Tappen op de camping

Gestart door alrikdew, 10-03-2015 11:53 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Henielma

Schuimvorming is perfect te regelen met zo'n kraan. Waarom dacht je dat mensen er zo enthousiast over zijn. Laatst heb ik een schets van de binnenzijde van zo'n kraan gepost maar heb even geen zin die weer op te zoeken. De truc zit in een kegelvormig deel dat in een gelijkvormig tegendeel past. De afstand tussen die twee bepaald de weerstand die het bier ondervindt. Met een klein hendeltje is de afstand tussen die twee delen en dus de weerstand instelbaar.
En mocht je te weinig schuim hebben dan druk je de hendel even naar achteren en dan tap je langzaam alleen maar schuim. Voorheen heb ik drie gewone tapkranen gebruikt en met leidinglengte geëxperimenteerd. Wat een drama bij hobbybrouwbieren waar je de ene keer veel koolzuur hebt en een andere keer weer weinig.

henkie


DenMaarten

Is de kraan ook via een Nederlands bedrijf te bestellen of alleen via Candirect? Iemand tips?

hansHalberstadt

Citaat van: Henielma op 12-03-2015  21:45 uSchuimvorming is perfect te regelen met zo'n kraan. Waarom dacht je dat mensen er zo enthousiast over zijn. Laatst heb ik een schets van de binnenzijde van zo'n kraan gepost maar heb even geen zin die weer op te zoeken. De truc zit in een kegelvormig deel dat in een gelijkvormig tegendeel past. De afstand tussen die twee bepaald de weerstand die het bier ondervindt. Met een klein hendeltje is de afstand tussen die twee delen en dus de weerstand instelbaar.
En mocht je te weinig schuim hebben dan druk je de hendel even naar achteren en dan tap je langzaam alleen maar schuim. Voorheen heb ik drie gewone tapkranen gebruikt en met leidinglengte geëxperimenteerd. Wat een drama bij hobbybrouwbieren waar je de ene keer veel koolzuur hebt en een andere keer weer weinig.
De werking is duidelijk, maar de reden waarom ik het vroeg was omdat een professionele tapinstallatie een uitgekiende en op drukafbouw gebaseerde remleiding heeft, met als nadeel dat er veel bier in zo'n remleiding  blijft staan met nadeel voor de smaak, dus je moet wel een goede reden hebben om zoiets te willen. Als het zo simpel op te lossen is met een compensatorkraan, waarom wordt dan nog een remleiding gebruikt. De enige verklaring voor mij zou dan zijn dan een compensatorkraan toch ergens een compromis is. ik heb begrepen dat snel druk afbouwen over een korte afstand (zoals in de compensatorkraan) altijd meer schuim geeft dan rustig afbouwen over een grote lengte. Zelf gebruik ik 2 meter remleiding van 4 mm inwendig en dat bevalt mij prima, maarje moet wel de juiste tapdruk en CO2 concentratie in je bier hanteren, dus er zijn limieten.

 

Sander van Dijk

Citaat van: hansHalberstadt op 13-03-2015  09:52 uDe werking is duidelijk, maar de reden waarom ik het vroeg was omdat een professionele tapinstallatie een uitgekiende en op drukafbouw gebaseerde remleiding heeft, met als nadeel dat er veel bier in zo'n remleiding  blijft staan met nadeel voor de smaak, dus je moet wel een goede reden hebben om zoiets te willen. Als het zo simpel op te lossen is met een compensatorkraan, waarom wordt dan nog een remleiding gebruikt. De enige verklaring voor mij zou dan zijn dan een compensatorkraan toch ergens een compromis is. ik heb begrepen dat snel druk afbouwen over een korte afstand (zoals in de compensatorkraan) altijd meer schuim geeft dan rustig afbouwen over een grote lengte. Zelf gebruik ik 2 meter remleiding van 4 mm inwendig en dat bevalt mij prima, maarje moet wel de juiste tapdruk en CO2 concentratie in je bier hanteren, dus er zijn limieten.

Ik denk omdat een compensatorkraan langzamer tapt dan een gewone tapkraan met een remleiding. Vooraal als je veel drukafbouw nodig hebt zal een compensator kraan te langzaam tappen voor een drukke kroeg waar iedereen snel en veel bier wil hebben.

Roelof

Citaat van: DenMaarten op 13-03-2015  06:25 uIs de kraan ook via een Nederlands bedrijf te bestellen of alleen via Candirect? Iemand tips?
Hier kun je ook een kraan bestellen. Menno is bezig om een leverancier te vinden die iets heeft om de compensatiekraan rechtstreeks op het fust ( Ball lock ) kan aansluiten.
Heb nog niets van Menno gehoord.  :'(

http://www.hobbybrouwshop.nl/

hansHalberstadt

Citaat van: Roelof op 13-03-2015  15:24 uHier kun je ook een kraan bestellen. Menno is bezig om een leverancier te vinden die iets heeft om de compensatiekraan rechtstreeks op het fust ( Ball lock ) kan aansluiten.
Heb nog niets van Menno gehoord.  :'(

http://www.hobbybrouwshop.nl/
Is dat niet een beetje zwakke constructie. Ik zou zelf  de kraan toch aan iets stevigs vastmaken

Roelof

Citaat van: hansHalberstadt op 13-03-2015  17:27 uIs dat niet een beetje zwakke constructie. Ik zou zelf  de kraan toch aan iets stevigs vastmaken
Ik dacht aan zoiets. http://www.candirect.de/Direktzapfset-fuer-Behaelter-NC
Dit heeft Henielma ook volgens mij en die bevalt het prima.

Biermagneet

Die heb ik ook bevalt prima

wilbertd

En dan heb je dit enorm Amerikaanse alternatief  ;D

njitsver

Citaat van: wilbertd op 13-03-2015  21:14 uEn dan heb je dit enorm Amerikaanse alternatief  ;D


Leuk, maar is een gadget in mijn ogen  ;D

Marc0F

Ik ben nog steeds even aan het kijken, misschien kunnen iemand mij vertellen of ik op de goede weg ben met de deze spullen (CO2 fles/regelaar heb ik al, van iemand die het wegdeed bij een aquarium, bevorderd de plantengroei).

Dus nog nodig, slangen, keg en kraan, ik wil het liefste alles op 1 plek bestellen, een tijdje wachten is niet erg, dus ik ga voor candirect.de:

De kraan:
http://www.candirect.de/Direktzapfset-fuer-Behaelter-NC

Keg (passend in wunderbar, Heinielma?):
Een 9,5Liter variant kan ik niet vinden.. of is het deze?: http://www.candirect.de/Behaelter-9-Liter-NC-Jolly-ohne-Gummikragen-mit-Entlueftungsventil-im-Deckel

Slangen, tja, ik wil even kijken hoe het een en ander wat ik heb past op de keg.. Dan bestel ik eventueel het een en ander wel na, of ik verzin iets creatiefs.

Henielma

De kraan is juist.

Als keg gebruik ik deze:
http://www.candirect.de/Behaelter-945-Liter-NC-mit-Entlueftungsventil-im-Deckel

Diameter 21,9 is de juiste. Groter past niet in de Wunderbar.

Roelof


Marc0F

Bedankt, dan ga ik vanavond eens bestellen :)

Sander van Dijk

Citaat van: Henielma op 11-03-2015  00:23 u

Even vraag om even een idee te hebben hoe groot die CO2 flessen zijn. Is dit een 6kg fles? Ik ben nog een beetje aan het twijfelen tussen een 2 of 6 kg fles.

bierfan

Ga voor een 6 kg fles. Als je regelmatig je fust op druk zet om te carboniseren dan krijg je die wel leeg.

Vulling kost hier 17.50 euro.

Henielma

Sander, op die foto is inderdaad een 6 kg fles. 2 kg is redelijk snel op. Met deze 6 kg flessen (ik heb er 2) doe ik een paar jaar.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.