Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Wat aan te raden?  (gelezen 10206 keer)

Offline Kaj

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: wat aan te raden?
« Reactie #25 Gepost op: 05-08-2005 11:54 u »
Bedankt Brewzilla, en ook eerder al A3,

Ik ben er helemaal uit.  Het enige wat ik nog niet weet is hoeveel kg er +/- practisch gestort kan worden in een 68 liter koelbox.

ik vond een beetje tekst en uitleg over een methode. Dit is de methode die ik wil doen:

Fly Sparging

The usual way most brewers sparge is continuous (also called on the fly, or fly) sparging.  In this method, after vorlauf, the wort runoff is begun and water is added to the mash tun at the same rate as the runoff.  It’s important to go slow so as to extract the maximum amount of sugar and not compact the grainbed, which would stop the runoff.  Lauter design is also highly important in fly sparging.  Your lautering system must allow no channeling, or the sparge liquor will “drill” straight down through the grain bed in only one or 2 locations and leave the rest of the mash unrinsed.  Because the buffering power of the grains in the mashtun is continually being diluted by the sparge water, it’s necessary to monitor the pH of the runoff.  Too high a pH will cause the extraction of tannins and polyphenols, compromising the quality of the beer.  To counteract this, it is often necessary to acidify the sparge water to keep the pH of the runoff below 6.  Because the runoff may take an hour or more, many brewers do a mashout step in an attempt to denature the enzymes and prevent further conversion from taking place while the sparge is happening.   However, this method will usually yield the highest extraction from the grain.

Dit herinner ik mij nog deels. Volgens mij deden Eddie Gadd en ik geen pH-tests. We waren ook een stel brew-cowboys eigelijk. Gewoon met de natte vinger. Niet te druk maken over van alles en als het uiteindelijk aan de tap kwam, de kwaliteit uitvoerig oraal testen. :proost2:
Wat ik mij herinner en hieruit begrijp is dat je de first runnings moet opvangen en wegzetten (daar deden we niets mee behalve graden plato meten) en dan op zelfde snelheid aftappen als dat er heet water de mashtun instroomt. Als iemand hier nog opmerkingen over heeft, dan hoor en leer ik daar natuurlijk graag van.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #26 Gepost op: 05-08-2005 12:37 u »
Hoi Kaj,

Je weet op voorhand dat je ca 2,5-4 liter water per kg mout zult storten. Een kg mout in water zorgt voor een toename van het volume van ca 0,8 liter. Dus max 14kg mout bij 4l/kg.

Lees ook dit artikel eens. Gezien jouw blijkbare voorkeur voor simpel brouwen, een aanrader.

Herman

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #27 Gepost op: 10-08-2005 22:20 u »
Ik zag de elektrische pan nu bij de komende aanbiedingen staan (vanaf 15 aug): http://www.lidl.nl/nl/index.nsf/pages/c.o.oow.20050815.p.Inmaakapparaat

Voor koken is ie denk ik minder geschikt, al heb ik een collega die hem voor maischen en koken gebruikt. Als je hem van buiten ook nog wat isoleert is er denk ik helemaal geen probleem.

Leuke aanbieding!

Offline Brewzilla

• Junior lid
  • **
    • BierVizier, mikt op nieuws over bier
« Reactie #28 Gepost op: 14-08-2005 12:43 u »
Volgens mij is dit dezelfde ketel als de 'inmaakketel WECK MASTER kompleet' die bij Brouwland verkocht wordt voor EUR 149,00 (zoek op artikel 123.210.7). Een zeer aantrekkelijke aanbieding, dus!

Ja, deze ketel is geschikt om mee te koken. Ik heb hem een aantal jaren gebruikt in mijn Brewzilla 1.4 http://www.barleys.nl/?brewzilla14 (die Henk Koeslag nu overgenomen heeft).

Om met 1800 Watt zo'n 24 à 25 liter wort tot een 'rolling boil' te brengen heb ik wel twee aanpassingen gemaakt:
1. Isoleren: de zijkant van de ketel heb ik rondom voorzien van een dubbelde laag aluminum-bubbeltjes-isolatiefolie (van de bouwmarkt) en vastgeplakt met de bijbehorende aluminum-tape. Hoe meer isolatie, hoe beter.
2. Deksel-met-gat: het liefst wil je koken zonder deksel om voldoende verdamping te realiseren, maar daarvoor heeft deze ketel niet voldoende vermogen. In het midden van de deksel zit een verhoging als handvat. Als je daar het bovenste topje af zaagt, krijg je een gat in het midden van de deksel. Op die manier houdt de deksel voldoende warmte vast, maar kan de damp toch gewoon ontsnappen.

Nog een paar gebruikstips:
1. Direct de ketel op vol vermogen zodra er een bodempje wort in zit, dat scheelt in de opwarmtijd van 80 naar 100 graden.
2. Na het koken is er een beetje aanzetting op de bodem op de plek waar het verwarmingselement zit. Gewoon met een zachte spons schoonvegen. Voorkom droogkoken, want dan brandt het vast aan de bodem.
3. De ketel is van emaille dus gevoelig voor beschadigingen. Hij blijft het langste mooi als je hem niet te hard schoonschuurt. Bewaar ook geen harde (metalen) voorwerpen in de ketel tussen twee brouwdagen in om beschdigingen te voorkomen.

Grtz, Brewzilla

Tags: