

Een hydrometer daarentegen is onmisbaar. Uit jouw verhaal kan ik niet achterhalen of je een hydrometer hebt. Je hebt het namelijk over twee streepjes na start. Bij een beetje vergisting zou de daling van het SG meer dan 4 SG punten moeten zijn (er van uit gaande dat je een meter hebt die een streepje heeft per 2 SG punten).

Kun je een foto plaatsen van de meter?

Overhevelen is overigens niet per se noodzakelijk als je vergistingsemmer goed sluit.

henk sletering


Brouwers

Wat voor meter heb je? 2e streepje na start is namelijk niet bepaald een standaard meetwaarde :D.

Alcoholmeter is niet geschikt om het alcoholpercentage van bier te meten. Je hebt er dus niets aan. Alcoholpercentage kan je ook benaderen door (begin sg - eind sg) x 0,135. Er zijn nog andere manieren, maar dit geeft je makkelijk en snel een goed idee wat het percentage is.

Als je met overhevelen bedoelt overhevelen naar de bottelemmer, dan heb je gelijk. 2 weken laten gisten en dan overhevelen en bottelen.



Jacques

Het lijkt op een hydrometer, echter de juiste schaal is niet op de foto gezet.
Je moet de schaal hebben met 0, 10, 20, 30, enz.


henk sletering

Hoi,

Bedankt voor de reacties.
Degene die u op de foto heeft staan heb ik ook nog.
Ik zal morgen nog een monster nemen met die meter.

Fijne avond

henk sletering

Ik heb een foto van de andere meter geplaatst.
Deze geeft helemaal geen waarde aan.
Op deze meter staat: alkoholmeter Tralles TP 20 graden

Graag een reactie anders moet ik toch een goede meter kopen.
Met de meter van de eerste foto heb ik mijn eerste 2 batches gedaan toen heb ik gekeken bij start en na 2 weken was de meter bij finish.

Brouwers

Citaat van: henk sletering op 01-04-2015  17:56 uIk heb een foto van de andere meter geplaatst.
Deze geeft helemaal geen waarde aan.
Op deze meter staat: alkoholmeter Tralles TP 20 graden

Graag een reactie anders moet ik toch een goede meter kopen.
Met de meter van de eerste foto heb ik mijn eerste 2 batches gedaan toen heb ik gekeken bij start en na 2 weken was de meter bij finish.
Dit is niet dezelfde. Degen die jij hebt is dus een alcoholmeter met een schaal van 0-100%, die van Jacques loopt van 1.200 tot 0.990. Dus de schaal is omgekeerd.

Op de meter van je eerste foto van jou staat waarschijnlijk ook een sg schaal op. Mocht het niet zo zijn dan lijkt het erop dat je een verkeerde meter hebt ontvangen

hetspook

Citaat van: Jacques op 31-03-2015  21:10 uHet lijkt op een hydrometer, echter de juiste schaal is niet op de foto gezet.
Je moet de schaal hebben met 0, 10, 20, 30, enz.



Je moet niet die andere hebben maar die van de eerste foto en de andere kant. Zoals aangegeven op de voorbeeld foto en in de tekst van Jacques.

Als daar niets staat heb je er een alleen voor wijn.


Peter_1981

Citaat van: henk sletering op 01-04-2015  17:56 uIk heb een foto van de andere meter geplaatst.
Deze geeft helemaal geen waarde aan.
Op deze meter staat: alkoholmeter Tralles TP 20 graden

Graag een reactie anders moet ik toch een goede meter kopen.
Met de meter van de eerste foto heb ik mijn eerste 2 batches gedaan toen heb ik gekeken bij start en na 2 weken was de meter bij finish.

Degene die je als eerste op de foto hebt gezet is de goede. Deze heb ik ook (mijne komt van Brouwmarkt). Er zitten op die meter echter verschillende schalen zoals Jacques ook al aangeeft. Je moet naar de schaal voor bier kijken (dus daar staat duizend bovenaan - richting het puntje van de hydrometer zogezegd - en loopt de schaal naar beneden toe op in stapjes van 10; elk weer onderverdeeld met vijf kleine streepjes). Hierop lees je het SG aan het begin af (zeer belangrijk, anders weet je nog niet genoeg) en daarna kun je de vergisting volgen (door steeds een nieuw monster te nemen - je zult dan merken dat de waarde die overblijft steeds lager wordt; met andere woorden de hydrometer zakt steeds dieper in het bier).

