Tripel Karmeliet kloon

Gestart door orangeloo, 11-03-2015 21:46 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Takkie83

Citaat van: hobbybob op 30-06-2020  09:37 uDoor het zwenken komt er ook CO2 vrij daardoor lijkt het ook dat de vergisting weer doorgaat, bovendien is de luchtdruk nogal wat lager dan de afgelopen week.

Maar ... meten is weten.

Ga vandaag starter maken voor mijn kloon.

We gaan het zien inderdaad. Over een paar dagen weer even meten, maar denk dat 'ie dit weekend wel klaar is.

Jij kweekt de gist uit de fles op dus? Ben benieuwd of dat nog originele gist is..


hobbybob


Citaat van: Takkie83 op 30-06-2020  15:51 uJij kweekt de gist uit de fles op dus? Ben benieuwd of dat nog originele gist is..

Nee een vial van Biertje, maar hij heeft het moeilijk.

Takkie83

Vandaag weer even gemeten en ondanks wat geblub de afgelopen dagen is het SG nog steeds stijf 1,014 dus hij wordt nu hard gekoeld naar 4 graden. Dit sampletje smaakte al wat aangenamer dan die van drie dagen geleden; minder bitter en ook de grapefruitsmaak is zachter. Vrijdagavond denk ik bottelen, dan kan ik m'n CCT zaterdag weer gebruiken voor m'n citra session  8)

hobbybob


Takkie83

Citaat van: hobbybob op 02-07-2020  10:35 uToch nog gelukt

Heb je de combinatie van deze gist met jouw recept al eens eerder gebruikt? Ben benieuwd in hoeverre die dan in de buurt komt van het origineel, aangezien je geen ongemoute granen gebruikt (en die wel op de fles staan)

hobbybob

Nee deze combi niet.
Recept van mij is ongeveer het "oude" recept.
67%pils
22% tarwe ( oude spreekt van "rotte tarwe")
11% haver ( oude spreekt van "rotte haver")

Hersbrucker   tot 24 IBU 60 min koken.


Takkie83

Citaat van: hobbybob op 02-07-2020  12:42 uNee deze combi niet.

Laat je weten hoe die geworden is? In vergelijking met het origineel?

hobbybob

Natuurlijk, de laatste keer dat ik dit recept heb gebrouwen is ie vergist met T58 op 20 graden.

Hoewel een heerlijke tripel miste ik een kruidige toets tov Karmeliet, waarschijnlijk vanwege die 20 graden.

Nu gaat ie op 18/19 graden.

Nog "vergeten" 5 g sinaasappelschil en 5 g gekneusde koriander 15 min meekoken.



Snelbier

Citaat van: hobbybob op 02-07-2020  14:23 uNatuurlijk, de laatste keer dat ik dit recept heb gebrouwen is ie vergist met T58 op 20 graden...
Hoewel een heerlijke tripel miste ik een kruidige toets tov Karmeliet, waarschijnlijk vanwege die 20 graden...
Nu gaat ie op 18/19 graden..
T58 wordt vaker aanbevolen voor Karmeliet-klonen, heb hem zelf nu 5x daarvoor gebruikt.  Kannetniet. steeds ander 'mankementje', maar leek de juiste richting..
Laatste poging was januari-2020.  Vergist rond 18,5'C  om zelfde reden als de jouwe; meer kruiden..
Resultaat: bananenbier.  Sterke bananen-esters vergeleken met warmer vergiste voorgangers.
Nu (5mnd na bottelen) begint het op Karmeliet te lijken, maar bananen-zoet blijft storen.
Onverwachte tegenvaller.  Ik denk niet dat 1-2 graden zo'n smaakverschil kan geven in een bier met kruiden, er moet meer meespelen.
Succes,  Snelbier

hobbybob


Takkie83

Moet die kruidentoets niet gewoon uit de gist komen dan? Hierboven wordt gezegd dat een witbiergist meest passend zou zijn..

Snelbier

Paradijszaad, inderdaad een vaak genoemd 'magisch ingredient'.. Zat voor 1e maal in mijn laatste brouwsel, wel 5 gekneusde korrels..
Bananen voeren de boventoon, onverwacht. In eerdere brouwsels met warmer vergiste T58 géén overdreven bananen. En daar miste ik het paradijszaad eerlijk gezegd ook niet.
Proost, Snelbier.

Takkie83

Net m'n Karmeliet-Chouffe gebotteld na 24 uur coldcrashen. Weet niet of het daardoor komt maar wat ik gebotteld heb lijkt eerder melk dan bier  :o

Wat doe ik fout? Ik denk dat het vooral eiwitten zijn uit de ongemoute haver en tarwe, want de gist lag in bijna bevroren toestand als dikke drab op de bodem van m'n CCT   ???

RobbinR

Citaat van: Takkie83 op 02-07-2020  22:03 uNet m'n Karmeliet-Chouffe gebotteld na 24 uur coldcrashen. Weet niet of het daardoor komt maar wat ik gebotteld heb lijkt eerder melk dan bier  :o

Wat doe ik fout? Ik denk dat het vooral eiwitten zijn uit de ongemoute haver en tarwe, want de gist lag in bijna bevroren toestand als dikke drab op de bodem van m'n CCT   ???

Hey Takkie,

Gisteren heb ik een soortgelijk verschijnsel ervaren met een witbier waar ik ongemoute haver in had zitten.
Het bier is afgevuld in flessen die erg licht bruin zijn, waardoor het net lijkt alsof er yogo in de flessen zit.  :nut:
De smaak is wel goed, dus ik doe het ermee, mag ook wel in een witbier.
In jouw bier is het misschien wat minder gewenst.

Vrolijke brouwgroeten,
Robbin :proost:

hobbybob

De mijne zit in het gistvat, 22 ltr 1078 eerste blubjes na een uurtje.
Werkt wel lekker met zo,n actieve giststarter.


Takkie83

Terug naar de tekentafel.

Ik heb nog een M21 Belgian Wit liggen dus die ga ik de volgende keer maar eens gebruiken. Mijn havervlokken zijn op, maar dat vind ik niet zo erg. Ik gebruik nu een gerst-tarwe verhouding van 2:1 waarbij ik de helft van de tarwe gemout toevoeg en de andere helft ongemout. Eiwitrust heb ik verlengd. De sinaasappelschil laat ik er uit. Ook ga ik minder interessant doen met de hop omdat je die inderdaad nauwelijks terug proeft in de Karmeliet en er zou een zeer lage IBU zijn. Untappd heeft het over 16 IBU, ik maak er 19 van.

Roept u maar:

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptKarmeliet 2.0
Brouwdatum25-07-2020
BierstijlWitbierbock
Volume10,0 l
Begin SG1,077 SG
Berekende kleur (Morey)9 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)19 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
12,00 lWater uit Katwijk
4,93 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
43 mg/l8 mg/l57 mg/l174 mg/l53 mg/l48 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2,00 kgPilsmoutDingemans3 EBC60,6 %
0,50 kgTarwevlokkenSupermarkt2 EBC15,2 %
0,50 kgTarwemout. lichtWeyermann4 EBC15,2 %
0,30 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC9,1 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Eiwitrust52,0 °C1 min.30 min.4,0 l/kg
Beta-amylase65,0 °C13 min.30 min.4,0 l/kg
Alfa-amylase72,0 °C7 min.30 min.4,0 l/kg
Uitmaischen78,0 °C6 min.5 min.4,0 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
15,0 gHallertau Traditionpellets4,7%90 min.18,7 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
5,00 gKorianderzaadspecerijkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
10,0 gBelgian Wit (M21)bovengist


Oosterling

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk0002
Naam receptHet Snerpende Hertje Tripel
Brouwdatum23-06-2020
BierstijlTripel
Volume11,8 l
Begin SG1,077 SG
Berekende kleur (Morey)16 EBC
Berekende bitterheid (Rager)24 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
13,00 lWater uit Zutphen
-11,22 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
12 mg/l2 mg/l27 mg/l74 mg/l12 mg/l15 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
1,50 kgPilsmoutDingemans3 EBC35,3 %
1,00 kgGreenSwaen Munich LightDe Swaen14 EBC23,5 %
0,50 kgVienna moutWeyermann7 EBC11,8 %
0,50 kgTarwevlokkenSupermarkt2 EBC11,8 %
0,25 kgGerstvlokkenSupermarkt2 EBC5,9 %
0,25 kgHavervlokkenSupermarkt2 EBC5,9 %
0,25 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC5,9 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Vlokken voorweek44,0 °C10 min.45 min.3,1 l/kg
163,0 °C5 min.60 min.4,9 l/kg
272,0 °C5 min.20 min.6,8 l/kg
Uitmaischen 78,0 °C5 min.15 min.8,8 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
23,0 gHallertau Mittelfrühbellen3,4%80 min.18,2 IBU
20,0 gCascadepellets5,5%10 min.5,6 IBU

Gist
starter[/data][/row]
HoeveelheidNaamType
[row]20,0 gCascadepellets5,5%10 min.5,6 IBU
Belgian Tripel (M31)bovengist

Bij de kook sinaasappelschil en koreander toegevoegd. Week vergisting op 20 graden, overhevel, drie weken verder op 17 graden. Afgebotteld met 7,5 gram zuiker per liter.

Takkie83

Citaat van: Oosterling op 10-07-2020  00:28 uzuiker

Die heb ik serieus nog nooit gezien  ;D Hij is mooi

Maar dit wordt ongetwijfeld een heerlijk biertje! Een goeie volmout tripel dan denk ik. Ik denk dat 'ie wel gaat afwijken van Karmeliet vanwege je stort; dat 'ie eerder ergens tussen een meibock, weizenbock en tripel in gaat zitten. En M31 maakt er een fruitig geheel van, ik denk fruitiger dan Karmeliet. Maar ik vind het een interessant recept!

Dan nog een paar vraagjes; waarom heb je geen eiwitrust in je maischschema opgenomen? En gebruik je echt viermaal de infusiemethode? Je beslag wordt steeds dunner bij iedere stap volgens dit schema. Maar ik vermoed dat je 'direct verwarmen' bent vergeten aan te vinken. Hoeveel sinaasappelschil en koriander gebruik je? En tot slot; waarom verlaag je de temperatuur bij de nagisting?

Laat je ons weten hoe deze wordt? Denk dat ik 'm ook een keer ga brouwen deze  :biersmile:

Oosterling

Citaat van: Takkie83 op 11-07-2020  12:22 uDie heb ik serieus nog nooit gezien  ;D Hij is mooi

Maar dit wordt ongetwijfeld een heerlijk biertje! Een goeie volmout tripel dan denk ik. Ik denk dat 'ie wel gaat afwijken van Karmeliet vanwege je stort; dat 'ie eerder ergens tussen een meibock, weizenbock en tripel in gaat zitten. En M31 maakt er een fruitig geheel van, ik denk fruitiger dan Karmeliet. Maar ik vind het een interessant recept!

Dan nog een paar vraagjes; waarom heb je geen eiwitrust in je maischschema opgenomen? En gebruik je echt viermaal de infusiemethode? Je beslag wordt steeds dunner bij iedere stap volgens dit schema. Maar ik vermoed dat je 'direct verwarmen' bent vergeten aan te vinken. Hoeveel sinaasappelschil en koriander gebruik je? En tot slot; waarom verlaag je de temperatuur bij de nagisting?

Laat je ons weten hoe deze wordt? Denk dat ik 'm ook een keer ga brouwen deze  :biersmile:

Hoi Takkie83!

Haha, ik weet niet of je het tijdstip van plaatsen hebt gezien, maar het was behoorlijk laat.
Ik heb zelf nog niet zo veel ervaring met BrouwHulp, maar ik heb hm speciaal voor de gelegenheid gedownload. Ik bedoelde natuurlijk gewoon blank kristalsuiker. ;)

Bedankt voor je interesse! Eigenlijk heb ik het recept enkel geplaatst in deze thread, omdat het recept veel leek op die van de Tripel Karmeliet.
Het biertje zit net een weekje op fles, ik zal hm vanavond eens even proberen, al verwacht ik dat die nog twee weken mag rijpen op fles.
Het verlagen van de temperatuur is om hem gelijk lichtelijk te lageren en de troebelheid van alle vlokken enigszins te temperen. 
Ik vul altijd even één flesje dat gemaakt is van helder glas, om een goed inzicht te krijgen in wat er op het moment gaande is in de fles, zowel op het gebied van helder worden, infectie en oxidatie. Daarnaast is het interessant om te zien hoe het neerslaan van het gist verloopt en de definitieve kleurontwikkeling. Dit is het resultaat van bovenstaand recept.
Ik heb ongeveer de schil van een halve handsinaasappel gebruikt en 7 gram koreander. Daarnaast heb ik twee zwarte pitjes uit één peultje kardemom (gekneust) meegekookt voor 5 minuten.


Takkie83

Leuk idee zo'n helder flesje vullen! Mijn tripel chouffe (zie recept iets eerder dit topic) is denk ik net zo troebel. Maar daarom zou ik dus ook een eiwitrust toevoegen. Het verlagen van de temperatuur bij de nagisting zorgt voor een langer durende gisting (gebruikelijker is juist licht verhogen van de temperatuur) met als bijkomend risico dat je bier niet goed uitgist en veel restsuikers achter laat. Ik zou je bier pas koud lageren als de hergisting op fles voltooid is en je een goeie batch hebt gebrouwen die je langere tijd wilt bewaren.

Bedankt trouwens voor je verdere toelichting  :biersmile:

Oosterling

Citaat van: Takkie83 op 12-07-2020  21:31 uLeuk idee zo'n helder flesje vullen! Mijn tripel chouffe (zie recept iets eerder dit topic) is denk ik net zo troebel. Maar daarom zou ik dus ook een eiwitrust toevoegen. Het verlagen van de temperatuur bij de nagisting zorgt voor een langer durende gisting (gebruikelijker is juist licht verhogen van de temperatuur) met als bijkomend risico dat je bier niet goed uitgist en veel restsuikers achter laat. Ik zou je bier pas koud lageren als de hergisting op fles voltooid is en je een goeie batch hebt gebrouwen die je langere tijd wilt bewaren.

Bedankt trouwens voor je verdere toelichting  :biersmile:


Om terug te komen op je vraag omtrent de eiwitrust. Ik brouw zelf met een 29 liter Weckketel, omgebouwd met een hercirculatie-systeem. Hierover ben ik op het moment een video aan het monteren, om te posten in het desbetreffende topic. Op het moment dat ik met deze ketel van 44 graden omhoog moet gaan naar de 62 minuten duurt dat zonder deksel redelijk lang. Naar wat ik heb gelezen op verschillende fora, vind de eiwitrust plaats tussen de 52 ºC en de 58 ºC. Met de beperkte verwarmingsapparatuur die in de Weckketel zit, duurt het ongeveer 15 minuten voor die van 52 ºC naar 58 ºC is gestegen. Dat is misschien wat aan de korte kant. Raadt je met jouw ervaring aan om echt stil te staan in deze temperatuurmarge, gedurende langere tijd? Het gist dat ik heb gebruikt, is de Mangrove Jack M31, met een temperatuurbereik van 18 ºC tot 28 ºC. Op het moment dat ik dit typ zie ik dat ik inderdaad tegen een ondergrens van het gist de tweede fase van de fermentatie heb laten in gaan. Nou ja, Ik ga er toch maar een koud zetten en een proeffilmpje maken. Die zal ik zo even posten.

Overigens zie ik nu dat ik behoorlijk om je vraag betreffende het decoctie-brouwmethode. Dit moest inderdaad gewoon direct verwarmen zijn. De infusiestappen die gemaakt zijn, zijn:

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Eiwitrust44,0 °C2 min.45 min.3,1 l/kg
Amylaserust62,0 °C15 min.60 min.3,1 l/kg
Beta Amalyserust72,0 °C15 min.20 min.3,1 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.15 min.3,1 l/kg

Bedankt voor je feedback, hier kan ik wat mee!

Takkie83

Dank voor je compliment maar ik denk dat jij langer brouwt dan ik  ;D Ik ben net een half jaar bezig..

Hoe lang zo'n eiwitrust moet duren kan ik je dan ook niet precies vertellen, en ik begrijp je punt van een kwartier in die range zitten. Ik heb ook begrepen dat je het beste niet te lang onder een bepaalde temperatuur kunt gaan zitten maar de scheikundige onderbouwing daarvan moet ik je schuldig blijven. Daarbij hangt het er natuurlijk vanaf hoe groot je aandeel ongemoute granen is, je pH-waarde, of je Iers mos gebruikt of niet, etc. Bij ieder biertje zal de tijd van je eiwitrust weer anders zijn. Uiteindelijk komt het neer op persoonlijke voorkeur denk ik, maar hoe lang je eiwitrust moet zijn voor een helder bier in jouw geval?  :weetniet:

Oosterling

Citaat van: Takkie83 op 13-07-2020  21:39 uDank voor je compliment maar ik denk dat jij langer brouwt dan ik  ;D Ik ben net een half jaar bezig..

Hoe lang zo'n eiwitrust moet duren kan ik je dan ook niet precies vertellen, en ik begrijp je punt van een kwartier in die range zitten. Ik heb ook begrepen dat je het beste niet te lang onder een bepaalde temperatuur kunt gaan zitten maar de scheikundige onderbouwing daarvan moet ik je schuldig blijven. Daarbij hangt het er natuurlijk vanaf hoe groot je aandeel ongemoute granen is, je pH-waarde, of je Iers mos gebruikt of niet, etc. Bij ieder biertje zal de tijd van je eiwitrust weer anders zijn. Uiteindelijk komt het neer op persoonlijke voorkeur denk ik, maar hoe lang je eiwitrust moet zijn voor een helder bier in jouw geval?  :weetniet:



Toch altijd een mooi momentje, een eigen receptje voor het eerst inschenken. Het resultaat is een erg vol en kruidig biertje, dat goed doordrinkt. De vlokken heffen het droge van een eventuele suikerstorting op, en de sinaasappel en koriander geeft het een kruidige en frisse toets.   

Takkie83

Lijkt ook aardig helder te zijn of zie ik het niet goed? Gefeliciteerd met je lekkere biertje! Nu nog naast de Karmeliet proeven  ;)

Oosterling

Citaat van: Takkie83 op 14-07-2020  23:18 uLijkt ook aardig helder te zijn of zie ik het niet goed? Gefeliciteerd met je lekkere biertje! Nu nog naast de Karmeliet proeven  ;)

Jazeker, na een nachtje koelkast zijn de laatste eiwitten samengevlokt, bezonken, en is het biertje zo goed als kraakhelder geworden.
Dit recept ga ik binnenkort nog een keer maken met iets minder koriander en met het opgekweekte gist van een tripel karmeliet. Hierover later meer.

Groetjes

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.