Wordt dit een fiasco of is er nog hoop?

Gestart door Eelke301, 15-03-2015 20:30 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Eelke301

Afgelopen vrijdag een bier gebrouwen volgens instructies van de American Homebrew Association. Het was een bekroond bier bij de amateur bierbrouwwedstrijd van Amerika in 2009. Ik zal even in het kort beschrijven wat ik gedaan heb, want uiteindelijk was het bier enorm troebel (bij de meting van de SG vlak voor het enten van de gist) en had het een start SG van 1.122 ipv de beoogde 1.068...  :nut:

Ik heb in een grote pan 4 L water gemixt met 3 kg vloeibaar licht moutextract, 900 g extra licht moutextract in poeder vorm, 450 g rietsuiker en 60 ml maple syrup. Dit alles aan de kook gebracht en na de hete breuk 57 g Cascade hop toegevoegd (gewoon zo in de pan geknikkerd) voor 60 minuten. Na een half uur kwam ik er achter dat we eigenlijk kandijsuiker hadden moeten gebruiken ipv rietsuiker!  :'( Toen heb ik alsnog 250 g kandijsuiker toegevoegd, omdat ik verwachtte dat dit een belangrijk verschil in smaak zou opleveren in deze Dubbel. Vijf minuten voor de vlamuit heb ik nog 28 g Cascade toegevoegd, volgens recept. Het hele recept is hier te vinden: http://www.homebrewersassociation.org/homebrew-recipe/phil-keeners-belgian-dubbel/.

Na het afkoelen van het bier alles door een zeef (enorm veel hopdrap in de zeef, moesten we steeds weer schoonmaken en dan weer een beetje erdoor gieten. Wellicht een te fijne zeef?) te hebben gedaan hebben we het met water aangevuld tot 19 L. De temperatuur was mooi gedaald naar 22 graden C, dus toen de gist geent (2x Wyeast 1214, die we 3 uur daarvoor hadden 'gesmacked'). Vlak daarvoor nog even een SG monster genomen en deze kwam uit op 1.122 zoals gezegd. Het monster was echt niet te zuipen, troebelig en mierzoet, wellicht door die extra 250 g suiker?

Op het moment staat het vat stevig te ploppen in de temperatuurkast bij 21.5 graden C. Ben benieuwd naar jullie feedback en tips over elke stap zijn welkom! Plan is om hem zeker 10 dagen te laten staan en daarna nog 30 dagen in een tweede gistvat. Stellen jullie iets anders voor of moet ik nog andere stappen gaan doorlopen om er wat van te maken?  ;D

Ansius

Hoe heb je 1,122 gemeten?
Ik twijfel er aan of dat klopt.

GeBaxke

Weinig meer aan te doen behalve afgekoeld gekookt water erbij om het sg wat te verlagen, heb je ook meteen wat extra bier :)
Je kunt hem ook gewoon laten staan, wordt een stevig potje bier.
Het zoet komt van de suikers die gaan nu vergisten en je bier wordt dus minder zoet. Kan gewoon een goed stevig potje bier worden.

Twentse Schapekop

Dat wordt een hele sterke dubbel, meer Quadrupel achtig. Niet dat daar iets mis mee is  :biersmile:

En voor 19 liter bier zou ik het wel aandurven om 1 Wyeast verpakking te gebruiken, zeker als hij vers genoeg is.

Hoop voor je dat de vergisting lang genoeg duurt om een mooi laag eind SG te halen. 250 gram suiker gaat niet het verschil van 1068 naar 1122 maken,er is ook ergens anders iets mis/anders gegaan. Zeg anders omdat de kans bestaat dat het bier wat er uitkomt een van je mooiste bieren kan zijn.

Groet  :degroeten:

Eelke301

Heb het SG gemeten met mijn hydrometer in een maatcilinder van 100 mL. Uit het kraantje laten lopen in de cilinder en toen gemeten. Kan het misschien verklaart worden door het feit dat er nog wat hop residu in het bier dreef en deze deeltjes de soortelijke massa beïnvloeden? Wellicht indd een idee om er nog wat water bij te doen, maar ook wel weer leuk om gewoon een zwaar bier te proberen...

