TF mout voor lagers

Gestart door Hoppenbrouwers, 08-03-2015 08:16 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hoppenbrouwers

Thomas Fawcett and sons produceert smakelijke mouten voor ales heb ik inmiddels gemerkt. Omdat ik nu een reeks lagers in de planning heb staan ben ik me wat aan het orienteren op hun mouten en zie dat ze zowel Pearl als Halcyon mout aanraden voor een lager. Echter, ik kan nergens een duidelijk verschil zien in deze mouten. Ik ga er vanuit dat ze, geziend de geschiktheid voor lagers, beiden een hoge vergistbaarheid hebben. Maar wat doet het in smaak? Wie heeft er hier al eerder met beiden mouten een lager gemaakt en wat zijn de ervaringen?

seed7

Specs 2011

De smaakverschillen tussen die granen zijn vrij subtiel, ik kan ze niet omschrijven. Ook een aardige, die ik hier nog niet in de shops heb gezien, is de Maris Otter pils mout (Maris Otter blend Low Colour in de link).

Ingo

Hoppenbrouwers

Citaat van: seed7 op 08-03-2015  09:09 uSpecs 2011

De smaakverschillen tussen die granen zijn vrij subtiel, ik kan ze niet omschrijven. Ook een aardige, die ik hier nog niet in de shops heb gezien, is de Maris Otter pils mout (Maris Otter blend Low Colour in de link).

Ingo
En... wederom bedankt voor de informatie en gegevens. :)
Zijn de verschillen dan vooral te onderscheiden in vergistbaarheid en aanweizge eiwitten (eerder interessant voor de beroeps..)

William

http://www.homebrewtalk.com/English-Base-malt-comparison.html

CiteerPearl

Slight sweetness and caramel on the nose. Faint "green" almost vegetal aroma. Not unpleasant though. Medium caramel flavor with a smoother mouthfeel than the others. Sweetness carries through.

...
...

Halcyon

Light nuttiness in the aroma. Grain is more present. Subdued caramel. Maybe a bit like the crusts from white bread. Really clean. Light nuttiness is nice. Very mild.

Hoppenbrouwers

Citaat van: William op 08-03-2015  09:24 uhttp://www.homebrewtalk.com/English-Base-malt-comparison.html
Ome William ook weer bedankt voor de link!

Ik ben hier een stuk beter mee geholpen dan een voorstel van 'naar de Blokker gaan om thermosflessen aan te schaffen, de mouten kopen en het zelf uitzoeken'. Bedankt! :)

William

Citaat van: Hoppenbrouwers op 08-03-2015  09:47 uOme William ook weer bedankt voor de link!

Succes miejong ;D

Jacques

Citaat van: Hoppenbrouwers op 08-03-2015  09:47 uIk ben hier een stuk beter mee geholpen dan een voorstel van 'naar de Blokker gaan om thermosflessen aan te schaffen, de mouten kopen en het zelf uitzoeken'. Bedankt! :)

Toch is de praktijk een betere leerschool dan het internet...

Het een of het andere niet uit te sluiten. Een testje doen is altijd leerzaam.

Oscar

Citaat van: Hoppenbrouwers op 08-03-2015  08:16 uen zie dat ze zowel Pearl als Halcyon mout aanraden voor een lager.

Speciale mouten voor een lager bestaan niet, en als een mouterij dat aanbeveelt is dat puur commercieel. Voor een lager van welk soort dan ook kun je ieder soort mout gebruiken... Laat je daarin vooral niet beperken!

Adbrouwt

Citaat van: Jacques op 08-03-2015  23:02 uToch is de praktijk een betere leerschool dan het internet...

Het een of het andere niet uit te sluiten. Een testje doen is altijd leerzaam.
Je moet wel oppassen dat je niet iedere keer opnieuw het wiel uit vindt.  Maar als je dat leuk vindt en iedere keer weer verbaasd bent dat het rond is dan vooral doen. Er zijn meerdere spreekwoordelijke wegen die naar Rome leiden en literatuur onderzoek is er daar ééntje van.

Jacques

Citaat van: Adbrouwt op 09-03-2015  07:30 uJe moet wel oppassen dat je niet iedere keer opnieuw het wiel uit vindt.  Maar als je dat leuk vindt en iedere keer weer verbaasd bent dat het rond is dan vooral doen. Er zijn meerdere spreekwoordelijke wegen die naar Rome leiden en literatuur onderzoek is er daar ééntje van.

Het wiel steeds uitvinden hoeft inderdaad niet.
In dit geval gaat het om smaak en dat laat zich niet altijd goed beschrijven. Dat moet je vooral ervaren. Leg maar eens uit aan een ander hoe een aardbei smaakt als die ander nooit aardbei gegeten heeft. Één aardbei gegeten en dan weet je hoe het smaakt.

Adbrouwt

Citaat van: Jacques op 09-03-2015  20:42 uHet wiel steeds uitvinden hoeft inderdaad niet.
In dit geval gaat het om smaak en dat laat zich niet altijd goed beschrijven. Dat moet je vooral ervaren. Leg maar eens uit aan een ander hoe een aardbei smaakt als die ander nooit aardbei gegeten heeft. Één aardbei gegeten en dan weet je hoe het smaakt.
Duidelijk,  maar toch lees ik liever wat het effect van heroïne is dan dat ik het door mijn aders pomp.

Hoppenbrouwers

Citaat van: Jacques op 09-03-2015  20:42 uHet wiel steeds uitvinden hoeft inderdaad niet.
In dit geval gaat het om smaak en dat laat zich niet altijd goed beschrijven. Dat moet je vooral ervaren. Leg maar eens uit aan een ander hoe een aardbei smaakt als die ander nooit aardbei gegeten heeft. Één aardbei gegeten en dan weet je hoe het smaakt.
Ik hoopte eigenlijk, door mijn medebrouwers een compliment te geven over hun goed onderbouwde en doeltreffende antwoord, dat ik dit soort geleuter wist te voorkomen over de 'zoekhetzelfuitmethode' die hier vaker gepropageerd wordt. Helaas was dat niet het geval.

Het voorbeeld wat je noemt raakt ook kant noch wal. Iedereen weet hier hoe mout smaakt, net doen of ik iets totaal nieuws ga proeven is dus niet correct. Hetzelfde geldt als ik naar de visboer ga en vraag wat het verschil tussen rode poon en zeebaars is. Het smaakt beide naar vis. De visboer komt dan ook niet weg met het antwoord, koop ze allebei, bereid ze onder gelijkwaardige omstandigheden en proef het verschil zelf. Die geeft meer het antwoord in de trant van; 'deze is zachter van smaak en deze heeft meer een volle bite' Een antwoord waar je iets aan hebt dus.

Aangezien ik aangegeven heb welk antwoord ik erg prettig vond is het misschien ook handig om dat vervolgens hier niet te blijven verdedigen.

Jacques

Citaat van: Hoppenbrouwers op 09-03-2015  22:01 uIk hoopte eigenlijk, door mijn medebrouwers een compliment te geven over hun goed onderbouwde en doeltreffende antwoord, dat ik dit soort geleuter wist te voorkomen over de 'zoekhetzelfuitmethode' die hier vaker gepropageerd wordt. Helaas was dat niet het geval.

Het voorbeeld wat je noemt raakt ook kant noch wal. Iedereen weet hier hoe mout smaakt, net doen of ik iets totaal nieuws ga proeven is dus niet correct. Hetzelfde geldt als ik naar de visboer ga en vraag wat het verschil tussen rode poon en zeebaars is. Het smaakt beide naar vis. De visboer komt dan ook niet weg met het antwoord, koop ze allebei, bereid ze onder gelijkwaardige omstandigheden en proef het verschil zelf. Die geeft meer het antwoord in de trant van; 'deze is zachter van smaak en deze heeft meer een volle bite' Een antwoord waar je iets aan hebt dus.

Dat vis naar vis smaakt weet iedereen...

En dat mout naar mout smaakt ook. Nuanceringen in smaak zijn nu eenmaal lastig uit te leggen. Een smaakomschrijving is niet meer dan een indicatie.
Een goede visboer laat je het verschil uit jouw voorbeeld proeven door een stukje in de frituur te gooien. Het is alleen jammer dat de meeste visboeren die mogelijkheid niet aanbieden. Op de markt doet de kaasboer dat meestal wel...

Overigens kun je een aardige indicatie krijgen van de smaak van verschillende mouten door een tijdje te kauwen op wat mout. Bij een betere leverancier zou je kunnen vragen kleine monsters op te sturen.

bierhenkie

Inderdaad, lekker kauwen op je mout. Wel even goed doorkauwen. Dat geeft je een goede indicatie van wat je te wachten staat. Verschillende mouten zo te proeven geeft een mooi smaakbeeld. En het is nog lekker ook.

