Bruyn's HERMS

Gestart door Bruyn, 29-07-2005 08:19 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bruyn

Hoi Brouwers,

Geïnspireerd door de prachtige HERMS installatie van Adrie en zijn enthousiasme over dit systeem, ben ik op zoek gegaan naar onderdelen om zelf zo'n HERMS te bouwen.

Mijn installatie is nog verre van af, maar wil jullie op de hoogte houden van de vorderingen. Zodoende kan ik leren van jullie opmerkingen en geef ik aan jullie misschien ook nog een idee.

Eerste knelpunt : de pomp. Vermits ik de kosten toch wat laag wil houden in deze experimenteer fase ben ik op zoek gegaan naar een goedkoop alternatief. Heb hier op het forum gelezen over de pompen bij nedis. Heb er eentje besteld voor 7 euro ( totaal inclusief btw en verzending : +/- 14 euro ).

Gisterenavond testopstelling gebouwd met warm water : PRACHTIG ! ! ! Water tot 80° opgewarmd en pompen maar. water wordt 120 cm omhoog gepompt zonder ook maar één probleem. Vanavond testen met kokend water maar zelfs dat zou geen probleem mogen zijn voor een wasmachine pomp...

Fotootje van de pomp :



Ik houd jullie op de hoogte. ( zal trouwens zo snel mogelijk mijn website opbouwen zodat ik meer foto's en zo kan tonen )

Greetz,

Bruyn :pan:.

Wil

Hoi Bruyn's,
Tja het is komkommertijd maar toch een vraagje?
Is het een magneet pomp of is directe aandrijving op de waaier vai een as?
Kan je het adres van de leverancier vermelden kan iedereen eens kijken daar zo.
Alvast bedankt

Gr. Wil

Bruyn

Het is een magneetpomp.
meer info op de website : www.nedis.be of www.nedis.nl

Greetz,

Bruyn :pan:

John

hallo,

Pas op met pompen die niet speciaal voor consumptievloeistoffen gemaakt zijn; er zitten "blinde" ruimtes in die niet grondig gereinigd kunnen worden. Op deze plaatsen hopen bacteriën zich op met als gevolg mislukte bieren (om nog maar niet te spreken over de gezondheid van de drinker!)

Ik ben geruime tijd op zoek naar een goede pomp en kan alleen maar concluderen dat die nogal kostbaar zijn.

Groeten John
Nuenen

Wil

Gelijk heb je, niet elke is evengoed voor consumptie.
Maar als het gewoon een pomp is om je filtraat te verpompen heb je nog wat speling. Ik heb al een wasmachine pomp in gebruik om mijn filtraat te pompen naar mijn kookketel. Na gebruik kan ik heb makkelijk schoon spoelen (geen vaste constructie, zweeft). Maar ben gewoon aan het kijken of er in pompenland niet ergens iets bruikbaars is voor een ieder. Gr. Wil

Adrie

Citaat van: Bruyn op 31-07-2005  00:14 uHet is een magneetpomp.

Even voor de goede orde: een voor het brouwen zeer geschikt pomptype (eigenlijk de enige geschikte pomp) is de zgn magneetgedreven pomp. Bij deze pomp zijn  het aandrijfgedeelte en het pompgedeelte geheel gescheiden, waardoor er nooit smeermiddelen of iets dergelijks vermengd kunnen worden met de vloeistof. De overbrenging tussen motor en pomphuis gebeurt met behulp van een magneet.

Een wasmachinepomp werkt uiteraard ook met magneten, zoals elke electromotor. Maar dat wil niet zeggen dat een wasmachinepomp geschikt is.

Wil

De wasmachinepomp die ik heb is inderdaad een magneetgedrevenpomp. De temperatuur die de vloeistof (filtraat) heeft is niet hoger dan 80 graden. Er zit geen smeer of dergelijke aan, is gewoon nieuw. Zou verder niet weten wat er fout kan zijn, tenzij je zegt dat de behuizing van het pomp huis van een plastic is gemaakt dat niet goed tegen temperatuur kan. Ik bedoel dan dus giftige stof afgeeft boven de 70 graden.
Gr. Wil 

Edgar

Ik dacht dat de meeste wasmachinepompen, of toch een groot deel, magneetgedreven zijn.

Wat de blinde ruimtes betreft: Een hete spoeling voor gebruikt zou het risico daarvan toch aanzienlijk moeten beperken.

Adrie

Nee, dat zijn ze niet. De as van de pomprotor loopt direct naar de motor. Bij magneetgedreven pompen is dit niet het geval, zie tekening. De term magneetgedreven is een beetje misleidend, omdat alle electormotoren met magneten werken, dus ook alle pompen. Maar betekent niet dat elke pomp onder de categorie "magneetgedreven" valt.

Hopmans

Ik was afgelopen Zaterdag even aan het "struinen" in de locale dumpshop.
http://www.baco-army-goods.nl/
Daar zag ik ook ongeveer hetzelfde model pomp als dat van Bruyn.
De prijs was ook 7 Euro.
Niet duur voor een nieuwe pomp.
De rotor zat in het pomphuis.
De stator daarbuiten.
Dus het magnetische veld opgewekt door de stator gaat dan dwars door het plastic heen
van het pomphuis, waardoor de rotor gaat draaien.
Er gaat dus geen as van het pomphuis naar buiten.
Het lijkt mij dan wel een geschikte pomp.
Alleen; wat doet het zure wort met het stalen anker.  :weetniet:

Ik zelf denk dat Bruyn ervoor moet gaan.

 :degroeten:

Wil

Nu snap ik wat voor model het is , die van mij heeft een in kunststof ingepakt anker, dus is niet afhankelijk van zuren of iets dergelijks.
Kost dan ook wel wat meer dan de €7 euro die jullie noemen.
Denk als je direct metaal hebt wat in kontact komt met je product, je eerst moet voorspoelen met warm water en dan pas het filtraat dan wel wort. Maar denk dat het link blijft, vermoedt als je het niet goed doet je een ijzersmaak (oxidatie) kan en zult proeven.
Gr. Wil

norbertus

Beste,

Wat het model van pomp betreft heb ik ook alle mogelijke modellen en toestanden bestudeerd en deels uitgeprobeerd. Na heel wat geknutsel en aangepas moet ik besluiten dat het model van Morebeer voor de prijs van nu 155 $ de beste oplossing is. Uiteindelijk heb ik mij ook deze pomp aangeschaft en indien ik dan terug kijk wat ik heb uitgegeven aan andere onderdelen om pompen aan te passen, die niet voor dit doel onmiddelijk bestemd zijn, is dit een dure koop. Ik had dit beter direct gedaan maar ja proberen is nu eenmaal een onderdeel van onze hobby.

Uit de praktijd kan ik ook meegeven dat bij het construeren van de leidingen er best zo weinig mogelijk weerstand wordt gecreëerd door bochten en haakse aftakkingen. Ook plaatst u de pomp best horizontaal zoals ook op de gebruiksaanwijzing is weergeven en op het laagste punt.

Bij mijn eerste versie had ik de leidingen in koperbuis van 10 mm gemaakt en ik haalde moeilijk een vlot debiet en had een vrij grote temp-verschil tussen maischketel en wwketel. Ik heb dit aangepast met leidingen van 15 mm en dit is een ruime verbetering.

Het pomphuis is in kunststof ook de aansluitdraad. Ik heb hierop een metalen overgansstuk gemonteerd zodat de schroefdraad aan de pomp niet beschadigd wordt. Indien de draad beschadigd is dient mogelijk het pomphuis vervangen.

Bij het connecteren van de koppelingen kan men dichten met wikkeltape maar wat even degelijk is en minder omslachting zijn fiberringen. Ik draai deze met de hand aan en dit geeft zelden lekkage. U dient wel een aanslagje te hebben om de ring tegen te plaatsen, maar meestal lukt dit wel bij de keuze van de koppelstukken.

Groeten
Norbertus.

Adrianus Tripel

Ik heb ook de March-pomp van Morebeer in mijn WURMS zitten. Omdat ik alle leidingwerk van 1/2" rvs heb gemaakt kom ik ook duidelijk opbrengst tekort. Ombouwen naar 15mm koper zie ik niet zo zitten. Ik ben wel bezig om een slangenpomp uit te proberen.
Tijdens het maischen/filteren haal ik maar 4 l/min. Ik wil dit minstens verdubbelen om een snellere doorwarming te krijgen in mijn maischvat.
Voor diegene welke mijn opstelling niet gezien hebben hier de link.

Groeten Ad

Adrie

Tja, volgens mij is de March pomp ook de beste oplossing, hoewel er ook andere goede magneetgedreven pompen op de markt zijn. Die zijn echter meestal duurder of niet geschikt voor warme vloeistoffen. Dus Bruyn, bespaar je een hoop ellende en bestel een March pomp.

Bruyn

Hoi Brouwers,

De meningen hierover zijn blijkbaar wel wat verdeeld, maar ik merk dat de eigenaars van een HERMS toch overtuigd zijn van de March pompen.
Wat mij nu wel verrast, is dat jullie in Amerika bestellen, met alle tax- en transportproblemen. die daarbij horen...
In Duitsland is ook een verdeelcenter van March pompen.
Heb een prijsofferte gekregen :

type : 809-PL
13,7 liter / minuut ( 1400 toeren per minuut )
pomphoogte : 0,6 meter
aansluitingen : schroefdraad 1/2 duim
max temp. 121° C
220 V aansluiting ( wat met amerikaanse pompen ( 110V) ook wel eens een probleem kan zijn )
Prijs : 148 €
verzending naar België : 22,75 €

Heb voor andere types ( met hogere opvoerhoogte ) ook prijs gevraagd. Ik houd jullie op de hoogte.

Greetz,

Bruyn :pan:


norbertus

Beste Bruyn,

Ik heb even gecontroleerd wat de omschrijving is van de geleverde pomp via Morebeer.
Type 809 HS  - 230 V - 1.25 HP ( type 21 ). Kan nuttig zijn bij je prijsvraag in Duitsland. Ik ben benieuwd want inderdaad indien we een leverancier dichter bij huis hebben werkt dat steeds vlotter ook wat onderdelen betreft.

Waarom wij bestellen in Amerika. Heb jij alternatief? Deze firma biedt materialen aan binnen onze hobbysfeer waarvan kan verwacht worden dat zij ons ten dienste kunnen zijn. Tot nu toe heb ik geen slechte ervaring met deze firma. Natuurlijk dienen wij onze eigen economie niet met in Amerika te kopen!

Wat transport en taxen betreft valt dit wel mee vooral zolang de dollar goedkoop blijft tov onze munt, ongeveer 1.3 $ voor 1 €. Kleinere pakjes worden verzonden als cooking supplies en deze komen vlot door douane. Op de verschillende zendingen, ik denk een 10 tal, heb ik één extra faktuur gekregen van de douane en dan tikt het wel door want dan wordt btw en allerhande taxen aangerekend.
Maar ja zoals hiervoor gezegd hebben we veel keuze?

Groeten,
Norbertus

MO

mmh, zal ik mijn pomp dan maar in Duitsland bestellen? Qua prijs maakt het niet veel uit zo te zien.

Bruyn

De 809-PL-HS  ( de PL staat voor kunststof behuizing, BR is brons) kost in Duitsland 195 € + 22.75 € transport = 217.75 € totaal.
Dit is een zeer krachtige pomp ( 22 liter / minuut, opvoerhoogte 2,7 meter, max temperatuur : 121 °C )

Norbertus, welke prijs vragen ze bij Morebeer voor deze 809-HS pomp ? Ik vind deze pomp niet in de catalogus van morebeer.

Een andere pomp : 893-03 ( 12V, 11 liter/minuut, opvoerhoogte 3,3 meter, max temperatuur : 87 °c) : 165 € + 22.75 = 187,75 €
Interessante pomp maar niet voor kokende vloeistoffen.

Leveringstermijnen : 2 tot 3 weken

Greetz,

Bruyn :pan:


Adrie

Bij Morebeer verkoopt men de H375 voor $155. (zie hier voor meer info.

This pump has a maximum flow of 7.2 gpm with a maximum head of 12 feet. For an example of typical usage: with a head of 6' it will pump 3.25 gpm and with an 8' head it will pump 2.5 gpm. 1/2'' mpt fittings on both inlet and outlet.

J

Bruyn,

De produkt code bij Morebeer is H375 (http://www.morebeer.com/product.html?product_id=17330) en kost 155$.
Reken daarbij een 20$ aan shipping en je komt ergens op 150€ uit. Afhankelijk of de douane kosten aanrekenen is het goedkoper dan in duitsland te bestellen.
Toen ik 2 jaar geleden prijs vroeg bij een verdeler in Nederland, koste de pomp 310€ (excl. BTW)

J.

Kaj

Waar bestel je die pomp in duitsland?

 :degroeten:
Kaj

MO

Nogmaals: de march pomp die A3 bedoelt is aan mij geleverd binnen drie weken voor ca 150 euro, zonder douane kosten, rechtstreeks vanaf morebeer.com

Menno

MO,

Hoe zit het trouwens met afrekenen? Ik zag op de site van MoreBeer.com dat een credit card nodig is. IK heb er geen en wil deze ook niet. Verder zou ik niet weten wie er in mijn omgeving er wel ééntje heeft. :weetniet:

Mogelijk hebben meerdere forum-leden hier ook mee te maken? ???

Menno :degroeten:

MO

Ik heb wel een creditcard.

Kaj

Kun je geen bankcheque gebruiken van de postbank? dat is geloof ik het zelfde als de personalchecke (?) waar ze het in de V.S. wel eens over hebben. Of anders een money transfer ook van de postbank.
Dan heb je voor al deze dingen de gegevens nodig van de rekening van het bedrijf waar je wat koopt.

Kaj


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.