Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Rochefort 10 kloon  (gelezen 21822 keer)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Rochefort 10 kloon
« Reactie #50 Gepost op: 24-01-2020 22:11 u »
Voor een La Trappe Quadrupel geldt ook dat je alleen een goede kloon kunt brouwen met de originele La Trappe gist.

Je zou eens helemaal buiten betreden paden kunnen treden door een zwaar blond te brouwen met de Rochefort gist. Dat geeft en verrassend resultaat.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Sjoerd

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #51 Gepost op: 24-01-2020 22:22 u »
Dank je voor de uitleg Jacques, ik kan niet anders dan de brouwdag niet door te laten gaan. Eerst maar een zorgen dat ik de juiste ingrediŽnten in huis heb.

Misschien dat ik toch nog een ander recept ga brouwen met de Rochefort gist. Ik zou bijv. de La Trappe Quadrupel nog eens kunnen brouwen maar dan met met de opgekweekte Rochefort 8 gist die nu klaar voor de strijd staat.... Dat zou best eens een goed bier kunnen worden.

Ik zou gewoon lekker brouwen morgen, 10% tarwemout, 10% cara 120 en 10% donkere kandij en je krijgt een heerlijke quad die aardig in de buurt komt

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #52 Gepost op: 24-01-2020 22:24 u »
Pas maar op met Special B. Voor je het weet heb je een te gebrand bier te pakken. Kleine hoeveelheden! Wanneer Rochefort iets niet is, is het bitter. Ook niet moutbitter.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #53 Gepost op: 24-01-2020 22:37 u »
Pas maar op met Special B. Voor je het weet heb je een te gebrand bier te pakken. Kleine hoeveelheden! Wanneer Rochefort iets niet is, is het bitter. Ook niet moutbitter.

Mee eens. Deze mout heeft grote invloed op de smaak van je bier. 3,4% is niet een klein beetje dat je zo maar kunt weglaten.  :)

Offline Rinus

• Senior lid
« Reactie #54 Gepost op: 12-02-2020 19:01 u »
Ik heb mij uiteindelijk aan het originele recept weten te houden, afgelopen zaterdag gebrouwen. Het rendement was zeer hoog en hij staat nu nog altijd keurig te vergisten met de zelf opgekweekte Rocheort 10 gist. So far so good!

Offline Rinus

• Senior lid
« Reactie #55 Gepost op: 30-05-2020 08:58 u »
Het alcoholpercentage is een flink stuk hoger uitgevallen, Rochefort 10 is normaal 11.3% ik kom op 13.5%

Rochefort 10 zelfkweek   8-feb-20   13-apr-20      13.5%   24 Brix   9 Brix
8 feb gebrouwen en 13 apr op de fles gegaan, sindsdien bij ca 23-25C laten staan, maar hij komt niet goed op druk, het mailximale wat ik gezien heb is 0.3-0.4 bottelsuiker was 2 g per flesje (33 cl).

Na speurwerk op dit forum heb ik besloten vandaag alle flesjes open te maken, SafAle F2 bottelgist toe te voegen en weer afsluiten in de hoop dat de komende dagen de druk wel gaat toenemen...
Volgens het zakje moet ik 14 gram per hectoliter gebruiken dus 0.14gr per liter ik had 88 flesjes. Overigens staat in het spec blad bij 12% Alcohol, ik zit wel 1.5% hoger dus zal de gist het zwaar krijgen?
Dus 88 x 33 cl = 29,04 L = 4,07 gram nodig voor deze batch.
Ga ik dus 88 gelijke doseringen nodig hebben, ik denk aan 2.5 ml per flesje dus 88 x 2.5 = 220 ml (steriel) water om de 4.07 gram gist in op te lossen.
Steriel water maken door te koken en af te koelen tot ca 20C.

Ik ben benieuwd hoe dit afloopt....

Offline Rinus

• Senior lid
« Reactie #56 Gepost op: 25-10-2020 09:15 u »
De Rochefort 10 is uiteindelijk goed gekomen met behulp van champagne gist (dus weer alle flesjes open).
Ondanks dat het een heel zwaar bier is geworden is de smaak toch nog erg goed en lang houdbaar ~14%.
Afgelopen week een nieuwe batch Rochefort 10 gebrouwen met een Rochefort 8 opkweek, deze staat weer lekker te pruttelen, deze keer iets minder mout gestort om het SG wat lager te houden.

Maar... even terug naar de gist; ik zag dat Rochefort nu ook een Tripel heeft uitgebracht na 65 jaar weer iets nieuws. Ik heb hem al geproefd maar vind hem helaas niet echt spectaculair.

Anyway, wat wel interessant voor ons hobbybrouwers is het gistdepot om op te kweken voor de Rochefort 10.
Of deze gist van de Tripel (8.1%) hetzelfde is als van de Rochefort 6-8-10 weet ik niet, maar hij is zeker wel lekker vers.

Offline chthon

• Vol lid
  • Land: be
« Reactie #57 Gepost op: 25-10-2020 10:57 u »
Mijn bevindingen over de Rochefort gist (opgekweekt uit Rochefort 8):

• Blijkbaar var. diastaticus, gaat heel ver door
  • Blijft ook vergisten in de koelkast
  • Bier blijft troebel, ik heb ergens teruggevonden dat Rochefort filtert, ik snap wel waarom.

Ik heb er een enkel bier mee gebrouwen, om voldoende voorraad te hebben en op te schalen voor een starter, en dan heb ik er  in april 2020 een tripel mee gebrouwen :-) Ik was dus eigenlijk de eerste. Als hoppen een combinatie van Merkur, Hallertau Hersbrucker   en Saaz. Zeer goed gelukt.

Tags: