Newbe, even voorstellen: Danny

Gestart door DannyGld, 06-04-2015 21:31 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DannyGld

hallo allemaal,

Ik ben Danny 34 jaar, grote liefhebber van bier drinken, maar naar veel verschillende bieren geproefd te hebben en diversen proeverijen en rondleidingen onder andere bij de Veluwse heide brouwerij in ede. Is de liefde en interesse ervoor alleen maar groter geworden.
En wil nu zelf wel eens me verdiepen in hoe een lekker biertjes brouwen.

Ik wil me dus eerst is verdiepen waarmee te beginnen, k zie verschillende start sets, met ketel of zonder. Dus hoop hier advies en ervaring op te doen, en wie weet ook weer andere te helpen.

Mvg Danny

vanduijneveld

welkom!

je bent op de juiste plek beland voor advies en informatie :).

Ik ben ook beginnend brouwer en ik wens je veel plezier!
Hoe je gaat brouwen in het begin is eigenlijk afhankelijk van hoeveel tijd en geld je erin wilt steken. Het mooie is dat als je simpel begint, je altijd uit kan breiden en niet per se de hele boel weer moet verkopen en nieuw aan te schaffen zoals bij andere hobby's.

Ikzelf ben begonnen met moutextracten. leek me leuker dan blikbrouwen en niet gek veel prijziger of ingewikkelder. Voor moutbrouwen moet je in ieder geval een schrootmolen en nog wat andere dingen hebben, wat de kosten gelijk wat omhoog brengt.

Maar ik kom net kijken :). Veel plezier met de ontdekkingstocht!

DannyGld

Kijk dat is al iets, ik denk dat ik mout brouwen ook interessanter vind dan met zo'n blik.
Toch iets meer van jezelf.

Ik zie veel soorten startpakketen, met en zonder ketel waar zit het verschil in?je moet toch stoken?
En ik zie bij jullie brouw meesterwerken meerdere branders, ketels.

Ik koop niet graag verkeerd spul, waar ik straks spijt van krijg

marcel-g

welkom in de wondere wereld van bierbrouwen, waar woon je precies? ikzelf woon in Barneveld, misschien kan je eens komen kijken en ideeën opdoen.

vanduijneveld

De startpakketten zijn vooral gemakkelijk, omdat je dan alles in 1x hebt. Als je gaat shoppen naar losse onderdelen of bijvoorbeeld gebruikte spullen, kan het zijn dat je goedkoper uit bent.

Ikzelf heb geen ketel gekocht, maar gewoon een weckpan die ik op het fornuis zet. Met de batches die ik maak (10 Liter) is dat ruim voldoende en is de ketel zelfs te groot. Als je grotere batches maakt, heb je betere verwarming nodig zoals bijvoorbeeld een losse gasbrander of een elektrische pit met meer vermogen.

Het hangt ook een beetje af van naar welke je pakketten je kijkt, wat je los kan/wil kopen en hoe je wilt brouwen. Eigenlijk kan je met elk pakket uitbreiding en hoef je geen spullen weg te gooien omdat het niet goed is. Wat wel verstandig is om te doen, is om in ieder geval een pakket te kopen waarbij de brouwemmers schroefdoppen hebben, omdat die met deksel nog wel eens kunnen lekken.

Ook kan je de aanbieder eens een belletje te geven om onderscheid tussen de pakketten te vragen.

Oh ja, mocht je ooit wat willen verkopen of upgraden: ik denk dat er op het forum vast nog wel interesse is (zelf geen ervaring mee) dus het geld is denk ik nooit weg gegooid.

DannyGld

Klikt goed,


@marcel-g, Ik kom uit Ede dus aardig in de buurt klein stukje. Hihi leuk!
Kom graag eens bij je kijken. ;)

Wat ik wil, moutbrouwen, geen blikken. Functioneel, kom uit de techniek dus automatiseren gaat me zeker lukken.
Help ook graag andere, vragen? Kom maar op. Hi.

Moutbrouwen altijd met ketel? Hetzij gas of elektra?

Mensen uit de omgeving van Ede? Die me wel het een en ander willen laten zien? Graag.
Mensen die iemand zoeken op gebied van elektra, automatiseren, ik doe er graag wat voor terug. Samen kom je er.

marcel-g

Automatisering? Klinkt goed. als ik een brouwdag ga plannen laat ik het je weten.
Maisch- en kookketel op gas, voor spoelwater gebruik ik een weckketel (elektrisch).


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.