Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Koudhoppen (was drooghoppen)  (gelezen 22947 keer)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Koudhoppen (was drooghoppen)
« Reactie #25 Gepost op: 31-03-2015 21:32 u »
Op welk moment is het drooghoppen het beste? Aan het begin of eind van de nagisting?

De vergisting hoort nagenoeg ten einde te zijn. Einde nagisting dus. Er is dan weinig koolzuurontwikkeling meer. De vluchtige hoparoma's blijven daardoor beter in het bier.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline klan85

• Vol lid
  • Hobbybrouwerij MARA - 2015 - Groningen
    • Hobbybrouwerij MARA
« Reactie #26 Gepost op: 31-03-2015 21:35 u »
Ok dus als ik ca twee weken nagist en ik een week wil drooghoppen voeg ik het na een week toe.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #27 Gepost op: 31-03-2015 21:43 u »
Ok dus als ik ca twee weken nagist en ik een week wil drooghoppen voeg ik het na een week toe.

Jij gist niet na maar de gist...  :) Het feit dat je bier niet bottelt wil niet zeggen dat het nog aan het nagisten is. Met andere woorden: de gist is de baas over de vergisting en de nagisting...

Bij mij is de nagisting na een week wel ongeveer afgelopen. Het SG daalt dan nagenoeg niet meer en het waterslot werkt dan nog maar beperkt.
De door van de nagisting is afhankelijk van het begin SG maar ook van de hoeveelheid gist waarmee je begonnen bent. Meer gist betekent een snellere hoofdgisting maar ook een kortere nagisting.
Het waterslot hoeft dus niet helemaal stil te zijn als je met het koudhoppen begint.