Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Volledig ontbreken van koolzuur na het bottelen  (gelezen 8220 keer)

Offline bbqbob

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Volledig ontbreken van koolzuur na het bottelen
« Gepost op: 28-02-2015 16:15 u »
Ik weet dat er al heel wat artikelen zijn geplaatst over het slecht op gang komen van hergisting op de fles en het ontbreken van koolzuur. Ons bier, een Imperial stout van ruim 9%, heeft na een week op 20 graden (zelfde temp als de hoofdvergisting) geen enkel spoortje van koolzuur in de fles. De oorzaken die vaak genoemd worden zijn een te lange lagering, te koud weggezet en vooral te weinig geduld hebben. De eerste twee kunnen we uitsluiten, over de laatste zijn de meningen tussen mij en mijn mede-brouwer verdeeld. Ons vorige bier, een Imperial IPA met ongeveer hetzelfde alcoholpercentage had namelijk na een week al een volle schuimkraag.

Zelf denk ik dat de combinatie van grondstoffen van een Imperial stout (zwaar, donker bier, o.a veel hogere alcoholen) ervoor zorgt dat de hergisting wat traag op gang komt. Er staat niet voor niets drie maanden rijping op de fles voor. De Imperial IPA is een ander type bier waarbij dit op een of andere manier veel sneller gaat.

De mening van mijn mede-brouwer is anders; hij is bang dat er te weinig actieve gist over is waardoor de hergisting niet voldoende op gang komt om het bier uiteindelijk een acceptabele hoeveelheid koolzuur te bezorgen. Oorzaak hiervoor zou de soort gist zijn die we hebben gebruikt (Safele S04), niet de beste keuze maar zo stond het in het (ietwat door ons aangepaste) recept. Hij denkt ook dat de alcoholtolerantie van de S04 niet voldoende is waardoor de gist nu min of meer dood is.

We hebben overigens wel alle waarden gehaald, waaronder de eind SG van 1025 (begin SG 1096). Toegevoegd suiker is 7,5 g/l (opgelost in water, gekookt, aan het vat toegevoegd en geroerd voor het bottelen). Op dit moment zit er ook al een klein laagje gist op de bodem van de flesjes, voor mij voldoende teken van activiteit. Voor Kwinten zijn het de laatste gist-lijken die naar beneden zijn gedwarreld die straks ook nog zorgen voor nare bijsmaken zoals stinkende geiten en dode honden (beetje gechargeerd, om het verschil tussen ons aan te geven).

De vraag is nu, kun je na een week al zeggen of dit bier reddeloos verloren is? En indien de gist inderdaad dood is, wat er nog gedaan kan worden om deze batch te redden. Is het toevoegen van een kleine hoeveelheid gist in de fles bijvoorbeeld een optie? Of heb je dan teveel risico op oxidatie/infectie?

Wat we nu gaan doen is de flesjes schudden en nog een paar weken op kamertemperatuur wegzetten. Dit zal wel buiten de gecontroleerde warmtekast moeten gebeuren want daar gaat morgen een nieuwe lading quadrupel in :-)

We zijn benieuwd naar de reacties.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Land: nl
  • Selissen Bier
Re: Volledig ontbreken van koolzuur na het bottelen
« Reactie #1 Gepost op: 28-02-2015 16:27 u »
Gewoon geduld hebben.
Meestal komt er pas na 2 weken voldoende koolzuur op en bij zo'n zwaarder bier kan het nog langer duren.

Offline bolks

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Senior lid
« Reactie #2 Gepost op: 28-02-2015 17:13 u »
Geduld geduld, komt goed!
Evt. schudden en iets warmer wegzetten voor een tijdje en er komt wel schuim.

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #3 Gepost op: 28-02-2015 19:28 u »
Mijn geduld is ook op de proef gesteld maar helaas: ik heb 2 flesjes geopend en deze weer opgestart, suiker, warm, schudden etc . Toen deze weer aan het gisten waren elke dag enkele flesjes toegevoegd en na 1 week was er nog gisting en toen heb ik alles weer gebotteld. Was wel maar 10 liter.
3 oude flesjes niet geopend en bewaard maar deze na maanden nog geen druk en de opnieuw gebottelde hebben wel mooi schuim. Ik heb deze opnieuw in champagneflessen gebotteld uit voorzorg maar was gelukkig niet echt nodig. Waarom de 1e x niet herstart zal altijd gissen blijven. Mijn conclusie: heb geduld maar na 1 maand nog niets dan verwacht ik ook geen hergist meer
Groet

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #4 Gepost op: 28-02-2015 22:55 u »
Mijn conclusie: heb geduld maar na 1 maand nog niets dan verwacht ik ook geen hergist meer.

