Tripel Karmeliet kloon

Gestart door orangeloo, 11-03-2015 21:46 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

El Pastor Belga (MaJa)

is dat de temperatuur in de gistkast of van het te vergisten wort..

hansHalberstadt

Citaat van: MaJa op 22-05-2018  19:46 uis dat de temperatuur in de gistkast of van het te vergisten wort..
ik heb een temperatuursensor met foamsolatie daarom heen op de wand van het (RVS) gistingsvat. Daarmee meet je ca 90% de temperatuur van het wort en 10% die van de omgeving omgeving is 16 graden.

Ernesto

Citaat van: hansHalberstadt op 21-05-2018  20:36 uBij mij staat de Karmeliet nu te gisten. Enige puntje was dat bij het koelen in het begin het wort iets te snel stroomde tov het koelwater waardoor de totale wort ca 26 graden was toen de gist erbij ging. Daarna afgekoeld naar ca 22 graden nu.
In een ander topic  https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=27621
volg ik de vergisting van dit bier met zowel de refractometermethode als een nieuwe methode met drijver en weegschaal.
Omdat ik met de refractometermeting steeds een beetje wort opzuig kan ik het steeds proeven. Op dit moment smaakt het in ieder geval goed, De kruiden en de smaakhop kun je in ieder geval goed proeven, verder (natuurlijk) nog heel zoet en geen bijsmaakjes.

Hoe was het eindresultaat van dit bier?

hansHalberstadt

Citaat van: Ernesto op 27-09-2018  13:45 uHoe was het eindresultaat van dit bier?
Mooi (zeer) helder, waarschijnlijk goed flocculerende gist die Karmeliet, smaak is goed, was eerst iets te overheersend kruiden, maar die trekken nu langzaam weg. wel iets weinig bitter, maar mijn doel op dat moment was ook om het niet bitter te maken. 

Batavier

Na verschillende onderwerpen over de Karmeliet te hebben doorgeworsteld is het mij nog steeds niet duidelijk of en welke kruiden er in zitten.

Sinaasappelschillen, koriander, kardemon?


Kan iemand mij hiermee helpen?

Koen S

Citaat van: Batavier op 04-09-2019  12:26 uNa verschillende onderwerpen over de Karmeliet te hebben doorgeworsteld is het mij nog steeds niet duidelijk of en welke kruiden er in zitten.

Sinaasappelschillen, koriander, kardemon?


Kan iemand mij hiermee helpen?
Sinaasappelschil en koriander. En 4# granen. 😉
https://www.colruyt.be/nl/over-onze-producten/bier-bij-colruyt/bierreportages/tripel-karmeliet-eigenzinnig-driegranenbier

Brouwert

Citaat van: Koen S op 04-09-2019  12:41 uSinaasappelschil en koriander. En 4# granen. 😉
https://www.colruyt.be/nl/over-onze-producten/bier-bij-colruyt/bierreportages/tripel-karmeliet-eigenzinnig-driegranenbier

"De kruidigheid is te danken aan de koriander en sinaasappelschil die vlak na het koken worden toegevoegd"
Whirpool toevoeging van kruiden? Interessant!  ???
Ik ben gewend ze de laatste 5 min mee te koken. Ben benieuwd of dat veel uitmaakt.

Batavier

Bedankt voor de info.

Weten jullie ook of er bottelgist wordt gebruikt bij het origineel?

hansHalberstadt

Citaat van: Batavier op 04-09-2019  16:01 uBedankt voor de info.

Weten jullie ook of er bottelgist wordt gebruikt bij het origineel?
Ik heb de gist opgekweekt uit het flesje en op schuine buis staan en mee gebrouwen. Voor zover ik weet is het de originele gist.

Takkie83

Citaat van: hansHalberstadt op 06-09-2019  01:22 uIk heb de gist opgekweekt uit het flesje en op schuine buis staan en mee gebrouwen. Voor zover ik weet is het de originele gist.

Ik ben benieuwd! Vanavond nog een Karmeliet opengetrokken en daar zaten misschien een paar druppeltjes gist in, lijkt mij een bottelgist

hansHalberstadt

De gist die ik heb is al jaren geleden opgekweekt. Geen idee of er in die tijd wat veranderd is met bottelen?
Ik heb hem nu weer van stal gehaald voor een Karmeliet kloon pakket wat ik in 3 delen op ga splitsen met 3 verschillende gisten waaronder dus de karmeliet uit het flesje van jaren geleden.
 

Takkie83

Er zal ongetwijfeld een en ander veranderd zijn. Er staat nu ook gewoon duidelijk op de fles dat er gerstemout, tarwemout, ongemoute tarwe en ongemoute haver in zit. Ik ga binnenkort een kloonpoging doen en zal het recept dan hier delen. Ik heb nog een BE-256 liggen en die zag ik ook ergens voorbij komen als alternatieve gist. Goed idee of niet?

Takkie83

Opzetje gemaakt. Zit geen suiker en ook geen kruiden in een Tripel Karmeliet volgens de fles. Opbouwende kritiek wordt geapprecieerd  :biersmile:

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptTripel Karmeliet kloon
Brouwdatum14-06-2020
BierstijlTripel
Volume10,0 l
Begin SG1,077 SG
Berekende kleur (Morey)11 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)22 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
12,00 lWater uit Katwijk
1,20 mlFosforzuur
4,17 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
43 mg/l8 mg/l57 mg/l170 mg/l53 mg/l48 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
1,80 kgSwaen PilsnerDe Swaen3 EBC49,6 %
1,00 kgTarwemout. lichtWeyermann4 EBC27,5 %
0,50 kgTarwevlokkenSupermarkt2 EBC13,8 %
0,33 kgHavervlokkenSupermarkt2 EBC9,1 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Gomstoffen40,0 °C1 min.15 min.3,3 l/kg
Eiwitrust55,0 °C15 min.10 min.3,3 l/kg
Beta-amylase65,0 °C10 min.45 min.3,3 l/kg
Alfa-amylase72,0 °C7 min.15 min.3,3 l/kg
Uitmaisch78,0 °C6 min.5 min.3,3 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
15,0 gSaazpellets3,4%75 min.11,9 IBU
15,0 gSaazpellets3,4%20 min.6,9 IBU
15,0 gStyrian Goldingspellets3,4%7 min.3,1 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
11,0 gSafale Abbaye (BE-256)bovengist


middelaersch

Citaat van: Takkie83 op 10-06-2020  13:48 uOpzetje gemaakt. Zit geen suiker en ook geen kruiden in een Tripel Karmeliet volgens de fles.

Het kan zijn dat ik me vergis, maar volgens mij zitten er juist behoorlijk wat kruiden in (in tegenstelling tot de meeste andere tripels).
En of er geen suiker in zit? Dat betwijfel ik ook. Misschien even wat verder zoeken....

Let wel: dat er ingrediënten op het flesje worden genoemd wil niet zeggen dat dat de enige ingrediënten zijn die er in zitten!
Een brouwer is niet verplicht alle ingrediënten te noemen op de verpakking  ;)

Pieter1954

In elk geval koriander en curacaoschillen toevoegen.

Takkie83

Citaat van: middelaersch op 10-06-2020  15:13 uEen brouwer is niet verplicht alle ingrediënten te noemen op de verpakking  ;)

Hmm weet je dat zeker? Naar mijn weten moet namelijk altijd een complete ingrediëntenlijst op een product vermeld worden..

middelaersch

Citaat van: Takkie83 op 10-06-2020  19:04 uHmm weet je dat zeker?

Ja. (Ik dacht eerst ook dat dit verplicht is, totdat iemand op het forum me er op wees dat dat niet zo is, en via een beetje googlen kwam ik erachter dat het inderdaad niet verplicht is.)

Citaat:
'Op basis van de Europese etiketteringsverordening moet de verpakking van bier in ieder geval voorzien zijn de volgende informatie:
...... Een lijst van ingrediënten (nog niet verplicht bij bier >1,2% alc., maar de leden van Nederlandse Brouwers vermelden de ingrediënten doorgaans wel om de consument zo goed mogelijk te informeren).'

Bron: https://www.nederlandsebrouwers.nl/biersector/wet-en-regelgeving/etikettering/

Snelbier

Citaat van: Takkie83 op 10-06-2020  13:48 uOpzetje gemaakt. Zit geen suiker en ook geen kruiden in een Tripel Karmeliet volgens de fles. Opbouwende kritiek wordt geapprecieerd  :biersmile:
Hier https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,35873.msg542764.html#msg542764 een ander Karmeliet-topic.
SergeVL zou met zijn recept dicht in de buurt zijn.. Kruiden volop, en ook nog wat suiker erbij.
De kunst (voor ons hobbybrouwers) lijkt me om de SMAAK te benaderen. Maakt dan niet uit of het recept ook vlgs origineel is gebrouwen..
==============
Heb hem nu 4x gebrouwen ongeveer volgens Serge's recept, met T58-gist.. Wél lekker, maar géén Karmeliet. Ik noem het Kannetniet. Steeds een ander mankementje.
Laatste brouwsel is nu 4 maanden oud en totaal afwijkend.  Bananen-boot.. Oorzaak niet te achterhalen, maar het zit hem denk ik in de details bij vergisting..
Proost, Snelbier.

