Volledig ontbreken van koolzuur na het bottelen

Gestart door bbqbob, 28-02-2015 16:15 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bbqbob

Ik weet dat er al heel wat artikelen zijn geplaatst over het slecht op gang komen van hergisting op de fles en het ontbreken van koolzuur. Ons bier, een Imperial stout van ruim 9%, heeft na een week op 20 graden (zelfde temp als de hoofdvergisting) geen enkel spoortje van koolzuur in de fles. De oorzaken die vaak genoemd worden zijn een te lange lagering, te koud weggezet en vooral te weinig geduld hebben. De eerste twee kunnen we uitsluiten, over de laatste zijn de meningen tussen mij en mijn mede-brouwer verdeeld. Ons vorige bier, een Imperial IPA met ongeveer hetzelfde alcoholpercentage had namelijk na een week al een volle schuimkraag.

Zelf denk ik dat de combinatie van grondstoffen van een Imperial stout (zwaar, donker bier, o.a veel hogere alcoholen) ervoor zorgt dat de hergisting wat traag op gang komt. Er staat niet voor niets drie maanden rijping op de fles voor. De Imperial IPA is een ander type bier waarbij dit op een of andere manier veel sneller gaat.

De mening van mijn mede-brouwer is anders; hij is bang dat er te weinig actieve gist over is waardoor de hergisting niet voldoende op gang komt om het bier uiteindelijk een acceptabele hoeveelheid koolzuur te bezorgen. Oorzaak hiervoor zou de soort gist zijn die we hebben gebruikt (Safele S04), niet de beste keuze maar zo stond het in het (ietwat door ons aangepaste) recept. Hij denkt ook dat de alcoholtolerantie van de S04 niet voldoende is waardoor de gist nu min of meer dood is.

We hebben overigens wel alle waarden gehaald, waaronder de eind SG van 1025 (begin SG 1096). Toegevoegd suiker is 7,5 g/l (opgelost in water, gekookt, aan het vat toegevoegd en geroerd voor het bottelen). Op dit moment zit er ook al een klein laagje gist op de bodem van de flesjes, voor mij voldoende teken van activiteit. Voor Kwinten zijn het de laatste gist-lijken die naar beneden zijn gedwarreld die straks ook nog zorgen voor nare bijsmaken zoals stinkende geiten en dode honden (beetje gechargeerd, om het verschil tussen ons aan te geven).

De vraag is nu, kun je na een week al zeggen of dit bier reddeloos verloren is? En indien de gist inderdaad dood is, wat er nog gedaan kan worden om deze batch te redden. Is het toevoegen van een kleine hoeveelheid gist in de fles bijvoorbeeld een optie? Of heb je dan teveel risico op oxidatie/infectie?

Wat we nu gaan doen is de flesjes schudden en nog een paar weken op kamertemperatuur wegzetten. Dit zal wel buiten de gecontroleerde warmtekast moeten gebeuren want daar gaat morgen een nieuwe lading quadrupel in :-)

We zijn benieuwd naar de reacties.




EvdBroek

Gewoon geduld hebben.
Meestal komt er pas na 2 weken voldoende koolzuur op en bij zo'n zwaarder bier kan het nog langer duren.

bolks

Geduld geduld, komt goed!
Evt. schudden en iets warmer wegzetten voor een tijdje en er komt wel schuim.

beermenke

Mijn geduld is ook op de proef gesteld maar helaas: ik heb 2 flesjes geopend en deze weer opgestart, suiker, warm, schudden etc . Toen deze weer aan het gisten waren elke dag enkele flesjes toegevoegd en na 1 week was er nog gisting en toen heb ik alles weer gebotteld. Was wel maar 10 liter.
3 oude flesjes niet geopend en bewaard maar deze na maanden nog geen druk en de opnieuw gebottelde hebben wel mooi schuim. Ik heb deze opnieuw in champagneflessen gebotteld uit voorzorg maar was gelukkig niet echt nodig. Waarom de 1e x niet herstart zal altijd gissen blijven. Mijn conclusie: heb geduld maar na 1 maand nog niets dan verwacht ik ook geen hergist meer
Groet


Jacques

Citaat van: beermenke op 28-02-2015  19:28 uMijn conclusie: heb geduld maar na 1 maand nog niets dan verwacht ik ook geen hergist meer.

Toch heb ik bij een bier dat een viertal weken gelagerd had (pils) na 6 een beetje koolzuurdruk gekregen en was het bier na 10 weken volledig op druk. Het kan soms echt lang duren.


Citaat van: bbqbob op 28-02-2015  16:15 uOns bier, een Imperial stout van ruim 9%, heeft na een week op 20 graden (zelfde temp als de hoofdvergisting) geen enkel spoortje van koolzuur in de fles. De oorzaken die vaak genoemd worden zijn een te lange lagering, te koud weggezet en vooral te weinig geduld hebben. De eerste twee kunnen we uitsluiten, over de laatste zijn de meningen tussen mij en mijn mede-brouwer verdeeld. Ons vorige bier, een Imperial IPA met ongeveer hetzelfde alcoholpercentage had namelijk na een week al een volle schuimkraag.

Jullie zijn toch echt te ongeduldig. Dat jullie bij een eerder brouwsel wel een snellere hergisting hadden wil niets zeggen. Je hebt nu een stout gebrouwen en donkere mouten hebben de eigenschap dat de vergisting wat remmen. De vergistingsgraad van donkere bieren is daardoor ook vaak wat lager dan bij lichtgekleurde bieren.

Een slechte hergisting is overigens bijna altijd een kwestie van te lang wachten met bottelen...
Hoeveel tijd heeft er gezeten tussen het brouwen en het bottelen?

bbqbob

Citaat van: Jacques op 28-02-2015  22:55 uEen slechte hergisting is overigens bijna altijd een kwestie van te lang wachten met bottelen...
Hoeveel tijd heeft er gezeten tussen het brouwen en het bottelen?

Precies twee weken, volgens mij niet te lang...

Jacques

Citaat van: bbqbob op 28-02-2015  23:00 uPrecies twee weken, volgens mij niet te lang...

Dat is inderdaad niet te lang.

Lonnes

Ha, ik heb hetzelfde euvel. Ook een imperial stout. Wel pas 4 weken na het brouwen gebotteld (1 week hoofdvergisting, 3 weken navergisting) en erg weinig suiker gebruikt (4,5 gram/liter). Drie weken na het bottelen geen koolzuur te bespeuren, ondanks regelmatig schudden.

Inmiddels zijn er vijf weken voorbij, waarbij de flesjes steeds op 20 graden hebben gestaan. Zo langzamerhand wil ik ze wel kouder (7-10 graden) gaan wegzetten om plaats te maken voor nieuw gebottelde flessen. Heeft koud wegzetten invloed op de koolzuurvorming? Of maakt het na 5 weken op 20 graden weinig uit?

hansHalberstadt

Zelf heb ik bij meerdere bieren dit probleem gehad. Zelfs na een half jaar nog vrijwel geen druk of in ieder geval veel minder dan volgens de toegevoegde suiker zou moeten. hoe lang moet je wachten dan ? Er is voor mij dan maar 1 conclusie: de aanwezige gist is niet meer in staat de suiker te vergisten. Dit komt vooral voor bij zware bieren waar de gist het moeilijk heeft.
Dat had bbqbob zelf ook al aangegeven:

'De mening van mijn mede-brouwer is anders; hij is bang dat er te weinig actieve gist over is waardoor de hergisting niet voldoende op gang komt om het bier uiteindelijk een acceptabele hoeveelheid koolzuur te bezorgen. Oorzaak hiervoor zou de soort gist zijn die we hebben gebruikt (Safele S04), niet de beste keuze maar zo stond het in het (ietwat door ons aangepaste) recept. Hij denkt ook dat de alcoholtolerantie van de S04 niet voldoende is waardoor de gist nu min of meer dood is.'

Je kunt een nieuwe giststarter maken, (liefst van dezelfde gist om te voorkomen dat die onvergiste restsuiker van de hoofdgist gaat vergisten) bv SG1040 en na  bezinken en een week in de koelkast de slurrie opzuigen in ijnectiespuitje en de flesjes elk enkele druppeltjes slurrie en herdoppen + week warm wegzetten.

Zelf doe ik nu standaard bottelen met verse gist.




Jacques

Citaat van: Lonnes op 01-03-2015  00:44 uHa, ik heb hetzelfde euvel. Ook een imperial stout. Wel pas 4 weken na het brouwen gebotteld (1 week hoofdvergisting, 3 weken navergisting) en erg weinig suiker gebruikt (4,5 gram/liter). Drie weken na het bottelen geen koolzuur te bespeuren, ondanks regelmatig schudden.

Inmiddels zijn er vijf weken voorbij, waarbij de flesjes steeds op 20 graden hebben gestaan. Zo langzamerhand wil ik ze wel kouder (7-10 graden) gaan wegzetten om plaats te maken voor nieuw gebottelde flessen. Heeft koud wegzetten invloed op de koolzuurvorming? Of maakt het na 5 weken op 20 graden weinig uit?

Door koud weg te zetten zal het veel langer duren voordat de hergisting is afgerond. En het is mogelijk dat de hergisting helemaal niet afgemaakt wordt. Heb je geen mogelijkheid om het bier in kratten te stapelen?

hansHalberstadt

Warm zetten (ca 25 ºC ) is het beste, maar vitale gist blijft nodig voor de hergisting. 

bastiaanD

Ik dacht dat ik een mislukte stout had omdat ik geen koolzuurgas in de flesjes kreeg, maar inderdaad na volgende geduld toch nog succes. Duurde wel een paar maanden in dit geval.

MaartenP

Sommige 'professionele' brouwerijen verkopen gewoon imperial stouts zonder koolzuur, dus goed bezig hoor, geen zorgen  :proost:

bbqbob

We zijn nu drie weken verder en hebben twee flesjes opengemaakt. Een van de twee had inmiddels al redelijk wat schuim, de andere aanzienlijk minder. Het scheelt dus kennelijk ook per fles, ondanks min of meer dezelfde omstandigheden. Het luistert kennelijk vrij nauw allemaal.
We zijn in ieder geval blij dat we er verder niets aan gedaan hebben. We gunnen het bier nog minimaal twee maanden rust en dan komt het vast goed.

Wel goed om te zien dat anderen met soortgelijke problemen kampen en dat het soms dus echt niet goed afloopt. Reden te meer om het volledige proces zo strak mogelijk uit te voeren en daarna vooral geduld en vertrouwen te hebben!

bbqbob

Na vijf maanden kan ik vertellen dat dit het beste biertje is dat we hebben gemaakt. Fantastisch op smaak en vol schuim. Helaas ook allemaal op inmiddels 😁

rajd

Citaat van: bbqbob op 29-07-2015  12:50 uNa vijf maanden kan ik vertellen dat dit het beste biertje is dat we hebben gemaakt. Fantastisch op smaak en vol schuim. Helaas ook allemaal op inmiddels 😁

Het kan inderdaad alle kanten op. Een tijdje terug heb ik een Weizen gebrouwen, welke na 2 weken al heerlijk op druk was (en na 2 maanden nog steeds :-)); een quadrupel die ik vorig jaar brouwde heeft ook wel een maandje of 4 a 5 moeten staan alvorens ie lekker en voldoende op druk was.

hansHalberstadt

Citaat van: rajd op 29-07-2015  13:20 uHet kan inderdaad alle kanten op. Een tijdje terug heb ik een Weizen gebrouwen, welke na 2 weken al heerlijk op druk was (en na 2 maanden nog steeds :-); een quadrupel die ik vorig jaar brouwde heeft ook wel een maandje of 4 a 5 moeten staan alvorens ie lekker en voldoende op druk was..

Door wat verse gist toe te voegen bij het bottelen dwing je het proces de juiste kant op. meestal komt het bij licht alcoholische bieren wel goed, maar bij zware bieren heeft de gist het al zo moeilijk dat er nog maar een paar cellen zijn die het werk moeten doen. Ik heb een bier gehand wat na een jaar nog steeds niet op druk was, terwijl ik 8 gram per liter bottelsuiker had.
 