Toch heb ik bij een bier dat een viertal weken gelagerd had (pils) na 6 een beetje koolzuurdruk gekregen en was het bier na 10 weken volledig op druk. Het kan soms echt lang duren.

Ons bier, een Imperial stout van ruim 9%, heeft na een week op 20 graden (zelfde temp als de hoofdvergisting) geen enkel spoortje van koolzuur in de fles. De oorzaken die vaak genoemd worden zijn een te lange lagering, te koud weggezet en vooral te weinig geduld hebben. De eerste twee kunnen we uitsluiten, over de laatste zijn de meningen tussen mij en mijn mede-brouwer verdeeld. Ons vorige bier, een Imperial IPA met ongeveer hetzelfde alcoholpercentage had namelijk na een week al een volle schuimkraag.

Jullie zijn toch echt te ongeduldig. Dat jullie bij een eerder brouwsel wel een snellere hergisting hadden wil niets zeggen. Je hebt nu een stout gebrouwen en donkere mouten hebben de eigenschap dat de vergisting wat remmen. De vergistingsgraad van donkere bieren is daardoor ook vaak wat lager dan bij lichtgekleurde bieren.

Een slechte hergisting is overigens bijna altijd een kwestie van te lang wachten met bottelen...
Hoeveel tijd heeft er gezeten tussen het brouwen en het bottelen?

Offline bbqbob

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 28-02-2015 23:00 u »
Een slechte hergisting is overigens bijna altijd een kwestie van te lang wachten met bottelen...
Hoeveel tijd heeft er gezeten tussen het brouwen en het bottelen?

Precies twee weken, volgens mij niet te lang...

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #6 Gepost op: 28-02-2015 23:49 u »
Precies twee weken, volgens mij niet te lang...

Dat is inderdaad niet te lang.

Offline Lonnes

• Senior lid
  • Land: es
    • Project Lonica
« Reactie #7 Gepost op: 01-03-2015 00:44 u »
Ha, ik heb hetzelfde euvel. Ook een imperial stout. Wel pas 4 weken na het brouwen gebotteld (1 week hoofdvergisting, 3 weken navergisting) en erg weinig suiker gebruikt (4,5 gram/liter). Drie weken na het bottelen geen koolzuur te bespeuren, ondanks regelmatig schudden.

Inmiddels zijn er vijf weken voorbij, waarbij de flesjes steeds op 20 graden hebben gestaan. Zo langzamerhand wil ik ze wel kouder (7-10 graden) gaan wegzetten om plaats te maken voor nieuw gebottelde flessen. Heeft koud wegzetten invloed op de koolzuurvorming? Of maakt het na 5 weken op 20 graden weinig uit?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #8 Gepost op: 01-03-2015 11:06 u »
Zelf heb ik bij meerdere bieren dit probleem gehad. Zelfs na een half jaar nog vrijwel geen druk of in ieder geval veel minder dan volgens de toegevoegde suiker zou moeten. hoe lang moet je wachten dan ? Er is voor mij dan maar 1 conclusie: de aanwezige gist is niet meer in staat de suiker te vergisten. Dit komt vooral voor bij zware bieren waar de gist het moeilijk heeft.
Dat had bbqbob zelf ook al aangegeven:

'De mening van mijn mede-brouwer is anders; hij is bang dat er te weinig actieve gist over is waardoor de hergisting niet voldoende op gang komt om het bier uiteindelijk een acceptabele hoeveelheid koolzuur te bezorgen. Oorzaak hiervoor zou de soort gist zijn die we hebben gebruikt (Safele S04), niet de beste keuze maar zo stond het in het (ietwat door ons aangepaste) recept. Hij denkt ook dat de alcoholtolerantie van de S04 niet voldoende is waardoor de gist nu min of meer dood is.'

Je kunt een nieuwe giststarter maken, (liefst van dezelfde gist om te voorkomen dat die onvergiste restsuiker van de hoofdgist gaat vergisten) bv SG1040 en na  bezinken en een week in de koelkast de slurrie opzuigen in ijnectiespuitje en de flesjes elk enkele druppeltjes slurrie en herdoppen + week warm wegzetten.

Zelf doe ik nu standaard bottelen met verse gist.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #9 Gepost op: 01-03-2015 13:54 u »
Ha, ik heb hetzelfde euvel. Ook een imperial stout. Wel pas 4 weken na het brouwen gebotteld (1 week hoofdvergisting, 3 weken navergisting) en erg weinig suiker gebruikt (4,5 gram/liter). Drie weken na het bottelen geen koolzuur te bespeuren, ondanks regelmatig schudden.

Inmiddels zijn er vijf weken voorbij, waarbij de flesjes steeds op 20 graden hebben gestaan. Zo langzamerhand wil ik ze wel kouder (7-10 graden) gaan wegzetten om plaats te maken voor nieuw gebottelde flessen. Heeft koud wegzetten invloed op de koolzuurvorming? Of maakt het na 5 weken op 20 graden weinig uit?

Door koud weg te zetten zal het veel langer duren voordat de hergisting is afgerond. En het is mogelijk dat de hergisting helemaal niet afgemaakt wordt. Heb je geen mogelijkheid om het bier in kratten te stapelen?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #10 Gepost op: 01-03-2015 17:56 u »
Warm zetten (ca 25 ļC ) is het beste, maar vitale gist blijft nodig voor de hergisting. 

Offline bastiaanD

• Vol lid
  • hmmmmmm, ik vind alles lekker
« Reactie #11 Gepost op: 01-03-2015 18:44 u »
Ik dacht dat ik een mislukte stout had omdat ik geen koolzuurgas in de flesjes kreeg, maar inderdaad na volgende geduld toch nog succes. Duurde wel een paar maanden in dit geval.

Offline MaartenP

• Junior lid
  • **
« Reactie #12 Gepost op: 02-03-2015 00:22 u »
Sommige 'professionele' brouwerijen verkopen gewoon imperial stouts zonder koolzuur, dus goed bezig hoor, geen zorgen  :proost:

Offline bbqbob

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 13-03-2015 01:42 u »
We zijn nu drie weken verder en hebben twee flesjes opengemaakt. Een van de twee had inmiddels al redelijk wat schuim, de andere aanzienlijk minder. Het scheelt dus kennelijk ook per fles, ondanks min of meer dezelfde omstandigheden. Het luistert kennelijk vrij nauw allemaal.
We zijn in ieder geval blij dat we er verder niets aan gedaan hebben. We gunnen het bier nog minimaal twee maanden rust en dan komt het vast goed.

Wel goed om te zien dat anderen met soortgelijke problemen kampen en dat het soms dus echt niet goed afloopt. Reden te meer om het volledige proces zo strak mogelijk uit te voeren en daarna vooral geduld en vertrouwen te hebben!

Offline bbqbob

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #14 Gepost op: 29-07-2015 12:50 u »
Na vijf maanden kan ik vertellen dat dit het beste biertje is dat we hebben gemaakt. Fantastisch op smaak en vol schuim. Helaas ook allemaal op inmiddels 😁

Offline rajd

• Super lid
  • Elk antwoord is slechts een vraag verwijderd.
« Reactie #15 Gepost op: 29-07-2015 13:20 u »
Na vijf maanden kan ik vertellen dat dit het beste biertje is dat we hebben gemaakt. Fantastisch op smaak en vol schuim. Helaas ook allemaal op inmiddels 😁

Het kan inderdaad alle kanten op. Een tijdje terug heb ik een Weizen gebrouwen, welke na 2 weken al heerlijk op druk was (en na 2 maanden nog steeds :-)); een quadrupel die ik vorig jaar brouwde heeft ook wel een maandje of 4 a 5 moeten staan alvorens ie lekker en voldoende op druk was.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #16 Gepost op: 31-07-2015 08:10 u »
Het kan inderdaad alle kanten op. Een tijdje terug heb ik een Weizen gebrouwen, welke na 2 weken al heerlijk op druk was (en na 2 maanden nog steeds :-); een quadrupel die ik vorig jaar brouwde heeft ook wel een maandje of 4 a 5 moeten staan alvorens ie lekker en voldoende op druk was..

Door wat verse gist toe te voegen bij het bottelen dwing je het proces de juiste kant op. meestal komt het bij licht alcoholische bieren wel goed, maar bij zware bieren heeft de gist het al zo moeilijk dat er nog maar een paar cellen zijn die het werk moeten doen. Ik heb een bier gehand wat na een jaar nog steeds niet op druk was, terwijl ik 8 gram per liter bottelsuiker had.

Offline Dirtbag

• Super lid
  • Syntax error!
« Reactie #17 Gepost op: 01-08-2015 17:24 u »
Ik heb hier een RIS staan van 10% (US05) en een Barley Wine (Germane Ale) waar de RIS nagenoeg geen druk heeft opgebouwd en de Barley Wine helemaal niks. Ze zitten beiden nu al een jaar in de fles en zijn allebeide zeer goed te drinken. (Mijn moeder is ook erg blij met de BW. Wegens een maagverkleining heeft ze zeer weinig behoefte aan koolzuur :) )

Sommige bieren zijn ook zonder koolzuur zeer goed te drinken :)

db

Offline Sjoert

• Junior lid
  • **
  • Beroepstwijfelaar
« Reactie #18 Gepost op: 22-01-2020 12:03 u »
Het bier is alleen aanzienlijk zoeter natuurlijk wegens ongegiste suiker.

PS: ik zit ook te wachten op koolzuur :)

Offline basvo

• Vol lid
« Reactie #19 Gepost op: 22-01-2020 12:13 u »
Door wat verse gist toe te voegen bij het bottelen dwing je het proces de juiste kant op. meestal komt het bij licht alcoholische bieren wel goed, maar bij zware bieren heeft de gist het al zo moeilijk dat er nog maar een paar cellen zijn die het werk moeten doen. Ik heb een bier gehand wat na een jaar nog steeds niet op druk was, terwijl ik 8 gram per liter bottelsuiker had.

Stel dat je korrelgist gebruikt, hoe kan ik er dan voor zorgen dat ik gist kan bewaren totdat ik het nodig heb met bottelen? Korrelgist kan je niet bewaren als het eenmaal open geweest is toch?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #20 Gepost op: 22-01-2020 12:15 u »
Het bier is alleen aanzienlijk zoeter natuurlijk wegens ongegiste suiker.

PS: ik zit ook te wachten op koolzuur :)
Aan jouw persoonlijke text te zien zou het zomaar kunnen dat je twijfelt of dat wel goed komt.
wat was jouw begin en eind SG en hoe lang zit je nu te wachten na bottelen?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #21 Gepost op: 22-01-2020 12:22 u »
Stel dat je korrelgist gebruikt, hoe kan ik er dan voor zorgen dat ik gist kan bewaren totdat ik het nodig heb met bottelen? Korrelgist kan je niet bewaren als het eenmaal open geweest is toch?
Wat je kunt doen is een klein beetje van je aangeŽnte hoofdwort laten vergisten in een klein afsluitbaar flesje evt verdunnen tot 1060 als je heel zwaar bier maakt. Dat flesje gaat dan gisten en zet je dan na een dag of 2 in de koelkast met dopje bijna vast maar wel zo dat er nog CO2 uit kan. Tegen de tijd dat je gaat bottelen is van dat flesje de gist mooi op de bodem beland en in slaap gevallen. Even afgieten en wakker schudden met wat verse wort of appelsap bv 25 ml, volgende dag heb je dan genoeg verse gist om mee te bottelen.

Offline henkg

• Junior lid
  • **
« Reactie #22 Gepost op: 22-01-2020 12:55 u »
Mijn ervaring is dat korrelgist prima te bewaren is, voor een paar maanden. Open zakje goed afplakken met plakband, datum open erop schrijven, daarna in de koelkast, in een luchtdichte doos. Waar ik ook de ongeopende zakjes in bewaar.
Voor het mooi vacumeer ik de open zakjes, maar of dat echt nodig is?
(Van elk geopend zakje korrelgist bewaar ik altijd een heel klein beetje. Dat dient als bottelgist: een heel klein snufje (10 korreltjes?) per flesje. Misschien niet nodig, maar het kan in ieder geval geen kwaad.)

Offline Sjoert

• Junior lid
  • **
  • Beroepstwijfelaar
« Reactie #23 Gepost op: 22-01-2020 13:12 u »
Aan jouw persoonlijke text te zien zou het zomaar kunnen dat je twijffelt of dat wel goed komt.
wat was jouw begin en eind SG en hoe lang zit je nu te wachten na bottelen?

Klopt..

Begin SG : 1078
Eind SG   : 1015

Ik wacht nu bijna 2 weken met slechts klein beetje druk op de fles.
Meestal gaat het sneller maar dit keer moest ik ook langer wachten tot de gisting klaar was (bijna 4 weken ipv max 3 weken).

Offline basvo

• Vol lid
« Reactie #24 Gepost op: 22-01-2020 15:05 u »
Wat je kunt doen is een klein beetje van je aangeŽnte hoofdwort laten vergisten in een klein afsluitbaar flesje evt verdunnen tot 1060 als je heel zwaar bier maakt. Dat flesje gaat dan gisten en zet je dan na een dag of 2 in de koelkast met dopje bijna vast maar wel zo dat er nog CO2 uit kan. Tegen de tijd dat je gaat bottelen is van dat flesje de gist mooi op de bodem beland en in slaap gevallen. Even afgieten en wakker schudden met wat verse wort of appelsap bv 25 ml, volgende dag heb je dan genoeg verse gist om mee te bottelen.

Heldere uitleg, goeie tip!

Tags: