Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Javalfilter  (gelezen 2346 keer)

Offline André_84

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Javalfilter
« Gepost op: 30-11-2016 20:22 u »
Hoi Lui,

Ik heb kort geleden een javal filter gemaakt. Ik zal nog even plaatjes posten. Het enige wat ik nog even moet doen is er een kraantje e.d. opmaken. Ik wilde deze zo maken dat ie níet onder de pan uit komt, en vervolgens met een slang verlengen tot onder de pan. Ik las her en der dat toch wordt aangeraden om de buis tot onder de pan uit te laten komen, i.v.m. communicerende vaten. Geldt dit ook wanneer ik de buis dus verleng met een slang? Moet goed gaan toch?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline mbroek

• Super lid
  • Land: nl
  • Hoe verder je gaat, hoe langer de terugweg.
    • Huisbrouwerij St. Chiellus
Re: Javal filter
« Reactie #1 Gepost op: 30-11-2016 20:39 u »
Hoi Lui,

Ik heb kort geleden een javalfilter gemaakt. Ik zal nog even plaatjes posten. Het enige wat ik nog even moet doen is er een kraantje e.d. opmaken. Ik wilde deze zo maken dat ie níet onder de pan uit komt, en vervolgens met een slang verlengen tot onder de pan. Ik las her en der dat toch wordt aangeraden om de buis tot onder de pan uit te laten komen, i.v.m. communicerende vaten. Geldt dit ook wanneer ik de buis dus verleng met een slang? Moet goed gaan toch?

Dat gaat wel zolang je kraan maar onder het de pan komt, dus eventueel in de slang zetten. Als je kraan te hoog zit kun je er niets mee.

Offline André_84

• Junior lid
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 02-12-2016 11:02 u »
Ow crap, dacht dat als de kraan eenmaal open staat, dat het niet uitmaakt op welk punt hij in de keten zit. Dan was het wat makkelijker om de pan op het fornuis te plaatsen als de koperen buis er niet onder staat. Ik dacht dat het niet ging lukken anders, maar nog even getest en het ken net:

Offline André_84

• Junior lid
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 02-12-2016 11:05 u »
Dan nog even een praktische vraag: kan ik het ook omzeilen dat ik het communicerende vaten principe in werking krijg, zónder dat ik met mijn mond hoef aan te zuigen? Gaat me niet nog niet eens meteen om hygiëne, maar meer het praktisch punt dat het waarschijnlijk erg heet is :')

Offline mbroek

• Super lid
  • Hoe verder je gaat, hoe langer de terugweg.
    • Huisbrouwerij St. Chiellus
« Reactie #4 Gepost op: 02-12-2016 11:50 u »
Dan nog even een praktische vraag: kan ik het ook omzeilen dat ik het communicerende vaten principe in werking krijg, zónder dat ik met mijn mond hoef aan te zuigen? Gaat me niet nog niet eens meteen om hygiëne, maar meer het praktisch punt dat het waarschijnlijk erg heet is :')

Het gaat net zo op jouw fornuis. Voor aanzuigen, zet er een redelijk lange silicone slang aan, dan lukt het aanzuigen meestal goed door zuigend de slang te vullen, daarbij hoog aanzuigen. Staat de slang vol, kraan dicht, slang in de kookpan of emmer en kraan voorzichtig open. Even oefenen en dan lukt het wel zonder te kliederen en wort te drinken.

Offline Eric v B

• Super lid
  • Et hätt noch emmer joot jejange.
« Reactie #5 Gepost op: 02-12-2016 12:46 u »
Het gaat net zo op jouw fornuis. Voor aanzuigen, zet er een redelijk lange silicone slang aan, dan lukt het aanzuigen meestal goed door zuigend de slang te vullen, daarbij hoog aanzuigen. Staat de slang vol, kraan dicht, slang in de kookpan of emmer en kraan voorzichtig open. Even oefenen en dan lukt het wel zonder te kliederen en wort te drinken.
Je kunt er ook een slang aandoen, deze omhoog hangen en vullen met water. Als je dan de slang snel omlaag beweegt en in een emmer hangt, loopt het water er uit en heb je ook een hevelwerking en hoef je niet aan de slang te zuigen. Dit vereist wel enige oefening.

Succes!

Offline freelive

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #6 Gepost op: 02-12-2016 13:21 u »
Hallo Andre

Ziet er goed uit
 Is filter rvs zoja waar te koop

Gr C

Ondertussen gevonden  http://www.carperformanceparts.nl/diversen/roestvrijstalen-mantel-voor-slangen-6-tot-15mm
   en geen belang

Offline Brusteph

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: be
« Reactie #7 Gepost op: 02-12-2016 15:21 u »
ow crap, dacht dat als de kraan eenmaal open staat, dat het niet uitmaakt op welk punt hij in de keten zit. Dan was het wat makkelijker om de pan op het fornuis te plaatsen als de koperen buis er niet onder staat. Ik dacht dat het niet ging lukken anders, maar nog even getest en het ken net:

Het is inderdaad niet nodig dat de kraan onder het aanzuigpunt zou zitten; zolang de slang maar onder dat punt eindigt.
Bron: ik heb zelf een javalfilter met een kraan die zich net achter de bovenste kromming bevindt.

Offline André_84

• Junior lid
  • **
Re: Javalfilter
« Reactie #8 Gepost op: 03-12-2016 13:18 u »
Kraantje geplaatst. Werkt prima zo!

Vraagje: weet iemand zo waar je rvs slangklemmen kunt halen? Die ik bij de hornbach kreeg als RVS zijn toch gaan roesten. Bij de praxis hebben ze ze niet. Iemand een idee waar je ze wel zou moeten kunnen vinden?

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Selissen Bier
« Reactie #9 Gepost op: 03-12-2016 16:18 u »
Bestellen bij bijvoorbeeld rvspaleis.nl enz.

Offline JAVAL

• Amateur Bierbrouwersgilde Geertruydenberg
  • Senior lid
  • Melk smaakt beter uit een bierglas!
« Reactie #10 Gepost op: 03-12-2016 16:55 u »
Ow crap, dacht dat als de kraan eenmaal open staat, dat het niet uitmaakt op welk punt hij in de keten zit. Dan was het wat makkelijker om de pan op het fornuis te plaatsen als de koperen buis er niet onder staat. Ik dacht dat het niet ging lukken anders, maar nog even getest en het ken net:

Ik ben van mening dat voor een goede hevelwerking er een kraan in de neergaande leiding moet zitten, onder de bodem van de pan en liefst zover mogelijk onderaan. De hevelwerking wordt gestart, en in stand gehouden, door de zuigkracht/het gewicht van de neergaande vloeistofkolom (buiten de pan) indien, en zolang, die groter is dan het gewicht van de vloeistof in de opgaande kolom (in de pan). Als je de kraan bovenaan, net na de bocht, plaatst zal het hevelen wel gaan zolang er voldoende opbrengst is vanuit het filter. Maar als de flow wat minder wordt wanneer de pan leeg raakt, of de hevelwerking wordt even verstoord, dan loopt de neergaande buis leeg en gaat de lucht omhoog en is het spel afgelopen. Dan moet je gaan aanzuigen.

Als die lange buis aan de buitenkant je in de weg zit, en dat kan ik me goed voorstellen, dan kun je hem inkorten tot onder de bocht plus 5 cm. en daar vervolgens een siliconenslang op steken die tot op de bodem van het ontvangende vat reikt (dus geen geplons/zuurstofinslag). Als je dan een PVC kraantje in die slang opneemt, iets boven de rand van het ontvangende vat, kun je daar de flow mee regelen. Dan kun je ervoor zorgen dat de neergaande slang, waarin het wort dan goed zichtbaar is, altijd geheel gevuld blijft en de hevelwerking in stand blijft tot de laatste druppel! Succes!
Jaap

Offline Jeroen D

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron ;-)
    • Jeroen Duijvestijn
« Reactie #11 Gepost op: 04-12-2016 08:21 u »
Mijn filter (gemaakt met filterheks weliswaar) volgt inderdaad het principe van de kraan in neergaande pijp nét onder de bocht.

De plek van de kraan maakt niet uit omdat een dichte kraan ervoor zorgt dat de gepasseerde vloeistof door een vacuüm toch niet uit de pijp kan stromen. (Denk aan een frisdrank-rietje waar je je vinger op doet, de vloeistof blijft in het rietje.)

Door een siliconenslang (13x19 : binnen x buitenmaat) met een slangklem (jubilee) aan de pijp (ø15mm) de monteren, is het laagste punt altijd onder de bodem van de pan.

Hierdoor is het hele systeem ook makkelijk hanteerbaar en op te bergen. En doordat ik losse stukken pijp en knelkoppelingen heb, kan ik m makkelijk aanpassen wanneer ik een grotere pan zou kopen.

Wanneer ik de kraan dicht doe en weer open, stroom het weer gewoon door zoals verwacht.

Het aanzuigen gaat makkelijk, omdat de siliconenslang doorzichtig is kun je zien wanneer je moet stoppen met zuigen.
En is ook vrij dik (3 mm wand), dus voelt niet heet aan je hand.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #12 Gepost op: 04-12-2016 09:15 u »
De hevelwerking wordt gestart, en in stand gehouden, door de zuigkracht/het gewicht van de neergaande vloeistofkolom (buiten de pan) indien, en zolang, die groter is dan het gewicht van de vloeistof in de opgaande kolom (in de pan). Als je de kraan bovenaan, net na de bocht, plaatst zal het hevelen wel gaan zolang er voldoende opbrengst is vanuit het filter. Maar als de flow wat minder wordt wanneer de pan leeg raakt, of de hevelwerking wordt even verstoord, dan loopt de neergaande buis leeg en gaat de lucht omhoog en is het spel afgelopen.
Wat ik doe (als ik op de gangbare manier hevel) is helemaal zonder kraantje werken. De siliconenslang zit bij mij direct boven aan de verticale pijp. Om knikken van de siliconenslang te voorkomen kun je die met een ruime bocht laten lopen en dan met een klemmetje aan de rand van de pan vastmaken. Dan een regelbaar klemmetje op de slang om de snelheid te regelen. De truuk is dat je de siliconenslang altijd vol vloeistof moet houden, dus de uitstroom in een pannetje leggen zodat er nooit lucht terug kan. Aanzuigen is heel simpel, gewoon in het begin het stuk waar lucht zit steeds verticaal omhoog houden en dan het verticale stuk naar beneden verplaatsen (maar nog wel steeds de overgang lucht vloeistof verticaal omhoog houden) tot je ca 50 cm onder de vloeistof uit komt. Slang even dichtdrukken en het uiteinde in je opvangpannetje doen en dan loopt hij.

Tags: