Hoe snel verval van hop in IPA voorkomen?

Gestart door koffie, 26-03-2015 11:01 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

koffie

Ik heb op 22-1 55 liter IPA gebrouwen met de volgende hopstort :

Amount   Variety   Type   AA   Use   Time   IBU
55 g   Chinook   Leaf/Whole   13.4   Boil   12 min   13.7
23 g   Simcoe   Leaf/Whole   12.9   Boil   12 min   5.51
62 g   Amarillo   Leaf/Whole   9.7   Boil   5 min   5.31
41 g   Cascade   Leaf/Whole   7.2   Boil   5 min   2.61
50 g   Simcoe   Leaf/Whole   12.9   Boil   5 min   5.7
28 g   Amarillo   Leaf/Whole   9.7   Whirlpool at 80 °C   0 min   4.94
20 g   Simcoe   Leaf/Whole   12.9   Whirlpool at 80 °C   0 min   4.69
22 g   Cascade   Leaf/Whole   7.2   Whirlpool at 80 °C   0 min   2.88

Op 30-1 heb ik hier een koudhop aan toegevoegd:
18 g simcoe 12.9%
22 g chinook 13.4%
44 g Cascade 7.2%
50 g milennium 17.1%

Op 13-2 is dit bier gebotteld (met 4 gram suiker per liter). Na circa 2 weken was het bier prima op dronk. Het valt mij op dat de frisse citrus hopsmaak al na een maand behoorlijk afgevlakt is. De frisse verse citrussmaak van het eerste flesje is er niet meer. Komt dit door de hop keuze? Wat kan ik doen om dit langer vast te houden?
De hoppen waren allemaal uit een vaccuum verpakking, vers gekocht en in de vriezer bewaard.

homoeccentricus

Niks aan te doen. Een IPA moet vers worden gedronken.

MaartenP

Je bier koel en donker bewaren kan de levensduur wel verlengen, maar uiteindelijk gaat het vanzelf achteruit.

joosting87

Dit heb ik ook pas ervaren. De hopfrisheid en smaak ging achteruit. Uiteindelijk na wat maanden hield ik een bitter blond bier over ;-)... ik heb er dit van geleerd: niet te lang willen bewaren om dat het zo lekker is en ik over vier maanden ook nog wil die IPA wil drinken ;-). Gewoon weer een nieuwe brouwen en opdrinken  :brouwen:

koffie

Maar zó snel is bij een hobbybrouw IPA dus normaal? Hoe krijgen de grotere jongens dit dan voor elkaar ? Hopolie?

William

Citaat van: koffie op 26-03-2015  21:49 uMaar zó snel is bij een hobbybrouw IPA dus normaal? Hoe krijgen de grotere jongens dit dan voor elkaar ? Hopolie?

Ik denk:
-geen gist in de fles die hop kan afbreken
-minder zuurstof direct na afvullen waardoor je minder oxidatie krijgt
-gefiltreerd bier waardoor hopcomponenten niet adsorberen aan andere componenten die vervolgens uitzakken.

koffie

Zou je dan kunnen stellen dat je beter kunt overhevelen voordat je de koudhop erbij doet ?

William

Citaat van: koffie op 26-03-2015  22:01 uZou je dan kunnen stellen dat je beter kunt overhevelen voordat je de koudhop erbij doet ?

Dat bedoelde ik nog niet eens te zeggen maar denk wel dat het waar is. Dat doe ik normaal wel.

Herman

Dat denk ik ook. Bijkomend voordeel is minder sediment in je flesjes.

homoeccentricus

Bij de grote jongens gaat het ook snel achteruit. We hebben het hier wel over échte IPAs he, niet het halfzachte spul dat hier vaak voor IPA wordt versleten.

wilbertd

Citaat van: homoeccentricus op 26-03-2015  23:56 uBij de grote jongens gaat het ook snel achteruit. We hebben het hier wel over échte IPAs he, niet het halfzachte spul dat hier vaak voor IPA wordt versleten.

Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik ben nu weer eens in de US waar je een 'beer crowler' kunt laten vullen met vers door de brouwer aangeleverd bier. Het hoparoma rechtstreeks uit het vat slaat je echt om de oren.
Ik heb een verse Smuttynose rhye ipa gedronken die ik al kende van de fles. Het verschil was behoorlijk.

Etn82

Van Cascade is bekend dat het aroma snel (binnen 3 maanden) vervliegt. Centennial (Ook wel "super Cascade" genoemd) en Citra geven een (citrus) aroma wat iets langer aan blijft.

NiekBBQ

IPA's van The Kernel (London) hebben niet voor niets maar een THT van 4 maanden.

