Tripel Karmeliet kloon

Gestart door orangeloo, 11-03-2015 21:46 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

PeterEngeltje

Vandaag heb ik de giststarter gedecanteerd en geproefd.
Ik kan er moeilijk iets van zeggen, hij was wel iets zurig maar dat kan door de appelsap komen die er verdund inzat. Ook was hij nog iets zwavelig. De geur kwam me wel bekend voor van sommige Wyeast verpakkingen na openen.
Het gistdepot had ik niet helemaal goed gedecanteerd en iets te veel vloeistof achtergelaten.
Na goed mengen heb ik van de circa 80 ml van deze emulsie 4x 4,5 ml over gebracht in 10 ml buizen waar 4,5 ml van een 40% glycerol oplossing in zat. Uiteindelijke glycerol concentratie is dus 20%.
Buizen gelabeld en in de vriezer bij -20 graden gezet.
Voordat ik er een karmeliet mee ga klonen ga ik over een paar weken een klein testbrouwseltje vergisten met een van de buizen. Zo kan ik zien of ik mijn microbiologische lessen van 35 jaar terug op de Laboratoriumschool nog in de vingers heb.
Later meer....

hansHalberstadt

Kan morgen toch helaas niet doorgaan met de bouwsessie. Zal kijken of het toch nog binnenkort lukt, anders kan ik altijd opieuw vanaf schuine bis opstarten. Dus ik ga de starter proeven zodra ik weet of ik nog ga brouwen (dan gaat hij opschalen naar 2.5 liter en kan ik het afgietsel proeven) of niet. (Dan giet ik hem af zonder verder op te starten en ga proeven.)

Mark GA

Citaat van: PeterEngeltje op 12-05-2018  19:19 uVandaag heb ik de giststarter gedecanteerd en geproefd.
Mooi woord, decanteren! Ik moest hem opzoeken...


PeterEngeltje

Citaat van: Mark Green Anchor op 12-05-2018  23:13 uMooi woord, decanteren! Ik moest hem opzoeken...



Dag Mark,

Leuk dat je het woord decanteren in een Nederlandstalig woordenboek hebt opgezocht.
Ik dacht als chemicus dat het een voor iedereen begrijpbaar woord was, dat is niet zo dus bedankt voor je toelichting.
Pas op dat je Smartphone niet leegloopt, ik zie dat hij op 27% staat 😀🍻.

hansHalberstadt

Ik merkte bij mezelf dat toen ik erover nadacht ik de betekenis via de context aan het interpreteren was, maar al met al wel duidelijk dus. Dus met bottelen zonder overhevelen ben je in feite dus ook aan het decanteren: overhevelen naar het bottelvat met achterlating van de gist.   

Mark GA

Citaat van: PeterEngeltje op 12-05-2018  23:45 uDag Mark,

Leuk dat je het woord decanteren in een Nederlandstalig woordenboek hebt opgezocht.
Ik dacht als chemicus dat het een voor iedereen begrijpbaar woord was, dat is niet zo dus bedankt voor je toelichting.
Pas op dat je Smartphone niet leegloopt, ik zie dat hij op 27% staat [emoji3][emoji482].
Hij vergistte zelfs door naar 1%!

PeterEngeltje

Citaat van: hansHalberstadt op 12-05-2018  23:50 uIk merkte bij mezelf dat toen ik erover nadacht ik de betekenis via de context aan het interpreteren was, maar al met al wel duidelijk dus. Dus met bottelen zonder overhevelen ben je in feite dus ook aan het decanteren: overhevelen naar het bottelvat met achterlating van de gist.

Decanteren zou je eigelijk ook afgieten kunnen noemen.
Dus als je voor het bottelen afgiet?... Ik weet niet hoe ik me dat moet voorstellen  :).

Andere vraag over de gist die jij hebt opgekweekt. Blijft die bij jouw door de glycerol vloeibaar in je vriezer?
Ik heb gisteren voor het eerst gist ingevroren (in 20% glycerol) en die buizen zijn nu gestold.
Ik las van een aantal brouwers dat hun buizen genoeg glycerol bevatte om vloeibaar te blijven, vandaar mijn vraag.

PeterEngeltje

Nog een leuk grafiekje over het vriespunt van glycerol-watermengsels:


hansHalberstadt

Ik gebruik geen glycerol normaal gesproken. Wel ooit gedaan met 20% glycerol. Dan bevriest het wel, maar de glycerol voorkomt scherpe kristalpunten die de cellen stukprikken om het maar even simpel te brengen. 50% glycerol zou helemaal niet meer bevriezen had ik begrepen, maar in de cellen zelf zit natuurlijk wel normaal celvocht wat wel bevriest lijkt mij, maar de 50% voorkomt dan blijkbaar wel stuk vriezen.

Overigens wat ik met bottelen doe is niet overgieten, maar afhevelen, dus bier afhevelen van de gist naar het bottelvat toe waarbij ik het hevelslangetje vlak onder het oppervlak hou zodat zo min mogelijk gist mee hevelt en op het einde zet ik het vat dan scheef en hevel tot de gist net niet mee begint te stromen.
 

hansHalberstadt

Citaat van: PeterEngeltje op 13-05-2018  21:09 uNog een leuk grafiekje over het vriespunt van glycerol-watermengsels:
http://energyprofessionalsymposium.com/img/1189/image807.jpg
Inderdaad water glycerol mengsel, maar wat gebeurt er in de cellen zelf bij invriezen en wat levert het niet bevriezen buiten de cel dan voor bijdragen om te voorkomen dat binnen de cel de zaak niet stuk vriest.

PeterEngeltje

Citaat van: hansHalberstadt op 13-05-2018  21:11 uIk gebruik geen glycerol normaal gesproken. Wel ooit gedaan met 20% glycerol.

Dag Hans, hoe vries jij je gistcellen dan in als je geen glycerol gebruikt?

Knobby

Citaat van: hansHalberstadt op 13-05-2018  21:13 uInderdaad water glycerol mengsel, maar wat gebeurt er in de cellen zelf bij invriezen en wat levert het niet bevriezen buiten de cel dan voor bijdragen om te voorkomen dat binnen de cel de zaak niet stuk vriest.
De cellen zitten zo vol met opgeloste eiwitten en andere dingen dat je dat eigenlijk geen water kan noemen, ze hebben eigenlijk van zichzelf antivries. De glycerol zorgt er voor dat ze niet alsnog door kristallen van buiten de cel lek geprikt worden.

hansHalberstadt

Citaat van: PeterEngeltje op 13-05-2018  21:47 uDag Hans, hoe vries jij je gistcellen dan in als je geen glycerol gebruikt?
Ik vries niets in maar heb een hele serie schuine buizen met agar waar ik al mijn gisten op bewaar. 1 x per jaar de hele zaak overenten in januari als het klimaat in mijn kelder optimaal is met de minste sporen in de lucht. moet eigenlijk 2 x per jaar, maar werkt al jaren prima zo.

hansHalberstadt

Citaat van: hansHalberstadt op 12-05-2018  21:52 uKan morgen toch helaas niet doorgaan met de bouwsessie. Zal kijken of het toch nog binnenkort lukt, anders kan ik altijd opieuw vanaf schuine bis opstarten. Dus ik ga de starter proeven zodra ik weet of ik nog ga brouwen (dan gaat hij opschalen naar 2.5 liter en kan ik het afgietsel proeven) of niet. (Dan giet ik hem af zonder verder op te starten en ga proeven.)
Morgen ga ik brouwen met de Karmeliet gist. vanavond doorgezet naar 2 liter starter. De smaak van de afgegoten wort was een beetje portachtig met een vleugje stout (chocolademout smaak) dus mogelijk geoxideerd maar verder geen besmetting.   

PeterEngeltje

Citaat van: hansHalberstadt op 19-05-2018  23:41 uMorgen ga ik brouwen met de Karmeliet gist. vanavond doorgezet naar 2 liter starter. De smaak van de afgegoten wort was een beetje portachtig met een vleugje stout (chocolademout smaak) dus mogelijk geoxideerd maar verder geen besmetting.

Succes met brouwen.

Ik ga maandag een bier brouwen die ik ga vergisten met Wyeast.
Een deel van het wort (1,5 liter) ga ik vergisten met een buisje Karmeliet gist die nu een week in de vriezer ligt. Doel: kijken of de gist het na invriezen op mijn manier het nog doet, en wat voor smaak en geur het oplevert.

Serge VL

Citaat van: hansHalberstadt op 13-05-2018  21:11 uIk gebruik geen glycerol normaal gesproken. Wel ooit gedaan met 20% glycerol. Dan bevriest het wel, maar de glycerol voorkomt scherpe kristalpunten die de cellen stukprikken om het maar even simpel te brengen. 50% glycerol zou helemaal niet meer bevriezen had ik begrepen, maar in de cellen zelf zit natuurlijk wel normaal celvocht wat wel bevriest lijkt mij, maar de 50% voorkomt dan blijkbaar wel stuk vriezen.
De gist neemt de glycerine op, en inwendig wordt de gist dus ook verzadigd met glycerine. Dat is ook de reden waarom je de gist eenmaal die op glycerine zit eerst nog 24 uur zo in de frigo moet bewaren.
 

PeterEngeltje

Citaat van: Serge VL op 20-05-2018  04:22 uDe gist neemt de glycerine op, en inwendig wordt de gist dus ook verzadigd met glycerine. Dat is ook de reden waarom je de gist eenmaal die op glycerine zit eerst nog 24 uur zo in de frigo moet bewaren.

Heb je enig idee hoe lang het duurt voordat de gist de glycerine heeft opgenomen?
Ik heb de buizen na mengen redelijk snel (binnen 5 minuten) in de vriezer gezet. Zou de gist dan al verzadigd zijn met glycerine?

En waarom moet je voor gebruik van de gist deze minimaal 24 uur in de koelkast bewaren?
Ontdooid is toch ontdooid?

Serge VL

Citaat van: PeterEngeltje op 20-05-2018  12:30 uEn waarom moet je voor gebruik van de gist deze minimaal 24 uur in de koelkast bewaren?
Ontdooid is toch ontdooid?
Dat heb je verkeerd begrepen (of ik niet duidelijk genoeg verwoordt) de gist moet 24 uur op glycerine staan alvorens je die gaat invriezen.
Bij gebruik kan die onmiddellijk na ontdooien opgekweekt worden.

Knobby

Citaat van: Serge VL op 20-05-2018  04:22 uDe gist neemt de glycerine op, en inwendig wordt de gist dus ook verzadigd met glycerine. Dat is ook de reden waarom je de gist eenmaal die op glycerine zit eerst nog 24 uur zo in de frigo moet bewaren.
Dit wordt op het microbiologisch lab nooit zo gedaan. Kweekje afdraaien en wassen (om het medium kwijt te raken), dan glycerol er bij. Goed mengen en hup direct in de -80 vriezer.

PeterEngeltje

Citaat van: Knobby op 20-05-2018  20:23 uDit wordt op het microbiologisch lab nooit zo gedaan. Kweekje afdraaien en wassen (om het medium kwijt te raken), dan glycerol er bij. Goed mengen en hup direct in de -80 vriezer.

Dat lijkt te kloppen met het protocol dat ik heb gevolgd:
Citaat van: PeterEngeltje op 06-05-2018  15:15 uIk heb nog even verder gezocht naar hoe gist in te vriezen en vond op dit forum dat de verhoudingen glycerol water nogal variëren. Heeft iemand iemand wel eens gewerkt met het volgende protocol en wat zijn de bevindingen?
http://www.ipass.net/mpdixon/Homebrew/Freezing%20Yeast.htm


In dit protocol wordt ook geen wachttijd beschreven na het mengen van de gist met glycerol.

hansHalberstadt

Citaat van: Knobby op 20-05-2018  20:23 uDit wordt op het microbiologisch lab nooit zo gedaan. Kweekje afdraaien en wassen (om het medium kwijt te raken), dan glycerol er bij. Goed mengen en hup direct in de -80 vriezer.
Dit is snel te testen. 2 buisjes op deze manier maken 1 buisje direct de vriezer in en het andere buisje 24 uur laten staan.
Dan na ontdooien allebei opkweken in een identieke hoeveelheid wort en kijken wat het verschil is in tijd tot de gisting start.

PeterEngeltje

De Karmeliet gist doet het prima en kwam na ongeveer 20 uur op gang.
Dus met glycerine direct ingevroren en niet eerst 24 uur in de koelkast bewaren alvorens in te vriezen !!
Ik heb er helaas niet een deel van het vandaag gebrouwen wort mee geënt.

Toen mijn wort klaar was en het gistvat inging leek de starter nog zo dood als een pier.
Omdat ik de starter toch niet helemaal vertrouwde heb ik alle wort geënt met Wyeast 1028.
Toen ik die aan het beluchten was zag ik dat de Karmelietgist tot leven was gekomen, net te laat dus.
Ik laat de starter gewoon uitgisten om hem nog een keer op smaak en geur te testen.
Jammer was interessanter geweest in het vandaag gebrouwen wort.

Geen herkansing want het volgende bier wordt de Karmeliet kloon.

hansHalberstadt

Bij mij staat de Karmeliet nu te gisten. Enige puntje was dat bij het koelen in het begin het wort iets te snel stroomde tov het koelwater waardoor de totale wort ca 26 graden was toen de gist erbij ging. Daarna afgekoeld naar ca 22 graden nu.
In een ander topic  https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=27621
volg ik de vergisting van dit bier met zowel de refractometermethode als een nieuwe methode met drijver en weegschaal.
Omdat ik met de refractometermeting steeds een beetje wort opzuig kan ik het steeds proeven. Op dit moment smaakt het in ieder geval goed, De kruiden en de smaakhop kun je in ieder geval goed proeven, verder (natuurlijk) nog heel zoet en geen bijsmaakjes.

PeterEngeltje

Citaat van: hansHalberstadt op 21-05-2018  20:36 uBij mij staat de Karmeliet nu te gisten. Enige puntje was dat bij het koelen in het begin het wort iets te snel stroomde tov het koelwater waardoor de totale wort ca 26 graden was toen de gist erbij ging. Daarna afgekoeld naar ca 22 graden nu.
In een ander topic  https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=27621
volg ik de vergisting van dit bier met zowel de refractometermethode als een nieuwe methode met drijver en weegschaal.
Omdat ik met de refractometermeting steeds een beetje wort opzuig kan ik het steeds proeven. Op dit moment smaakt het in ieder geval goed, De kruiden en de smaakhop kun je in ieder geval goed proeven, verder (natuurlijk) nog heel zoet en geen bijsmaakjes.

Dag Hans,
Klopt het dat jij de Karmeliet bij 22 graden C vergist?
Mijn giststarter staat nu bij 21 graden te vergisten en ruikt heerlijk.
Veel fruitachtige aroma's appel/peer.

hansHalberstadt

Citaat van: PeterEngeltje op 22-05-2018  18:06 uDag Hans,
Klopt het dat jij de Karmeliet bij 22 graden C vergist?
Mijn giststarter staat nu bij 21 graden te vergisten en ruikt heerlijk.
Veel fruitachtige aroma's appel/peer.

Ja klopt. Ik houd hem nu maar op 22 graden inhet begin was de temperatuur ongepland wat aan de hoge kant en soms krijg je vastlopers als de temperatuur te laag is en de gist houdt niet van temperatuurwisseling, dus in dit geval lijkt me 22 graden een mooi compromis. 

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.