Voorstellen Chilobrachys

Gestart door Chilobrachys, 19-03-2015 17:07 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Chilobrachys

Hallo allen,

Na al wat uurtjes rondgelezen te hebben ook een voorstelbericht vanuit mijn kant. Ik heb voor mijn verjaardag een startset bierbrouwen gekregen met een Brewferm blik tripel erbij. Deze zit inmiddels te hergisten op fles en ik ben wat aan het rondkijken om een poging te gaan wagen in de richting van het moutbrouwen.
Ik ben woonachtig in Wierden en nog net aan de goede kant van de 30.

Biermagneet

31 ? :)
welkom en succes met je brouwsel.

Chilobrachys


tdp

Welkom op het forum, weer een tukker erbij ;)
Genoeg informatie op dit forum om te bepalen wat je allemaal nodig hebt om te starten met volmout, en vragen staat natuurlijk altijd vrij. Een keer meebrouwen met een (ervaren) brouwer kan ook goed inzicht geven in het proces.

Groet,
de TDP

Chilobrachys

Het idee is om een simpel recept (voorkeur weizen of een blond biertje) te brouwen in een zak. Dit om het hele proces van het filteren en spoelen nog even achterwege te laten. Ik heb een weckpan 27 liter gekocht en hoop rond de paasdagen mout ipv eieren op het vuur te zetten.
Met de spreadsheet van biabrewer.info kwam ik op een maximum van ongeveer 13-14 liter in deze ketel met de biab methode, is dat ook jullie ervaring met een pan rond dit volume?

Tips voor een goed (lees: eenvoudig) recept zijn van harte welkom. Een schrootmolen heb ik nog niet en ben ik ook nog niet direct van plan om aan te schaffen. Iemand nog een adresje om geschroot mout af te halen ergens tussen Enschede en Zwolle? Ik had al een aantal adressen gevonden via de zoekfunctie maar de meesten geven aan dat ze alleen ongeschroot leveren.

De Rentmeester

Vraag aan een ervaren bierbrouwer uit jouw buurt of hij (of zij) je mout wil schroten. Misschien nog een tip: bespreek je brouwproces met hem of haar zodat je het proces wat vlugger door krijgt. Vaak hebben de ervaren brouwers nog wel spullen te leen of te koop uit hun beginnerstijd en helpen zij je wel op gang. Succes ermee.

mbroek

Citaat van: Chilobrachys op 24-03-2015  01:04 uIemand nog een adresje om geschroot mout af te halen ergens tussen Enschede en Zwolle? Ik had al een aantal adressen gevonden via de zoekfunctie maar de meesten geven aan dat ze alleen ongeschroot leveren.

Kijk eens bij brouwmout.nl dat heb ik de eerste keren ook gedaan. Een paar dagen voor je wilt brouwen besteld je jouw afgewogen recept en laat het schroten.

Chiel

tdp

Citaat van: Chilobrachys op 24-03-2015  01:04 uHet idee is om een simpel recept (voorkeur weizen of een blond biertje) te brouwen in een zak. Dit om het hele proces van het filteren en spoelen nog even achterwege te laten. Ik heb een weckpan 27 liter gekocht en hoop rond de paasdagen mout ipv eieren op het vuur te zetten.
Met de spreadsheet van biabrewer.info kwam ik op een maximum van ongeveer 13-14 liter in deze ketel met de biab methode, is dat ook jullie ervaring met een pan rond dit volume?

Tips voor een goed (lees: eenvoudig) recept zijn van harte welkom. Een schrootmolen heb ik nog niet en ben ik ook nog niet direct van plan om aan te schaffen. Iemand nog een adresje om geschroot mout af te halen ergens tussen Enschede en Zwolle? Ik had al een aantal adressen gevonden via de zoekfunctie maar de meesten geven aan dat ze alleen ongeschroot leveren.

Mocht je Wierden - Rossum niet te ver vinden, dan mag je altijd bij mij komen schroten, geen probleem. Als ik jou was zou ik voor een blond bier gaan, 1 soort mout (pils / pale ale), 1 of 2 soorten hop en een korrelgistje. Ik heb nog wel een recept thuisliggen, wat ik laatst gebrouwen heb, en m.i. een prima biertje is geworden :)

Stuur anders maar een PM

Groet,
de TDP

Chilobrachys

Ik trek zojuist mijn eerste blikbrouwsel open na 2 weken, hij ruikt erg lekker! De schuimkraag verdwijnt redelijk snel maar de smaak is zeker niet onaardig. De hoeveelheid koolzuur is voldoende dus hij mag nu richting kelder om verder op smaak te komen. Het enige serieuze nadeel is dat ik er nu maar 1 koud had staan  :biersmile:

tdp

Citaat van: Chilobrachys op 25-03-2015  23:26 uIk trek zojuist mijn eerste blikbrouwsel open na 2 weken, hij ruikt erg lekker! De schuimkraag verdwijnt redelijk snel maar de smaak is zeker niet onaardig. De hoeveelheid koolzuur is voldoende dus hij mag nu richting kelder om verder op smaak te komen. Het enige serieuze nadeel is dat ik er nu maar 1 koud had staan  :biersmile:

Klinkt goed (en smaakt hopelijk naar meer :))!


Chilobrachys

Eerste poging tot echt brouwen vandaag zonder echte bijzonderheden verlopen. Het SG leek voor het koken erg laag uit te vallen (1.030, doel 1.055) maar mogelijk is deze meting niet helemaal goed gedaan met de hydrometer. Op het eind van het koken op advies van BrouwVisie ongeveer 800 gram suiker toegevoegd. Voor de toevoeging nog een monster genomen die even moest blijven staan omdat er erg veel eiwitten in rond dreven. Deze kwam op 1060... maar de suiker zat er al in. Afkoeling in de speciekuip ging best aardig, paar blokjes ijs er bij en de tuinslang er op, na 30 minuten zaten we onder de 30 graden. Achteraf een nieuwe meting gedaan en deze kwam op een sg van 1072, ik verwacht dat hij iets droger en zwaarder zal worden dan gepland maar voor een blond bier denk ik geen ramp.

@Tdp enorm bedankt voor het schroten en het mogen lenen van de binnenpan, woensdag komt de bestelling in Bentelo toch nog binnen :)


En een paar foto's.










Eric v B

Meteen goed aangepakt! Flinke plens bier in wording. Succes!

tdp

Graag gedaan!

En het gaat vast goedkomen, het wordt sowieso bier;)

Groet,
de TDP

Neetje

Citaat van: Chilobrachys op 06-04-2015  23:04 u...
maar mogelijk is deze meting niet helemaal goed gedaan met de hydrometer.
...

SG meten bij 20 graden Celsius. Heldere vloeistof even koelen tijdens koken.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.