Dank voor jullie bijdragen heren! Een paar reacties:
Nou ik ben zeker benieuwd wat dat gaat worden. In elke geval geen Karmeliet-kloon, vermoed ik.... want:
Karmeliet bevat 2 gisten. Een witbiergist en een bottelgist. In elke geval geen Belgian Ardennes (De chouffe-gist).
Dat geeft ook niet, omdat de
Karmeliet-gist niet te krijgen cq op te kweken is. Zoals ik eerder in dit topic schrijf vergist ik hem bewust met de Chouffe gist omdat zus en zwager zowel Karmeliet als Chouffe fan zijn, ben dus gewoon benieuwd wat dit gaat worden

De hoeveelheid van 1 smackpack op een SG 1.074 lijkt me ook veel te weinig. Ik denk dat je minstens een starter van 1,5 liter had moeten maken om de vergisting goed te laten verlopen.
Op de verpakking staat dat één smack pack genoeg is voor 5 gallon (19 liter) met een begin SG van 1,060. Ik heb 10 liter @ 1,074 en hij borrelt lekker, dus ik maak me niet zo'n zorgen
Karmeliet heeft ook overduidelijk veel koriander (met een smaak-panel van 3 vrienden bevestigden wij dat allemaal). De sinaasappelschil konden we er echter niet uit halen.
Ik heb nog geen ervaring met het toevoegen van kruiden en ik heb ook nog niet eerder een Chouffe of Karmeliet kloon gebrouwen, dus ik ga het zien wat dit met de smaak doet. Ik dacht zelf helemaal geen kruiden in de Karmeliet te proeven, staat ook niet op het flesje en ik wilde aanvankelijk zonder kruiden en suiker brouwen, maar daar waren een aantal forumleden het niet mee eens. En aangezien zij er wel ervaring mee hebben en ik niet heb ik ze dus toch maar in mijn recept gezet

Er zit weinig fruitigheid in dit bier
Ben ik met je eens. Heb hem geproefd naast mijn M31 tripel (heb ik al eens in een ander topic genoemd) en die was echt veel fruitiger.
Maar eerder, zoals Stan Hyronymus aangeeft in z'n boek (Brew like a monk) zit er tarewemeel of vlokken (volgens ooggetuigen gewoon tarwebloem dus) in de maisch, naast de ongemoute haver en ongemoute gerst.
Volgens de fles zit er gemoute gerst in, gemoute tarwe, tarwe en haver. Ik heb van die laatste twee dus vlokken toegevoegd.
De begintemp is 24 graden en na de nagisting 4 (!) weken op 0 graden (cold crashen dus) Vandaar de bottelgist, denk ik.
Ja en daarom is die gist dus niet op te kweken. 24 graden vindt mijn Belgian Ardennes alleen te warm

We gaan t van je vernemen, hoe dit verder afloopt, hoop ik.
Absoluut!
begin SG=1080 (incl extra suiker toegevoegd)
Daar kwam ik ook op uit in BrouwHulp

Leuk en bedankt voor je onderzoekje!
Voor mijn winnende tripel op het ONK 2013 C1 met maar liefst 94 punten, heb ik een karmeliet-kloon gemaakt
met de Wyeast 3944 Belgian Witbier.
Kijk naar het recept op "bewezen recepten".
Ga ik zeker doen!
Dus eigenlijk is Karmeliet gewoon een witbier?