Beste Kloners,
Jaren geleden heb ik Karmeliet gist opgekweekt uit het depot van verschillende flesjes Karmeliet. Deze gist laat zich makkelijk opkweken en groeit als een bezetene. Na enten van de giststarter aan het wort is de hoofdgisting binnen 4 uur begonnen (= voldoende gist toegevoegd). Tijdens de hoofdgisting op dag 2-3 kwam er een vreselijke put lucht uit het waterslot en deze geur was later waar te nemen in het bier en daardoor ook in de smaak. Mijn conclusie is dat de gist uit het depot van een flesje Karmeliet niet de juiste gist is voor een lekker bier. Exact hetzelfde is een brouw vriend van mij ook overkomen. Wat een Karmeliet proeverij had moeten worden is geëindigd in 2 x 35 liter bier in het riool.
Groet, Peter B.
Hallo Peter,
Bedankt voor deze informatie, net op tijd want ik stond op het punt om de gist vanavond door te kweken in moutextract.
Maar nu ik dit lees zie ik daar toch vanaf.
Te veel risico op mislukken.
Ik ga voor zeker en tijdens mijn bezoek morgen aan Brouwmarkt neem ik korrelgist mee.
Jij adviseert WB-06 maar ik las dat T-58 ook veel is gebruikt in een Karmeliet kloon.
Weet jij of iemand anders die dit leest welke de beste optie is?
En Peter, je laatste zin begrijp ik niet helemaal:
Advies: ruikt een goed aan een niet te koud glas Karmeliet en neem in overweging om een karmeliet te brouwen met WB-06.??
Even een update om 19:15:
Toch heb ik nog twijvels over wel of geen opgekweekte Karmelietgist gebruiken:
Hieronder een verwijzing naar een Karmeliet kloon die is gebrouwen met opgekweekt Karmeliet gist en die goed scoorde bij een wedstrijd (ONK 2010):
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,15503.msg213494.html#msg213494