EvdBroek

Citaat van: bierhenkie op 10-03-2015  07:31 uInderdaad, lekker kauwen op je mout. Wel even goed doorkauwen. Dat geeft je een goede indicatie van wat je te wachten staat. Verschillende mouten zo te proeven geeft een mooi smaakbeeld. En het is nog lekker ook.
En het is ook nog eens heel goed voor je kaakspieren. Alleen vermoed ik dat Hoppenbrouwers hier helemaal niks mee kan

bierhenkie

Citaat van: EvdBroek op 10-03-2015  09:05 uEn het is ook nog eens heel goed voor je kaakspieren. Alleen vermoed ik dat Hoppenbrouwers hier helemaal niks mee kan
Toch wel. Zo leer je zelf de smaaknuanceringen het makkelijkst.

Hoppenbrouwers

Kauwen zal best werken, maar daar heb je ook de daadwerkelijk mout voor nodig. De reden dat ik de vraag hier stel is, omdat vele andere wél ervaring met die mouten hebben, ik die mout dus niet eerst hoef aan te schaffen. Als ik dat een goed idee vond had ik dat zelf wel gedaan en me dit topic bespaard. Zelfde geldt voor de maisch variant. De kwaliteit van die adviezen is voor mij van dezelfde waarde.

Maar zoals al eerder aangegeven ben ik al goed geholpen door de eerste twee beantwoorders voor een inhoudelijk antwoord op mijn vraag.

Jacques

Citaat van: Hoppenbrouwers op 10-03-2015  16:25 uMaar zoals al eerder aangegeven ben ik al goed geholpen door de eerste twee beantwoorders voor een inhoudelijk antwoord op mijn vraag.

En hoe dat uitpakt zul je pas in de praktijk ervaren...

Smaken leer je nu eenmaal niet door beschrijvingen te lezen! Een beschrijving is een indicatie, meer niet.

Hoppenbrouwers

Citaat van: Jacques op 10-03-2015  21:25 uEn hoe dat uitpakt zul je pas in de praktijk ervaren...

Smaken leer je nu eenmaal niet door beschrijvingen te lezen! Een beschrijving is een indicatie, meer niet.
*zucht*... heb jij ooit een keer geen gelijk willen hebben? Denk je dat jouw manier misschien ooit níet de beste manier kan zijn om een antwoord te krijgen?

Als een paar andere brouwers met dezelfde vraag zaten als ik, en die hebben heel dit karwei al een keer in gang gezet, dan lijkt het mij aannemelijk dat ik tot ongeveer eenzelfde conclusie zou zijn gekomen als ik heel dit proces zou gaan herhalen. Aangezien mijn spaarzame en zeer kostbare brouwdagen niet heel dik bezaaid zijn houd ik het liever op de hierboven beschreven manier van onderzoek doen. En dit werkt prima voor mij en ben daar tevreden mee. Misschien kun je dat een keer accepteren en vooral respecteren. Zou fijn zijn.

Jacques

Citaat van: Hoppenbrouwers op 10-03-2015  21:33 u*zucht*... heb jij ooit een keer geen gelijk willen hebben? Denk je dat jouw manier misschien ooit níet de beste manier kan zijn om een antwoord te krijgen?

Als een paar andere brouwers met dezelfde vraag zaten als ik, en die hebben heel dit karwei al een keer in gang gezet, dan lijkt het mij aannemelijk dat ik tot ongeveer eenzelfde conclusie zou zijn gekomen als ik heel dit proces zou gaan herhalen. Aangezien mijn spaarzame en zeer kostbare brouwdagen niet heel dik bezaaid zijn houd ik het liever op de hierboven beschreven manier van onderzoek doen. En dit werkt prima voor mij en ben daar tevreden mee. Misschien kun je dat een keer accepteren en vooral respecteren. Zou fijn zijn.

Iedereen mag natuurlijk zijn manier van onderzoek doen.

Wat ik vooral duidelijk wil maken is dat je smaken niet leert door beschrijvingen te lezen. Smaakbeleving is een persoonlijke beleving.

Ansius

Ik heb de indruk dat er tussen TF mout en Weyermann mout wel degelijk verschil zit.
Bij dezelfde maischschema's en dezelfde stort/liter en vergelijkbare mout zit het begin SG bij Weyermann altijd lager.

Ik heb geen klachten over beide leveranciers.

Hoppenbrouwers

Citaat van: ANSIUS op 10-03-2015  22:17 uIk heb de indruk dat er tussen TF mout en Weyermann mout wel degelijk verschil zit.
Bij dezelfde maischschema's en dezelfde stort/liter en vergelijkbare mout zit het begin SG bij Weyermann altijd lager.

Ik heb geen klachten over beide leveranciers.
Nu je de link legt, heb je toevallig ook wat data over de extractgehaltes van weyermann? Wellicht is het daar uit te herleiden.

[edit]: of ik heb even geduld en dan plaatst Ingo ze hier  :engel:

Kleine_Schriek

Mijn ervaring met de TF basis mouten (Marris Otter, Golden Promiss en Mild Ale) is dat ze een volle moutzoete smaak geven die de Belgische en Duitse mouten niet geven. En juist in Engelse bieren zoek je die moutigheid.

Even wat info in het algemeen:

"Fawcett Maris Otter (2.3-3.0°L)
Maris Otter has long been the favorite of English brewers for its brewhouse performance and rich, slightly nutty flavor. An excellent malt for any English beer style. All of Fawcett's Maris Otter malt is still produced in their traditional floor maltings.

Fawcett Golden Promise (2.3-3.0°L)
Golden Promise is a traditional Pale Ale Malt grown in Scotland. It produces sweet, mellow wort and is excellent for both brewing and distilling.

Fawcett Halcyon (2.3-3.0°L)
Halcyon is a barley variety that was bred from the Maris Otter and Sargent barley varieties. It tends to produce a less sweet wort than Maris Otter."

Herman

Citaat van: Hoppenbrouwers op 08-03-2015  08:16 uThomas Fawcett and sons produceert smakelijke mouten voor ales heb ik inmiddels gemerkt. Omdat ik nu een reeks lagers in de planning heb staan ben ik me wat aan het orienteren op hun mouten en zie dat ze zowel Pearl als Halcyon mout aanraden voor een lager. Echter, ik kan nergens een duidelijk verschil zien in deze mouten. Ik ga er vanuit dat ze, geziend de geschiktheid voor lagers, beiden een hoge vergistbaarheid hebben. Maar wat doet het in smaak? Wie heeft er hier al eerder met beiden mouten een lager gemaakt en wat zijn de ervaringen?
Wat versta je onder een lager? Toch niet dat laffe spul dat ze over de plas drinken? Ik interpreteer het maar even als ondergisters. Te breed om een goed advies te geven, wat goed is voor een pils, hoeft dat voor een Maibock niet te zijn natuurlijk... Dus toch laf bier? Hmmm... Afijn, toch maar even verder antwoorden.

Met Pearl, Halcyon en Golden Promise heb ik lagers gemaakt. Ik heb geen heel uitgebreide notities hiervan bijgehouden (helaas, moet ik toch eens gaan doen). Algemeen vond ik de 1e 3 behoorlijk clean smaken en geeft de laatste meer moutigheid, richting Maris Otter. Kies de laatste voor een meer expressief moutgevoel, de 1e twee zijn cleaner en normaliter prima voor lagers. Ik ga hier zelf binnenkort denk ik ook weer even mee experimenteren.

Hoppenbrouwers

Citaat van: Herman op 10-03-2015  23:00 uWat versta je onder een lager? Toch niet dat laffe spul dat ze over de plas drinken? Ik interpreteer het maar even als ondergisters. Te breed om een goed advies te geven, wat goed is voor een pils, hoeft dat voor een Maibock niet te zijn natuurlijk... Dus toch laf bier? Hmmm... Afijn, toch maar even verder antwoorden.

Met Pearl, Halcyon en Golden Promise heb ik lagers gemaakt. Ik heb geen heel uitgebreide notities hiervan bijgehouden (helaas, moet ik toch eens gaan doen). Algemeen vond ik de 1e 3 behoorlijk clean smaken en geeft de laatste meer moutigheid, richting Maris Otter. Kies de laatste voor een meer expressief moutgevoel, de 1e twee zijn cleaner en normaliter prima voor lagers. Ik ga hier zelf binnenkort denk ik ook weer even mee experimenteren.
Met lagers bedoel ik meer algemeen de ondergister: pils, urtyp, helles, marzen etc etc
Juist doordat er weinig speciaalmouten in zitten komen de basismouten goed tot hun recht. Omdat TF zelf aangeeft dat sommige mouten bijzonder geschikt zijn voor 'lagers' wilde ik er meer over weten.

Etn82

Even dit oude topic omhoogschoppen.

Zag laatst ook dat ze ook specifieke 'Lager Malt' in het assortiment hebben.

Heeft er iemand hier inmiddels al meer ervaring opgedaan met het brouwen van lagers met TF mouten?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.