Maar de karmeliet gebruikt geen bottelgist.
Alleen is het een vrij moeilijke gist om op te kweken is mijn ervaring.
Mijn eerste poging om gist uit een flesje Karmeliet op te kweken was meteen succesvol.
Ik wil over een paar maanden een Karmeliet kloon brouwen en wilde testen hoe makkelijk/moeilijk het is om de gist uit een flesje te activeren.
Dus ik heb woensdag 2 mei een flesje Karmeliet leeg geschonken (en natuurlijk leeggedronken, lekker). Hoewel anderen dit anders hebben ervaren zat er bij mij een heel dun laagje gist in de fles.
Daar heb ik appelsap uit pak (goudappeltje van Appelsientje) op gegoten en tot 4 á 5 centimeter vanaf de bodem gevuld. Heel goed geschud en de fles afgesloten met een plastic boterhamzakje welke ik heb bevestigd met een elastiekje. Dit flesje heb ik geincubeerd bij 23 graden Celcius en om de 8 uur geschud. Vrijdag 4 mei (om precies te zijn 40 uur later) stond het te gisten, boterhamzakje werd een klein beetje opgeblazen en als ik het flesje schudde ontstond er flink schuim.
Ik heb dit weggegooid omdat het maar een test was voor later. Maar het is toch zeker mogelijk om het gist in de fles te activeren.
De vraag is nu alleen gebruikt de brouwerij bij het bottelen nu wel een andere gist of niet?
Goom beweert van niet, maar ergens anders las ik dat ze dat wel doen.
Is er iemand die daar meer over weet?