Uitvoeren van een cold crash?

Gestart door Richard_NL, 05-03-2015 21:28 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Richard_NL

Ik heb afgelopen weekend een tripel gebrouwen, de nagisting is nog bezig, maar wil na de nagisting een cold crash uitvoeren.
Nu vergist het bier in een omgebouwde koelkast op 20 graden.
Is het de bedoeling met een cold crash dat ik de temperatuur van de koelkast op een graad of 2 zet, en dat de temperatuur langzaam lager wordt, of moet de temperatuur meteen 2 graden zijn?

Lees graag jullie reacties en of opmerkingen.
Groeten Richard.
 

RienP

Gewoon de temperatuur van de koelkast laag zetten.

Marc0F

Ik heb weleens gehoord dat als je de temperatuur te snel naar beneden brengt je de gist in shock brengt en dat dan de hergisting moeizamer kan verlopen.
Dit laatste heb ik zelf ook ervaren.

Ik doe het daarom meestal anders, om de 12 uur (1x smorgen en 1x savonds) zet ik de temperatuur 5 graden lager, dan ben je relatief snel ook op de koude temperatuur.
Cold Crash zegt natuurlijk wel al in de naam dat je naar beneden crashed, maar bij mij lijkt het lekkerder te gaan in een paar stappen. Geen idee of het tussen de oren zit ;)

Tjardo

Ik zet de STC-100 op 2 graden en de koelkast op de laagste stand.
Er ontstaat dan wel een onderdruk in je gistvat. Ik gebruik een overloop in plaats van een waterslot, het water wordt de slang ingezogen door de onderdruk en door de lage temperatuur bevriest dan het water in de slang  :(

guuz

Maar waarom wil je die cold crash dan uitvoeren? Wat is het nut en de noodzaak hiervan?

njitsver

Citaat van: Tjardo op 05-03-2015  22:10 uIk zet de STC-100 op 2 graden en de koelkast op de laagste stand...
Er ontstaat dan wel een onderdruk in je gistvat... Ik gebruik een overloop in plaats van een waterslot, het water wordt de slang ingezogen door de onderdruk en door de lage temperatuur bevriest dan het water in de slang  :(

Goed punt om op te letten, nog niet zover gedacht.


Edit; bij 2 graden zal die niet bevriezen denk ik, tenzij je slang tegenaan de koelleidingen/wand van uw koelkast ligt.

Brouwers

Citaat van: guuz op 05-03-2015  23:09 uMaar waarom wil je die cold crash dan uitvoeren? Wat is het nut en de noodzaak hiervan?
Door de koude temperatuur zakt de gist beter uit waardoor je helderder bier met minder gist in de fles krijgt. Je kan het bier ook helder laten worden in de fles, maar dat resulteert weer in meer gist en kans op meer smaakafwijkingen.

Tjardo

Citaat van: njitsver op 05-03-2015  23:39 uGoed punt om op te letten, nog niet zover gedacht.


Edit; bij 2 graden zal die niet bevriezen denk ik, tenzij je slang tegenaan de koelleidingen/wand van uw koelkast ligt.

Bedankt voor de tip! De slang loopt inderdaad achter het vat tegen de wand aan, ik zal de slang volgende keer met tape aan het vat vastplakken

njitsver

Citaat van: Tjardo op 06-03-2015  07:57 uBedankt voor de tip! De slang loopt inderdaad achter het vat tegen de wand aan, ik zal de slang volgende keer met tape aan het vat vastplakken

Graag gedaan  ;) :brouwen:

hetspook

Bij mij bevroor het waterslot bij 1 c. Ik heb er toen gin in gedaan ipv water (vind ik toch niet lekker).
De bovenkant van de koelkast blijkt dus een stuk kouder als de onderkant.
Ik zal wel een australische koelkast hebben waar natuurlijk de koude lucht omhoog gaat ipv warme.

guuz

Citaat van: Brouwers op 06-03-2015  07:33 uDoor de koude temperatuur zakt de gist beter uit waardoor je helderder bier met minder gist in de fles krijgt. Je kan het bier ook helder laten worden in de fles, maar dat resulteerd weer in meer gist en kans op meer smaakafwijkingen.

Ik heb het nog nooit gedaan en afhankelijk van gist en soort bier heb ik normaal gesproken mooi helder bier.

Brouwers

Citaat van: guuz op 06-03-2015  11:20 uIk heb het nog nooit gedaan en afhankelijk van gist en soort bier heb ik normaal gesproken mooi helder bier.