MO

Mijn IPA en Platte Thijs, geproduceerd bij Lochristi - wel centrifugatie maar ook hergisting dus met depot - zijn verbazingwekkend bitter-/en hop stabiel. Ze hebben beide rond de 45 IBU aan hopping en worden met 1 g/L gedryhopt. Zijn na zes maanden echt nog top en na 12 maanden ook nog heel erg goed met maar matig afgenomen bitterheid.

homoeccentricus

Citaat van: MO op 27-03-2015  10:41 uMijn IPA en Platte Thijs, geproduceerd bij Lochristi - wel centrifugatie maar ook hergisting dus met depot - zijn verbazingwekkend bitter-/en hop stabiel. Ze hebben beide rond de 45 IBU aan hopping en worden met 1 g/L gedryhopt. Zijn na zes maanden echt nog top en na 12 maanden ook nog heel erg goed met maar matig afgenomen bitterheid.
Er is een rechtstreeks verband tussen de hoeveelheid aromahop en de versheid: hoe meer hop, hoe sneller de versheid verdwijnt. In Amerika zou jouw bier met 45 IBU en 1g/liter drooghop te lage waardes hebben om als IPA worden bestempeld, het zou eerder een American Pale Ale zijn.  Wat niet betekent dat het niet erg lekker kan zijn, natuurlijk

Herman

Citaat van: homoeccentricus op 27-03-2015  10:58 uEr is een rechtstreeks verband tussen de hoeveelheid aroma-hop en de versheid: hoe meer hop, hoe sneller de versheid verdwijnt. In Amerika zou jouw bier met 45 IBU en 1g/liter drooghop te lage waardes hebben om als IPA worden bestempeld, het zou eerder een American Pale Ale zijn.  Wat niet betekent dat het niet erg lekker kan zijn, natuurlijk
Qua bitterheid klopt dat niet hoor, al is 45 ibu voor een Amerikaanse IPA aan de lage kant, voor een APA is dat wel weer de bovengrens. De BJCP style guidelines noemt ibu vanaf 40 voor IPA en tot 45 voor APA. Qua drooghop denk ik dat je wel gelijk hebt.

homoeccentricus

Zjust is zjust, gelak as ze zegge in Aantwaarpe!

Adrie

Citaat van: William op 26-03-2015  21:54 uIk denk:
-geen gist in de fles die hop kan afbreken
-minder zuurstof direct na afvullen waardoor je minder oxidatie krijgt
-gefiltreerd bier waardoor hopcomponenten niet adsorberen aan andere componenten die vervolgens uitzakken.

Vooral dat tweede punt is erg belangrijk. Ik merk dat een IPA op fust langer vers blijft dan hetzelfde bier op fles. Je moet dan wel je fust eerst vullen met CO2 en dan pas met bier, zodat er zo min mogelijk zuurstof bij komt. Dan de koeling in en gekoeld laten staan. Goede profs vullen hun flessen in een zuurstofloze omgeving of spannen de flessen voor met CO2 of stikstofgas, zodat er geen zuurstof in de flessen komt. Daardoor blijven de hoparoma's langer in het bier.

NiekBBQ

Brett-gist schijnt de hop langer 'vers' te houden volgens Wild Beer Co: http://www.wildbeerco.com/beers/evolver-ipa/

Klopt dit? Of is dit gewoon een leuk verkooppraatje?

Etn82

Citaat van: NiekBBQ op 27-03-2015  12:41 uBrett-gist schijnt de hop langer 'vers' te houden volgens Wild Beer Co: http://www.wildbeerco.com/beers/evolver-ipa/

Klopt dit? Of is dit gewoon een leuk verkooppraatje?

Ik geloof dat het idee hiervan is dat de Brett nog lang door gaat met de zuurstof op te eten. Daardoor voorkom je oxidatie.

Theo van Eijden

Zuurstof is de vijand van hoparoma. Bij Jopen rondleiding gehad. Michel Ordeman gaf aan dat hij hierop zijn bottelapparatuur selecteerde.

Robert1968

Ik voeg altijd 1 g vitamine C poeder aan 20 l bier toe alvorens bottelen (anti-oxidant). Wellicht draagt dit (onbewust) ook bij aan behoud van hoparoma.

Jacques

Citaat van: Theo van Eijden op 31-03-2015  15:27 uZuurstof is de vijand van hoparoma. Bij Jopen rondleiding gehad. Michel Ordeman gaf aan dat hij hierop zijn bottelapparatuur selecteerde.

Zuurstof is niet alleen de vijand van het hoparoma. Ook bij bieren zonder een uitgesproken hoparoma hoor je zuurstofopname te beperken voor een betere smaak van je bier.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.