Tripel Karmeliet kloon

Gestart door orangeloo, 11-03-2015 21:46 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

PeterEngeltje

Citaat van: Jacques op 06-05-2018  07:36 uJe had met wat moutextract de gist verder kunnen kweken om zo te ontdekken of het gistprofiel overeenkomt met dat van Karmeliet.

Dat is een goed idee.
Ik denk dat ik het experiment nog een keer herhaal en als het weer lukt de gist te activeren hem door kweek in moutextract.
Als het gistprofiel overeenkomt met dat van Karmeliet wil ik de gist ook verzamelen en invriezen met glycerol. Dat laatste heb ik zelf nog niet eerder gedaan, jij wel denk ik.
Kun je me een paar tips geven?
Welke verhouding slurry:glycerol moet ik aanhouden?
Kan ik na steriel overbrengen in een paar reageerbuizen alles goed mengen en zo invriezen?

PeterEngeltje

Ik heb nog even verder gezocht naar hoe gist in te vriezen en vond op dit forum dat de verhoudingen glycerol water nogal variëren. Heeft iemand iemand wel eens gewerkt met het volgende protocol en wat zijn de bevindingen?
http://www.ipass.net/mpdixon/Homebrew/Freezing%20Yeast.htm

Ik ga vanavond starten met twe flesjes Karmeliet en wil de gist volgens dit protocol invriezen.

Serge VL

Citaat van: PeterEngeltje op 06-05-2018  15:15 uIk heb nog even verder gezocht naar hoe gist in te vriezen en vond op dit forum dat de verhoudingen glycerol water nogal variëren. Heeft iemand iemand wel eens gewerkt met het volgende protocol en wat zijn de bevindingen?
http://www.ipass.net/mpdixon/Homebrew/Freezing%20Yeast.htm

Ik ga vanavond starten met twe flesjes Karmeliet en wil de gist volgens dit protocol invriezen.
Ik gebruik al jaren 50% slurry (of bezonken opkweek) en 50% glycerine, deze verhouding bevriest niet bij -20°C. zolang de bewaartemperatuur maar stabiel is en er geen ontdooiing en terug invriezen gebeurt maakt het allemaal niet zoveel uit.

Knobby

Citaat van: Serge VL op 06-05-2018  19:45 uIk gebruik al jaren 50% slurry (of bezonken opkweek) en 50% glycerine, deze verhouding bevriest niet bij -20°C. zolang de bewaartemperatuur maar stabiel is en er geen ontdooiing en terug invriezen gebeurt maakt het allemaal niet zoveel uit.
Ik verdun de glycerine (standaard 80% glycerol) eerst 1x. Dan doe ik 50% slurry en 50% glycerol oplossing voor uiteindelijk 20% glycerol in de vriezer.

PeterEngeltje

Citaat van: Biermagneet op 26-11-2015  19:30 uAfgelopen week een flesje Karmeliet in de handen gehad in de winkel en had eigenlijk de indruk dat er geen (bruikbaar) gist meer inzit.
Is dat meer mensen opgevallen?
De fles en bodem leken kraakhelder.

Ik heb zojuist 2 flesjes Karmeliet geopend om (en lekker op te drinken, is gelukt) en om de gist eruit op te kweken zoals ik eerder vermeld heb in deze topic op 5 mei.
Wat me nu opviel was dat het eerste flesje van nu duidelijk sediment had, en dat het tweede flesje een kraak heldere bodem had.
Als je de gist uit Karmelietflesjes wilt op kweken moet je dus een beetje geluk hebben.

Hoe dat kan? Lijkt me wel dat Dendermonde geen bottelgist gebruikt, anders zou iedere fles sediment hebben. Ik denk dat ze bottelen na koelen met CO2 onder druk of zoiets. Als je dan geluk hebt als je de gist wilt opkweken heb je net een flesje te pakken waar tijdens hun bottelproces een beetje hoofdgistings gist is meegekomen.

Neetje

Citaat van: PeterEngeltje op 07-05-2018  00:25 u...
 Als je dan geluk hebt als je de gist wilt opkweken heb je net een flesje te pakken waar tijdens hun bottelproces een beetje hoofdgistings gist is meegekomen.

Goed excuus om er een paar meer op te drinken.  :)

PeterEngeltje

Citaat van: PeterEngeltje op 07-05-2018  00:25 uIk heb zojuist 2 flesjes Karmeliet geopend om (en lekker op te drinken, is gelukt) en om de gist eruit op te kweken zoals ik eerder vermeld heb in deze topic op 5 mei.
Wat me nu opviel was dat het eerste flesje van nu duidelijk sediment had, en dat het tweede flesje een kraak heldere bodem had.
Als je de gist uit Karmelietflesjes wilt op kweken moet je dus een beetje geluk hebben.

