bottelen in 5 liter blik

Gestart door Gast, 25-10-2003 15:11 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gast

kan je bier bottelen in een 5 liter blik? zo'n tapje.

waarschijnlijk zal je dan de tap de eerste minuten moeten laten lopen (bostel), maar wordt het kraantje niet verstopt dan?

ik doe der een beetje suiker in, kurk aan de bovenkant, en laten gisten. :duimop:

Johannes

Hallo Gast,

zie deze thread: http://www.hobbybrouwen.nl/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Vragen&action=display&num=1032781495

bostel is de mout die achterblijft na het filteren, bedoel je hier het gistdepot misschien?

Johannes

Eduard

Ik gebruik ook af en toe van die 5-liter blikken om bier in af te vullen. Tot nu toe heb ik dat alleen maar gedaan met bier wat ik met Brewferm-blikken heb gemaakt. Mijn ervaring is dat dat prima wil, maar je hoeft niet zoveel suiker toe te voegen als bij in flessen gebotteld bier. Als je dat wel doet dan gaat het vaatje nogal bol staan en zijn ze niet stapelbaar.

Jacques

Je doet er inderdaad beter aan niet zo veel suiker te gebruiken bij die blikken.
Dat is echter geen probleem omdat je via een koolzuurpatroon koolzuur kunt bijgeven. Mijn ervaring is wel dat het bier dan niet met koolzuur verzadigd is en weinig koolzuurprikkeling in de mond geeft.

 :degroeten: Jacques

Bas

Hoi,

De 5 liter blikken zijn goed te gebruiken om in te bottelen. Je moet je het luchtkraantje aan bovenkant voorzichtig uit halen: let op dat je beschermlaag binnenin het blik niet beschadigt, ander kan die gaan roesten. Het blik vul je met bier tot ongeveer 1 cm onder de bovenkant. Voor de hergisting moet je maar de helft van de hoeveelheid suiker toevoegen die je normaalgesproken zou toevoegen als je flessen bottelt. Dus als je van plan was 8 gram / liter toe te voegen, is 20 gram (4 gram / liter * 5 liter) voldoende. Als je te veel suiker toevoegt zul je voornamelijk schuim tappen. Het blik kan je afsluiten met een een speciaal daarvoor gemaakte gummi dop (deze is te krijgen bij Brouwland, artikel nr. 057.021.7, kost op dit moment 0,50 euro per stuk). Dit lukt het beste met een hamer (oefen eerst eens een keer met een blik gevuld met water). Natuurlijk moeten blik en gummi dop wel ontsmet zijn. Als je van onder aftapt moet je er rekening mee houden dat het gistdepot in het eerste glas (glazen) belandt.

Grt, Bas H.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.