Dirtbag

Ik heb hier een RIS staan van 10% (US05) en een Barley Wine (Germane Ale) waar de RIS nagenoeg geen druk heeft opgebouwd en de Barley Wine helemaal niks. Ze zitten beiden nu al een jaar in de fles en zijn allebeide zeer goed te drinken. (Mijn moeder is ook erg blij met de BW. Wegens een maagverkleining heeft ze zeer weinig behoefte aan koolzuur :) )

Sommige bieren zijn ook zonder koolzuur zeer goed te drinken :)

db

Sjoert

Het bier is alleen aanzienlijk zoeter natuurlijk wegens ongegiste suiker.

PS: ik zit ook te wachten op koolzuur :)

basvo

Citaat van: hansHalberstadt op 31-07-2015  08:10 uDoor wat verse gist toe te voegen bij het bottelen dwing je het proces de juiste kant op. meestal komt het bij licht alcoholische bieren wel goed, maar bij zware bieren heeft de gist het al zo moeilijk dat er nog maar een paar cellen zijn die het werk moeten doen. Ik heb een bier gehand wat na een jaar nog steeds niet op druk was, terwijl ik 8 gram per liter bottelsuiker had.

Stel dat je korrelgist gebruikt, hoe kan ik er dan voor zorgen dat ik gist kan bewaren totdat ik het nodig heb met bottelen? Korrelgist kan je niet bewaren als het eenmaal open geweest is toch?

hansHalberstadt

Citaat van: Sjoert op 22-01-2020  12:03 uHet bier is alleen aanzienlijk zoeter natuurlijk wegens ongegiste suiker.

PS: ik zit ook te wachten op koolzuur :)
Aan jouw persoonlijke text te zien zou het zomaar kunnen dat je twijfelt of dat wel goed komt.
wat was jouw begin en eind SG en hoe lang zit je nu te wachten na bottelen?
 

hansHalberstadt

Citaat van: basvo op 22-01-2020  12:13 uStel dat je korrelgist gebruikt, hoe kan ik er dan voor zorgen dat ik gist kan bewaren totdat ik het nodig heb met bottelen? Korrelgist kan je niet bewaren als het eenmaal open geweest is toch?
Wat je kunt doen is een klein beetje van je aangeënte hoofdwort laten vergisten in een klein afsluitbaar flesje evt verdunnen tot 1060 als je heel zwaar bier maakt. Dat flesje gaat dan gisten en zet je dan na een dag of 2 in de koelkast met dopje bijna vast maar wel zo dat er nog CO2 uit kan. Tegen de tijd dat je gaat bottelen is van dat flesje de gist mooi op de bodem beland en in slaap gevallen. Even afgieten en wakker schudden met wat verse wort of appelsap bv 25 ml, volgende dag heb je dan genoeg verse gist om mee te bottelen.

henkg

Citaat van: basvo op 22-01-2020  12:13 uStel dat je korrelgist gebruikt, hoe kan ik er dan voor zorgen dat ik gist kan bewaren totdat ik het nodig heb met bottelen? Korrelgist kan je niet bewaren als het eenmaal open geweest is toch?
Mijn ervaring is dat korrelgist prima te bewaren is, voor een paar maanden. Open zakje goed afplakken met plakband, datum open erop schrijven, daarna in de koelkast, in een luchtdichte doos. Waar ik ook de ongeopende zakjes in bewaar.
Voor het mooi vacumeer ik de open zakjes, maar of dat echt nodig is?
(Van elk geopend zakje korrelgist bewaar ik altijd een heel klein beetje. Dat dient als bottelgist: een heel klein snufje (10 korreltjes?) per flesje. Misschien niet nodig, maar het kan in ieder geval geen kwaad.)
 

Sjoert

Citaat van: hansHalberstadt op 22-01-2020  12:15 uAan jouw persoonlijke text te zien zou het zomaar kunnen dat je twijffelt of dat wel goed komt.
wat was jouw begin en eind SG en hoe lang zit je nu te wachten na bottelen?

Klopt..

Begin SG : 1078
Eind SG   : 1015

Ik wacht nu bijna 2 weken met slechts klein beetje druk op de fles.
Meestal gaat het sneller maar dit keer moest ik ook langer wachten tot de gisting klaar was (bijna 4 weken ipv max 3 weken).

basvo

Citaat van: hansHalberstadt op 22-01-2020  12:22 uWat je kunt doen is een klein beetje van je aangeënte hoofdwort laten vergisten in een klein afsluitbaar flesje evt verdunnen tot 1060 als je heel zwaar bier maakt. Dat flesje gaat dan gisten en zet je dan na een dag of 2 in de koelkast met dopje bijna vast maar wel zo dat er nog CO2 uit kan. Tegen de tijd dat je gaat bottelen is van dat flesje de gist mooi op de bodem beland en in slaap gevallen. Even afgieten en wakker schudden met wat verse wort of appelsap bv 25 ml, volgende dag heb je dan genoeg verse gist om mee te bottelen.

Heldere uitleg, goeie tip!

Sjoert

Citaat van: basvo op 22-01-2020  15:05 uHeldere uitleg, goeie tip!

Thanks!

Sjoert

Citaat van: Sjoert op 22-01-2020  13:12 uKlopt..

Begin SG : 1078
Eind SG   : 1015

Ik wacht nu bijna 2 weken met slechts klein beetje druk op de fles.
Meestal gaat het sneller maar dit keer moest ik ook langer wachten tot de gisting klaar was (bijna 4 weken ipv max 3 weken).

Pff, uiteindelijk is het koolzuur doorgebroken... net op tijd want wil dit weekend het volgende brouwsel proberen  :pan:

hansHalberstadt

Wat je de volgende keur zou kunnen doen is ca 25 ml van je wort apart opvangen in een glazen potje met deksel bv groentepotje van de supermarkt en dat invriezen. 2 dagen voor het bottelen ontdooi je dat potje en dan kwartiertje zachtjes koken in een pannetje met deksel erop en bodempje water en dan af laten koelen, paar korreltjes gist erbij (apart houden na aanenten van je hoofdbrouwsel) en dan bij het bottelen ca 1 ml starter per liter te bottelen bier toevoegen. Dan heb je genoeg cellen om het bier binnen 2 weken op druk te hebben, ook al is het brouwsel helemaal helder getrokken en alle gist eruit.

Rijnschroter

Ik zit met een soortgelijk probleem vermoed ik. Weet dat ik geduld moet hebben... maar ben een beginnende brouwer en wil ook snappen, zien en waarnemen wat wanneer gebeurt.
Ik had mijn uitgegiste vat 24 uur buiten gezet bij 5C° en daarna gebotteld. Het bier is kraakhelder, maar als ik er, nu na 2,5 week een dopje vanaf haal.... is een droevig zacht sisje alles wat ik krijg. Schenkt uit als appelsap met een troebel waarde bovenop. Geen enkel spoor van koolzuur, laat staan schuim.

Gaat om een IPA met begin SG 1064 end SG 1014.

Snelbier

Citaat van: Rijnschroter op 23-01-2021  10:04 u.... maar ben een beginnende brouwer en wil ook snappen, zien en waarnemen wat wanneer gebeurd.
Ik had mijn uitgegiste vat 24 uur buiten gezet bij 5C° en daarna gebotteld. Het bier is kraakhelder, maar als ik er, nu na 2,5 week een dopje vanaf haal... is een droevig zacht sisje alles wat ik krijg. Schenkt uit als appelsap met een troebel waarde bovenop. Geen enkel spoor van koolzuur, laat staan schuim.
- Hoe lang heeft het bier in gistvat gestaan tot bottelen?  Als dat langer dan 4 weken duurt kan het zijn dat er onvoldoende actieve gist over is..
- Hoe warm staan de flesjes?  Gist werkt sneller/beter bij warmte.. 20-25'C is heel normaal voor hergisting.
Succes, Snelbier.

MO

Wat bij mij een paar keer goed gelukt is, is het toevoegen van een champagne gist papje tijdens afvullen. Binnen een paar weken op druk bij 12% alcohol.

Hay

Citaat van: MO op 23-01-2021  17:01 uWat bij mij een paar keer goed gelukt is, is het toevoegen van een champagne gist papje tijdens afvullen. Binnen een paar weken op druk bij 12% alcohol.

Ik doe het ook altijd zo als Hans schrijft en dat werkt perfect.
Afgelopen zondag hebben we met 3 brouwers een pannepot van over de 12 % gebotteld.
Dit bier heeft bijna 9 maanden bij mij in de kelder in een vat gelagerd.
Een starter gemaakt van een paar gram s04 en dat toegevoegd.
Nu 6 dagen later staat de meter op al 2 bar druk.

Eric v B

Citaat van: Hay op 23-01-2021  18:27 uIk doe het ook altijd zo als Hans schrijft en dat werkt perfect.
Afgelopen zondag hebben we met 3 brouwers een pannepot van over de 12 % gebotteld.
Dit bier heeft bijna 9 maanden bij mij in de kelder in een vat gelagerd.
Een starter gemaakt van een paar gram s04 en dat toegevoegd.
Nu 6 dagen later staat de meter op al 2 bar druk.
Correctie: Gist was CBC-1  ;)

Hay

Citaat van: Eric v B op 23-01-2021  18:29 uCorrectie: Gist was CBC-1  ;)

Doe ik het ook voor. :)

Jacques

Citaat van: Rijnschroter op 23-01-2021  10:04 uIk zit met een soortgelijk probleem vermoed ik. Weet dat ik geduld moet hebben... maar ben een beginnende brouwer en wil ook snappen, zien en waarnemen wat wanneer gebeurt.
Ik had mijn uitgegiste vat 24 uur buiten gezet bij 5C° en daarna gebotteld. Het bier is kraakhelder, maar als ik er, nu na 2,5 week een dopje vanaf haal.... is een droevig zacht sisje alles wat ik krijg. Schenkt uit als appelsap met een troebel waarde bovenop. Geen enkel spoor van koolzuur, laat staan schuim.

Gaat om een IPA met begin SG 1064 end SG 1014.

Slecht op gang komen van de hergisting op fles heeft twee oorzaken:
1. je had te weinig actieve gist in je bier;
2. de gist die je gebruikt hebt kan geen hoog alcoholgehalte aan.

Te weinig gist
Dit komt door het te lang laten staan van je bier nadat de vergisting is afgelopen. Als je binnen een week bottelt nadat de vergisting beëindigd is (geen daling meer van het SG) zweeft er nog voldoende gist in je bier voor een vlotte hergisting zonder gebruik van bottelgist.
Lang lageren van bier is iets wat je sowieso beter niet kunt doen. Je bier wordt er niet beter op, zeker niet als het bier op alle gist van de hoofdgisting staat.
Wanneer je bier kraakhelder is als bottelt doe je er verstandig aan bottelgist te gebruiken.

Hoog alcoholgehalte
Veel biergisten zijn niet bestand tegen een hoog alcoholgehalte. Veel gisten halen af zodra je boven de 10% komt. Bij zware bieren biedt speciale bottelgist uitkomst. Deze zijn geselecteerd op een hoge alcoholtolerantie.


Verder helpt het om je bier goed warm te zetten zoals in de topic ook al is geschreven.

Je hebt het over een klein sisje. Daaruit leid ik af dat er koolzuur gevormd is. Zet je bier weg bij 25 ºC, schud met de flessen en heb 2 tot 3 weken geduld...

Rijnschroter

De gebruikte gist is S04 20 g. Op +/_ 20 ltr 13 dagen in het gistvat De alcohol valt mee rond de 7%.
Het lageren/coldcrash is 24 uur geweest, dus valt volgens mij ook wel mee. Wel was er een soort vacuüm ontstaan bij het waterslot, vermoedelijk door temperatuurverschil. Gisten bij 21C° en vervolgens coldcrash. Daarna gelijk gebotteld.

brouwerwaldonk

Mij lijkt het dat hij de bottelsuiker gewoon vergeten is, en het niet heeft beseft.

Rijnschroter

Er is 5 g bottelsuiker bij in gegaan. Opgelost in water. Af laten koelen en door het te bottelen bier geroerd.

brouwerwaldonk

5 g suiker, op hoeveel liter bier was dat? 
Zelfs voor één liter bier is te weinig.

Rijnschroter

5 g suiker/ liter. Dus 100 g. In totaal op 20 liter. Was zelfs iets minder dan 20 liter.
En recept gaf 4 g/liter aan.

SVB

Op welke temperatuur heb je de flesjes nu staan?
Wat ook wel is wil helpen is alle flesjes even schudden (en afhankelijk van je huidige temperatuur de nog verhogen)

Rijnschroter

Op een constante temp. Van 23 ºC.
Ben nu 2 dagen, 4 keer per dag de flessen rustig aan het schudden... (lees 2 tellen ondersteboven en weer rechtop).
En krijg toch het vermoeden dat zich iets ontwikkeld qua koolzuur. Van die mooie snelle bubbels langs de zijkant van de fles.
Denk dat ik ipv 3 weken, voor 5 weken op de fles ga... om veilig te zitten...
Daarna moet er minimaal 4 weken gerijpt worden... iemand daar tips voor qua temp. Etc?

Jacques

Citaat van: brouwerwaldonk op 24-01-2021  14:40 u5 g suiker, op hoeveel liter bier was dat? 
Zelfs voor één liter bier is te weinig.

De hoeveelheid bottelsuiker is een kwestie van smaak en bierstijl.
Belgische bierstijlen hebben meer koolzuur dan bijvoorbeeld een IPA of een stout.

5 g is wel aan de zuinige kant maar geeft wel degelijk koolzuur in je bier.

Jacques

Citaat van: Rijnschroter op 24-01-2021  21:23 uDaarna moet er minimaal 4 weken gerijpt worden... iemand daar tips voor qua temp. Etc?

Waarom? Ik zit nu met veel smaak een bier te drinken dat een week op de fles zit.
Dit bier staat nog in een zogenaamde "warme kamer". Daarin is het 23 ºC voor een snelle hergisting op de fles. Bij veel andere bieren hanteer ik 25 ºC voor de hergisting.

Door regelmatig een flesje te proeven kun je de ontwikkeling van je bier volgen. Veel bieren zijn snel op dronk. Andere bieren hebben meer tijd nodig. Dat zijn vaak bieren met veel donkere mouten. Je leert dit proevende wijs.

Rijnschroter

Geen idee waarom....:) staat in het recept. Net als de gist en de 4 g suiker/ltr. Het was een IPA pakket met bijgeleverd receptuur.

De smaak is overigens wel echt heerlijk, ondanks het ontbreken van juiste hoeveelheid koolzuur.
Maar ik zet het bier nog lekker 2 of 3 weken warm weg en hoop op er het beste van.

Jacques

Citaat van: Rijnschroter op 25-01-2021  20:06 uGeen idee waarom....:) staat in het recept. Net als de gist en de 4 g suiker/ltr. Het was een IPA pakket met bijgeleverd receptuur.

De smaak is overigens wel echt heerlijk, ondanks het ontbreken van juiste hoeveelheid koolzuur.
Maar ik zet het bier nog lekker 2 of 3 weken warm weg en hoop op er het beste van.

Als je wat langer brouwt leer je dat recepten niet heilig zijn...
En ook dat er altijd wel iets is wat beter kan.  :brouwen:

Rijnschroter

Dit weekend maar eens "vergelijkend onderzoek"gedaan. En de "Mooie Nel" en "Blurred Lines" van "Jopen" gekocht. En de IPA van "brouwerij 't IJ". Deze biertjes hebben ook niet extreem veel koolzuur viel mij op.
Maar weer 1 van mezelf open gemaakt en dat komt aardig in de buurt.
Bij het uitschenken een bescheiden kraag van 1 cm. Fijne lichte tinteling in de mond. Denk dat ik hem weg ga zetten en als biertje voor bij de BBQ in de zomer bewaar.

Arthur B

Citaat van: Jacques op 23-01-2021  23:32 uAls je binnen een week bottelt nadat de vergisting beëindigd is (geen daling meer van het SG) zweeft er nog voldoende gist in je bier voor een vlotte hergisting zonder gebruik van bottelgist.

Ga je wel uit van een cold crash in dit geval (ik kan koelen tot 5C)?

Jacques

Citaat van: Arthur B op 12-05-2022  09:48 uGa je wel uit van een cold crash in dit geval (ik kan koelen tot 5C)?

Bij een cold crash wordt ook de gist gekoeld en blijft deze langer in conditie.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.