Brouwers

Ik denk dat je ergens een meetfout hebt gemaakt. Of je hebt geen 19 l, je SG meting was verkeerd of je hebt ergens een paar kilo teveel van toegevoegd. Met de ingrediënten die je noemt kan je niet op 1.122 uitkomen.
Maar zoals andere aangeven, gewoon uit laten gisten en kijken wat er van gemaakt wordt. Op dit moment kan je niet veel meer doen om het bier lekkerder te maken. En misschien je SG meter meter even controleren door met een suikerwater oplossing waarvan je de dichtheid weet.

Jacques

Citaat van: Twentse Schapekop op 15-03-2015  20:50 uEn voor 19 liter bier zou ik het wel aandurven om 1 Wyeast verpakking te gebruiken, zeker als hij vers genoeg is.

Bij een wort met een begin SG van 1122 zou ik dat zeker niet aandurven. Dat is echt veel te weinig. Voor zo'n zwaar bier heb je echt veel meer gist nodig. Volgens Mr Malty zou je zelfs minstens 4 zakken nodig hebben als je geen starter zou maken.
Als je starter zou maken met een magneetroerder zou je een starter nodig hebben van 1,8 liter. Zonder magneetroerder en beluchting 4,8 liter!

bert braadslee

Citaat van: Eelke301 op 15-03-2015  21:08 uHeb het SG gemeten met mijn hydrometer in een maatcilinder van 100 mL. Uit het kraantje laten lopen in de cilinder en toen gemeten. Kan het misschien verklaart worden door het feit dat er nog wat hop residu in het bier dreef en deze deeltjes de soortelijke massa beïnvloeden? Wellicht indd een idee om er nog wat water bij te doen, maar ook wel weer leuk om gewoon een zwaar bier te proberen...

Heb je voor het meten van je SG eerst het monster afgekoeld naar ongeveer 20 ºC?
Als je het monster heet meet krijg je een sterk afwijkende waarde.

Eelke301

Vandaag nog eens goed naar het het vat gekeken en er zat toch te weinig jongbier in. Door de ruime laag schuim (water aangevuld met een slang onder vrij hoge druk) toch te weinig wort in totaal gemaakt. Vandaag 4 L toegevoegd en daarmee op ± 19 L nu. Daarmee dus ook de berekening opnieuw gedaan, waardoor het start SG nu op 1.088 komt. Volgens BrouwHulp zou dit gezien de toegevoegde suikers 1.087 moeten zijn, dus dit zal allemaal wel kloppen nu! (Hoger dan de 1.068 door de toegevoegde 250g extra suiker?)

Bedankt voor de adviezen, ben toch wel blij met de 2 zakjes gist, aangezien het wat zwaarder uitvalt en ik denk dat we zo rond de 9.5% uitkomen. Qua kleur is het ook niet echt een donker bier, dus wellicht wordt het ook meer quadrupelachtig dan dubbel...

Oscar

Citaat van: Eelke301 op 18-03-2015  21:15 uVandaag nog eens goed naar het het vat gekeken en er zat toch te weinig jongbier in.

Wanneer kom je meebrouwen?  :)

Citaat van: Eelke301 op 18-03-2015  21:15 uDoor de ruime laag schuim (water aangevuld met een slang onder vrij hoge druk) toch te weinig wort in totaal gemaakt. Vandaag 4 L toegevoegd en daarmee op ± 19 L nu.
Hmmm kan goed gaan, maar geen slimme actie. Dit kan zomaar je bier verpesten. :(


Eelke301

Onlangs heb ik na 10 dagen het jongbier overgeplaatst naar mijn 2e vat. Nu staat er in het recept in de eerste post dat het bier nog 30 dagen moet rijpen in het vat, alvorens het in de fles te doen. Echter is het een beetje jammer als mijn vat nu 30 dagen mijn temperatuurkast 'bezet' houdt en ik niet vast een nieuw bier kan gaan brouwen.

Is het mogelijk om de lagering (is dit het goeie woord) gewoon te doen in de ruimte buiten de kast waar het zo'n 18 graden is (en dus niet de voorgeschreven 21-22 graden)? De gist doet toch niet bijzonder veel meer, SG is constant rond 1.020...

bierfan


William

Misschien eerst even meten wat het SG op dit moment is. Als je nog niet ver genoeg bent en je laat het te koud worden dan kan het een langdurig gebeuren worden.

[edit] ik lees nu dat het sg 1020 is, dat is laag genoeg [/edit]

Als het SG voldoende laag (vergistingsgraad voldoende hoog) is kun je het vat gewoon buiten de gistkast plaatsen of bottelen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.