Takkie83

Ja dank je! Ik heb inmiddels ook al een PM-etje van Herman. Ik ga het meenemen, maar denk dat ik me erbij neer moet leggen dat het origineel benaderen misschien voor een eerste poging te hoog gegrepen is. Wat jij zegt; de smaak benaderen is belangrijker dan een recept zien te achterhalen. Ik denk dan ook dat ik eerst mijn opzetje eens ga proberen, wellicht met nog wat kruiden en suiker toegevoegd. En ik zit eraan te denken om de Belgian Ardennes van Wyeast gist te gebruiken. Ik ga het bier namelijk brouwen voor mijn zus en zwager die binnenkort jarig zijn en groot fan zijn van zowel Tripel Karmeliet als La Chouffe, dus wie weet wat voor moois er dan uit komt. Uiteraard houd ik jullie op de hoogte, al zal het dan geen kloon worden, maar hopelijk wel lekker! En wie weet wat het voor interessante info oplevert :biersmile:

Onlangs trouwens nog mijn M31 tripel vergeleken met een Karmeliet en die M31 is een stuk fruitiger, dus dat is hem niet nee

Takkie83

Aangepast opzetje. Brouwdag is zaterdag. Idee is Karmeliet-ingrediënten te vergisten met de Chouffe gist en te kijken wat het wordt. Nog suggesties ter verbetering?

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptDriedubbele kabouter
Brouwdatum20-06-2020
BierstijlTripel
Volume10,0 l
Begin SG1,080 SG
Berekende kleur (Morey)10 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)26 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
12,00 lWater uit Katwijk
4,26 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
43 mg/l8 mg/l57 mg/l174 mg/l53 mg/l48 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
1,80 kgSwaen PilsnerDe Swaen3 EBC51,0 %
0,70 kgTarwemout. lichtWeyermann4 EBC19,8 %
0,40 kgTarwevlokkenSupermarkt2 EBC11,3 %
0,33 kgHavervlokkenSupermarkt2 EBC9,3 %
0,30 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC8,5 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Gomstoffen40,0 °C1 min.15 min.3,7 l/kg
Eiwitrust55,0 °C15 min.10 min.3,7 l/kg
Beta-amylase65,0 °C10 min.45 min.3,7 l/kg
Alfa-amylase72,0 °C7 min.15 min.3,7 l/kg
Uitmaischen78,0 °C6 min.5 min.3,7 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
20,0 gStyrian Goldingspellets3,4%75 min.16,9 IBU
15,0 gStyrian Goldingspellets3,4%20 min.7,3 IBU
7,5 gSaazpellets3,4%7 min.1,6 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
2,00 gKorianderzaadspecerijkoken
10,00 gSinaasappelschil, zoetspecerijkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
1,0 pak(ken)Belgian Ardennes (3522)bovengist


Koen S

Dat begin sg kan toch nooit zo hoog zijn? Klopt niet voor een Tripel en komt niet overeen met de moutstorting.

Takkie83

Citaat van: Koen S op 18-06-2020  22:51 uDat begin sg kan toch nooit zo hoog zijn? Klopt niet voor een Tripel en komt niet overeen met de moutstorting.

Nee die klopt inderdaad niet!  :-\ Geen idee waarom dat er staat. Er staat 1,080 in m'n software  :weetniet:

Handmatig maar even aanpassen.

Verder nog tips?  :biersmile:

hobbybob

Karmeliet:
67% pilsmout
22% tarwemoet
11% gemoute haver

Hop Hallertau Hersbrucker   24 ibu

Kruiden:
Sinaasappel schil 0,4g/ltr
Koriander 0,4g/ltr
Paradijszaad 0,4g/ltr

Gist:
- opgekwwekt origineel

Of:
- Fermentis T58 op 19 graden


Takkie83

Dank voor je recept Bob! Ik ga denk ik ook Hersbrücker gebruiken want m'n Saaz is zo goed als op.

Op het flesje staat alleen wel dat er naast tarwemout ook (ongemoute) tarwe in zit en (ongemoute) haver..

En over het (niet kunnen) opkweken van de gist loopt een ander topic.

Heb je jouw recept naast het origineel geproefd?

hobbybob

Yep ik "miste"nog een bepaalde kruidige toets vandaar het paradijszaad

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.