Ik heb het tot nu  toe voor 1 Marzen gedaan. Andere bieren niet. Zie duidelijk het verschil in hoeveelheid gist in de fles. 
Maar het is niet per se nodig. Vaak als je het bier op fles even koud weg zet krijg je hetzelfde resultaat.

Marc0F

Voor mij is de reden dat ik daarmee hoop te bereiken uiteindelijk minder sediment in de fles te hebben.
Dit vind ik wat professioneler overkomen :)

Richard_NL

Ik heb het advies gekregen om een cold crash uit te voeren als ik met S33 gist vergist.
Om het helderder te maken en de eiwitten beter uit te vlokken.
Ik ga als de nagisting klaar is de koelkast op 2 graden zetten voor een paar dagen.
Daarna bottelen en de flesjes weer op 20 graden wegzetten.

Jacques

Citaat van: Marc0F op 05-03-2015  22:08 uIk heb weleens gehoord dat als je de temperatuur te snel naar beneden brengt je de gist in shock brengt en dat dan de hergisting moeizamer kan verlopen.
Dit laatste heb ik zelf ook ervaren.

Ik doe het daarom meestal anders, om de 12 uur (1x smorgen en 1x savonds) zet ik de temperatuur 5 graden lager, dan ben je relatief snel ook op de koude temperatuur.
Cold Crash zegt natuurlijk wel al in de naam dat je naar beneden crashed, maar bij mij lijkt het lekkerder te gaan in een paar stappen. Geen idee of het tussen de oren zit ;)

Snelkoelen is een methode die ik als jaren toepas. Bij mij heeft nog nooit geleid tot een moeizame hergisting. Volgens mij is het effect van een zogenaamde temperatuurshock veel kleiner dan wel eens beweerd wordt.

Of het slim is in stappen van 5 ºC naar beneden te gaan weet ik niet. De daling van temperatuur in je koelkast is afhankelijk van de koelcapaciteit van je koeling. Als je geleidelijk naar beneden wilt gaan zou ik dat in kleinere stapjes doen. Ik heb wel eens begrepen dat je met T-control de daling kunt regelen. Ongetwijfeld kan dat ook met andere regeltechniek.

Herman

In mijn optiek heeft overhevelen meer effect dan een coldcrash. Of doel je op een coldcrash na overhevelen?

wilbertd

Citaat van: Marc0F op 05-03-2015  22:08 uIk heb weleens gehoord dat als je de temperatuur te snel naar beneden brengt je de gist in shock brengt en dat dan de hergisting moeizamer kan verlopen.
Dit laatste heb ik zelf ook ervaren.
Misschien is dit ook afhankelijk van het soort gist (?).
Zelf plaats ik het gistvat direct in de vriezer bij 1 graden en met een US05 heb ik eigenlijk nooit een moeizame hergisting op fles ervaren (meestal binnen 1 of 2 weken zat er al wel voldoende druk op.
Nu heb ik vrijwel geen ervaring met het coldcrashen van een ander soort gist, behalve dan met een Wyeast 3787 maar dat was dan ook het enige ander bier waarvan de hergisting inderdaad wat meer tijd kosten. Maar dat kan ook gewoon liggen aan het feit dat de Wyeast 3787 een trager gist is  (?).
Of zou het meer vatbaar zijn voor het in 'shock' raken?

Marc0F

Wellicht was er de keer dat ik direct naar 2 graden koelde iets anders aan de hand. Ik ga het binnenkort nog eens proberen, puur om te kijken of ik hetzelfde ervaar met de hergisting

Neetje

Citaat van: Richard_NL op 06-03-2015  20:04 uIk heb het advies gekregen om een cold crash uit te voeren als ik met S33 gist vergist.
Om het helderder te maken en de eiwitten beter uit te vlokken.
Ik ga als de nagisting klaar is de koelkast op 2 graden zetten voor een paar dagen.
Daarna bottelen en de flesjes weer op 20 graden wegzetten.

 :duimop: Perfect.
Flesjes mogen gerust enkele graden hoger worden weggezet voor goede/snelle hergisting.

Neetje

Citaat van: hetspook op 06-03-2015  11:18 uBij mij bevroor het waterslot bij 1 c. Ik heb er toen gin in gedaan ipv water (vind ik toch niet lekker).
De bovenkant van de koelkast blijkt dus een stuk kouder als de onderkant.
Ik zal wel een australische koelkast hebben waar natuurlijk de koude lucht omhoog gaat ipv warme.

 ;D ;D
Koelkast op zijn kop zetten?

Jeukstaardt

Citaat van: Jacques op 06-03-2015  22:56 uDe daling van temperatuur in je koelkast is afhankelijk van de koelcapaciteit van je koeling.

Oud topic, ik weet het...
Wat is een snelheid die je mag verwachten van een normaal tafelmodel koelkast?
Ik ben momenteel aan het testdraaien met een brewbucket met 20 liter water in een koelkastje met Inkbird. Verwarmen werkt tot nu toe prima, maar ik dacht we gaan eens een cold crash testje doen.
Van 20 ºC naar 3 ºC.
Gisteravond (17:30) heb ik de Inkbird instelling veranderd naar 3 ºC. Vanmorgen was het water in de brewbucket 11.1 ºC. Ik had verwacht dat dat sneller zou gaan.
Ik meet middels de thermowell in de brewbucket en de koelkast staat in een koude schuur (lees: buitentemperatuur)
Is dit een acceptabele snelheid?

pippakillinova

Citaat van: Jeukstaardt op 16-01-2018  12:29 uOud topic, ik weet het...
Wat is een snelheid die je mag verwachten van een normaal tafelmodel koelkast?
Ik ben momenteel aan het testdraaien met een brewbucket met 20 liter water in een koelkastje met Inkbird. Verwarmen werkt tot nu toe prima, maar ik dacht we gaan eens een cold crash testje doen.
Van 20 ºC naar 3 ºC.
Gisteravond (17:30) heb ik de Inkbird instelling veranderd naar 3 ºC. Vanmorgen was het water in de brewbucket 11.1 ºC. Ik had verwacht dat dat sneller zou gaan.
Ik meet middels de thermowell in de brewbucket en de koelkast staat in een koude schuur (lees: buitentemperatuur)
Is dit een acceptabele snelheid?

Ik gebruik een 2de hands Siemens tafelmodel (10 jaar oud). Met 20 liter bier in de brewmaster bucket gaat hij van 22 ºC naar 0 ºC binnen 6  uur. Omgevingstemperatuur 19 ºC en ook met een Inbird waarvan de sensor op de zijwand van de bucket geplakt zit. De temperaturen van de thermowell sensor en de 308 komen op 0,2 ºC overeen.

Jeukstaardt

Citaat van: pippakillinova op 16-01-2018  13:15 uIk gebruik een 2de hands Siemens tafelmodel (10 jaar oud). Met 20 liter bier in de brewmaster bucket gaat hij van 22 ºC naar 0 ºC binnen 6  uur. Omgevingstemperatuur 19 ºC en ook met een Inbird waarvan de sensor op de zijwand van de bucket geplakt zit. De temperaturen van de thermowell sensor en de 308 komen op 0,2 ºC overeen.

Hmm, niet echt het antwoord waarop ik hoopte ;) Lijkt erop dat mijn gebruikte koelkastje niet veel koelcapaciteit heeft dus.
Ik hoor de vloeistof door de leiding 'borrelen', dus er gebeurt wel wat.
Zal vanavond eens wat gaan checken aan temperaturen. Kijken of het inderdaad de koelkast is of misschien de Inkbird?

Martijn0172

Ik zou het inderdaad zoeken in de koelcapaciteit. Wat nog wel eens wil helpen is de koelkast uitschakelen, 24 uur op zijn kop laten staan, recht zetten en 24 uur later weer inschakelen.

Jeukstaardt

Citaat van: Martijn0172 op 16-01-2018  17:05 uWat nog wel eens wil helpen is de koelkast uitschakelen, 24 uur op zijn kop laten staan, recht zetten en 24 uur later weer inschakelen.

Serieus?
De koelkast heb ik via Marktplaats gekocht en volgens de verkoopster werkte die prima (ja ja...)
In mijn auto heeft ie enkel een half uurtje op zijn kant gelegen en daarna heb ik hem gelijk op z'n plaats gezet en daar heeft ie voordat ik hem voor het eerst aangezet heb dagen rechtop gestaan.
Ik ga eerst een en ander uitsluiten maar ik zal je tip zeker ter harte nemen!

Wat ik me nog bedenk; zou het niet met de omgevingstemperatuur te maken kunnen hebben? Hij staat immers in een ongeïsoleerde schuur.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.