Wat aan te raden?

Gestart door Kaj, 02-08-2005 14:26 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kaj

Wat voor maischpan kan ik nemen om te kunnen maischen volgens 1 staps? De inhoud hoeft niet gigantisch te zijn. Gewoon zo'n pan van een postorder bedrijf als de natuurlijke molen bijvoorbeeld waar een dubbele bodem in kan en een kraantje heeft? En dan een watertank met elektrisch. Zijn die er ook met thermostaat zodat je de temp kunt regelen?

Dan zal ik vast ook wel een spoelring of zoiets moeten hebben onder een deksel....

Kaj

MO

Kijk eens op Brouwland.com - die heeft het grootste aanbod van pannen. Je type pan hoef je niet af te stemmen op je maischschema, als maisch je een 8-staps schema, alles voldoet.
Een RVS pan met filterbodem en kraan is ideaal maar duur. Een emaillen weckpan kost op de rommelmarkt misschien maar 5 euro, en een hevelfilter (of eventueel plastic filteremmer) is ook niet heel moeilijk te maken.
Je stelt overigens erg veel vragen tegelijk en niet allemaal even duidelijk. WIl je misschien een HERMS maken?

Kaj

Ik ga geen HERMS maken of een vergelijkend iets. Te duur voor mij op dit moment en wellicht ook niet nodig.

Wat ik hoofdzakelijk zoek is een maischpan waarmee voldaan kan worden voor 1 staps maar die vind ik nergens. Er zijn alleen maar gewone maispannen waar je in moet roeren en temperatuur verhogen e.d.

Bij Brouwland heb ik ook al gekeken maar ik zie daar ook niet echt iets wat ik gebruiken kan. In ieder geval niet zonder zelf nog weer aan te passen door er een deksel op te kunnen zetten met spoelring of iets dergelijks.
Wat zou je dan bijvoorbeeld kunnen gebruiken om de stort mee te kunnen bevochtigen?
En dan nog 1 ander vraagje, wat voor filter wordt er doorgaans gebruikt?

Adrie

In de VS gebruikt men voor een eenstapsmaisch vaak een koelbox. Je beslag blijft hierin mooi op temperatuur. Na het mengen hoef je eigenlijk niet meer te roeren. Je kunt een hevelfilter maken die precies in de koelbox past.

Wel heb je natuurlijk nog een pan nodig om in te koken.

Herman

Een koelbox heb ik ook met succes gebruikt (en gebruik ik nog wel es), net zoals een ouderwetse hooikist. Die kun je zelf maken en aanpassen aan de grote van je pan. Al mijn pannen komen van de vlooienmarkt, mijn rvs-vaten van de schroot cq onderlinge handel.

Een gamel, zoals A3 ook gebruikt, is een ideale maischpan doordat deze dubbelwandig is en zijn temperatuur heel goed behoudt.

Leuk die nieuwe pannen, maar ik koop voor dat geld liever flessengas en ingredienten ;)

Jacques

Als het gaat om een pan die verwarmd kan worden kan deze ook gebruikt worden voor meerstapsinfusiemaischmethoden. Bij deze maischmethoden wordt gewerkt met één pan voor het verwarmen van het beslag.
Voor het filteren kun je een hevelfilter gebruiken. Deze kun je op de grootte van de pan afstemmen. Een dergelijk hevelfilter is zoals al aangegeven is makkelijik zelf te maken.

Kaj

ik ben vandaag even naar de vrijbuiter geweest en heb een paar mooie koelboxen gezien.
1 van 100 liter, 1 van 45,7 liter en 1 van 15 liter.
Daar ga ik dan 2 van kopen. 1 als beslagkuip en 1 als heet-watertank

Als de verhouding 1L water/2kg stort is, dan zijn de inhoudsmaten van de grootste en de middelste of de middelste en de kleinste koelbox wel juist te combineren?

Het mooie van deze koelboxen is dat er al een gat met tapmogelijkheid in zit. Op ongeveer 5mm tot 15mm boven de bodem. Dan moet ik zelf nog iets vinden als dubbele bodem. Helaas kan ik daar niet die kant en klare dubbele bodems van o.a. Brouwereld van gebruiken want die zijn rond en de boxen zijn langwerpig. En nog wat aansluitingen voor het uitlaten lopen uit de beslagkuip en nog een bevochtiger + aansuitingen van de stort. Voor de watertank gebruik ik dan een verwarmingselement als van een waterkoker. Misschien dat ik er ook wel een temperatuur regelaar aan kan laten zetten door mijn broer.

Wel leuk, nu je zelf echt gaat zoeken naar dingen in de winkel kot het beeld wat duidelijker naar voren van hoe je het gaat hebben.
Bij de vrijbuiter hebben ze ook mooie grote plastic tanks met een tap onderaan en een opening boven voor een waterslot. Alle tanks in verscheidene inhoudsmaten.

Later volgt wel meer. Ik ga zo nog even kijken bij een bouwmarkt of ik iets kan vinden als bevochtiger. ::)

Kaj

 :lessmile: Oh ja!
Als je zeg maar 15 liter warm water gebruikt en dan 30 kg stort. Wat is dan ongeveer het rendement wat je krijgt na het maischen? Ik geloof dat je met 1 staps maischen niet met spoelwater werkt toch?

MO

Een beetje normale stort gaat minimaal uit van 2.5 L water per kg mout. Als je niet wilt spoelen kun je 4-5 L water/kg mout gebruiken. Ik zou nooit geconcentreerder gaan dan die 2.5. De enzymen en het suiker moeten ook nog ergens in oplossen!

MO

Kaj,
Volgens mij mis je nog wat essentiële inzichten in het maischgebeuren. Misschien kun je dit artikel eens op je gemak lezen?

http://www.hobbybrouwen.nl/brouwko2.html#Beslag_maken_en_maischen

RBE

Hoi Kai,
Ik krijg net een reclamekrantje binnen van de Lidl. Daar staat in dat er vanaf 15 augustus te koop is een elektrische pan, die volgens mij te gebruiken is als maischpan. Inhoud is 27 liter, traploos regelbare thermostaat van 30 tot 100 graden, controle lampje, bescherming tegen oververhitting, 1800 watt Hoogte 48 cm, diameter 35 cm. Prijs euro 49.99
Misschien heb je hier wat aan
Brouwgroeten   RBE

willem

Hmm, dit interesseert mij precies ook wel.

Op de site van Lidl kan ik deze aanbieding precies nog niet vinden (slechts tot 08/08/2005).
Uit wat voor materiaal is die ketel ? (of heb je een fototje ?)

27 l; 1800 W: dat is maximaal 1 graad per minuut opwarmen
en dat lijkt me eerder aan de lage kant (?)


w

Kaj

Wellicht RBE, in idergeval bedankt ik zal er eens naar kijken.
Citaat van: MO op 03-08-2005  14:51 uKaj,
Volgens mij mis je nog wat essentiële inzichten in het maischgebeuren. Misschien kun je dit artikel eens op je gemak lezen?

http://www.hobbybrouwen.nl/brouwko2.html#Beslag_maken_en_maischen

Je bedoelt dat op verschillende temperaturen zetten? Dat is niet de manier hoe ik het wil doen. gewoon op 1 temperatuur het water de koelbox in laten sproeien en dan een tijdje laten staan en dan beginnen met aftappen naar een lekbak (bij Eddie ging dat rectstreeks naar de kookketel). Zo heb ik dat van Eddie Gadd geleerd. Voor zover ik weet was de bostel de natuurlijke filter en de dubbele bodem de filter tegen de grotere stukken. Maar goed dat is al lang geleden (1997) en ik kan wel eens wat missen misschien.

MO

Eenstapsmaischen is prima, maar je zat er nogal naast met je verhouding mout/water, vandaar.

Hopmans

CiteerIk geloof dat je met 1 staps maischen niet met spoelwater werkt toch?

Volgens mij maakt dat niks uit.
Het feit of men wel of niet wil spoelen heeft niets te maken met het maischschema.
Dit zijn apparte blokken in het brouw-proces.

Schroten - maisen - filteren&spoelen - koken

Engelse bieren doet men in het algemeen met 1 staps maisen, maar vastelandbieren hebben
in het algemeen een meerstapsschema.
Maar dat maakt toch niets uit voor het materiaal?

 :degroeten:

Kaj

Voor het materiaal die je gebruikt niet maar wel als je het zelf gaat aanpassen of laat uitbesteden.
Als je zelf wat gaat aanpassen is het in mijn geval gemakkelijker om te werken met materiaal als een koelbox dan met metaal.

Dan zal ik de verhouding wel omgedraait hebben, dat kreeg ik van Eddie.

Ik heb ook gekeken naar bevochtigers/sproeiers maar dat is nog niet zo gemakkelijk. ik heb het liefst een sprankler systeem maar een standaard sprankler heeft teveel druk en een te grote radius.
En met een slang met gaatjes er in heb je weer dat het vocht niet overal komt maar dat je verticale sleuven zult krijgen. Het mooiste is dan dat je een buisje met gaatjes hebt die ronddraait. Maar een koelbox is niet rond.....

SiriS

Beste Kaj,

Een gamel (40 liter, RVS) isoleert prima en de temperatuur kun je constsnt houden door met de waterkoker kokend water langzaam terwijl je roert toe te vooegen. Filteren kan met een hevelfilter die eenvoudig te maken is van 10mm uitgegloeid koperenbuis van de Gamma. Hevelfilter wel voorzien van kogelkraan, die je met knelkoppelingen monteerd. Minimale verhouding mout:water is 1:2,5 maximale verhouding mout:water is 1:4. Dus kun je tussen de 9 en 6 kg mout storten. Afhankelijk van de gewenste eind dischtheid voor bv een trippel (1080 g/l) kom je dan uit op 30 tot 20 liter bier (suiker niet meegerekend). Voor een Belgische Pale Ale (1050 g/l) kom je uit op 45 tot 30 liter.

Groet, SiriS

Hopmans

Je maist gewoon in dezelfde pan als waarin je kookt.
Maisen in een weckpan op het gasfornuis/brander of een gamel zoals SiriS al aangeeft.
Het gemaisde beslag in de filterkuip (koelbox met filterbodem of wortverzamelpijp) doen.
Filteren en spoelen met een douchekop die je net onder de vloeistof oppervlakte houdt.
Of spoelen met een emmerdeksel die drijft op de vloeistof waar je gewoon spoelwater (80 gr)
op giet.
Aftappen in de reeds schoongespoelde weckpan.
En koken maar ( jij bent de chef Hi Hi ).  :brouwen:

Kortom bij gebruik van een filterkuip gemaakt van een koelbox of (nog goedkoper )
2 curverboxen (36 ltr) heb je maar 1 gamel of weckpan nodig.

Dus:
1.> Maisen in de weckpan.
2.> Filteren en spoelen in de filterkuip.
3.> Koken in dezelfde weckpan.

 :pan:   <<<<<------------------- weckpannetje  ;D

 :degroeten:

RBE

Hoi Willem,
De pan zou vanaf 15 augustus leverbaar zijn. Hij wordt verkocht als inmaakapparaat. Volgens de reclame is de inhoud ca. 27 liter en houder is gemaakt met zuurbestendige emaillering.
Door de traploos regelbare thermostaat kan je volgens mij bij het maischen de temperatuur op 51°,61°,71 ° en 78° houden zolang je zelf wilt, zonder de ketel te verplaatsen. Iets wat ik zelf erg prettig vindt. Bij het spoelen kan je gebruik maken van een hevelfilter.
Met brouwersgroeten
RBE

Edgar

In België staat dat ding (Bifnett, € 47,-) nu in de LIDL.

Kaj

Ik heb een goede 2e hands aluminium plaat gevonden die ik evt. zou kunnen gebruiken als filterplaat. Is aluminium wel een geschikt metaal voor levensmiddelen? Ik vrees het ergste.....

willem

Citaat van: Edgar op 03-08-2005 &nbsp;22:25 uIn België staat dat ding (Bifnett, € 47,-) nu in de LIDL.
Op hun site vind ik het niet, ik rijd er straks eens langs om te kijken.

<dringende vraag> Is dit een goed idee als maischketel ?
ik was op zoek naar een grote ketel, en een verwarmingstoestel (thermostaat, ... interesseert me niet, was toch van plan om die zelf te gaan bouwen)
- hoe zit het met opwarmsnelheid (of: hoe snel (graden/minuut) moet je eigenlijk kunnen opwarmen)
- hoe zit het met 'aanbranden': ik heb begrepen dat een element in de ketel hiervoor niet zo goed is, is aanbranden niet te vermijden door goed te roeren ?

w

Cisdevésser

Hoi Kaj

Tik in de zoekfunctie het woord aluminium maar eens in, hier is al vaker over gesproken.

groetjes....Cis

Edgar

Citaat van: willem op 04-08-2005 &nbsp;10:16 uop hun site vind ik het niet, ik rijd er straks eens langs om te kijken

Pas op: de ene LIDL is de andere niet. Mogelijk zet de ene de spullen wat sneller neer dan de andere; deze LIDL zit aan de kust waar ze in de zomer plaatsgebrek hebben.

Ik kon hem ook niet vinden op de site, ik was aan 't zien of ik kon ontdekken hoeveel Watt dat ding was. Dat staat niet op de doos.

Voor een ééntemperatuursmaisch lijkt het me wel geschikt, of althans werkbaar. 1800 Watt is niet al te veel. Zit er een los element in dat ding of wordt de bodem verhit?

Brewzilla

Hallo Kaj,

Als je van plan bent een koelbox te gaan gebruiken kan ik je van harte aanraden om eens door de Homebrewery Index te neuzen:
www.barleys.nl/?hi. Zoals Adrie al aangaf worden koelboxen veel door Amerikaanse thuisbrouwers gebruikt en daarvan staan er diverse in de lijst.

Op de foto's kun je direct zien welke installaties van een koelbox (rond of rechthoekig) gebruik maken.
De installaties met een -tekentje werken met recirculatie van het wort, dus daar heb je een pomp voor nodig.

Veel inspiratie toegewenst!

Grtz, JW

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.