Het eerste flesje (met sediment) gist al, na 18 uur incubatie bij 22,0 - 22,5 graden Celcius.
Zo te zien is Karmeliet gist dol op appelsap.🍏😀

Jacques

Citaat van: PeterEngeltje op 07-05-2018  00:25 uIk heb zojuist 2 flesjes Karmeliet geopend om (en lekker op te drinken, is gelukt) en om de gist eruit op te kweken zoals ik eerder vermeld heb in deze topic op 5 mei.
Wat me nu opviel was dat het eerste flesje van nu duidelijk sediment had, en dat het tweede flesje een kraak heldere bodem had.
Als je de gist uit Karmelietflesjes wilt op kweken moet je dus een beetje geluk hebben.

Hoe dat kan? Lijkt me wel dat Dendermonde geen bottelgist gebruikt, anders zou iedere fles sediment hebben. Ik denk dat ze bottelen na koelen met CO2 onder druk of zoiets. Als je dan geluk hebt als je de gist wilt opkweken heb je net een flesje te pakken waar tijdens hun bottelproces een beetje hoofdgistings gist is meegekomen.

Bij veel commerciële bieren zit steeds minder gist in de fles. Waarschijnlijk een gevolg van het feit dat doorgedrongen is dat gist een negatieve invloed kan op de smaak van het bier. Daarnaast worden de flessen onder tegendruk gevuld. Er is niet zo heel veel extra koolzuur nodig. Een kleinere suikertoevoeging betekent ook een kleinere gistgroei.

Heel regelmatig zie ik bier met hergisting op de fles met amper of geen gistdepot.

SanderH

Citaat van: Jacques op 07-05-2018  21:41 uBij veel commerciële bieren zit steeds minder gist in de fles. Waarschijnlijk een gevolg van het feit dat doorgedrongen is dat gist een negatieve invloed kan op de smaak van het bier. Daarnaast worden de flessen onder tegendruk gevuld. Er is niet zo heel veel extra koolzuur nodig. Een kleinere suikertoevoeging betekent ook een kleinere gistgroei.

Heel regelmatig zie ik bier met hergisting op de fles met amper of geen gistdepot.

Bier dat niet gefilterd wordt of door een cycloon wordt gehaald en geforceerd gecarboneerd wordt mag nog altijd een hergisting op fles hebben en zal een kleiner depot hebben. Bier dat met suiker op fles gezet zal altijd een groter depot hebben.

Jacques

Citaat van: SanderH op 07-05-2018  22:21 uBier dat niet gefilterd wordt of door een cycloon wordt gehaald en geforceerd gecarboneerd wordt mag nog altijd een hergisting op fles hebben en zal een kleiner depot hebben. Bier dat met suiker op fles gezet zal altijd een groter depot hebben.

De hoeveelheid benodigde suiker is kleiner als het bier onder druk vergist is.

PeterEngeltje

Citaat van: Jacques op 07-05-2018  21:41 uBij veel commerciële bieren zit steeds minder gist in de fles. Waarschijnlijk een gevolg van het feit dat doorgedrongen is dat gist een negatieve invloed kan op de smaak van het bier. Daarnaast worden de flessen onder tegendruk gevuld. Er is niet zo heel veel extra koolzuur nodig. Een kleinere suikertoevoeging betekent ook een kleinere gistgroei.

Heel regelmatig zie ik bier met hergisting op de fles met amper of geen gistdepot.

Citaat van: SanderH op 07-05-2018  22:21 uBier dat niet gefilterd wordt of door een cycloon wordt gehaald en geforceerd gecarboneerd wordt mag nog altijd een hergisting op fles hebben en zal een kleiner depot hebben. Bier dat met suiker op fles gezet zal altijd een groter depot hebben.

Ik heb de twee flesjes Karmeliet bij een supermarkt bij mij in de buurt gekocht.
Ze zaten in zo'n kartonnen verpakking met 4 flesjes per verpakking, geen 6 pack maar 4 pack dus.
Hoe het bottel proces ook is het blijft een feit dat het eerste flesje duidelijk een depot had en de tweede niet.
Ik ben het eens met wat jullie schrijven, maar het verklaart niet de door mij geconstateerde verschillen in de twee flesjes.
Zojuist beide flesjes weer geschud. De eerste gist nu fel (veel schuim), de tweede heeft nu ook wat schuim, blijkbaar zat er toch wat gist in.
Morgen ga ik flesje 1 of beide flesjes doorkweken in moutextract.
Eerst naar een 500 ml starter (SG 1.040) met een druppeltje olijfolie en dan kijken hoeveel gist dat oplevert.

Peter B.

Beste Kloners,

Jaren geleden heb ik Karmeliet gist opgekweekt uit het depot van verschillende flesjes Karmeliet. Deze gist laat zich makkelijk opkweken en groeit als een bezetene. Na enten van de giststarter aan het wort is de hoofdgisting binnen 4 uur begonnen (= voldoende gist toegevoegd). Tijdens de hoofdgisting op dag 2-3 kwam er een vreselijke put lucht uit het waterslot en deze geur was later waar te nemen in het bier en daardoor ook in de smaak. Mijn conclusie is dat de gist uit het depot van een flesje Karmeliet niet de juiste gist is voor een lekker bier. Exact hetzelfde is een brouw vriend van mij ook overkomen. Wat een Karmeliet proeverij had moeten worden is geëindigd in 2 x 35 liter bier in het riool.

Advies: ruikt een goed aan een niet te koud glas Karmeliet en neem in overweging om een karmeliet te brouwen met WB-06.

Groet, Peter B.

PeterEngeltje

Citaat van: Peter B. op 08-05-2018  13:51 uBeste Kloners,

Jaren geleden heb ik Karmeliet gist opgekweekt uit het depot van verschillende flesjes Karmeliet. Deze gist laat zich makkelijk opkweken en groeit als een bezetene. Na enten van de giststarter aan het wort is de hoofdgisting binnen 4 uur begonnen (= voldoende gist toegevoegd). Tijdens de hoofdgisting op dag 2-3 kwam er een vreselijke put lucht uit het waterslot en deze geur was later waar te nemen in het bier en daardoor ook in de smaak. Mijn conclusie is dat de gist uit het depot van een flesje Karmeliet niet de juiste gist is voor een lekker bier. Exact hetzelfde is een brouw vriend van mij ook overkomen. Wat een Karmeliet proeverij had moeten worden is geëindigd in 2 x 35 liter bier in het riool.


Groet, Peter B.

Hallo Peter,

Bedankt voor deze informatie, net op tijd want ik stond op het punt om de gist vanavond door te kweken in moutextract.
Maar nu ik dit lees zie ik daar toch vanaf.
Te veel risico op mislukken.

Ik ga voor zeker en tijdens mijn bezoek morgen aan Brouwmarkt neem ik korrelgist mee.

Jij adviseert WB-06 maar ik las dat T-58 ook veel is gebruikt in een Karmeliet kloon.
Weet jij of iemand anders die dit leest welke de beste optie is?

En Peter, je laatste zin begrijp ik niet helemaal:

Advies: ruikt een goed aan een niet te koud glas Karmeliet en neem in overweging om een karmeliet te brouwen met WB-06.??

Even een update om 19:15:
Toch heb ik nog twijvels over wel of geen opgekweekte Karmelietgist gebruiken:
Hieronder een verwijzing naar een Karmeliet kloon die is gebrouwen met opgekweekt Karmeliet gist en die goed scoorde bij een wedstrijd (ONK 2010):
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,15503.msg213494.html#msg213494

orangeloo

Citaat van: Peter B. op 08-05-2018  13:51 uBeste Kloners,

Jaren geleden heb ik Karmeliet gist opgekweekt uit het depot van verschillende flesjes Karmeliet. Deze gist laat zich makkelijk opkweken en groeit als een bezetene. Na enten van de giststarter aan het wort is de hoofdgisting binnen 4 uur begonnen (= voldoende gist toegevoegd). Tijdens de hoofdgisting op dag 2-3 kwam er een vreselijke put lucht uit het waterslot en deze geur was later waar te nemen in het bier en daardoor ook in de smaak. Mijn conclusie is dat de gist uit het depot van een flesje Karmeliet niet de juiste gist is voor een lekker bier. Exact hetzelfde is een brouw vriend van mij ook overkomen. Wat een Karmeliet proeverij had moeten worden is geëindigd in 2 x 35 liter bier in het riool.

Advies: ruikt een goed aan een niet te koud glas Karmeliet en neem in overweging om een karmeliet te brouwen met WB-06.

Ik heb ook geen goede ervaring met de opkweek van gist uit een flesje karmeliet.
1 keer geprobeerd met slecht resultaat.

Ik gebruik tegenwoordig Verboden vrucht gist voor een Karmelietkloon. Helaas niet meer verkrijgbaar als Wyeast Forbidden Fruit 3463 ( XL) maar wel bij  White labs (WLP720 Sweet Mead /Wine Yeast )

hansHalberstadt

Citaat van: Peter B. op 08-05-2018  13:51 uDeze gist laat zich makkelijk opkweken en groeit als een bezetene. Na enten van de giststarter aan het wort is de hoofdgisting binnen 4 uur begonnen (= voldoende gist toegevoegd). Tijdens de hoofdgisting op dag 2-3 kwam er een vreselijke put lucht uit het waterslot en deze geur was later waar te nemen in het bier en daardoor ook in de smaak. Mijn conclusie is dat de gist uit het depot van een flesje Karmeliet niet de juiste gist is voor een lekker bier.
Maar komt dat door de gist of door een besmetting?

PeterEngeltje

Citaat van: hansHalberstadt op 08-05-2018  20:38 uMaar komt dat door de gist of door een besmetting?

Dat vraag ik me inderdaad ook af.

Daarom ben ik de gist nu toch aan het doorkweken in een giststarter van moutextractpoeder van totaal 700 ml, SG 1.040.
Dat volume is inclusief de twee Karmeliet flesjes (appelsap dus).
Ik ga goed opletten hoe de giststarter ruikt.
De inhoud van de twee flesjes net aan mijn giststarter toegevoegd en daarna aan de flesjes geroken.
Dat rook normaal, naar gist dus.
Het restje appelsap smaakte nog wel vrij zoet.
Later meer over mijn bevindingen.

hansHalberstadt

Ik heb de Karmeliet gist op schuine buis. Zal hem vanavond eens opkweken naar 300 ml SG 1040 wort en dan kijken hoe het smaakt.

PeterEngeltje

Citaat van: hansHalberstadt op 08-05-2018  21:07 uIk heb de Karmeliet gist op schuine buis. Zal hem vanavond eens opkweken naar 300 ml SG 1040 wort en dan kijken hoe het smaakt.

Beste Hans,
Bedankt voor je moeite.
Ik ben erg benieuwd naar je resultaat.

hansHalberstadt

Citaat van: PeterEngeltje op 08-05-2018  21:12 uBeste Hans,
Bedankt voor je moeite.
Ik ben erg benieuwd naar je resultaat.
Ja was toch al eens van plan om er een tripeltje mee te brouwen. Ben nu de (gestemoutstroop) wort aan het steriliseren 2 ml buisje, 20 ml buisje en dan naar 300 ml met roermagneetje. Ben nog even aan het twijfelen welke temperatuur ik zal doen. Begin maar gewoon bij 20 graden dan heb je de minste kans op allerlei bijsmaakjes. Of iemand moet een andere suggestie hebben. Morgenavond gaat de 20 ml als het goed is bij de 300 dus tot die tijd kan ik het plan nog wijzigen.

PeterEngeltje

Mijn giststarter staat zeer fel te gisten en ruikt goed 🍻🙂.

hansHalberstadt

Dat is mooi begin. Gisteravond 2 ml buisje aangeënt vanaf schuine buis. Gistte vanmorgen nog niet. Vanavond waarschijnlijk wel dan ent ik hem door naar 20 ml.

hansHalberstadt

Inmiddels is ook de 300 ml 1/2 dag flink aan het gisten geweest. Staat nu in de koelkast om de gist te laten bezinken. Dan ga ik daarna kijken hoe het smaakt.

PeterEngeltje

Bij mij is de starter na ruim twee dagen ook uitgegist.
Tijdens de tweede dag van de gisting (gisteren) rook ik er wel heel licht iets zwavelachtigs in maar dat heb ik bij andere gisten (bier en wijn) ook wel eens gehad, dus geen probleem denk ik.
Ik ga hem ook koelen, proeven, en als hij goed smaakt het depot met glycerol invriezen in reageerbuizen.

hansHalberstadt

Citaat van: PeterEngeltje op 11-05-2018  18:19 uBij mij is de starter na ruim twee dagen ook uitgegist.
Tijdens de tweede dag van de gisting (gisteren) rook ik er wel heel licht iets zwavelachtigs in maar dat heb ik bij andere gisten (bier en wijn) ook wel eens gehad, dus geen probleem denk ik.
Ik ga hem ook koelen, proeven, en als hij goed smaakt het depot met glycerol invriezen in reageerbuizen.
Ik zal op zwavelachtige smaak letten als ik het proef. Maar zwavelig kan een normale gisteigenschap zijn. Bij welke temperatuur heeft hij bij jou gegist? Bij mij op 23 graden.

PeterEngeltje

Citaat van: hansHalberstadt op 11-05-2018  23:49 uIk zal op zwavelachtige smaak letten als ik het proef. Maar zwavelig kan een normale gisteigenschap zijn. Bij welke temperatuur heeft hij bij jou gegist? Bij mij op 23 graden

Bij mij stond de STC 1000 geprogrammeerd op 22 graden, tijdens de gisting gaf de display 22,0-22,5 graden aan.
In de koelkast zakt de gist nu langzaam naar beneden.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.