Hoop dat je hier wat aan hebt. Kijk nog maar eens ged naar de hydrometer die je op de eerste foto hebt gezet, dan zou het hopelijk een beetje duidelijk moeten worden.

henk sletering

Hoi,

Bedankt voor je reactie,



Ik heb toch de eerste meter weer gebruikt deze is inderdaad van Brouwland.
Nu met de goede schaal een foto gemaakt als ik het goed heb is het nu dus 20.
Als hij op 40 zit kan ik dus gaan overhevelen naar de nieuwe emmer.
Het staat nu bijna 1 week dus gaat de goede kant op!

Brouwers

Citaat van: henk sletering op 03-04-2015  07:20 uHoi,

Bedankt voor je reactie,


Ik heb toch de eerste meter weer gebruikt deze is inderdaad van Brouwland.
Nu met de goede schaal een foto gemaakt als ik het goed heb is het nu dus 20,
als hij op 40 zit kan ik dus gaan overhevelen naar de nieuwe emmer.
Het saat nu bijna 1 week dus gaat de goede kant op!

Dan kan je lang wachten. Heel lang. Even correctie, de hydrometer geeft nu 1.020 aan. De dichtheid of het SG moet juist dalen en niet stijgen na verloop van tijd. Suikers worden namelijk omgezet in alcohol en CO2 waardoor de dichtheid afneemt.
Ik zou persoonlijk de emmer nog een weekje laten staan en dan gaan bottelen. Je kan de 2e emmer gebruiken om vanuit te bottelen.

henk sletering

Super bedankt,

Dus de beginwaarde is bijvoorbeeld 1040 en bij 1000 kan je dan bottelen begrijp ik het goed?
Je begint dus hoog en tijdens het gisten loopt deze waarde af.
Nou 1 week staan was de planning dan overhevelen en bottelen.
Mijn andere emmer heeft namelijk een kraantje,

Fijne dag,

Drents Hopbier

Citaat van: henk sletering op 03-04-2015  07:59 uDus de begin waarde is bv 1040 en bij 1000 kan je dan bottelen begrijp ik het goed

Nee, je gaat bottelen als de gisting klaar is en dus geen activiteit in het waterslot te zien is. Dat zou bijvoorbeeld ook 1010 of 1005 of ... kunnen zijn. Een juiste methode voor de hydrometer is een ruime maatcylinder (meter mag niet tegen de wand komen) en koolzuurvrij bier. Dus eerst de koolzuur er uit en dan meten.

Hopbier

tdp

Citaat van: henk sletering op 03-04-2015  07:59 uSuper bedankt,

Dus de beginwaarde is bijvoorbeeld 1040 en bij 1000 kan je dan bottelen begrijp ik het goed?
Je begint dus hoog en tijdens het gisten loopt deze waarde af.
Nou 1 week staan was de planning dan overhevelen en bottelen.
Mijn andere emmer heeft namelijk een kraantje,

Fijne dag,

Stel, je hebt een begin SG van 1050, gemeten op het moment dat je het in het vergistingsvat gedaan hebt. Doordat de gist de suikers opeet, zal deze SG lager worden. De suikers worden namelijk omgezet in alcohol en koolzuur. Afhankelijk van de gebruikte gist, de aanwezige suikers e.d. zal dit dalen tot het eind SG. Dit is niet op de komma nauwkeurig te bepalen. Ik meet deze waarden met regelmaat. Wanneer ik zie dat deze al enkele dagen niet meer daalt, ga ik over tot bottelen. Dit kan zijn met een eind SG van 1020, maar het zou ook zomaar 1015 of 1010 kunnen zijn. Je moet je niet vastpinnen op deze getallen maar meer naar het gedrag van de gisting kijken.

Succes en wijsheid!

Groet,
de TDP

bierhenkie

Dit is dus het juiste plaatje

En dat ziet er goed uit. Nu geduld...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.